Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Francouzský bestseller dostal nový čumák, umí jezdit za čtyři litry na sto

Renault Clio je od svého uvedení v roce 1990 prodejním hitem, celosvětově se ho prodalo šestnáct milionů kusů. Francouzi ho milují, ale frčí i jinde v Evropě; dvakrát získal titul Auto roku. Vydali jsme se do Belgie projet nejnovější reinkarnaci, díky níž clio dostalo úplně jiný vzhled. Zvlášť s hybridem jezdí parádně.

Kdo dnes nezaujme na první pohled dramatickým kukučem, nemá u zákazníků šanci – aspoň si to zjevně myslí šéfdesignéři mnoha značek. Peugeot má své „šavlozubé“ tygry, Hyundai „parametrická skrytá světla“. A nejnověji Renault mění svůj dobrácký úsměv za přísnější lomené polokosočtverce ze segmentů ledkových světel. Speciální jméno nemají, automobilka mluví pouze o „charakteristickém precizním a technologickém osvětlení“.

Můžeme se domýšlet, že za výraznou změnou vizuální identity značky stojí nový šéfdesignér Gilles Vidal, kterého Renault přesně před třemi lety, v červenci 2020, přetáhl nečekaně právě od konkurenčního Peugeotu. Tam zavedl právě design dlouhých svítivých „šavlí“ – a tři roky jsou tak akorát na to, aby něco podobného propsal i do designu faceliftovaného malého renaultu.

„Kostkovaná“ přední maska má podle výrobce dodávat autu „sportovní charakter“, v každém případě vypadá dobře. Zajímavým detailem je, že směrem do středu „grillu“ ubývá chromových obdélníčků ve prospěch černých – protože uprostřed trůní nové logo na černém podkladě (oficiálně se jmenuje „saténově matné logo Nouvel’R“). A tento trik mu dodává iluzi hloubky a dynamiky. Spodek nárazníku zase zdobí „lízátko“, inspirované světem motorsportu, které auto opticky rozšiřuje.

Renault Clio model 2023

A tak tu máme dramatické clio, které možná bude cílit i na méně usedlé zákazníky než dosud. Má jim rozhodně co nabídnout, hlavně vyspělý hybridní pohon, od něhož značka čeká největší prodejní úspěchy. Spíše tedy na západoevropských trzích – ten český je po nedávném dramatickém inflačním nárůstu (opět) hodně cenově senzitivní, zvlášť ve třídě malých aut. Vždyť hybridní clio zdražilo za poslední dva roky o 80 tisíc korun (ze 480 na 560 tisíc). A je tak (u současného předfaceliftovaného modelu) o 200 tisíc dražší než verze na LPG, která jede velmi dobře a většině zájemců bude stačit (373 tisíc korun). Kromě LPG verze je k mání i ještě o 20 tisíc korun levnější benzinový tříválec s výkonem 67 kW. K cenám nové verze jen tolik: ty české zatím nejsou, ale nepředpokládáme, že by byly vyšší než ty současné.

Jinak celoevropsky vzrostl meziročně prodej hybridní verze clia o 23 procent, hlavně na úkor dieselů (minus 12 procent). Nejvíc nafťáků pod kapotou vozilo clio v letech 2005 až 2012, kdy tvořily 55 procent všech prodaných kusů, ještě předloni to bylo přes 50 procent. Pak se spojení „naftový motor“ stalo v Evropě v podstatě vulgarismem. Ale na jiné trhy se nové clio dostane i s „chrochtákem“ pod kapotou.

Malá hvězda má dramatický vzhled a eko vnitřek. Renault Clio vyjíždí nově

Umí jezdit i za 3,6 litru

„Plyňákem“ jsme se tentokrát nesvezli, automobilka pro nás přichystala v patrových garážích bruselského letiště jedinou verzi – když budeme parafrázovat legendární výrok Henryho Forda, mohli jsme si vybrat jakýkoli motor, pokud to bude hybrid. Tedy E-Tech Full Hybrid 145, jak zní jeho celý hrdý název. Renault se chlubí tím, že technologie obsahuje více než 150 patentovaných řešení a při řešení rekuperace energie využil své zkušenosti z Formule 1.

Systém pohonu má takzvanou „sériově-paralelní“ architekturu: kombinuje dva elektrické motory (motor 36 kW a 18 kW vysokonapěťový startér-generátor HSG), čtyřválcový spalovací motor (objem 1.6 litru a výkon 69 kW), multimódovou převodovku a baterii s kapacitou 1,2 kWh. Převodový systém „spalováku“ má čtyři stupně, hlavní elektrický motor pak další dva. Jednotka E-Tech Full Hybrid může jejich spojení kombinovat až 14 různými způsoby, aby optimalizovala účinnost. A funguje skvěle, to musíme přiznat.

Na rozdíl od konkurenčních řešení, kde volty a ampéry pouze vypomáhají, v cliu spalovací motor primárně vyrábí elektřinu, která auto pohání – a jen v případě potřeby, zejména ve vysokých rychlostech, se přidává do pohonu i samotný „spalovák“. Rozjezdy jsou tak výhradně elektrické, elektromotor také vykrývá hluchá místa nejnižší účinnosti spalovacího motoru, takže auto vždy zatahuje okamžitě. Podle automobilky také elektromotor zajišťuje 80 procent doby jízdy ve městě, čímž dosáhne snížení spotřeby až o 40 procent v porovnání s klasickým benzinovým motorem. A na rozdíl od zásuvkových „plug-in“ hybridů nemusíte zastavovat kvůli nabíjení.

Renault a čínská Geely budou spolu vyrábět motory, nabídnou je i ostatním

Spokojeni jsme byli i s odhlučněním – přestože pro spalovací motor má auto k dispozici jen čtyři rychlosti, ani připojení motoru na dálničním maximu nepřináší žádný výrazný hluk. Kolik by bylo na otáčkoměru, můžeme jen hádat, žádný takový budík už hybridní clio nemá, v tom se od konkurence nijak neliší. Místo něj se klasicky zobrazuje stav nabití baterie a míra aktuálního výkonu.

Připojování jednoho ze dvou pohonů – převodovka má dva stupně pro elektro a čtyři pro spalovací motor – se výjimečně neobejde bez cuknutí (jednou za celou třísetkilometrovou testovací jízdu při připojení elektrické trakce). Jinak takzvaná multimódová automatická převodovka funguje bezvadně, rychle, výhodou upřednostňovaného elektrického pohonu je, že auto umí jet bez spalování i na dálničním maximu.

Hodně spokojení jsme byli se spotřebou – i když jsme se nijak zvlášť nesnažili o úspornou jízdu, odečetli jsme po 300 kilometrech hodnotu 4,1 litru. Kolegyně, které se opravdu snažily, skončily s číslicí 3,6. Kdo pak potřebuje naftu, že?

Jízdně je clio jedním z nejlepších mrňousů

Po jízdní stránce je clio jedním z vůbec nejlepších malých vozů, v uplynulých třech letech vyhrálo několik našich srovnávacích testů. I tentokrát na nás zapůsobilo nejen živostí motoru, ale také komfortem a jistotou v zatáčkách. Výhrady jsme neměli ani k tlumení nerovností, a to jsme si střihli i silnici, vyskládanou z valounků, přesné a citlivé je i řízení. Vybavuji si přesně moment, kdy jsem si v jednu chvíli uvědomil, že se mi za volantem výborně sedí. Ergonomická sportovní sedadla výbavy Esprit Alpine mají skvělé boční vedení, příjemně obepínají tělo, je v nich zkrátka radost sedět.

I palubní deska se povedla. Dobře čitelný digitální přístrojový štít je nově standardem ve všech výbavách, buď sedmi-, nebo desetipalcový. Uprostřed palubky je na výšku orientovaný tablet se systémem Easy Link (umí i bezdrátové připojení přes Android Auto a Apple CarPlay) – ve standardu se sedmipalcovou úhlopříčkou, v lepších výbavách s 9,3“ s integrovanou navigací (ve verzi Esprit Alpine je standardem). Logika ovládání je fajn, stejně jako použité materiály na palubní desce; grafika přístrojů je čitelná a působí moderně.

V interiéru najdeme nové čalounění z přírodních materiálů, které tvoří 60 procent interiéru; automobilka se chlubí, že 72 procent látek ve výbavě Esprit Alpine je vyrobeno z recyklovaných vláken.

Bez ohledu na všechny designové změny má nové clio prakticky stejnou velikost jako předchozí verze: délku 4 053 mm, šířku 1 988 mm (včetně zrcátek) a výšku 1 439 mm. S dojezdovou sadou pak má jeden z největších zavazadelníků ve své třídě (391 l), v hybridní verzi je to ovšem o celých devadesát litrů méně.

Asi není ani třeba zmiňovat, že v cliu nechybí 20 asistenčních systémů řidiče (ADAS), hlavně Active driver assist, kamerový systém 360° a systém aktivního nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů. I díky nim dostalo clio v nárazových testech EuroNCAP plných 96 % za ochranu posádky (89 za ochranu dětí v sedačce), takže patří k absolutně nejbezpečnějším autům vůbec. Jen škoda, že před třemi lety nás nadobro opustila odvozená kombi verze Grandtour, díky níž bývalo clio plnohodnotným rodinným vozem. Doufejme, že alespoň krátká „spalovací“ varianta tady s námi ještě pár let pobude...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...