Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Za auto bude nově platit povinné ručení ten, kdo sedí za volantem

Čeští řidiči si brzy budou muset zvyknout na řadu změn týkajících se pojištění aut. Nově mají povinné ručení někdy platit i na zahradní traktůrky, ale novinkou bude i povinné ručení platné na toho, kdo řídí, a ne na toho, kdo auto vlastní.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

V tuto chvíli to vypadá, že novela zákona o povinném ručení bude platit už koncem letošního roku, začátek toho dalšího pak je nejzazší termín. Jednou z velkých a důležitých změn bude i úprava situací, kdy se u auta liší provozovatel a vlastník. Nejčastěji jde o situaci, kdy je auto psáno na leasingovou společnost, nebo když rodič přenechá svůj vůz svému dospělému dítěti, ale vlastnit chce auto i nadále.

Leasingové společnosti tedy nyní čeká přepis technických průkazů na jejich platící klienty. To stejné u soukromých aut. V obou případech se ale zároveň může s přepisem změnit i výše pojistného, protože nyní už pojišťovna uvidí přímo řidiče třeba i s jeho škodní minulostí na silnicích. Především u potomků, tedy nejčastěji mladých a pro pojišťovny rizikových řidičů tak snadno může být vyšší.

„Tato změna je správná a z logických důvodů to takto mělo být již dříve. Kdo vozidlo řídí, tak je zodpovědný i za škody, a proto by měl být pojištěný právě on,“ říká Martin Daneš ze Srovnejto.cz.

Mezi další změny, které jsou v novele zákona obsaženy, patří například nové vymezení provozu vozidla. Tato úprava má určit situace, kdy je za škodu zodpovědný provozovatel vozidla. Třeba když necháte na silnici nepojízdné vozidlo a tím vytvoříte překážku, budete zodpovědní za způsobené škody, i když vozidlo pouze stojí a nemá ani nastartovaný motor.

Vše je drahé, 35 milionů je tak málo

Řada motoristů si povinné ručení či další připojištění uzavírá na nejnižší možný pojistný limit, tedy 35 milionů korun. Pojistka je tak cenově dostupnější, ale jakkoliv ta částka vypadá jako dostatečně vysoká, je potřeba si uvědomit, že vše kolem nás zdražuje. A tak se snadno může stát, že takový limit nebude stačit. Proto bude nejnižší limit zákonem zvednut na 50 milionů korun.

„Škoda na majetku se sice také navyšuje, ale z tohoto páru jednoznačně tahá za kratší konec. Majetkové škody jsou sice častější, třeba nedobrzdíte na přechodu nebo zapomenete dát přednost, ale pořád jsou to malé škody. I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku. V tom drahém autě totiž může sedět někdo, kdo má vyšší příjem, a pokud je nehoda vaše vina, budete mu muset uhradit ušlý zisk. Pokud bude mít vážnější zranění a bude se léčit déle nebo třeba s trvalými následky, po celou dobu mu musíte platit náklady na léčení i rozdíl v příjmech před nehodou a po nehodě. To je právě ta nejvyšší částka z celého pojistného krytí,“ vysvětluje důvody vyššího krytí Martin Daneš, ředitel pojištění Srovnejto.cz.

Je potřeba počítat s tím, že povinné navýšení limitů se promítne i do cen pojištění. Není ale třeba se obávat nějakých velkých cenových skoků, půjde maximálně o několik stokorun.

Pojištění s nižším a vyšším krytím

Zahradní traktůrky jen někdy

Při debatování ohledně novinek týkajících se povinného ručení bylo na stole i jeho zavedení pro elektrokola. Ta nakonec pojistit není třeba, důvodem je fakt, že hlavním pohonem je stále šlapání. Ovšem elektrické koloběžky a segwaye už pojištěné budou muset být. Stačí, aby jejich maximální konstrukční rychlost byla vyšší než 25 km/h, případně vyšší než 14 km/h, a zároveň byla těžší než 25 kg.

V Paříži začíná platit zákaz sdílených elektrických koloběžek

„Tato povinnost vznikla na základě případů souzených Evropským soudním dvorem, kdy docházelo ke škodám na zdraví či majetku způsobeným těmito minivozítky a pachatelé se nechtěli znát k úhradě škody,“ vysvětluje Filip Běhal, mluvčí ministerstva financí. Počet nehod, které jsou způsobené elektrokoloběžkami, navíc za poslední roky vzrostl podle údajů České asociace pojišťoven až desetkrát, pojištění je tedy zjevně potřeba.

V rámci diskuzí bylo otevřeno také téma pojištění zahradních traktůrků. V jejich případě bylo vše nakonec vyřešeno tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Platit povinné ručení bude nutné jen za zahradní traktůrky, se kterými budou jejich majitelé vyrážet na pozemní komunikace, tedy mimo soukromé pozemky. A pozor, to ale platí i při popojetí jen pár metrů vedle na zahradu! Povinnost pojištění z provozu takového vozítka by se podle návrhu ministerstva financí měla týkat vždy provozovatele a ne toho, kdo si ho například dočasně vypůjčil. To je třeba případ sdílených koloběžek.

Projeli jsme se na nejlepší koloběžce se jménem mobilů

„Zákon neudává povinnost, že by tento typ pojištění musely nabízet všechny pojišťovny. Lze tedy očekávat, že ty, které se stihly připravit s předstihem, budou nové pojištění nabízet velmi brzy. Určitě to ale k 1. lednu 2024 nebudou všechny,“ upřesňuje analytik pojištění Srovnejto.cz Tomáš Růžička.

Zelená karta stačí v mobilu

Koncem roku 2021 řešilo ministerstvo financí jeden konkrétní případ, ve kterém rozhodlo, že zelenou, respektive dnes už bílou kartu není potřeba mít u sebe fyzicky, ale při kontrole ji stačí ukázat jen třeba vyfocenou v mobilu. Tehdy napsalo: „Ministerstvo financí (MF) rozhodovalo v přezkumném řízení, zda povinnost řidiče předložit zelenou kartu při silniční kontrole je splněna i při předložení v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu. MF dospělo k závěru, že uvedenou povinnost takto splnit lze, a proto zrušilo rozhodnutí správních orgánů nižších stupňů, která naopak vycházela z právního názoru, že zelenou kartu je třeba předložit výlučně v listinné podobě.“

Šlo o poměrně přelomové rozhodnutí, na které jen o několik měsíců reagovala například pojišťovna Pillow, která svým klientům umožnila mít zelenou kartu jen v aplikaci v telefonu. S novelou o povinném ručení bude tento krok posvěcen i paragrafy. Je ale nutné pamatovat na to, že při cestách do zahraničí u sebe motoristé kartu, tedy doklad o pojištění vozu, stále musí mít ve fyzické podobě.

Autor: , pro iDNES.cz

Se sluchátky a alkoholem. Nehody cyklistů mají stále tytéž důvody, říká šéf dopraváků

Policisté představili plány k celorepublikové akci. Ředitel dopravní policie...

VIDEO Nejčastějšími důvody dopravních nehod cyklistů je nepřizpůsobení rychlosti a nevěnování se řízení....

Elektrokoloběžka způsobila požár bytu, plameny uvěznily dva lidi na balkoně

Hasiči zasahovali u nočního požáru bytu v Ostravě-Výškovicích. Plameny zahnaly...

VIDEO K hořícímu bytu v domě v Ostravě-Výškovicích vyjížděli dnes v noci hasiči. Dva lidi uvěznily...

V Paříži začíná platit zákaz sdílených elektrických koloběžek

V Paříži službu sdílení nabízely tři společnosti: Dott, Lime a Tier Mobility....

V Paříži začal v pátek platit zákaz sdílených elektrických koloběžek. Jejich provozovatelé museli v...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

VIDEO Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům...

Dvoukolový hardcore: svištíte stovkou vestoje na koloběžce za sto tisíc

Minimotors Dualtron Ultra 2

Elektrokoloběžky značky Dualtron si už nějakou dobu budují pozici prémiových modelů určených pro ty...

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Vůně benzinu místo tiramisu. U jezera servírovali automobilové lahůdky

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...