ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: HiPhi

Šéf Renaultu říká, že má těžkou hlavu z Číny, která drží Evropu v šachu

  • 17
Předseda představenstva automobilky Renault Jean-Dominique Senard v rozhovoru s agenturou Bloomberg varoval, že nad rostoucím evropským odvětvím elektromobilů se vznáší „čínská bouře“.

Druhá největší ekonomika světa ovládá klíčové suroviny pro výrobu baterií pro automobily. Riziko, že Čína přeruší dodávky surovin mu nedává spát, řekl na konferenci v Aix-en-Provence.

Jean-Dominique Senard

„Nedávné rozhodnutí Číny omezit vývoz dvou kovů – gallia a germania – používaných v polovodičích a elektrických vozidlech by mělo evropské představitele varovat,“ řekl Senard. „Samozřejmě, že mě to v noci budí – je to zásadní strategický problém: přes noc se můžeme dostat do šílené situace a to nikdo nepředpokládal,“ dodal. Projevila se podle něj přílišná závislost Evropy na Číně a také potřeba vybudovat nákladný dodavatelský řetězec.

Největší čínská automobilka chce postavit továrnu na elektromobily v Evropě

„Když mluvím o čínské bouři, mám na mysli dnešní silný tlak související s dovozem (elektrických) vozidel z Číny do Evropy,“ řekl Senard. „Jsme schopni vyrábět elektromobily, ale bojujeme za zajištění bezpečnosti našich dodávek,“ dodal.

Jean-Dominique Senard

Čínské odvětví elektromobilů a dodavatelský řetězec surovin jsou výsledkem mnohaletých investic, jejich replikace by podle něj stála miliardy eur.

Čínská vývozní omezení jsou dalším projevem soupeření Pekingu a Washingtonu v oblasti technologií a mohou způsobit další narušení globálních dodavatelských řetězců. Evropa se ocitla uprostřed sporu, což ji nutí hledat alternativy pro nejhorší možný scénář.

Evropa se žene do drahého průšvihu s bateriemi pro elektroauta, nemá suroviny

V případě náhlého nedostatku baterií kvůli výpadku surovin by byl podle Senarda klíčový vývoj alternativních paliv - například syntetických e-paliv a vodíku.

,

Elektromobil