Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Pneumatikáři v podezření. Podle testu ojetá guma brzdí na suchu lépe

Pokud nekoupíte očividný šmejd, fungují nové pneumatiky dobře snad vždy. Rozdíly se odhalí až s opotřebením. Magazín AutoBild z testu celoročních gum vyvozuje, že výrobci vyvíjejí pneumatiky tak, aby dobře obstály v testech, ale jejich vlastnosti se používáním výrazně zhoršují, především za mokra a na sněhu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michelin

Šéf Michelinu rozpoutal aféru mezi pneumatikáři. Prohlásil, že v určitých regionech nejsou zimní pneumatiky vůbec nutné, celoroční prý bohatě dostačují. Dlouhou dobu táhli výrobci za jeden provaz: řidiči byli nabádáni k tomu, aby měnili pneumatiky často za nové a důsledně přezouvali na zimní.

Německý magazín AutoBild otestoval pneumatiky ve třech různých stádiích opotřebení: zcela nové, se čtyřmi milimetry profilu a se dvěma milimetry. Otázka zní zcela jasně: je nutné pneumatiky měnit už při poloviční čtyřmilimetrové hloubce profilu? Výrobci to řidičům doporučují.

Finský výrobce pneumatik Nokian si na to dokonce nechal patentovat indikátor bezpečnosti jízdy v zimě (Winter Safety Indicator, WSI) a indikátor bezpečné jízdy (Driving Safety Indicator, DSI) na běhounu pneumatiky. Jde o ukazatele opotřebení, které jsou viditelné pouze u hloubky profilu do čtyř milimetrů. Poté, co ukazatel zmizí, měly by se pneumatiky vyměnit, aby zajistily dostatečnou bezpečnost při jízdě v zimě a při aquaplaningu.

Z toho plyne, že gumy je třeba měnit už při poloviční hloubce profilu – v tom jsou výrobci pneumatik překvapivě zajedno. Ovšem s jednou výjimkou: Michelin nově hlasitě prohlašuje, že jeho pláště vydrží déle (více čtěte zde). „Všechny naše pneumatiky lze bez problému používat až do zákonem stanovené hranice opotřebení 1,6 mm,“ uvádí v prohlášení francouzská značka. Je třeba vysvětlit, že v Německu je i u zimních pneumatik minimum stanoveno na 1,6 mm, v Česku jsou to čtyři milimetry.

Michelin teď své zákazníky vyzývá, aby jeho pneumatiky používali, jak dlouho to jen lze, aniž by se u toho měli obávat o bezpečnost. Poukazuje navíc na to, že tím prospějí životnímu prostředí i své kapse. Sluší se ovšem připomenout, že Michelin od roku 2015 takto mohutně propaguje svou celoroční pneumatiku CrossClimate.

To žene ostatní výrobce na barikády. Prohlašují totiž, že u profilu nižšího než 4 mm vzniká výrazné bezpečnostní riziko za jízdy na mokré a zasněžené vozovce. Zasazují se dokonce o to, aby byla zákonná hranice v Německu po vzoru ostatních evropských zemí zvýšena na minimálně tři milimetry.

AutoBild celoroční pneumatiky rozměru 185/65 R 15 vyzkoušel na sněhu, mokru i suché vozovce. Přiznal také zároveň, že na testu spolupracoval se dvěma výrobci pneumatik, společnostmi Goodyear a Michelin. Do testu zařadili pouze značkové pneumatiky, diskontní gumy, ani pláště vyrobené v Číně nebyly do testu zařazeny.

Různé stupně opotřebení zajistí speciální stroj, který obrousí nové profily na požadované hloubky pro účely testu. Stejný postup byl zvolen i u letních a zimních gum, které byly testovány pro srovnání. Výsledek? „Požadavek, aby se pneumatiky měnily už při poloviční hloubce profilu, lze jednoznačně zamítnout,“ shrnuje AutoBild.

Drahé pneumatiky zklamaly v dlouhodobém užívání

Výsledky jsou mimořádně zajímavé. Ukazují, jak se které vlastnosti pneumatik v průběhu jejich užívání mění. Test například ukázal, že brzdná dráha se u silně ojetých pneumatik na suché silnici zkrátí. Záleží na druhu pneumatiky, ale u dvoumilimetrového profilu je až o 14 procent kratší. Nejmenší rozdíly byly zjištěny u pneumatik Michelin: ve všech kategoriích opotřebení měly stejnou, srovnatelně krátkou brzdnou dráhu.

Za mokra a na sněhu se brzdná dráha ojetých pneumatik naopak znatelně zhoršuje. I zde se prokázaly značné rozdíly mezi značkami. Především pneumatiky značek Hankook (Kinergy 4S) a Goodyear (Vector 4Seasons Gen2) jsou s narůstajícím opotřebením zřetelně horší.

Valivý odpor s opotřebením klesá a v souvislosti s tím i spotřeba paliva, která je u vysokého valivého odporu vyšší. Podle výsledků testu AutoBildu může tato výhoda činit až šest procent.

U trakce jsou mezi jednotlivými značkami velké rozdíly. Zvláště u celoročních pneumatik od Michelinu byla prokázána rovnoměrně dobrá úroveň trakce, u značek Hankook, Goodyear a Pirelli (Cinturato All Season) bylo kolísání zřetelně větší.

Negativně se míra opotřebení projevuje při aquaplaningu („plavání“ pneumatik za mokra): čím více jsou pneumatiky ojeté, tím spíše začne vozidlo plavat. Hranice ohrožující bezpečnost byla v testu definována rychlostí 65 km/hod. Jak (pro srovnání testované) letní a zimní pneumatiky, tak i mnohé celoroční pneumatiky  s dvoumilimetrovým profilem představují podle názoru testujících bezpečnostní riziko. Kromě jiných i Nokian, Hankook, Michelin, Pirelli a Vredestein (Quatrac 5)

AutoBild to shrnuje jednoznačně: očividně se potvrdila výtka společnosti Michelin, že mnozí výrobci vyvíjejí pneumatiky tak, aby dobře obstály v testech, ale jejich vlastnosti se používáním výrazně zhoršují, což se projevilo především za mokra a na sněhu. Toto zjištění by podle německého magazínu ještě mohlo v branži vyvolat značné pozdvižení – a mohlo by u mnohých výrobců pneumatik zároveň způsobit změnu v přístupu.

Od roku 2012 musejí výrobci pneumatik označovat každou gumu štítkem, který má motoristům usnadnit orientaci při nákupu. Nálepka poskytuje informaci o valivém odporu (a tím i o vlivu pneumatiky na spotřebu paliva), o vlastnostech za mokra a hlučnosti. První dvě kategorie jsou ohodnoceny známkou od A (nejlepší) do G (nejhorší). U spotřeby paliva jsou rozdíly mezi třídami minimální. Například vozidlo s pneumatikami třídy valivého odporu A spotřebuje jen o zhruba 0,1 litru méně pohonných hmot na 100 km než pneumatika ohodnocená známkou B. Rozdíl mezi A a G je však 0,66 litru. Původně se plánovalo, že jako jedno z kritérií bude zahrnuta i životnost pneumatik. Záměr ovšem podle AutoBildu narazil na odpor mnoha výrobců.

EU prověřuje manipulaci u tisícovek pneumatik

Pro řidiče představují testy pneumatik značnou pomoc při rozhodování o koupi. AutoBild uvádí, že přinejmenším část výrobců pneumatik dlouhá léta manipulovala testy tím způsobem, že dávala do testů jiné pneumatiky. Před časem se k tomu přiznal finský výrobce pneumatik Nokian.

Organizace jako ADAC a automobilové časopisy jako AutoBild nebo Auto Motor & Sport používají odstupňovaný kontrolní systém, jímž předcházejí manipulaci a už také několikrát vyškrtly pneumatiky z testování, což se stalo například při testu letních pneumatik ADAC v roce 2016.

S napětím lze tedy nyní očekávat výsledky šetření v roce 2015 založené organizace ProSafe, financované Evropskou unií. V projektu MSTyr15 bude až do roku 2018 testováno 15 tisíc pneumatik na osobní auta, které jsou v prodeji. Jde o podezření, že výrobci ve velkém manipulovali s údaji na štítcích na pneumatikách.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Premium Byl u toho, když se z jednoduchých aut staly moderní stroje, jak je známe dnes. Dokonce vyvíjel a „učil jezdit“...

Rok 2020 kamerami dopravní policie: zběsilá jízda, útěky, bouračky

Dopravní policie zveřejnila sestřih záběrů z kamer svých aut. Ve výběru jsou hlavně honičky a nehody. V roce 2020...

Výrobu aut po celém světě komplikuje nedostatek čipů, přednost mají mobily

Víc než rok od vypuknutí pandemie si nemoc covid-19 stále hledá způsoby, jak zasáhnout výrobce aut. Nejprve nový typ...

Škoda vyrobila kvůli covidu skoro o pětinu aut méně. Nejvíc propadla Fabia

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto loni dodala kvůli pandemii koronaviru meziročně skoro o pětinu aut méně....

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...