Zimní gumy jsou potřeba, celoroční jdou vstříc leasingovým firmám

aktualizováno  12:12
Mezi výrobci pneumatik to vře. Velkou polemiku vyvolalo prohlášení šéfa pneumatikářského gigantu Michelin, který řekl, že zimní gumy často nejsou třeba. Jak se liší konstrukce letních a zimních pneumatik? Jaké parametry musí splňovat celoroční plášť? Na otázky čtenářů odpovídá expert David Kalaš.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michelin

Výrobci pneumatik jsou nyní pod velkým tlakem. Magazín AutoBild ze svého testu celoročních gum vyvozuje, že výrobci vyvíjejí pneumatiky tak, aby dobře obstály v testech, ale jejich vlastnosti se používáním výrazně zhoršují, především za mokra a na sněhu (čtěte podrobnosti).

Odborník na pneumatiky obhajuje zimní gumy

ON-LINE ROZHOVOR S DAVIDEM KALAŠEM

Expert odpovídá na dotazy čtenářů on-line rozhovor zde

Ptejte se na všechno kolem pneumatik odborníka, který o nich ví všechno. David Kalaš je technickým expertem českého zastoupení firmy Bridgestone. Samozřejmě by bylo lákavé najít odborníka, který bude zimní gumy odmítat jako zbytečné, takový ale podle našeho názoru a pátrání neexistuje.

David Kalaš

David Kalaš

Podle Kalaše je aktuální situace mezi lidmi z oboru velmi silně diskutovaná.  Dlouhou dobu táhli v těchto otázkách výrobci pneumatik za jeden provaz. Nyní ovšem přichází na přetřes i další kauzy. Před časem se jeden z výrobců přiznal, že do testů pneumatik prováděných nezávislými organizacemi dodával speciálně odladěné pláště. EU také prověřuje velké manipulace s údaji na štítcích pneumatik, které mají motoristům usnadnit orientaci při nákupu. 

David Kalaš uznává, že mohou nastat situace, kdy i v zimním období mohou mít za specifických podmínek letní pneumatiky lepší výsledky v některých disciplinách. „Prvkem, který bude ovlivňovat brzdnou dráhu, je teplota pneumatik. Může určitě dojít k situaci, kdy letní pneumatika na suché vozovce i při nízké venkovní teplotě může mít kratší brzdnou dráhu. Avšak v zimním období je momentů s vhodnými podmínkami pro letní pneumatiky málo.“

Nevyhazujeme ojeté gumy moc brzy?

Šéf pneumatikářského gigantu Michelin mimo jiné prohlásil, že zimní gumy nejsou třeba, v mnoha případech prý plně dostačují celoroční gumy (čtěte více). Nad celoročními gumami ovšem pneumatikáři spíše ohrnovali nos kvůli velkým kompromisům v jejich vlastnostech. 

Celoroční pneumatiky se podle Kalaše stávají stále silnějším tématem v rámci celé Evropy. „Někteří výrobci si od jejich propagace slibují konkurenční výhody a oddělelní o zbytku trhu,“ uvádí.Celoroční pneumatika se podle něj nevyrovná letní pneumatice v létě a zimní v zimě. „Celoroční pneumatiky jsou nejvhodnější pro oblastí, kde v zimě průměrná teplota neklesne pod 1 stupeň jako je Belgie, Francie nebo Velká Británie,“ vysvětluje.

„Dalším důvodem je stále silnější oblast krátkodobých operativních leasingů nebo sdílení aut, kdy je třeba co nejvíce usnadnit používání vozidel a co nejvíce snížit náklady na provoz. Otázkou pak je, zda tyto důvody jsou těmi správnými při volbě pneumatik,“ dodává.

Výrobci gum obecně samozřejmě zimní obutí obhajují. Odpůrci namítají, že rozhodně nejsou všemocné a naopak je mnoho situací, ve kterých letní pneumatika i v zimních podmínkách tu zimní předčí.

Dalším velkým tématem je nabádání pneumatikářů, aby motoristé měnili pneumatiky dřív, než předepisuje zákon. „Není statisticky doloženo, že pneumatiky se čtyřmilimetrovým profilem jsou lepší než s hloubkou profilu 1,6 milimetru (limit pro letní obutí - pozn. red,),“ řekl pro FOCUS Online šéf německého Michelinu Jürgen John.

„Nezávislé testy stále prokazují výhody pneumatik s vyšší hloubkou dezénu v zimních podmínkách, například v oblasti aquaplaningu mohou pneumatiky s 2 mm oproti 4 mm být opravdovým bezpečnostním rizikem, zvláště pak v zimním období kdy se na silnicích drží větší množství vody,“ vysvětluje David Kalaš.

Přišla také otázka na životnost pneumatik: „Nejdůležitější u stáří pneumatik je způsob skladování a jestli se skladuje pneumatika nová nebo použitá. Pokud nová pneumatika odejde z našeho skladu a bude stará 4 roky, bude mít stejné vlastnosti jako nová.“ U použitých pneumatik (u kterých došlo k několika provozním cyklům) je podle Kalaše doba skladování výrazně zkrácena. „Jízda se zahřátými pneumatikami a následné vychladnutí je jeden provozní cyklus,“ upřesňuje expert.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Strážníci mají pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích, navrhuje ČSSD

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Strážníci by měli dostat pravomoc pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Návrh novely...

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Najdete na iDNES.cz