Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Zimní gumy jsou potřeba, celoroční jdou vstříc leasingovým firmám

aktualizováno  12:12
Mezi výrobci pneumatik to vře. Velkou polemiku vyvolalo prohlášení šéfa pneumatikářského gigantu Michelin, který řekl, že zimní gumy často nejsou třeba. Jak se liší konstrukce letních a zimních pneumatik? Jaké parametry musí splňovat celoroční plášť? Na otázky čtenářů odpovídá expert David Kalaš.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michelin

Výrobci pneumatik jsou nyní pod velkým tlakem. Magazín AutoBild ze svého testu celoročních gum vyvozuje, že výrobci vyvíjejí pneumatiky tak, aby dobře obstály v testech, ale jejich vlastnosti se používáním výrazně zhoršují, především za mokra a na sněhu (čtěte podrobnosti).

Odborník na pneumatiky obhajuje zimní gumy

ON-LINE ROZHOVOR S DAVIDEM KALAŠEM

Expert odpovídá na dotazy čtenářů on-line rozhovor zde

Ptejte se na všechno kolem pneumatik odborníka, který o nich ví všechno. David Kalaš je technickým expertem českého zastoupení firmy Bridgestone. Samozřejmě by bylo lákavé najít odborníka, který bude zimní gumy odmítat jako zbytečné, takový ale podle našeho názoru a pátrání neexistuje.

David Kalaš

Podle Kalaše je aktuální situace mezi lidmi z oboru velmi silně diskutovaná.  Dlouhou dobu táhli v těchto otázkách výrobci pneumatik za jeden provaz. Nyní ovšem přichází na přetřes i další kauzy. Před časem se jeden z výrobců přiznal, že do testů pneumatik prováděných nezávislými organizacemi dodával speciálně odladěné pláště. EU také prověřuje velké manipulace s údaji na štítcích pneumatik, které mají motoristům usnadnit orientaci při nákupu. 

David Kalaš uznává, že mohou nastat situace, kdy i v zimním období mohou mít za specifických podmínek letní pneumatiky lepší výsledky v některých disciplinách. „Prvkem, který bude ovlivňovat brzdnou dráhu, je teplota pneumatik. Může určitě dojít k situaci, kdy letní pneumatika na suché vozovce i při nízké venkovní teplotě může mít kratší brzdnou dráhu. Avšak v zimním období je momentů s vhodnými podmínkami pro letní pneumatiky málo.“

Nevyhazujeme ojeté gumy moc brzy?

Šéf pneumatikářského gigantu Michelin mimo jiné prohlásil, že zimní gumy nejsou třeba, v mnoha případech prý plně dostačují celoroční gumy (čtěte více). Nad celoročními gumami ovšem pneumatikáři spíše ohrnovali nos kvůli velkým kompromisům v jejich vlastnostech. 

Celoroční pneumatiky se podle Kalaše stávají stále silnějším tématem v rámci celé Evropy. „Někteří výrobci si od jejich propagace slibují konkurenční výhody a oddělelní o zbytku trhu,“ uvádí.Celoroční pneumatika se podle něj nevyrovná letní pneumatice v létě a zimní v zimě. „Celoroční pneumatiky jsou nejvhodnější pro oblastí, kde v zimě průměrná teplota neklesne pod 1 stupeň jako je Belgie, Francie nebo Velká Británie,“ vysvětluje.

„Dalším důvodem je stále silnější oblast krátkodobých operativních leasingů nebo sdílení aut, kdy je třeba co nejvíce usnadnit používání vozidel a co nejvíce snížit náklady na provoz. Otázkou pak je, zda tyto důvody jsou těmi správnými při volbě pneumatik,“ dodává.

Výrobci gum obecně samozřejmě zimní obutí obhajují. Odpůrci namítají, že rozhodně nejsou všemocné a naopak je mnoho situací, ve kterých letní pneumatika i v zimních podmínkách tu zimní předčí.

Dalším velkým tématem je nabádání pneumatikářů, aby motoristé měnili pneumatiky dřív, než předepisuje zákon. „Není statisticky doloženo, že pneumatiky se čtyřmilimetrovým profilem jsou lepší než s hloubkou profilu 1,6 milimetru (limit pro letní obutí - pozn. red,),“ řekl pro FOCUS Online šéf německého Michelinu Jürgen John.

„Nezávislé testy stále prokazují výhody pneumatik s vyšší hloubkou dezénu v zimních podmínkách, například v oblasti aquaplaningu mohou pneumatiky s 2 mm oproti 4 mm být opravdovým bezpečnostním rizikem, zvláště pak v zimním období kdy se na silnicích drží větší množství vody,“ vysvětluje David Kalaš.

Přišla také otázka na životnost pneumatik: „Nejdůležitější u stáří pneumatik je způsob skladování a jestli se skladuje pneumatika nová nebo použitá. Pokud nová pneumatika odejde z našeho skladu a bude stará 4 roky, bude mít stejné vlastnosti jako nová.“ U použitých pneumatik (u kterých došlo k několika provozním cyklům) je podle Kalaše doba skladování výrazně zkrácena. „Jízda se zahřátými pneumatikami a následné vychladnutí je jeden provozní cyklus,“ upřesňuje expert.

  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Zázračně přežili. Nehody v F1, které měly být smrtelné. Ale nic se nestalo

Asi každý zná slavnou nehodu Nikiho Laudy, při které Rakušan téměř uhořel. Vážné popáleniny ho poznamenaly na zbytek...

I v Rusku budou jezdit elektromobily. Tahounem má být čínský Moskvič

Přejet Sibiř elektromobilem by asi nebyl pohodlný zážitek, ale jak se dnes říká výzva. Pro jízdy po městech typu Moskva...

Frajeřina, či šílenost? Tříletý kluk prohání ferrari za 50 milionů po okruhu

Ferrari za padesát milionů korun, tříletý kluk a bývalý světový šampion motorkové třídy Supersport Kenan Sofuoglu – to...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...