Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Autobusy i popeláři tankují plyn

Rostoucí ceny benzinu a motorové nafty nutí firmy hledat levnější palivo pro služební vozy. Zvyšuje se zájem o auta na alternativní pohon. Využívají je popeláři či plynaři, uvažuje se také o ekologických autobusech.

Popelářské auto na zemn plyn (CNG) | foto: RWE

Burácení silných motorů a oblaka dýmu za výfukem, za nimiž se dříve lidé obdivně otáčeli, již nejsou v módě. Ba naopak, dnes se za stejnými zvuky a pachy lidé otáčejí spíše s výrazem pohoršení.
Dieselové a benzinové motory aut přestávají být v kurzu. Do módy se dostávají motory na alternativní pohon, třeba na plyn či elektřinu.

Může za to nejen to, že jsou šetrnější k životnímu prostředí, ale hlavně rostoucí cena ropy. Kvůli ní stále více firem i domácností začíná po vozech na alternativní pohon pokukovat. S obnovou vozového parku začaly například Pražské služby. Ty nakupují popelářská a čisticí auta na plyn. Společnost Pražská plynárenská má již 53 služebních aut na plyn. Uvažuje o nich i magistrát, provozovatelé taxislužeb či zásilkové firmy. O nákupu autobusů jezdících na plyn nebo elektřinu přemýšlí i Dopravní podnik.

Auto na plyn je dražší
Zrovna tento týden městská rada přislíbila Pražským službám příspěvek dva miliony korun na nákup pěti aut s plynovým pohonem. Celková cena vozidel je 27 milionů korun. Popeláři již dnes jezdí čtyřmi auty na stlačený plyn, dalšími dvěma vozy vyrážejí čistit ulice.

"Do konce roku budeme mít celkem12 vozidel na zemní plyn. Příští rok máme v plánu pořídit dalších asi 8 aut. Ekologie je ,drahá‘, a tak vše bude záležet na finančních možnostech," řekla mluvčí Pražských služeb Miroslava Egererová.

Plány magistrátu, který má ve společnosti majetkový podíl, jdou ještě dál - úřad chce postupně obměnit všechna vozidla na svoz odpadu a čištění ulic, která jezdí na naftový pohon. Nyní jich v metropoli jezdí na dvě stě padesát.

"Stlačený zemní plyn patří dnes mezi nejvíce využívané alternativní pohonné hmoty. Podporou vozidel poháněných plynem snižujeme znečištění ovzduší v Praze," řekl radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).

Vozy na zemní plyn budou vidět zejména v centru města. "A pracují na směnný provoz tak, aby byly co nejvíce využity," dodala Egererová.

Vozy na zemní plyn jsou však dražší než ty na naftu. Rozdíl v ceně je jeden až dva miliony korun. "Ovšem celková úspora v ceně paliva ve srovnání s naftovým pohonem u jednoho vozu je po dobu jeho desetileté životnosti 2 miliony korun," spočítala mluvčí.

Po zemním plynu nebo elektřině pokukuje i pražský dopravce. V podmínkách nedávno vypsaného tendru na 720 autobusů, které mají být do Prahy dodány do roku 2013, je právě ekologičnost vozů. "Zaměřili jsme se zejména na ekologické aspekty. Vypsali jsme podmínky pro takové nabídky, které by zohledňovaly i alternativní typy pohonů," potvrdil Ondřej Pečený z Dopravního podniku.

S naftou se chce rozloučit také například mezinárodní doručovatelská společnost TNT. Od května zavádí do provozu 100 elektrických nákladních aut. Ta začínají jezdit ve Velké Británii, Číně a Austrálii, ale dostanou se i do Prahy.

"Plánujeme zavést elektrická vozidla ve všech velkých evropských městech, takže se na ně můžeme těšit brzy i v Praze. Snad již v příštím roce bychom měli znát termíny, kdy budou uvedena do provozu," potvrdila jednatelka TNT Express v České republice Ivana Prosecká. Ekologická auta využívají také některé taxislužby.

Typy motorů

Stlačený zemní plyn je považován za čistější alternativu k benzinu a motorové naftě. Cena plynu je nižší než cena nafty, proto je provoz levnější. Nevýhodou je zmenšení zavazadlového prostoru, kde musí být nádrže, a řídká síť čerpacích stanic.

Elektromobil je vůz na elektrický pohon. Jako zdroj energie využívá obvykle akumulátor, který musí být před jízdou nabit. Proto je nevýhodou to, že na kapacitě akumulátoru závisí dojezdová vzdálenost vozu.

Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho auta. Často je to kombinace nafty, kterou využívá motor při rozjíždění, a elektřiny, kterou motor vyrábí při brzdění a je používána při jízdě.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodeje elektroaut letos v Evropě urychlí koronavirové dotace

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

VIDEO Elektromobily tvořily osm procent ze všech automobilů prodaných v Evropě za prvním pololetí...

Slováci slibují elektromobilům revoluční baterii, vyrobí ji příští rok

Baterie pro elektromobily Nissanu

Slovenská firma InoBat Auto představila prototyp baterie pro elektrovozidla, s hromadnou produkcí...

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Škoda Enyaq iV

VIDEO Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví....

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Pohled shora na strukturu nového článku, kterým chce Tesla zjednodušit a...

Velké plány má Elon Musk a automobilka Tesla, kterou založil. Se svým týmem se snaží zlevnit a...

S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů

Švýcarská laboratoř zkoumala látky, které vznikají při požáru akumulátorů pro...

VIDEO Co se stane, když v tunelu nebo v podzemní garáži vzplane elektromobil? Touto otázkou se zabývali...

Škoda představí nový elektromobil v Praze. Enyaq ukáže prvního září

Obrázek siluety Škody Enyaq po úpravě grafikem

VIDEO Škoda Enyaq iV, jak se nový bateriový model z Mladé Boleslavi jmenuje, bude mít světovou premiéra...

  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Poznejte závadu na autě podle skvrny. Nejde pouze o barvu, pomůže i chuť

Premium Ačkoli skvrny po kapalinách unikajících z auta často vypadají podobně, ve skutečnosti je snadné zjistit, co přesně...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Jarní vlna koronaviru zdražila autoškoly. Teď opět zavřely

Vládní protikoronavirová opatření znovu zastavila provoz autoškol. Výuka a zkoušky měly přitom po jarní krizi skluz a...

Spolehlivá a stylová. Audi TT je i po letech oblíbenou klasikou

Premium Ani po letech nenechá první generace Audi TT nikoho lhostejným. Má styl, pro mnoho řidičů je však ještě důležitější...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...