U Porsche vládnou SUV a elektrické monstrum, kterému sebrali zadní sedadla

  • 0
David Jahn odjel na zašmodrchaném okruhu na předzahrádce obřího komplexu fabriky Porsche v Lipsku odhadem prý tak padesát tisíc kol. Krotit dvanáct set koní freneticky tahnoucích jak pitbul na amfetaminu je ovšem i pro něj výjimečné. Redaktor iDNES.cz okusil sílu nového monstrózního porsche asi jako první Čech. Prozatím v prototypu na místě spolujezdce, s helmou na hlavě a vytřeštěnýma očima.

S rekordním elektrickým porsche si David Jahn pohrává, v zatáčkách, kterými sviští se suverenitou rutinéra, si dovolí rošťácký skluz. Chladnokrevně trefuje s milimetrovou přesností vrcholy táhlých oblouků a přesně ví, kudy si najet přes slepý horizont. To všechno v rychlostech, které běžný smrtelník jen stěží stíhá vnímat.

Na té zakroucené pentli, na kterou dohlíží slavné UFO – futuristická stavba „zážitkového“ centra Porsche – jsou okopírované nejslavnější zatáčky světových okruhů. Nechybí tam ani slavná vývrtka, zatáčka Corkscrew kalifornského okruhu Laguna Seca. V ní se vám poperou vnitřnosti a jste rádi, že vás pětibodový pás špendlí do závodní sedačky. David Jahn, třiatřicetiletý závodník, který brousí okruh v Porsche Experience Centrum v Lipsku dvanáctým rokem, to má lepší, drží se volantu. A umí to s ním bravurně. Zabere za pravé pádlo pod volantem a k 815 kW (1 100 koním) základního výkonu Porsche Taycan Turbo GT přidá na deset sekund dalších 120 kW. Výhodou elektromotoru je totiž to, že ho můžete krátkodobě bez následků přetížít, podmínkou samozřejmě je, že máte dostatečně nakondicionovanou a nabitou trakční baterii. Funkci nazvanou Attack Mode známe i z ostatních provedení Taycanu, kde ovšem přidává jen 50 kW.

Porsche Taycan Turbo GT s paketem Weissach

Kontrola trakce je na rozdováděné elektrické čtyřdveřové kupé krátká. Speciálně vyvinuté závodní pirellky se protáčí a hledají na startu trakci. I tak zvládne nejnovější Porsche v nabídce, které je také nejvýkonnějším sériovým porsche všech dob, vysprintovat na stovku za 2,2 sekundy.

David Jahn si s taycanem doslova hraje, vede auto s lehkost í asuverenitou. A taycan jako by zahodil metráky nadváhy vlastní bateriovým autům. Razantní zátah za všech okolností namáhá posádku extrémním přetížením. Samo ovládání auta je jednoduché, ale řidič musí být opravdu stále ve střehu a bravurní, aby stroj, kterému vlastně nechybí síly, perfektně a efektivně ukočíroval.

Vítězství stroje nad člověkem: elektrokombík Porsche je strašidelně rychlý

Je to výjimečný okamžik i pro Davida Jahna, domácí okruh v Lipsku už má natrénovaný k dokonalosti s kompletní produkcí Porsche, ale nejnovější provedení Taycanu je přeci jen něco kromobyčejného. Celým jménem se jmenuje Porsche Taycan Turbo GT s paketem Weissach, to tradičně značí to nejostřejší provedení.

Rekordman

Porsche Taycan Turbo GT s paketem Weissach

Nejvýkonnější sériové Porsche všech dob se totiž nyní chlubí kromě rekordu z Nürburgringu také nejrychlejším časem na kalifornském okruhu Laguna Seca, právě tam, kde je slavná zatáčka jménem „vývrtka“. V obou případech seděl za volantem Lars Kern. Na okruhu, kde je slavná vývrtka (Corkscrew), ho pokořil hned dvakrát. Nejrychlejší čas zajel už napoprvé, i tak však nebyl s rekordem spokojený, protože pokazil poslední zatáčku. A tak to Kern s náhradním autem zkusil napodruhé, a pokořil sám sebe. Od 23. února 2024 tedy platí na Laguna Seca nejlepší čas 1:27,87 min.

Nedlouho předtím vytvořila předsériová verze stejného nového modelu nový rekord třídy na Nürburgringu. Kern byl při té příležitosti také za volantem a zajel čas na kolo 7:07,55 min. „Tento oficiální čas na kolo je o neuvěřitelných 26 sekund rychlejší, než Kern zaznamenal při svém posledním rekordním kole v sedanu Taycan Turbo S Sport vybaveném výkonnostním paketem v srpnu 2022. Tento čas je také aktuálním rekordem pro sériově vyráběné elektromobily a také dělá Turbo GT nejrychlejším čtyřdveřovým ze všech typů pohonných jednotek na Nürburgringu,“ zdůrazňují u Porsche. Kevin Giek, který na vývoj taycanů dohlíží, zdůrazňuje, že jde o „street legal auto“, tedy takové, které si můžete koupit a můžete s ním do provozu, není to tedy žádná jednoúčelová hračka, kterou si na okruh musíte dovézt na náklaďáku.

Boxster zachránil Porsche v úzkých. Chytré šetření si vyžádal spěch a nouze

Taycan je nyní v nabídce Porsche čtvrtým rokem, od představení v roce 2019 jich prodali na 150 tisíc, loni z toho 40 tisíc. Nedávno se model dočkal rozsáhlé technické modernizace ve jménu zvýšení celkového systémového výkonu. Mimo jiné dostal vylepšené hnací ústrojí s novým motorem zadní nápravy.

U verze Turbo GT tedy vyhnali výkon na 815 kW (1 108 k). Taycan Turbo GT potřebuje na sprint z nuly na 100 km/h pouhé 2,3 sekundy, s paketem Weissach (který nepřidává výkon) jen 2,2 sekundy. Zrychlení z klidu na 200 km/h je otázkou 6,6 nebo 6,4 sekundy pro Taycan Turbo GT bez/s paketem Weissach.

Bez sedadel

Porsche Taycan Turbo GT s paketem Weissach

Taycan Turbo GT vybavili výkonnějším pulzním měničem u zadního elektromotoru (s maximálním proudem 900 ampér), který je klíčovou součástí pro jeho řízení. „Ty poskytují ještě větší výkon a točivý moment než 600ampérový pulzní invertor v Taycan Turbo S. Pro lepší účinnost je jako polovodičový materiál v pulzním invertoru použit také karbid křemíku. To výrazně snižuje ztráty a umožňuje vyšší spínací frekvence. Převodový poměr a robustnost převodovky byly také vylepšeny, což umožňuje vyšší hodnoty točivého momentu. V obou verzích je až 1 340 Newtonmetrů,“ popisuje Giek.

Kevin Giek uvádí, že obě provedení dostávají stejnou 97kWh baterii (LG Chem typu NCM 811) jako ostatní taycany. Software jednotlivých verzí ovšem umí víc „vyždímat“ baterku. Ostatně, všechny softwary řídící dynamiku vozu extra přeladili. A upravili také software aktivního podvozku.

Taycan Turbo GT se také dočkal karbonové diety. Ve srovnání s Taycanem Turbo S ušetřili konstruktéři 75 kilogramů. Uhlíková vlákna jsou mimo jiné použita na obložení B-sloupků, horní skořepiny zrcátek a obložení prahů. Hmotnost šetří také sedadla z konstrukcí z karbonové skořepiny nebo odlehčení v zavazadlovém prostoru.

Speciální pirellky jsou nazuty na 21palcových lehkých kovaných kolech. „Exkluzivní kola Turbo GT mají reliéfně vyfrézované paprsky, což šetří hmotnost a zároveň účinně odvětrává brzdy,“ dodává Giek. A upozorňuje, že Taycan Turbo GT je standardně dodáván s keramickými brzdami. Konstrukční změny na brzdovém kotouči a krytu brzdového třmenu ubraly více než dva kilogramy.

Stovka za 3,4 sekundy a fenomenální svezení. Porsche 911 GTS je univerzál

Maximální rychlost je 290 km/h, ale s paketem Waissach se podíváte za magickou třístovku. Toto provedení dostalo na víko kufru křídlo, které přidá přítlak 140 kilogramů na zadní nápravu. Aby se nenarušilo vyvážení vozu, úpravami na přídi přidali konstruktéři přítlak dalších 80 kilogramů. „Mezi další aerodynamická opatření patří prvky deflektorů na spodku karoserie a nový přední difuzor,“ uvádí Giek.

Významnou změnu odhalí otevření zadních dveří, chybí tam totiž sedadla a nahradil je jednoduchý karbonový kryt. Odpadají také analogové hodiny na přístrojové desce, stejně jako koberce, uspořilo se také něco z izolačního materiálu a nejsou potřeba zadní reproduktory. Auto má také dvířka nabíjecího portu pouze na straně spolujezdce, která se místo elektricky ovládají ručně. Tím se u „Weissachu“ ušetřilo dalších 70 kilogramů. I díky tomu se čtyřdveřové, ovšem jen dvoumístné, elektroauto chlubí maximálkou 305 km/h.

Za pozornost stojí, že Porsche nastavilo cenu obou nových provedení stejně, Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT s paketem Weissach začínají v Německu na 240 000 eurech včetně 19% DPH, to je šest milionů korun.

U Porsche vládnou SUV

Porsche se novými Taycany pochlubilo při příležitosti prezentace loňských výsledků značky. V roce 2023 vzrostly dodávky zákazníkům o 3,3 procenta na 320 221 vozů. Z toho 87 tisíc cayennů, skoro stejné množství macanů, produkci tedy vládnou SUVčka. Porsche také vyrobilo padesát tisíc devětsetjedenáctek a 40 tisíc Taycanů. Největším trhem byla loni Severní Amerika (86 tisíc dodaných porschí), druhá Čína (79 tisíc) a třetí Evropa 70 tisíc. Automobilka vyrábí aktuálně vozy doma v Züffenhausenu (911, Taycan), v Bratislavě (Cayenne), v Lipsku (Panamera, Macan) a Osnabrücku u VW (718). V Malajsii sestavují z CKD skládaček Cayenny (dnes asi 1 500 aut ročně).

Tržby z prodeje skupiny dosáhly celkem 40,5 miliard eur. To představuje nárůst o 7,7 procenta (předchozí rok: 37,6 miliardy eur). Provozní zisk skupiny vzrostl o 7,6 procenta na 7,3 miliardy eur (předchozí rok: 6,8 miliardy eur). „Naše dobré výsledky jsou způsobeny vysokou poptávkou po našich atraktivních produktech a naší přísnou nákladovou disciplínou,“ říká Lutz Meschke, místopředseda výkonné rady a člen představenstva pro finance a IT.

„Měli jsme silný finanční rok,“ komentuje předseda představenstva a šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume. Průměrná prodejní cena porsche objednaného zákazníky byla v loňském roce 117 tisíc eur.

Na konci roku 2023 měla skupina Porsche 42 140 zaměstnanců. To odpovídá nárůstu o 7,6 procenta. Zejména v oblasti vývoje a IT najalo Porsche řadu lidí, aby dále posílilo své technické a softwarové znalosti.

Hybrid pro 911

„Rok 2024 bude pro Porsche rokem uvedení produktů na trh – více než kterýkoli rok v naší historii. Se čtyřmi novinkami v modelových řadách Panamera, Macan, Taycan a 911 bude výrobce sportovních vozů v roce 2025 nadále nabírat rychlost.“

Plány Porsche: vymyslelo, čím nahradí benzin. Elektřinu zavede i do 911

Začíná to modernizovanou třetí generací Panamery. V druhé polovině roku se k nabídce připojí druhá generace Porsche Macan jako výhradně bateriového modelu. Vyrábět se bude v Lipsku po boku původního provedení se spalovacím motorem. „Poptávka zákazníků se od otevření knih objednávek vyvíjela velmi pozitivně,“ komentuje šéf značky Oliver Blume vstup elektrického macanu do prodeje.

Skoro dvouleté zpoždění uvedení bateriového nástupce nejprodávanějšího porsche na trh se podle Meschkeho na výsledcích značky neprojevilo. Po předchozím spalovacím provedení modelu, který je na trhu deset let, je stále poptávka a automobilka pokračuje v jeho výrobě, v Evropě ho ovšem značka prodávat nemůže kvůli novým předpisům kybernetické bezpečnosti.

Na začátek letošního léta je pak naplánovaná modernizace řady 911. Legendární model při té příležitosti dostane hybridního pohon. Občerstvené Cayenne se na trh dostane na konci roku. „Třetí generace luxusního SUV prošla rozsáhlou modernizací s ohledem na pohonné ústrojí, podvozek, design, výbavu a koncepci ovládání,“ komentuje Blume.

Elektrifikace

„Při transformaci společnosti Porsche značně investuje do inovací, digitalizace a udržitelnosti – a do lidí, kteří Porsche utvářejí svou každodenní prací,“ dodává mluvčí Porsche Stefan Mayr-Uhlmann. „S ohledem na proměnu ve společnosti a dlouhodobé trendy v poptávce zákazníků posouvá Porsche kupředu rozjezd elektromobility se stejným nasazením jako kdykoli předtím,“ uvádí Lutz Meschke z představenstva značky.

S tím, že nové plně elektrické Porsche 718 (Boxster) je plánováno na polovinu dekády. Následovat ho bude plně elektrický Cayenne. Porsche také plánuje rozšířit své produktové portfolio směrem nahoru – o zcela elektrické SUV umístěné nad Cayenne. Tento zcela nový koncept vozu je založen na platformě SSP Sport vyvinuté společností Porsche a má být vyráběn opět v Lipsku. „Jeho vysoký výkon, funkce automatizovaného řízení a zcela nový zážitek z interiéru mají za cíl využít nový zákaznický potenciál – zejména v USA a Číně,“ dodává mluvčí automobilky Stefan Mayr-Uhlmann.

Porsche naučilo Cayenne zatáčet jako 911. To monstrum překvapí všechny

V roce 2030 má Porsche ambici dodávat více než 80 procent nových vozů plně elektrifikovaných. „V závislosti na poptávce našich zákazníků a vývoji elektromobility v příslušných regionech světa,“ upřesňuje Stefan Mayr-Uhlmann.

V prvním čtvrtletí roku 2024 Porsche masivně investovalo do digitálních a softwarových partnerství. To zahrnuje plné převzetí manažerské a IT poradenské společnosti MHP a investici do Applied Intuition. „Společnost se sídlem v Silicon-Valley dále posílí odborné znalosti Porsche v oblasti Car-IT. Se společností se sídlem v Mountain View bylo zahájeno vývojové partnerství,“ vysvětluje Stefan Mayr-Uhlmann.

Porsche myslí i na stávající vozový park. „Na světě je asi 1,3 miliardy vozidel se spalovacími motory. Mnoho z nich bude pravděpodobně stále používáno za 30 let nebo více. Porsche společně s partnery zahájilo první komerční závod na výrobu eFuels v Chile. Obnovitelná syntetická paliva umožňují spalovacím motorům pracovat potenciálně téměř uhlíkově neutrální,“ uzavírá Stefan Mayr-Uhlmann.