Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Němci řeší požáry elektrovozidel, odstavují bateriové autobusy

Stále více německých měst stahuje preventivně elektroautobusy z provozu, všímá si magazín Focus. Mají obavy z jejich požárů. Není jich víc, mají ale mnohem větší následky. „Politici se na své spanilé elektrocestě maličko krčí. Přitom je nutné řešit tento problém skutečně rychle,“ komentuje německý časopis.

Švýcarská laboratoř zkoumala látky, které vznikají při požáru akumulátorů pro elektromobily. | foto: EMPA

Focus také dodává, že případy požárů se množí také u osobních elektromobilů a dokonce také u elektrokol. „Abychom měli čistší vzduch, jezdí po ulicích měst čím dál víc elektroautobusů. Ve Stuttgartu ovšem čísla klesají. Elektrobus od Daimleru zde totiž podle stávajících informací vzplál při nabíjení. Došlo k velkému požáru, při němž vznikl obrovský mrak škodlivin, který zahalil údolí řeky Neckar, oblast už beztak silně znečištěnou zplodinami z dieselových vozidel. Sen o čistých elektroautobusech se tím jaksi rozplynul,“ píše německý magazín. Kromě Mnichova jde o další velkoměsto, které preventivně stahuje tento typ autobusů z provozu, dokud nebudou zveřejněny přesnější informace o příčině požáru.

Nejde totiž o první incident s hořícím e-busem. Už v roce 2017 hořelo u výrobce elektromobilů v Salzgitteru, v roce 2019 hořel bateriový bus v Burghausenu (okres Altötting), o rok později v Durynsku. V březnu letošního roku stál v plamenech EvoBus v Mannheimu. U dvou katastrofálních požárů v autobusovém depu v Hannoveru a Düsseldorfu v tomto roce panuje dosud podezření, že původcem byl rovněž elektromobil. „Ale i kdyby to nebyl ten případ, požáry baterií, které lze uhasit jen velmi obtížně a navíc pouze s využitím enormního množství vody, výrazně zvyšují riziko každého případu, při němž hoří takové vozidlo a činí z něj také mimořádně drahou pojistnou událost,“ upozorňuje Focus.

20. července 2020

A připomíná, že také u osobních aut s elektropohonem se množí nečekané nešťastné události. Nehledě na několik smrtelných nehod, při nichž baterie vzplála během sekund, je zřejmé, v čem spočívá vlastní riziko: v procesu nabíjení. Zatímco benzinové auto je natankováno během dvou minut, musí být elektromobil připojen k nabíječce několik hodin nebo přes noc. A to nejen v autobusových depech, ale brzy v milionech garáží a podzemních garáží. To ostatně teď dělá těžkou hlavu americkému koncernu GM. Jeho Chevrolety Bolt jsou aktuálně pod drobnohledem právě proto, že při nabíjení semtam znenadání vzplanou. Ještě horší je, že se pořádně neví proč.

Počet elektromobilů bude v Německu nadále silně narůstat, už nyní má každé druhé nově pořízené auto na německých silnicích elektrický nebo přinejmenším hybridní pohon. Na tom se nic nezmění, neboť téměř všichni výrobci odstupují ve střednědobém horizontu od spalovacích motorů a Evropská unie chce dopravu kvůli svým klimatickým cílům co možná nejrychleji elektrifikovat.

„O to rychleji musejí vznikat příslušná opatření. Často a s oblibou předkládaný argument, že u elektromobilů nedochází k požárům častěji než u benzinových aut, je přitom druhotný. Jelikož náklady na hašení a škody způsobené enormně vysokými teplotami jsou v každém případě vyšší,“ zdůrazňuje Focus.

Hasiči nejsou připraveni

Politici podle magazínu činí to, co se děje až příliš často: nepromýšlejí důsledky svých činů. „Stále přísnější klimatické cíle a ideologické plány na změny v dopravě vznikají velmi rychle, ovšem rizika, která s sebou poměrně mladá technologie, jakou je elektromobilita, přináší, jsou ignorována,“ upozorňuje Focus a dodává, že hasiči bijí už delší dobu na poplach a upozorňují, že nejsou dostatečně připraveni.

Německý magazín se zostra pustil do celé elektromobilní politiky země: „Místo aby se zákazníkům kupujícím elektromobily rozdělovalo čím dál víc peněz z dotací, místo toho, aby získávali další a další daňové úlevy, zatímco zbytek řidičů v důsledku stále rostoucích cen paliv spolufinancuje dobře situovaným jejich prémiové elektromobily, měly by být miliardy určené na elektromobilitu rozděleny smysluplněji: do široké a bezpečné nabíjecí infrastruktury a do speciálního vybavení nabíjecích míst v garážích. Experti na protipožární ochranu upozorňují na tuto skutečnost čím dál hlasitěji a kladou si otázku, zda by se elektromobily vůbec měly v podzemních garážích nabíjet.“

Mezitím se v Německu ozývají i pojišťovny: každý, kdo nabíjí své auto doma u vlastní nabíjecí stanice, by to měl pojišťovně hlásit jako dodatečné riziko. „V zásadě je třeba říct, že každé elektrické zařízení zvyšuje riziko požáru. Z toho důvodu je důležité, aby zákazník při sjednání pojištění uvedl vestavbu nabíjecí stanice,“ uvádí jasně aliance pojišťovacích domů.

Všechny veřejné a společně využívané podzemní garáže, v nichž stojí auta těsně vedle sebe, by pro elektromobily měly být vybaveny speciálními protipožárními alarmy a hasicími systémy. Ty lze v novostavbách rovnou vestavět a stávající budovy jimi dovybavit. Technologie jsou totiž již dlouho k dispozici. V ideálním případě by vozidla parkovala pouze v oddělených, proti požáru zabezpečených boxech, píše Focus.

A pokud tato opatření nelze stavebně realizovat, musí v takových podzemních garážích platit zákaz nabíjení.

Elektromobily nehoří častěji, škody jsou však závažnější

Pojišťovna Allianz zveřejnila analýzu poškození vozidel s elektrickým pohonem v letech 2018 až 2020. Z ní vyplývá, že jejich opravy po nehodách jsou podstatně dražší než u konvenčních automobilů. „V souladu s tím jsou u plně komplexního pojištění průměrné výdaje na pojistná plnění vyšší – u elektromobilů o 10 % a u plug-in hybridních vozidel dokonce o 50 %. Obzvláště případná výměna drahých akumulátorů má obrovský dopad na cenu oprav,“ cituje z analýzy magazín Autoweek. „Jsme asi o 30 % výš s náklady při opravách škod způsobených kolizemi s elektrickými vozidly,“ řekl vedoucí výzkumu bezpečnosti v Allianz Center for Technology Carsten Reinkemeyer.

„Vyšší náklady na opravy jsou dány především skutečností, že akumulátor stojí hodně peněz – až 20 000 eur (510 000 korun),“ upřesňuje generální ředitel Allianz Versicherungs Frank Sommerfeld. „Přitom poškození podvozku u elektromobilu jednoduše znamená poškozený akumulátor,“ upozornil Reinkemeyer.

„Důležitým zjištěním vyšetřování bylo, že v případě vážně poškozených elektrických vozidel mohou majiteli vzniknout kromě nákladů na opravy i další výdaje. Existují věci, které se u konvenčních vozidel nestávají. Elektromobil lze v zásadě opravovat pouze v dílně, která má kvalifikaci pro práci na vozidlech s vysokonapěťovými okruhy,“ cituje Autoweek Reinkemeyera. „Dalším rozdílem je, že akumulátor stále obsahuje velké množství energie, i když systém pohonu již není funkční. Proto vznikají další náklady na nezbytná protipožární opatření.“

Velké rozdíly oproti obyčejným spalovacím autům vyplývají z norem nebo specifikací výrobce pro opravy elektrických vozidel. „Roli hrají také bezpečnostní předpisy a specifikace výrobce. Například může snadno dojít k úplné ekonomické ztrátě, pokud specifikace výrobce stanoví, že akumulátor je třeba po aktivaci airbagu zlikvidovat,“ uvádí Autoweek.

„Také časté poškození elektroinstalace kunou může přijít velmi draho, protože podle Reinkemeyera vysokonapěťové kabely, které byly pokousány, nelze opravit a musí být vyměněny. Přitom sada vysokonapěťových kabelů může stát až 7 000 eur (180 000 korun). Některé automobilky proto používají vyměnitelné ochranné kryty, které mohou snížit náklady na opravu až o 97 procent.“

Důsledkem vysokých nákladů na opravu je, že pojištění pro čisté elektromobily i plug-in hybridy je v Německu v průměru o něco dražší než pro konvenční automobily. „Majitelé elektromobilů se však nemusejí obávat, že jejich vozidla jsou náchylnější k poruchám než auta se zážehovými nebo vznětovými motory,“ uklidňuje Autoweek a dodává, že v celém Německu shoří v průměru kolem 15 000 aut ročně. Podíl elektromobilů na tom je hluboko pod jedním procentem. „V tuto chvíli nevidíme žádnou vyšší pravděpodobnost požáru u elektromobilů než u konvenčních vozidel na benzin nebo naftu,“ řekl Carsten Reinkemeyer z Allianz.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...