Druhá největší ekonomika světa ovládá klíčové suroviny pro výrobu baterií pro automobily. Riziko, že Čína přeruší dodávky surovin mu nedává spát, řekl na konferenci v Aix-en-Provence.
„Nedávné rozhodnutí Číny omezit vývoz dvou kovů – gallia a germania – používaných v polovodičích a elektrických vozidlech by mělo evropské představitele varovat,“ řekl Senard. „Samozřejmě, že mě to v noci budí – je to zásadní strategický problém: přes noc se můžeme dostat do šílené situace a to nikdo nepředpokládal,“ dodal. Projevila se podle něj přílišná závislost Evropy na Číně a také potřeba vybudovat nákladný dodavatelský řetězec.
Největší čínská automobilka chce postavit továrnu na elektromobily v Evropě |
„Když mluvím o čínské bouři, mám na mysli dnešní silný tlak související s dovozem (elektrických) vozidel z Číny do Evropy,“ řekl Senard. „Jsme schopni vyrábět elektromobily, ale bojujeme za zajištění bezpečnosti našich dodávek,“ dodal.
Čínské odvětví elektromobilů a dodavatelský řetězec surovin jsou výsledkem mnohaletých investic, jejich replikace by podle něj stála miliardy eur.
Čínská vývozní omezení jsou dalším projevem soupeření Pekingu a Washingtonu v oblasti technologií a mohou způsobit další narušení globálních dodavatelských řetězců. Evropa se ocitla uprostřed sporu, což ji nutí hledat alternativy pro nejhorší možný scénář.
Evropa se žene do drahého průšvihu s bateriemi pro elektroauta, nemá suroviny |
V případě náhlého nedostatku baterií kvůli výpadku surovin by byl podle Senarda klíčový vývoj alternativních paliv - například syntetických e-paliv a vodíku.