Od apríla povinné ručení nanovo: zvýší se limity i pojistka na koloběžky

  • 89
Řadu měsíců diskutované změny v zákoně o povinném ručení jsou tu. Jde však jen o první část, další by měla dorazit letos během podzimu. Zákon nově rozšiřuje seznam vozidel, která musí být pojištěna.
U Vranína se srazila tři osobní auta.

Od pondělí 1. dubna začnou platit poměrně výrazné změny v zákoně o pojištění odpovědnosti z provozu. Motoristům s nimi ubude doklad, ale přibudou povinnosti. Hlavně těm, kteří mají zahradní traktůrky nebo elektrické koloběžky.

Novinky v povinném ručení: mírné zdražení a pojistka pro elektrokoloběžky

Bez zelené karty

Jednou z novinek, která přijde v druhé vlně, tedy v říjnu letošního roku, je možnost nechat zelenou kartu doma. Informace o sjednaných pojistných smlouvách budou dostupné online a díky tomu si budou moci policisté při silniční kontrole povinné ručení ověřit během pár sekund. Minimálně do konce roku však bude papírová forma zelené, respektive bílé karty potřebná pro cesty do zahraničí. V tuto chvíli se jedná o tom, že v zahraničí by už během příštího roku měla stačit jen online verze zelené karty.

Už dnes však platí, že i v Česku stačí mít zelenou kartu jen vyfocenou v mobilu. Řada pojišťoven má také své aplikace, kde je možné ji mít nahranou.

Rychlé elektrokoloběžky a traktůrky

Zákon nově přidává další vozidla, která musí být povinné pojištěna. Týká se to třeba elektrokoloběžek, ale i sagwayů. Jde o všechna vozidla, jejichž maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, respektive je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kilogramů. Za motorová vozidla se přitom považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu, elektrokol se tedy novinka nedotkne.

Povinné ručení pro elektrokola? V Česku experiment, v zahraniční nutnost

„Klidnějšími mohou zůstat majitelé elektrokol. Jak evropská směrnice, tak nový český zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla povinné pojištění pro elektrokola (motor vykonává pouze pomocnou úlohu při šlapání) nezavedly. Výjimka platí také pro všechna motokola a dále i mopedy, jejichž motor zabírá pouze při šlapání, které také nemusí mít povinné ručení. Povinné ručení se dále nebude týkat ani invalidních vozíků užívaných výlučně osobou s tělesným postižením,“ doplňuje Česká podnikatelská pojišťovna.

A co ony traktůrky? Ty pojištěné být nemusejí jen ve chvíli, kdy se s nimi jezdí výhradně po zahradách, policích a soukromých pozemcích. Ve chvíli, kdy s nimi však budete chtít třeba jen přejet k sousedovi naproti, dostanete se tedy na veřejnou komunikaci, už povinné ručení mít musíte.

Všechna tato vozidla nemají registrační značky, při sjednávání tak bude jako identifikační údaj uvést třeba číslo motoru. A co ceny? Jak už to u pojištění bývá, budou se lišit podle pojišťovny, stroje i jeho provozovatele. Půjde však o maximálně pár stokorun, nejvíc tisícovku. Navíc se dá očekávat, že v průběhu času se budou ceny měnit. Pojišťovny musí nejprve z praxe vyhodnotit reálná rizika těchto strojů, přesněji počty pojistných událostí.

Vyšší limity

Nešlo si nevšimnout, že vše kolem nás neustále zdražuje. A i proto bylo nutné zvýšit pojistné limity u povinného ručení. Doposud byla nejnižší částka 35 milionů korun. A jakkoliv se to zdá dostatečné, je potřeba si uvědomit, že povinné ručení nekryje jen materiální škody, ale i újmy na zdraví. „A ty mohou být skutečně vysoké, proto je dobré zvážit i limity nad 100 milionů korun,“ vysvětlil Michal Kárný z pojišťovny Direct. Nové nejnižší limity tak budou automaticky všem zvýšeny na 70 milionů korun. Není potřeba kvůli tomu kamkoliv chodit, pojišťovny smlouvy upraví samy.

Provozovatel jako ten nejdůležitější

Až doposud platilo, že odpovědnost za sjednání pojistky, přesněji povinného ručení, měl vlastník auta. To se však mění. Nové znění zákona tuto povinnost přenáší na provozovatele vozidla. Důvodem této poměrně zásadní změny je vyřešení zejména těch případů, kdy v souvislosti s nepojištěným vozidlem nastoupí sankce vůči odpovědné osobě.

Bydlíte v Praze, máte BMW a je vám 20 let? Máte nejdražší povinné ručení

„V praxi to znamená hlavně to, že když povinné ručení nebudete mít sjednané, tak Česká kancelář pojistitelů bude chtít zaplatit příspěvek do Garančního fondu právě po provozovateli. Zároveň ale platí, že povinné ručení může sjednat i někdo jiný, kdo má pojistný zájem. Tedy má nějakou potřebu vozidlo pojistit. A také i nadále platí, že u sjednání bude hrát roli bonus toho, kdo pojištění sjednává,“ doplnil Michal Kárný.

Až když zaplatíte

Od října letošního roku začne platit také další změna. Všechny nově sjednané pojistky začnou platit až ve chvíli, kdy je klient zaplatí. Důvodem je novinka v podobě předávání smluv od pojišťoven do České kanceláře pojistitelů v reálném čase, prostoj kvůli placení tedy nebude možný.

, pro iDNES.cz