Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

  11:13aktualizováno  11:13
Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza, jedno z mála subaru, které není SUV nebo crossoverem. V závěru roku se oproti původním plánům vrátí na evropské trhy, včetně toho českého.

Autosalon Frankfurt 2017 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Subaru na novou imprezu láká už od autosalonu v Tokiu před dvěma lety, kdy se ukázal koncept páté generace. Produkční model debutoval loni a letos v březnu Japonci přivezli na ženevský autosalon novou generaci odvozeného pseudo-crossoveru XV. Na něj si ale zákazníci musí ještě chvíli počkat, v rozporu s původními plány totiž do Evropy dorazí i sama impreza – a to dokonce ještě letos, před XV, ačkoliv má premiéru až teď v září na autosalonu ve Frankfurtu.

V útrobách vozu se nachází nová technika pojmenovaná „Global Platform“. V budoucnu se stane základem všech dalších modelů Subaru, které také dostanou novou generaci motorů – zde reprezentovanou tradičními objemy 1,6 a 2,0 litru.

Subaru Impreza

Menší čtyřválec s protilehlými písty má i nadále atmosférické plnění a nepřímé vstřikování. Prošel ale rozsáhlou modernizací, která s japonským pedantstvím mírně změnila téměř vše. Celých 70 % dílů je nových – motor má o 8 kg lehčí blok, o 1 kg lehčí hlavy a o 2 kg lehčí řemenici na klikové hřídeli. Konstruktéři snížili vnitřní tření, zvýšili kompresní poměr z 10,5:1 na 11,0:1 a snížili hlučnost i vibrace motoru. Výsledkem je týchž 84 kW, maximum točivého momentu 150 Nm se ale přesunulo z 4000 do 3600 otáček a Subaru slibuje lineárnější zátah.

Dvoulitr navíc dostal přímé vstřikování, které umožnilo zvýšit kompresní poměr na 12,5:1. Výkon díky tomu vzrostl ze 110 na 115 kW, točivý moment zůstal na 196 Nm.

Převodovka je vždy bezestupňová Lineartronic, v novém provedení téměř o osm kilogramů lehčí. Standardně roztáčí, jak velí tradice Subaru, všechna čtyři kola. Přeplňovaných motorů se impreza nedočká, ty zůstávají vyhrazeny kombi levorg a sportovnímu sedanu WRX STI. Nově se nepočítá ani s dieselem.

Fotogalerie

Subaru si vedle kombinace efektivních motorů s 4x4 a CVT převodovkou zakládá také na vysoké úrovni pasivní a aktivní bezpečnosti. Impreza to dokládá jednak nejvyšším dosaženým hodnocením v historii japonských crash testů a jednak nasazením systému EyeSight, známým z většího outbacku. Dvojice kamer zajišťuje celou řadu funkcí – nouzové brzdění a varování před srážkou, sledování jízdních pruhů a udržování v nich nebo adaptivní tempomat. Radarové senzory v zadním nárazníku zase hlídají mrtvé úhly a varují při vycouvání z řady parkujících aut.

Impreza zaujme také vnějším designem, který rozvíjí téma levorgu. Vnější rozměry jsou impozantní, s délkou 4460 mm a rozvorem 2670 mm výrazně přerůstá většinu hatchbacků nižší střední třídy. Také interiér je evolucí stávajících modelů. Vnitřní šířka se přiblížila outbacku a na středovém panelu se zabydlel zvětšený dotykový displej s vylepšeným multimediálním systémem.

České ceny zatím nejsou známy, zveřejněny budou při uvedení na trh v závěru roku. Z principu věci bude impreza levnější než zvýšené a oplastované XV. To v končícím provedení stojí s převodovkou Lineartronic od 649 000 Kč.

Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Škodovácké odbory spekulují o přesunu části výroby Fabie k Seatu

Podle odborů automobilky Škoda Auto se spekuluje o tom, že část výroby modelu Fabia by mohl kvůli nákladům získat Seat....

Newyorské taxi. Kdysi ikona, dnes dodávka, již koupíte i v Česku do zásuvky

Ať už jste New York navštívili a nebo ho znáte jen z filmů a seriálů, jistě jste si všimli legendárních žlutých taxíků....

Španělský dělník do nejtěžšího terénu projede úplně všechno

Když se v lese sejdou Španěl, Japonec a Kanaďan… to není začátek vtipu, to je rodokmen litrového dieselového náklaďáčku...

Reportér vypátral třicet let ztracené filmy expedice Tatra kolem světa

Reportérovi Českého rozhlasu a spolupracovníkovi iDNES.cz Matěji Skalickému se podařilo vypátrat třicet let ztracené...

Najdete na iDNES.cz