Autobusy i popeláři tankují plyn

aktualizováno 
Rostoucí ceny benzinu a motorové nafty nutí firmy hledat levnější palivo pro služební vozy. Zvyšuje se zájem o auta na alternativní pohon. Využívají je popeláři či plynaři, uvažuje se také o ekologických autobusech.

Popelářské auto na zemn plyn (CNG) | foto: RWE

Burácení silných motorů a oblaka dýmu za výfukem, za nimiž se dříve lidé obdivně otáčeli, již nejsou v módě. Ba naopak, dnes se za stejnými zvuky a pachy lidé otáčejí spíše s výrazem pohoršení.
Dieselové a benzinové motory aut přestávají být v kurzu. Do módy se dostávají motory na alternativní pohon, třeba na plyn či elektřinu.

Může za to nejen to, že jsou šetrnější k životnímu prostředí, ale hlavně rostoucí cena ropy. Kvůli ní stále více firem i domácností začíná po vozech na alternativní pohon pokukovat. S obnovou vozového parku začaly například Pražské služby. Ty nakupují popelářská a čisticí auta na plyn. Společnost Pražská plynárenská má již 53 služebních aut na plyn. Uvažuje o nich i magistrát, provozovatelé taxislužeb či zásilkové firmy. O nákupu autobusů jezdících na plyn nebo elektřinu přemýšlí i Dopravní podnik.

Auto na plyn je dražší
Zrovna tento týden městská rada přislíbila Pražským službám příspěvek dva miliony korun na nákup pěti aut s plynovým pohonem. Celková cena vozidel je 27 milionů korun. Popeláři již dnes jezdí čtyřmi auty na stlačený plyn, dalšími dvěma vozy vyrážejí čistit ulice.

"Do konce roku budeme mít celkem12 vozidel na zemní plyn. Příští rok máme v plánu pořídit dalších asi 8 aut. Ekologie je ,drahá‘, a tak vše bude záležet na finančních možnostech," řekla mluvčí Pražských služeb Miroslava Egererová.

Plány magistrátu, který má ve společnosti majetkový podíl, jdou ještě dál - úřad chce postupně obměnit všechna vozidla na svoz odpadu a čištění ulic, která jezdí na naftový pohon. Nyní jich v metropoli jezdí na dvě stě padesát.

"Stlačený zemní plyn patří dnes mezi nejvíce využívané alternativní pohonné hmoty. Podporou vozidel poháněných plynem snižujeme znečištění ovzduší v Praze," řekl radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).

Vozy na zemní plyn budou vidět zejména v centru města. "A pracují na směnný provoz tak, aby byly co nejvíce využity," dodala Egererová.

Vozy na zemní plyn jsou však dražší než ty na naftu. Rozdíl v ceně je jeden až dva miliony korun. "Ovšem celková úspora v ceně paliva ve srovnání s naftovým pohonem u jednoho vozu je po dobu jeho desetileté životnosti 2 miliony korun," spočítala mluvčí.

Po zemním plynu nebo elektřině pokukuje i pražský dopravce. V podmínkách nedávno vypsaného tendru na 720 autobusů, které mají být do Prahy dodány do roku 2013, je právě ekologičnost vozů. "Zaměřili jsme se zejména na ekologické aspekty. Vypsali jsme podmínky pro takové nabídky, které by zohledňovaly i alternativní typy pohonů," potvrdil Ondřej Pečený z Dopravního podniku.

S naftou se chce rozloučit také například mezinárodní doručovatelská společnost TNT. Od května zavádí do provozu 100 elektrických nákladních aut. Ta začínají jezdit ve Velké Británii, Číně a Austrálii, ale dostanou se i do Prahy.

"Plánujeme zavést elektrická vozidla ve všech velkých evropských městech, takže se na ně můžeme těšit brzy i v Praze. Snad již v příštím roce bychom měli znát termíny, kdy budou uvedena do provozu," potvrdila jednatelka TNT Express v České republice Ivana Prosecká. Ekologická auta využívají také některé taxislužby.

Typy motorů

Stlačený zemní plyn je považován za čistější alternativu k benzinu a motorové naftě. Cena plynu je nižší než cena nafty, proto je provoz levnější. Nevýhodou je zmenšení zavazadlového prostoru, kde musí být nádrže, a řídká síť čerpacích stanic.

Elektromobil je vůz na elektrický pohon. Jako zdroj energie využívá obvykle akumulátor, který musí být před jízdou nabit. Proto je nevýhodou to, že na kapacitě akumulátoru závisí dojezdová vzdálenost vozu.

Hybridní pohon je označení pro kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho auta. Často je to kombinace nafty, kterou využívá motor při rozjíždění, a elektřiny, kterou motor vyrábí při brzdění a je používána při jízdě.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Tesla se rozjela na plný plyn. S dotacemi v zádech

Elon Musk během prvního představení elektromobilu Tesla Model 3 v americkém...

VIDEO Automobilka Tesla se loni přiblížila své vizi posadit do svých elektromobilů také střední třídu....

Rodiče žalují Teslu za nedbalost, jejich syn v elektromobilu uhořel

Ilustrační snímek

Rodiče floridského teenagera, který loni v květnu uhořel po havárii elektromobilu Tesla, nyní...

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Najdete na iDNES.cz