VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk. Spodky aut tu totiž dřou o povrch retardéru. Vydřená už je tu od podvozků i silnice za prahem, spousta zaschlých kapek pak dává najevo, že si tu někteří dokonce prorazili olejovou vanu. Umístění, výška, úhel i výběr druhů zpomalovacích prahů má svá daná pravidla.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Tam, kde přecházejí chodci. Tam, kde začíná obytná zóna. Nebo tam, kde chtějí docílit, aby řidiči nepřekračovali nejvyšší dovolenou rychlost. To jsou všechno místa, kde vyrůstají retardéry.

Jejich cíl je jasný: zvýšit bezpečnost nechráněných účastníků provozu, tedy hlavně chodců a cyklistů.

Pokud někam retardéry umístí, minimálně nájezdové rampy musí být barevně odlišené, řidiče musí na prahy upozorňovat dopravní značení a také musí být vhodně osvětleny, aby byly viditelné i za tmy.

Zpomalovací prahy dělíme do 3 kategorií: krátké, dlouhé a polštáře.

Krátké prahy

Mívají žlutočernou barvu. Jejich výška se pohybuje od 3 do 8 centimetrů – záleží na nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku. Čím nižší rychlost, tím vyšší práh.

Krátký zpomalovací práh

„Důležité také je, aby byla zachována mezera mezi koncem prahu a obrubníkem, a to přibližně v délce 50 centimetrů až jeden metr,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

Mezera má dva efekty. Zaprvé má umožnit cyklistům projet bez nutnosti najetí na retardér. A za druhé tam má být volný prostor kvůli odvodnění vozovky. Aby retardér netvořil bariéru, když prší a voda se valí po straně do uličních vpustí.

Dlouhé prahy

Nejčastěji mají lichoběžníkový tvar. Potkat můžete i tak zvané stupňovité, respektive schodovité dlouhé prahy. A existuje ještě třetí tvar, kterému se říká kruhový.

Buď slouží jen jako zpomalovače, často na sobě ale mají namalované i přechody pro chodce.

Dlouhý zpomalovací práh

V okolí těchto retardérů můžeme často vidět odřenou vozovku. Některá auta tu totiž škrtají podvozkem, někdy si i prorazí olejovou vanu. Jako například na Koterovské ulici v Plzni u zastávky tramvaje.

„Toto se týká především vozů, které prošly tuningovými úpravami, a to hlavně těmi, jež snížily světlou výšku vozu. A na to samozřejmě nejsou tyto zpomalovací prahy přizpůsobeny,“ říká mluvčí Lukašík.

Často si však škrtnou také vozy, které mají nízký podvozek i bez úprav. Přitom retardéry mají být budovány tak, aby se přes ně dalo přejet bez újmy na autě. „Prahy jsou obecně koncipovány tak, aby bylo možné je přejet maximální povolenou rychlostí, která v daném místě je,“ dušuje se mluvčí.

VIDEO: Proč jsou kanály v silnici tak, abychom přes ně přejeli?

Hodně záleží na sklonu nájezdové rampy. V úseku, kde se smí jet maximálně třicítkou, musí být sklon nejvýše 6 stupňů. Na čtyřicítce dva stupně a na padesátce 1,5 stupně.

Například ve Šrobárově ulici v Praze 3, kde je povolená padesátka, jsme ale neměřili až 9 stupňů.

Tam, kde jezdí autobusy, by však měly být úhly ještě menší. Podle Technických podmínek číslo 85, která stanovují veškerá pravidla pro zpomalovací prahy, by neměl sklon přesáhnout 3 stupně.

Polštáře

Alternativou k dlouhým prahům jsou polštáře. Umisťují je především tam, kde jezdí i autobusy. Vozidla MHD totiž mají na rozdíl od osobních automobilů kola dál od sebe, takže pokud je řidič autobusu šikovný, může přejet přes polštář tak, že o něj ani nezavadí.

Zpomalovací práh zvaný polštář

Polštáře jsou buď plastové, nebo je seskládají například z dlažebních kostek. Sklon bočních náběhů může činit maximálně 14 stupňů, výška se pohybuje v rozmezí od 3 do 10 centimetrů.

„Podstatné je, aby tyto polštáře byly umístěny tak, aby řidič osobního auta byl nucen na ně vjet alespoň jedním kolem,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

Existují ještě malé kruhové polštáře, které mívají žlutou barvu. Výška se liší podle maximální povolené rychlosti v daném úseku – mohou být vysoké tři, ale také až šest centimetrů.

Zpravidla bývá jeden „bobek“ v každém směru vynechaný, a to kvůli koloběžkářům a cyklistům.

Negativa zpomalovacích prahů

Kromě řady pozitiv, především tedy ochrany životů, mají zpomalovací prahy řadu negativ. V Technických podmínkách se zmiňuje mimo jiné vyšší hluk, když přes retardér auto přejede. Dále to jsou vyšší emise, jelikož vozidla se musí po zpomalení opět rozjíždět.

K negativům patří také problémy s odvodněním komunikace, náročnější údržba vozovky, když jsou na ní tyto překážky, povrch vozovky v okolí prahů se více opotřebovává a v neposlední řadě to je překážka pro cyklisty.

VIDEO: Podívejte se také, jak získat na semaforu zelenou dřív:

10. září 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

VW uzavírá jednu ze svých čínských továren, vyráběly se tam i škodovky

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho čínský partner SAIC ukončili výrobu v čínském závodě ve městě Nan-ťing kvůli slábnoucí poptávce po automobilech se spalovacím motorem, závod bude...

14. července 2025

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

14. července 2025,  aktualizováno  12:18

Auto zapadlo v blátě nebo písku a nejede dál. Vyprostěte ho sami

Zkušení řidiči si s vyproštěním auta nejspíš poradí, pro ty ostatní máme pár rad, jak auto z nepříjemné situace dostat. Triků existuje hned několik.

14. července 2025

BYD má vychytaný nabíjecí hybrid za dobrou cenu. Na ovládání si musíte zvykat

BYD je značka, která už dávno přestala být „jen ta čínská“. Elektrický svět ji zná jako giganta, který chrlí elektromobily ve velkém a tlačí je do všech končin. I do Evropy. Teď začíná dobývat český...

14. července 2025

Krása švédských škatulí. Hranaté i kulatější kombíky Volva dováděly v Sosnové

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Jenže s nimi je amen, automobilka s nimi končí, dnešním zákazníkům prý víc vyhovují SUV. Na srazu švédských aut na okruhu v Sosnové u...

13. července 2025

Český prezident domlouvá zápůjčku přelomové motorky. Jediný originál je v Římě

Prezident Petr Pavel tento týden při návštěvě Historického muzea vojenských motorových vozidel v Římě tlumočil nabídku firmy Škoda Auto, jež chce zrenovovat tamní exponát historického motocyklu...

13. července 2025

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.