Rallye Dakar je hlavně byznys. I státy platí za propagaci, říká Jan Říha

  11:00aktualizováno  11:00
První etapa dakarské rallye startuje 6. ledna 2018. Na start kromě 40 Čechů míří také Jan Říha. Novinář, který jako jediný z Česka jezdí na oficiální akreditaci od organizátorů závodu, jel Dakar poprvé v roce 2005 a od té doby nikdy nechyběl. Jan Říha byl hostem diskuzního pořadu Rozstřel.

Jan Říha ještě zažil Dakary, které se jezdily v Africe a napsal o svých zážitcích z nejtěžšího motoristického závodu světa několik knížek. „Rallye Dakar je dnes hlavně byznys, až potom sport. Státy přes které se jede platí za propagaci,“ prozradil Jan Říha. 

Novinář Jan Říha v diskusním pořadu Rozstřel. (30. listopadu 2017)

Novinář Jan Říha v diskusním pořadu Rozstřel. (30. listopadu 2017)

„V půl čtvrté ráno vstávám a sedám do letadla, které mě převeze do dalšího bivaku do cíle další etapy, tam sledujeme a monitorujeme průběh závodu. Když dorazí závodníci do cíle točíme rozhovory,“ popisuje svůj denní režim po tři týdny závodu. 

Říha popsal, že se na Dakar dostal vlastně díky šťastné náhodě v roce 2005, po Novém roce odjede na slavný závod po třinácté. 

Naposledy mu při cestě na start ukradli všechna zavazadla, v tom byl pro Říhu ročník 2017 nejhorší, myslí si také, že právě letošní devětatřicátý ročník nebyl zrovna povedený. Pořadatelům nepřálo počasí, kvůli tomu se rušily některé etapy, byly záplavy. „Někteří závodníci odjížděli naštvaní. Někdo přešel na jiný závod jménem Africa Ecorace,“ dodává. Ten nadcházející, jubilejní čtyřicátý ročník organizátoři vracejí do písečných oblastí, což je podle Říhy z pohledu atraktivity závodu dobře.

Fotogalerie

„Když se člověk podívá na Dakar, jsou jen dvě možnosti. Buď si řekne ´už nikdy!´, nebo ´musím jet znovu´,“ vypráví. „Je to závislost, diagnóza,“ říká. Dakar v člověku podle Říhy nastartuje pud sebezáchovy. „Vždycky si tam říkám ´co tu dělám´ a dva Dny po Dakaru si zas říkám, že bych opět jel.“

O život šlo Říhovi jednou na poušti za písečné bouře v Africe. Dánský pilot přistával asi na čtyřikrát, skoro nic neviděl. „Byli jsme v klidu, pak jsme viděli při vystupování, jak je pilot bílý a říkal ostatním, že nic podobného ještě nezažil,“ líčí. Aby pustili účastníka či novináře na Dakar, je třeba splnit určitá kritéria, důležité je zdraví, to organizátoři pečlivě kontrolují. Více sledujte v záznamu celého pořadu na iDNES.cz.

V jubilejním 40. ročníku Rallye Dakar se začátkem ledna 2018 postaví na start osm českých motocyklistů, čtyři jezdci na čtyřkolkách, tři posádky automobilů a šest posádek kamionů. I s jedním mechanikem, který usedne do zahraniční posádky kamionu, by se na startu legendární soutěže mělo představit 40 Čechů na jednadvaceti strojích, což je rekordní účast. 

Účast jednoho motorkáře vyjde podle Říhových informací na dva až dva a půl milionu korun, u kamionu je to na hranici deseti milionů korun. Velkým úkolem týmů je tedy shánět peníze. „Ne nadarmo se říká, že nejtěžší na Rally Dakar je postavit se na start,“ dodává Říha, podle kterého je dnes závod takovou formulí 1 v terénu.

Startovní listinu uzavřeli organizátoři minulý týden. Závodní speciály už jsou na cestě do Jižní Ameriky.

Nadcházející ročník přetěžké dálkové rallye startuje v Peru a pokračuje přes Bolívii do Argentiny. Účastníky čeká celkem 14 etap. Právě úvodní část v Peru bude podle všeho opravdu velmi náročná.

Celý záznam pořadu Rozstřel s Janem Říhou:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Škoda představila Scalu na zemní plyn, chystá se další škodovka na CNG

Škoda Scala G-TEC

Škoda představuje nový model Scala v provedení na zemní plyn. Ten je pro uživatele zajímavou alternativou k...

Aliance Renault-Nissan se po Ghosnově odchodu tiše rozpadá

Někdejší šéf francouzské automobilky Renault Carlos Ghosn

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se po odchodu Carlose Ghosna začala tiše rozpadat. Některá oddělení byla zrušena,...

V létě omezí dálniční provoz přes čtyřicet uzavírek, na D1 budou radary

Oprava D1 u Větrného Jeníkova na Vysočině. Ilustrační snímek

Více než čtyřicet uzavírek omezí během letních prázdnin provoz na českých dálnicích. Největší dávkou trpělivosti se...

Najdete na iDNES.cz