Sobota 24. září 2022, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. září 2022 Jaromír

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem

Na Slovensku vzniká další z řady revolučních motorů, který má spasit automobilový svět. Výhodou je, že využívá současnou konstrukci. Slibované parametry jsou však natolik fantastické, až vzbuzují pochyby o jejich reálnosti.

Oběh motoru RTU eFone | foto: RTUgroup.com

Křtu nového motoru, který vznikl na základě patentů v USA žijícího Kanaďana Alberta Solaroliho, se zúčastnil slovenský premiér Robert Fico. Důvodem je fakt, že pro vývoj svého vynálezu zvolil Solaroli právě Slovensko, kde s místními partnery založil společnost RTU Europe s.r.o., která navazuje na jeho vlastní společnost Revolutionary Technologies United.

Rychlokurz fyziky

Adiabatický děj

Adiabatický děj je termodynamický děj, při kterém nedochází k tepelné výměně mezi plynem a okolím. Děj probíhá při dokonalé tepelné izolaci, takže soustava žádné teplo nepřijímá ani nevydává. Za adiabatický lze pokládat takový děj, který proběhne tak rychle, že se výměna tepla s okolím nestačí uskutečnit.

Zdroj: Wikipedia

Solaroli a jeho slovenský partner Dick Kvetňanský rozvinuli myšlenku takzvaného pseudoadiabatického motoru a tu aplikovali na současný konstrukční základ. Testovací motor, který byl koncem listopadu pokřtěn v Bratislavě, tak vychází z běžného sériového pětiválce Audi. Klíčem k úspěchu jsou některé konstrukční změny a nové materiály v konstrukci použité.

Právě ty mají zaručit, že děje probíhající v motoru se blíží těm adiabatickým. Během spalovacího procesu by tedy nemělo téměř docházet k přenosu tepla mezi plynem a okolím. Důsledkem toho se má motor obejít zcela bez běžného chlazení. Jednoduchá poučka přitom říká, že právě chlazením motoru, které je nutné kvůli jeho správné mechanické funkci, se ztrácí zhruba třetina využitelné energie paliva. Tuto energii má nový slovenský motor umět využít a jeho účinnost tak má být vyšší než 60 % (firma uvádí i 70 %). Spalování má oproti současným motorům probíhat za nezvykle nízkých teplot a na blok běžícího motoru si lze údajně sáhnout, aniž by došlo k popálení.

Tolik teorie, na které možná není nic podivného. Jenže praktickým výstupům, které představitelé projektu předvádějí, se už věří o něco hůře. Pětiválec 2,5 litru, který například v přeplňované verzi v Audi TT RS dává výkon 250 kW (340 koní), má po aplikací patentovaných technologií výkon 598 kW (814 koní). Podobně točivý moment vzroste ze 450 Nm na 1 000 Nm. To by ještě vzhledem k tomu, že má motor využít třetinu energie jinak zmařenou chlazením, nebylo podivné.

Rozpaky začínají budit údaje o spotřebě. Podle stránek RTU Group má spotřeba z udávaných devíti litrů na 100 kilometrů klesnout na zázračných 5,3 litru. Tomu se při výkonovém potenciálu motoru věří těžko, avšak při běžném fungování jen ve velmi částečném zatížení v kombinaci s vysokou účinností motoru to také není nedosažitelný údaj.

Například firmou prezentované křivky průběhu výkonu a točivého momentu už však můžeme rozporovat velmi snadno. Křivka výkonu motoru eFone, jak jej tvůrci nazývají, je hodně idealizovaná a průběhu točivého momentu neodpovídá, především v nižších otáčkách. Stačí si například všimnout, že křivka točivého momentu se zhruba okolo 2 000 otáček za minutu potkává s křivkou u sériového motoru z TT RS, výkon je tu však minimálně o třetinu vyšší, což je pochopitelně nesmysl. Rovněž zlom, kde přestane točivý moment raketově růst, by se měl na výkonové křivce alespoň částečně projevit, přinejmenším tak, že teprve odsud bude křivka nárůstu výkonu téměř lineární.

Autoři projektu se také ohání řadou patentů, které fungování motoru pomáhají. Jenže snad jen náhodou pak zapomínají zmínit třeba čísla přihlášek patentů a jejich platnost, o konkrétních technických řešeních se už nezmiňují vůbec. Přitom každý patent je veřejně dostupný a nejde o nic tajného. Jednoduché vyhledávání v několika databázích ukáže, že Solaroli vlastní jeden patent související s fungováním přeplňovaných motorů (v databázi USPTO číslo 6,282,898) v USA. Na Slovensku nemá on ani společnosti, ve kterých je účasten, patent žádný a databáze neukáže ani žádnou podanou přihlášku.

Celkově chybí jakákoli přesvědčivá dokumentace, která by alespoň podpořila legitimitu projektu. Dramatická rozborka a sborka motoru Audi v oficiálním videu firmy se zakostičkovanými změnami pak působí doslova úsměvně. A záběr na měřicí přístroje ve videu, kde mají výfukové plyny na měřicím zařízení stejné složení jako vzduch, pak už jen celé věci dodává na nejistotě.

Podobně podivně působí prohlášení o nízké teplotě spalování a tudíž nízké teplotě výfukových plynů. Firma na svých stránkách tvrdí, že teplota plynů je 351 °C oproti obvyklým 1 000 °C, jenže autoři opět zapomínají dodat, za jakých podmínek. Těch 1 000 °C je pro běžný benzinový motor opravdu extrém, který lze naměřit na výstupu ze spalovací komory při maximálních zatíženích u těch nejvýkonnějších motorů. Například běžná pracovní teplota katalyzátoru, který je umístěn o trochu dále za sběrným potrubím, se pohybuje v rozmezí asi 400–800 °C. Mimochodem, motor RTU eFone se prý obejde zcela bez katalyzátoru.

Snaha RTU tak zatím působí spíše jako trochu náročnější tuning kvalitního přeplňovaného motoru, o kterém je známo, že toho docela hodně snese. A spotřeba 5,3 litru by pak při nějakých 2 000 otáčkách za minutu a prakticky bez zatížení nemusela být nereálná. Nicméně v praxi nedosažitelná. Ale kdo ví, třeba opravdu slovenský tým přišel na pozoruhodný způsob dramatického zvýšení účinnosti spalovacího motoru...

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Slovenská firma představila autobus na vodík, vypomáhá si elektřinou ze zásuvky

Slovenská firma Mobility&innovation production představila prototyp prvního slovenského autobusu na vodík. Je to...

Bouračky a kanibalové. Autor nejdivnějšího autofilmu všech dob zemřel

Auta, bouračky, oživlý revolucionář, kanibalové. V jednom filmu? Ano. Snímek se jmenuje Week-End a v roce 1967 jej...

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

„Přesuneme kvůli plynu výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen,“ může se to zdát jako popíchnutí...

Závod z Pekingu do Paříže o život a šampaňské. Ital ho vyhrál o dva týdny

Premium Byl to závod, který trval dva měsíce, půl startovního pole během něj málem umřelo a jeden účastník projel cílem v...

Pavlína: Moje práce je báječná. Z obyčejných žen dělám neobyčejné
Pavlína: Moje práce je báječná. Z obyčejných žen dělám neobyčejné

Realizovat se a přitom si vydělávat a dělat něco, co má smysl. Takovou výzvu přijala Pavlína Heyduková, která už téměř 20 let dělá, podle svých...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Herní svět je v šoku. Hacker vypustil na internet záběry z nového GTA

Klidnou neděli pro hráče přerušil masivní únik záběrů z chystaného Grand Theft Auto VI. Ačkoliv se oficiálně o hře nic...