Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem

Na Slovensku vzniká další z řady revolučních motorů, který má spasit automobilový svět. Výhodou je, že využívá současnou konstrukci. Slibované parametry jsou však natolik fantastické, až vzbuzují pochyby o jejich reálnosti.

Oběh motoru RTU eFone | foto: RTUgroup.com

Křtu nového motoru, který vznikl na základě patentů v USA žijícího Kanaďana Alberta Solaroliho, se zúčastnil slovenský premiér Robert Fico. Důvodem je fakt, že pro vývoj svého vynálezu zvolil Solaroli právě Slovensko, kde s místními partnery založil společnost RTU Europe s.r.o., která navazuje na jeho vlastní společnost Revolutionary Technologies United.

Rychlokurz fyziky

Adiabatický děj

Adiabatický děj je termodynamický děj, při kterém nedochází k tepelné výměně mezi plynem a okolím. Děj probíhá při dokonalé tepelné izolaci, takže soustava žádné teplo nepřijímá ani nevydává. Za adiabatický lze pokládat takový děj, který proběhne tak rychle, že se výměna tepla s okolím nestačí uskutečnit.

Zdroj: Wikipedia

Solaroli a jeho slovenský partner Dick Kvetňanský rozvinuli myšlenku takzvaného pseudoadiabatického motoru a tu aplikovali na současný konstrukční základ. Testovací motor, který byl koncem listopadu pokřtěn v Bratislavě, tak vychází z běžného sériového pětiválce Audi. Klíčem k úspěchu jsou některé konstrukční změny a nové materiály v konstrukci použité.

Právě ty mají zaručit, že děje probíhající v motoru se blíží těm adiabatickým. Během spalovacího procesu by tedy nemělo téměř docházet k přenosu tepla mezi plynem a okolím. Důsledkem toho se má motor obejít zcela bez běžného chlazení. Jednoduchá poučka přitom říká, že právě chlazením motoru, které je nutné kvůli jeho správné mechanické funkci, se ztrácí zhruba třetina využitelné energie paliva. Tuto energii má nový slovenský motor umět využít a jeho účinnost tak má být vyšší než 60 % (firma uvádí i 70 %). Spalování má oproti současným motorům probíhat za nezvykle nízkých teplot a na blok běžícího motoru si lze údajně sáhnout, aniž by došlo k popálení.

Tolik teorie, na které možná není nic podivného. Jenže praktickým výstupům, které představitelé projektu předvádějí, se už věří o něco hůře. Pětiválec 2,5 litru, který například v přeplňované verzi v Audi TT RS dává výkon 250 kW (340 koní), má po aplikací patentovaných technologií výkon 598 kW (814 koní). Podobně točivý moment vzroste ze 450 Nm na 1 000 Nm. To by ještě vzhledem k tomu, že má motor využít třetinu energie jinak zmařenou chlazením, nebylo podivné.

Rozpaky začínají budit údaje o spotřebě. Podle stránek RTU Group má spotřeba z udávaných devíti litrů na 100 kilometrů klesnout na zázračných 5,3 litru. Tomu se při výkonovém potenciálu motoru věří těžko, avšak při běžném fungování jen ve velmi částečném zatížení v kombinaci s vysokou účinností motoru to také není nedosažitelný údaj.

Například firmou prezentované křivky průběhu výkonu a točivého momentu už však můžeme rozporovat velmi snadno. Křivka výkonu motoru eFone, jak jej tvůrci nazývají, je hodně idealizovaná a průběhu točivého momentu neodpovídá, především v nižších otáčkách. Stačí si například všimnout, že křivka točivého momentu se zhruba okolo 2 000 otáček za minutu potkává s křivkou u sériového motoru z TT RS, výkon je tu však minimálně o třetinu vyšší, což je pochopitelně nesmysl. Rovněž zlom, kde přestane točivý moment raketově růst, by se měl na výkonové křivce alespoň částečně projevit, přinejmenším tak, že teprve odsud bude křivka nárůstu výkonu téměř lineární.

Autoři projektu se také ohání řadou patentů, které fungování motoru pomáhají. Jenže snad jen náhodou pak zapomínají zmínit třeba čísla přihlášek patentů a jejich platnost, o konkrétních technických řešeních se už nezmiňují vůbec. Přitom každý patent je veřejně dostupný a nejde o nic tajného. Jednoduché vyhledávání v několika databázích ukáže, že Solaroli vlastní jeden patent související s fungováním přeplňovaných motorů (v databázi USPTO číslo 6,282,898) v USA. Na Slovensku nemá on ani společnosti, ve kterých je účasten, patent žádný a databáze neukáže ani žádnou podanou přihlášku.

Celkově chybí jakákoli přesvědčivá dokumentace, která by alespoň podpořila legitimitu projektu. Dramatická rozborka a sborka motoru Audi v oficiálním videu firmy se zakostičkovanými změnami pak působí doslova úsměvně. A záběr na měřicí přístroje ve videu, kde mají výfukové plyny na měřicím zařízení stejné složení jako vzduch, pak už jen celé věci dodává na nejistotě.

Podobně podivně působí prohlášení o nízké teplotě spalování a tudíž nízké teplotě výfukových plynů. Firma na svých stránkách tvrdí, že teplota plynů je 351 °C oproti obvyklým 1 000 °C, jenže autoři opět zapomínají dodat, za jakých podmínek. Těch 1 000 °C je pro běžný benzinový motor opravdu extrém, který lze naměřit na výstupu ze spalovací komory při maximálních zatíženích u těch nejvýkonnějších motorů. Například běžná pracovní teplota katalyzátoru, který je umístěn o trochu dále za sběrným potrubím, se pohybuje v rozmezí asi 400–800 °C. Mimochodem, motor RTU eFone se prý obejde zcela bez katalyzátoru.

Snaha RTU tak zatím působí spíše jako trochu náročnější tuning kvalitního přeplňovaného motoru, o kterém je známo, že toho docela hodně snese. A spotřeba 5,3 litru by pak při nějakých 2 000 otáčkách za minutu a prakticky bez zatížení nemusela být nereálná. Nicméně v praxi nedosažitelná. Ale kdo ví, třeba opravdu slovenský tým přišel na pozoruhodný způsob dramatického zvýšení účinnosti spalovacího motoru...

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Česko plánuje vydat na podporu elektromobility až třicet miliard

Česko by v příštích letech mohlo vynaložit na podporu rozvoje ekologického automobilového sektoru, tedy tzv. čisté...

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak....

Další kolo boje o moc v koncernu VW. Diess nasazuje za elektromobilitu krk

Koncern Volkswagen prochází největšími změnami za svou historii. Jednoho z největších výrobců aut na světě, který...

Bentley přelstí zácpy na hranicích po brexitu. Součástky dodá obřími letadly

Britský výrobce luxusních automobilů Bentley, který spadá pod koncern Volkswagen, si rezervoval pět nákladních letadel...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...