Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropa se žene do drahého průšvihu s bateriemi pro elektroauta, nemá suroviny

Evropské unii hrozí, že neuspěje ve snaze stát se globální mocností ve výrobě baterií. Hlavní překážkou zůstává nedostatečný přístup k potřebným surovinám spolu s rostoucími náklady a ostrou světovou konkurencí. Vyplývá to ze zprávy Evropského účetního dvora (ECA).

ilustrační snímek | foto: Skoda-Storyboard.com

Zpráva varuje, že EU by tak nemusela dosáhnout svých klimatických cílů. „Plány EU jsou totiž ve velké míře závislé na přechodu k elektromobilům poháněným pomocí baterií,“ připomíná agentura Reuters.

Členské země Evropské unie letos definitivně schválily normu, která od roku 2035 prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut v EU. „To pro EU dělá z baterií strategickou nutnost,“ uvedl ECA. „Evropský bateriový průmysl však zaostává za globální konkurencí, zejména za Čínou,“ dodal.

Elektromobil v ČR smaže svou uhlíkovou stopu až po ujetí sta tisíc kilometrů

„Pokud nebude dostatek akumulátorů, může Evropa nakonec datum ukončení výroby posunout,“ varovali auditoři. „Druhou možností je, že se Evropa stane závislou na akumulátorech ze zahraničí nebo na dovážených elektromobilech, což by mělo dvojí účinek, poškodilo by to domácí průmysl akumulátorů a evropský automobilový průmysl,“ varuje komentátor Euractivu Sean Goulding Carroll.

„Podle zprávy ECA hrozí, že EU bude v oblasti akumulátorů dlouhodobě závislá na jiných zemích, což zpomalí její přechod na vozidla s nulovými emisemi,“ píše Euractiv. „Navzdory snaze o oživení rodícího se průmyslu akumulátorů zůstává EU daleko za světovými konkurenty, protože v závodě o akumulátory mají USA i Čína náskok. V současné době se Čína podílí na celosvětové kapacitě výroby akumulátorů 76 %.“

Největší hrozbou pro evropské automobilky jsou elektrovozy z Číny, říká studie

Zpráva varuje, že výrobci baterií by mohli dát před EU přednost jiným regionům, například Spojeným státům, které jim nabízejí rozsáhlou podporu. Poukazuje rovněž na vysokou závislost EU na dovozu surovin a na hrozby pro konkurenceschopnost EU spojené s rostoucími cenami surovin a energie.

„Evropa také zaostává za svými konkurenty v přístupu k surovinám nezbytným pro výrobu akumulátorů, jako jsou kobalt, nikl a lithium. Domácí dodávky těchto materiálů jsou omezené a EU je závislá na dovozu. Podle zprávy pochází 87 % dovozu surového lithia z Austrálie, 80 % manganu z Jihoafrické republiky a Gabonu, 68 % surového kobaltu z Demokratické republiky Kongo a 40 % surového přírodního grafitu se dováží z Číny,“ píše magazín Autoweek a připomíná, že za poslední dva roky se cena lithia zvýšila o 870 %, zatímco cena niklu vzrostla o více než 70 %. „Auditoři kritizovali i dlouhou dobu, po kterou se evropské těžební provozy stávají produktivními, a poznamenali, že od objevení těžebních zásob k výrobě zde uplyne 12 až 16 let.“

Jsme vydíratelní, musíme přesunout výrobu do Evropy, vyzývá šéf autoprůmyslu

„Nedostatek akumulátorů vyráběných v Evropě podle auditorů znamená, že automobilový průmysl na kontinentu může mít problém najít akumulátory vyráběné v tuzemsku pro uspokojení rostoucí poptávky po elektromobilech,“ vysvětluje Sean Goulding Carroll.

„Pokud tolik sázíte na elektromobily a víte, že nemáte pod zemí dostatek surovin, tak to znamená, že buď nakonec nesplníte cíl pro rok 2035, nebo budete závislí na třetích zemích,“ řekla Annemie Turtelboomová, členka ECA, která audit vedla. To by podle ní mohlo zdražit elektromobily vyráběné v Evropě, protože výrobci automobilů podléhají cenám účtovaným třetími zeměmi. „Ve zprávě jsme varovali, že se skutečně elektromobily mohou stát pro evropské občany nedostupnými, protože nemáte zcela ve svých rukou tvorbu cen,“ cituje Turtelboomovou Euractiv.

Baterie k sežrání. Italové navrhli jedlý akumulátor

„EU se v případě baterií nesmí dostat do stejně závislé pozice jako v případě zemního plynu. V sázce je její ekonomická suverenita,“ uvedla Annemie Turtelboomová. „Plánem na ukončení prodeje nových benzinových a naftových aut do roku 2035 EU silně sází na baterie. Mohla by však být ve slabší pozici z hlediska přístupu k surovinám, atraktivity pro investory a nákladů,“ dodala.

EU podle Turtelboomové čelí riziku, že nesplní své emisní cíle pro rok 2035, nebo je splní pomocí dovážených baterií. „To by poškodilo evropský průmysl,“ uvedla Turtelboomová. Upozornila rovněž, že baterie by se musely dovážet za velmi vysoké ceny. „Pokud jste závislí na třetích zemích, tak to znamená, že samozřejmě nemáte efektivitu nákladů ve vlastních rukou a jak jsme viděli v případě zemí OPEC a Ruska, jste závislí na ceně stanovené třetí zemí,“ cituje Turtelboomovou Euractiv.

9. května 2023

„Zpráva se ptá, proč strategie EU nevyčísluje kapacitu průmyslu akumulátorů, která by pokryla vyšší poptávku vyplývající z mandátu pro vozidla s nulovými emisemi,“ uvádí magazín Autoweek. „Očekává se, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektromobilů, přičemž tento počet bude rychle narůstat poté, co bude v roce 2035 ukončen prodej nových automobilů na fosilní paliva.“

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda dnes odhalí nový elektromobil. Elroq má premiéru v Praze

Škoda Elroq

VIDEO Škoda Auto naplánovala na večer prvního října do Prahy premiéru svého nového modelu. Elektrický...

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Čínská Chery odkládá zahájení výroby elektroaut ve Španělsku. Zkoumá cla

Omoda 5

VIDEO Čínská automobilka Chery Automobile o rok odložila záměr zahájit výrobu elektromobilů v Evropě....

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti...

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Na snímku opadající voda v Jeseníku. (16. září 2024)

VIDEO Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto...

Prodeje elektroaut v EU se v srpnu propadly, v Německu o 69 procent

Výroba elektroaut začíná být pro řadu značek opravdu velký průšvih. Euforie z...

Počet registrací nových aut v Evropské unii v srpnu klesl o 18,3 procenta na 643 tisíc vozů....

Škoda nabízí záruku až 9 let. Platí i na elektromobil, ale ne na baterii

Faceliftovaná Škoda Octavia čtvrté generace

Dva roky ze zákona, pět let většinou už žádná výjimka, sedm let nabízí Kia nebo MG. Záruční doby na...

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

Irský svéráz a nevraživost. Cykloaktivista žaloval, vysloužil si pokutu

Na kameru zaznamenal přestupek neukázněných řidičů, ale sám odešel s pokutou. Když si totiž natáčel špatně parkující vozy, projel kolem nich na červenou. Aspoň tak čin vyhodnotili na policejní...

7. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

Brutalistní BMW X3 burácí i s šestiválci. Už jsme ho projeli

U svalnaté, sošné X3 dává monolitický technicistní design, který se doslova štítí minulosti a zdobnosti, smysl. Radikální futuristickým vzhledem jako všechny moderní bavoráky a dokonalý na svezení,...

7. října 2024

Bestie s řasami božské Giny Lollobrigidy. Jediná miura v Česku obrazem

Hlavní hvězdou nedávného automobilového festivalu na mosteckém okruhu se stal jeden z nejvlivnějších supersportů historie – Lamborghini Miura. V 60. letech se jednalo o skutečné zjevení. Nejen svou...

6. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...