Pátek 30. října 2020, svátek má Tadeáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. října 2020 Tadeáš

Podívejte se, jak to vypadá v popelářském autě. Je tam mlýnek na odpad

  10:00
Popelářská kariéra láká snad každého kluka. Vozit se na stupátku je častý nesplněný sen. Největším minusem je ranní vstávání. Víte však, jak to vypadá uvnitř popelářského vozu?

Vyvézt nebo vykutálet popelnici nebo kontejner a s pomocí hydraulické ruky je vysypat do speciální nástavby popelářského vozu. Fascinovaně – a občas možná zasněně – to dokáže sledovat i dospělý. Co se ale odehrává uvnitř?

Aby nebyla nástavba hned plná, musí se odpad „zmáčknout“. Proto je uvnitř lis. Proto mají popeláři u kontejnerů za úkol kontrolovat, zda v nich zrovna nenocuje bezdomovec. Slisovaného nešťastníka, který našel útočiště v nádobě na odpad, bohužel řeší svozové firmy velmi často. Když už je uvnitř vozu, je pozdě, přes hluk, který celý popelářský vůz vydává, je jen velmi malá šance, že obsluha křik uslyší.

Existují dva základní systémy: s lineárním a šnekovým lisem. První varianta je rozšířenější, protože je univerzálnější. Lineární lis je vhodný pro práci se všemi druhy odpadu. Zjednodušeně řečeno je uvnitř velká deska postavená na výšku, která stlačuje odpředu dozadu vsypávaný odpad. Hydraulika má obrovskou sílu.

Druhá varianta je efektivnější při práci se sypkým materiálem, jako je popel, směsný komunální odpad a bioodpad. Není však vhodný pro lisování velkých pevných objektů, kupříkladu papíru. Uvnitř válcového těla nástavby je umístěn velký buben s vnitřní spirálou. Šnek směřuje ke kabině a při otáčení bubnu odpad stlačuje v přední části nástavby. Oproti variantě s lineárním lisem je možné odpad přisypávat neustále. Jednodušší je také vyprazdňování, stačí změnit směr otáčení.

Podle internetové encyklopedie Wikipeda vyjely první popelářské vozy v Československu do ulic Prahy v roce 1931, do té doby se plné popelnice svážely a pak vracely zpátky. První popelářské vozy měly také spirálový lis, ten ovšem nebyl na obvodu, ale na ose, jako u mlýnku na maso. V licenci koupené od německé firmy Keller a Knappich z Augsburgu je vyráběla v licenci ČKD. Pro potřeby Prahy, která tehdy produkovala denně 30–60 vagónů odpadků, jich bylo zapotřebí 28. Německá firma používala zkratku Ku-Ka, a to se ujalo, popelářským vozům říkají „kukavozy“ starší generace dodnes.

Vnitřnosti popelářského vozu Ku-Ka, který jezdil v třicátých letech 20. století...

Vnitřnosti popelářského vozu Ku-Ka, který jezdil v třicátých letech 20. století v Praze

„V 70., 80. a začátkem 90. let byly v tehdejším Československu používány dva druhy popelářských vozů, postavené na podvozcích Škoda 706 RT. Konkrétně typ Kuka na velkoobjemové popelnice označované jako kontejnery a typ Bobr (zkratka dvojměstí BOleslav–BRandýs, kde se v závodě Brandýské strojírny a slévárny vyráběl) na popelnice válcového tvaru o objemu 110 litrů,“ píše Wikipedie.

Rychlokurz jízdy na stupátku popelářského vozu najdete v příštím týdnu na iDNES.cz, taky se dozvíte, jak se dnešní moderní popelářský mercedes řídí.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyplatí se kupovat autodíly na AliExpressu? Otestovali jsme jejich kvalitu

Premium Prostřednictvím internetové stránky AliExpress jsme dovezli vybrané náhradní díly a automobilové doplňky. A pak jsme je...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Bolide je nejextrémnější auto dneška. Bugatti se rozhodne, zda ho nabídne

Původní bugatti zdobila filigránská technika, koupit a jezdit s nimi nemohl a nezvládl kdekdo. Bolide to připomíná. Je...

Titul mistra světa mu ukradli. Prezident ho nakonec ocenil, po 46 letech

Prezident Miloš Zeman propůjčil 28. října medaili za zásluhy bývalému motokrosaři Jaroslavu Faltovi. Připomněl tak...

Slavný italský nezmar Fiat FIRE má 35 let, z Evropy ho vyhnal boj proti CO2

Hysterie EU kolem kysličníku uhličitého produkovaného automobily se stává smrtící ranou pro jednoduché a odolné...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

PRVNÍ DOJMY: Budu se vdávat, wow! Svatba na první pohled vědecky slzí

Pamětnická komedie Hodíme se k sobě, miláčku...? má pokračování. Tváří se světácky a smrtelně vážně, protože ideální...