Pondělí 10. srpna 2020, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 10. srpna 2020 Vavřinec

Elektromobilita nestačí. Německo zavelelo k nástupu vodíku

aktualizováno 
Vodík coby alternativní nosič energie v Německu dlouho přehlíželi. Teď se situace mění. Hlavně proto, že stávající způsoby snižování emisí v této zemi v žádném případě nebudou stačit k tomu, aby splnila cíle, které si stanovila. A tak se v rámci úsilí o ještě rychlejší snižování emisí Německo vydá i vodíkovou cestou.

Vodíková čerpací stanice Total v německém Berlíně | foto: František Dvořák, iDNES.cz

I když je v Německu daleko rozvinutější vodíková infrastruktura než u nás (čerpacích stanic tam je přes padesát), vodík stále nepatří k předním alternativním zdrojům energie. Přitom Německo zavelelo k velkému přechodu na bezemisní zdroje, mezi které se vodík řadí. Jeho spálením totiž vzniká pouze voda, žádné emise CO2, které jsou dnes tak pod drobnohledem, spalováním vodíku nevznikají.

Aktuálně si ovšem v Německu uvědomují, že jen se solárními a větrnými elektrárnami, bateriovými úložišti a spoustou elektromobilů své ambiciózní cíle země nesplní. A to ani v případě, že by vyšly optimistické scénáře, kdy motoristé začnou hromadně kupovat elektrická auta. K tomu je nejspíš vláda i pobídne, aktuálně řeší zavádění uhlíkové daně, která by výrazně zdražila benzín a naftu.

Vodíková čerpací stanice Total v německém Berlíně
Vodíková čerpací stanice Total v německém Berlíně
Vodíková čerpací stanice Total v německém Berlíně

Vodíková čerpací stanice Total v německém Berlíně

Teď by se měl do německé energetické ekonomiky více zapojit vodík. Tamní Spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky se podle agentury Bloomberg v uplynulých týdnech pochlubilo otevřením dvaceti laboratoří, které mají zkoumat využití vodíku. A tamní plynárenské společnosti se dožadují pravidel, která by jim umožňovala přidávat do své sítě větší množství vodíku, i více než 10 % (vodík lze se zemním plynem mísit do určité míry bez vlivu na spotřebiče).

V Německu už například vzniká první vlaková souprava s pohonem na vodík. Vlakem Coradia iLint jsme se již vloni krátce svezli na testovací trati společnosti Alstom, která soupravu v Německu vyvinul a vyrábí ji. Tehdy na sklonku léta začínal testovací provoz s vyhlídkou na první dodávky zákazníkům. Souprava má v provozu nahradit klasické diesel-elektrické vlaky. Konstruktéři samozřejmě u vlaku nemuseli řešit potíže s prostorovým uspořádáním, které zatím mají vodíková auta, takže přestavba běžné soupravy na vodík vlastně nebyla nijak extrémně složitá. Provoz s cestujícími pak souprava zahájila v Dolním Sasku už vloni v září.

Představitelé Alstomu už tehdy hovořili o tom, že místa, kde bude vlak vodík doplňovat, by se mohla stát jakýmsi odrazovým můstkem pro drobnější vodíkovou ekonomiku. U depa by mohly vzniknout nové čerpací stanice a vodík by se odsud mohl distribuovat i dalšími způsoby. Navíc by tato místa mohla sloužit i jako zásobárna energie. V ideální představě by se totiž vodík měl vyrábět elektrolýzou z elektrické energie vyrobené z obnovitelných zdrojů.

Tedy, ve chvílích, kdy jedou německé větrné elektrárny naplno a ty solární taktéž, by se přebytečná energie, která dnes způsobuje potíže v přenosové soustavě, spotřebovávala na výrobu vodíku – a to klidně hned blízko těmto lokálním zdrojům energie. Ve chvíli, kdy by pak bylo elektřiny z obnovitelných zdrojů nedostatek, přišlo by na řadu využití vodíku a jeho opětovná proměna v elektřinu.

Obdobně mluví například i zástupci leteckého výzkumného centra ZAL v Hamburku. Pro ně by takovým centrem vodíkové ekonomiky mohla být letiště, přičemž vodík by poháněl především pozemní logistiku, jeho využití v samotných letadlech je zatím v plenkách (mohl by pohánět třeba pomocný generátor pro palubní systémy letadla).

Zatímco doposud šlo o ukázku toho, co je s vodíkem možné a o co se zajímají vědci a některé vybrané soukromé společnosti, letos už se vodík v Německu stal součástí vládní strategie. Německý ministr hospodářství Peter Altmaier vyhlásil cíl, kdy má být země světovou jedničkou ve vodíkové technologii. To by mohlo pomoci splnit cíl, kdy chce Německo do roku 2030 snížit své emise CO2 oproti hladině z roku 1990 na polovinu. Aktuálně dosahuje snížení asi čtvrtiny.

Zmíněná dvacítka nových výzkumných laboratoří tak od vlády získá 100 milionů eur ročně na to, aby vodíkovou technologii posunula směrem ke každodenní praxi. Další peníze mohou získat laboratoře v regionech Německa, které budou nejvíce postiženy aktuálním plánem ukončení využívání uhlí či dalšími změnami.

Tyto investice mají pomoci vodíkovou technologii především zlevnit tak, aby byla schopna konkurovat fosilním palivům. Principy využívání vodíku v různých případech jsou v podstatě známy dlouhé desítky i stovky let, nicméně potíže jsou s výrobou plynu a jeho bezpečným skladováním a manipulací s ním. Odpůrci vodíku například neustále připomínají havárii vzducholodi Hindenburg z roku 1937. Současná technologie využití vodíku je však zcela odlišná a mnohem spolehlivější.

Na druhou stranu ani tady nelze zatím stoprocentně vyloučit rizika, jak ukazuje příklad nedávného úniku a výbuchu vodíku na plnicí stanici v Norsku. Podle vyšetřovatelů tu byl příčinou havárie vadný ventil, skrze který vodík unikal a při kontaktu se vzduchem se vznítil. Vyšetřovatelé tvrdí, že při instalaci zařízení nebyly dodrženy bezpečnostní postupy, což právě bylo příčinou havárie. To nejspíš povede ke tvrdším pravidlům pro kontrolu takových zařízení a jejich schvalování do provozu.

Fotogalerie

I přes tyto drobné nejistoty má tak míra využívání vodíku růst. Německá plynárenská společnost FNB Gas například podle Bloombergu předpokládá, že do roku 2030 se spotřeba vodíku v průmyslu a automobilové dopravě zvýší o 37 %, zatímco celková spotřeba „zelených“ plynů (biometan, syntetický metan, vodík) má růst o zhruba 7 % oproti úrovni v roce 2017.

Německá strategie zatím nemluví o přesných plánech v oblasti mobility, vodík by měl být podporován obecně a nejspíš teprve praxe ukáže, ve kterých oborech se uchytí nejvíce. Využití vodíku v automobilech má samozřejmě svá bezpečnostní rizika a zůstává poměrně drahé, na druhou stranu jsou tu vůči elektromobilům i značná pozitiva: vozy s vodíkovým pohonem potřebují jen malé baterie a palivové články nevyžadují tak velké množství vzácných (a často toxických) materiálů. A tankování vodíkového auta je časově i svým principem vlastně stejné, jako stávající doplňování nafty či benzínu.

Příklon Německa k vodíku by navíc mohl ovlivnit i obdobné plány v České republice, která je na německé ekonomice hodně závislá.

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto má nového šéfa z Afriky, vedení firmy přebírá hned po zvolení

Předsedou představenstva Škody Auto byl v pondělí 3. srpna zvolen podle očekávání Thomas Schäfer. Německý manažer se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Ojetina do sta tisíc. Fachmani doporučují toyotu, ruce pryč od thalie

Druhé auto do rodiny, nebo levná varianta na cesty do práce. Které auto do sta tisíc korun byste doporučili svým...

Autofotka týdne: Za prostředníček vztyčený na radar čtyřicet tisíc pokuty

Řidiči začínají v zahraničí dostávat pokuty za přestupky, o kterých si myslí, že jsou banalitou, nebo si je ani...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...