Sobota 5. prosince 2020, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 5. prosince 2020 Jitka

Doba vodíková. První auta i čerpací stanice budou v Česku příští rok

  1:00
Zájemcům o ekologickou dopravu se v příštím roce otevře cesta k další technologii nahrazující klasické spalovací motory. Během prvního čtvrtletí vznikne první čtveřice vodíkových čerpacích stanic a zároveň začnou výrobci prodávat v Česku vozy poháněné vodíkovými motory.

Toyota Mirai | foto: Toyota

První stojany umožňující doplňování vodíku budou v Litvínově, Praze, Brně a v Ostravě. Jejich výstavbu podpořilo ministerstvo dopravy dotací 150 milionů korun, uvedl zmocněnec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský. Vybrané projekty představují začátek budování sítě, která by měla mít v roce 2025 dvanáct až patnáct veřejně přístupných stanic a po dalších pěti letech by mělo v Česku stát ideálně 80 stanic umožňujících tankování vodíkem.

INFOGRAFIKA: Doprava bez emisí

INFOGRAFIKA: Doprava bez emisí

Nejblíže k výstavbě jsou aktuálně stanice v Záluží u Litvínova a v ostravském terminálu Hranečník. Tu za zhruba 70 milionů korun staví ostravský dopravní podnik, ale otevřena má být jak ostatním dopravcům, tak i budoucím majitelům osobních vozidel poháněných elektřinou vytvořenou z vodíkových palivových článků.

„Kapacita má být pro třicet autobusů, aby ji do budoucna mohli využívat i dopravci jezdící na příměstských linkách,“ řekl MF DNES předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Zbylé tři stanice postaví se státní podporou Benzina. Denně by každou z nich mohlo využívat 30 až 60 aut. Stojany se samostatnými hadicemi pro plnění osobních vozů a autobusů budou mít kapacitu 150 až 300 kilogramů stlačeného vodíku. Nádrž osobního vozu pojme pět kilogramů paliva (dojezd zhruba 500 km) a nádrž autobusu sedminásobek, uvedl ředitel vývoje a inovací vzdělávacího centra společnosti Unipetrol Jiří Hájek.

Skluz proti Evropě i elektřině

Zatímco v Německu, které je v Evropě vodíkovým premiantem, existují desítky stanic, v Česku od roku 2009 funguje jediná. Tu v středočeských Neratovicích provozuje výzkumný ústav ÚJV Řež. Nejde přitom o stanici otevřenou veřejnosti. Původně sloužila pro dotankování autobusu jezdícího na městské lince v Neratovicích, po ukončení tohoto projektu funguje čistě jako zkušební,“ uvedl vedoucí obchodního oddělení jaderného výzkumného ústavu Petr Lamač.

Chybějící vodíkové stanice už komplikují život firmám působícím v automobilovém průmyslu. „Měli jsme nabídku na testování vodíkového vozu, ale museli jsme ji odmítnout. V celém Česku totiž není kde natankovat,“ uvedl šéf plzeňského prototypového centra společnosti Akka Václav Mach.

Napřed musí být kde tankovat

Ze stejného důvodu se vodíkové automobily nemůžou zabydlet ani v garážích movitějších Čechů. Prvním krokem k využití vodíku jako alternativě k bateriovým elektromobilům musí být výstavba alespoň základní sítě plnicích stanic. Teprve ta umožní postupné rozšíření technologie i k běžným řidičům. „Máme přislíbeno od výrobců Hyundai a Toyota, že vodíkové automobily na český trh uvedou v okamžiku, kdy vzniknou plnicí stanice,“ dodal Bezděkovský. To potvrzuje i mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitka Jechová. Podle ní v okamžiku otevření prvních plnicích stanic začnou dealeři nabízet vodíkový model Mirai.

Fotogalerie

Celkem ministerstvo dopravy počítá se zhruba čtvrtmiliardou korun na podporu vzniku základní sítě vodíkových plnicích stanic.

K první výzvě, jejímž výsledkem jsou zmíněné čtyři stanice letos na jaře, přibyla další dotační výzva, ve které je pro investory připraveno dalších sto milionů korun. Z těch je možné zaplatit až 85 procent výdajů na jejich výstavbu.

Podle ministerské studie by české silnice mohlo brázdit až dvanáct a půl tisíce osobních vozidel na vodík a dalších 700 autobusů, pokud by se podařilo postavit alespoň 12 veřejných plnicích stanic.

Kromě chybějící infrastruktury ale masivnímu rozšíření vodíkových aut brání především vysoká cena – ta je ještě vyšší než u klasických elektromobilů. Například cena výše uvedené Toyoty Mirai činí zhruba dva miliony korun. Do deseti let – s příchodem třetí generace vodíkového modelu– slibuje japonská automobilka, že se ceny srovnají s hybridními vozy. Měly by být tedy k dostání za méně než milion korun.

  • Nejčtenější

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Koruna vůči euru posiluje nejvíc za 12 let, zlevní nákupy ze zahraničí

Koruna posiluje proti euru nejvíce od června 2008. Od začátku listopadu posílila z 27,18 Kč/EUR na 26,16 Kč za euro,...

Nepřijatelné, demoverze za 300 milionů, kritizují nefunkční Havlíčkův e-shop

Politici se strefují do čerstvě spuštěného e-shopu s dálničními známkami, které v něm lidé mohli kupovat od úterý, ale...

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řetězce nasazují vozíky s umělou inteligencí, placení bude ve vteřinách

Řetězec Makro ve velkém nasadí inteligentní nákupní systém, který zákazníkům umožní, aby placení proběhlo v řádu vteřin...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Čeští vědci vyvinuli „anticovid papír“. Ničí bakterie, viry i kvasinky

Čeští výzkumníci vyvinuli nový typ papíru, který likviduje bakterie, viry a kvasinky. Zvolili technologii, kterou...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Konec zakázek pro stát nás může položit, říká šéf Metrostavu

Premium Kvůli zapletení do korupčních skandálů souvisejících s opravami středočeských nemocnic nebo modernizací hotelu Bohemia...

Sázka na české klienty se vyplatila, říká manažer luxusního butiku s hodinkami

Premium Najít si vlastní platné místo v rámci úspěšného family byznysu není úplně jednoduchá disciplína. Martin Janna si ale...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...