Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

  6:37aktualizováno  6:37
Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.

Subaru XV | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Kdysi Subaru dělalo imprezu, modrý sedan se zlatými koly, který sbíral v rally jeden úspěch za druhým. To byla ovšem vrcholová verze, zdobící na plakátu nejeden klučičí pokoj nebo tovární skříňku. Obyčejná impreza ale jezdila taky moc hezky, dodnes na ní nedají mnozí dopustit.

Pak se ale Japoncům povedlo zachytit nástup módy crossoverů a přes oplastovanou verzi Impreza XV došli k samostatnému modelu – radikálně zvýšenému hatchbacku, který klame tělem, ale mimo asfalt překoná leckteré SUV.

Letos nastupuje druhá generace Subaru XV, která v zásadě není ničím jiným než o kousek zcivilizovanějším konceptem z loňského roku. Ostatně XV se představilo už před šesti lety, a tak má navzdory dvěma faceliftům oprávněný nárok na modelovou obměnu.

Subaru XV

Automobilka s ní přichází a slibuje vylepšení v typicky japonském technicistně „matematizovaném“ duchu - nižší těžiště a větší tuhost karoserie jsou parametry, které běžný uživatel jen těžko rozezná. Komfortnější ladění podvozku a přítomnost elektronické parkovací brzdy místo konvenční pákové, jsou však již věci rozpoznatelné na první pohled.

Co překvapí, je důraz na atmosférické motory. Větší levorg již přepřáhl na 1,6litrový čtyřválec turbo se 125 kW, XV zůstává na svých atmosférických dvou litrech, které alespoň posílilo ze 110 na 115 kW. Nejedná se ale jen o přeprogramování řídicí jednotky, motor je lehčí a má proti předchozí generaci XV 80 % dílů nových nebo upravených.

Standardem v tomto případě bude již tradičně CVT převodovka se sedmi přednastavenými převody a pohon všech kol doplněný o funkci pro jízdu v terénu X-Mode. Vektorování točivého momentu navíc pomáhá efektivněji využít pohonu všech kol pro zlepšení ovladatelnosti v zatáčkách.

Fotogalerie

Jako alternativa se podle neoficiálních informací nabídne poměrně kuriózní spojení 1,6litrového turbočtyřválce pohánějícího navzdory podélnému uložení přední kola a elektromotoru roztáčejícího ta zadní.

Subaru se pyšní zvýšením tuhosti karoserie o 70 až 100 %, tužšími silentbloky a o polovinu menšími náklony karoserie. Její pevnější svary a upravená konstrukce pomocných rámů mají potlačit přenos vibrací od podvozku do kabiny. Navíc má ostřejší převod řízení, což má zlepšit pocity z řízení. I přes zachování světlé výšky 220 mm se podařilo o 5 mm snížit těžiště vozu.

Vnější rozměry 4465 x 1800 x 1595 mm znamenají zvětšení délky i výšky o 15 mm a rozšíření karoserie o 20 mm. Nejvýraznějším rozdílem je tak prodloužení rozvoru o rovné tři centimetry na 2665 mm. Zvětšení vnitřního prostoru výrobce neslibuje, nicméně uvnitř čeká multimediální systém s osmipalcovým dotykovým displejem a sedadla s oranžovým prošitím, které ladí k jednomu z odstínů karoserie, barvě Sunshine Orange.

Autoři:

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

V roce 2030 bude v Česku chybět 20 tisíc stanic pro elektromobily

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

V současnosti funguje v ČR zhruba 400 dobíjecích stanic pro elektromobily. Jedna by měla podle expertů obsluhovat...

Vývoj autoprůmyslu: Evropa ztrácí, prodejců aut ubude

Seat Minimó

Počet prodejců nových aut celosvětově do roku 2025 klesne o 30 až 50 procent. Končící dealeři se promění v servisy,...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Najdete na iDNES.cz