Zimní gumy jsou potřeba, celoroční jdou vstříc leasingovým firmám

aktualizováno  12:12
Mezi výrobci pneumatik to vře. Velkou polemiku vyvolalo prohlášení šéfa pneumatikářského gigantu Michelin, který řekl, že zimní gumy často nejsou třeba. Jak se liší konstrukce letních a zimních pneumatik? Jaké parametry musí splňovat celoroční plášť? Na otázky čtenářů odpovídá expert David Kalaš.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michelin

Výrobci pneumatik jsou nyní pod velkým tlakem. Magazín AutoBild ze svého testu celoročních gum vyvozuje, že výrobci vyvíjejí pneumatiky tak, aby dobře obstály v testech, ale jejich vlastnosti se používáním výrazně zhoršují, především za mokra a na sněhu (čtěte podrobnosti).

Odborník na pneumatiky obhajuje zimní gumy

ON-LINE ROZHOVOR S DAVIDEM KALAŠEM

Expert odpovídá na dotazy čtenářů on-line rozhovor zde

Ptejte se na všechno kolem pneumatik odborníka, který o nich ví všechno. David Kalaš je technickým expertem českého zastoupení firmy Bridgestone. Samozřejmě by bylo lákavé najít odborníka, který bude zimní gumy odmítat jako zbytečné, takový ale podle našeho názoru a pátrání neexistuje.

David Kalaš

David Kalaš

Podle Kalaše je aktuální situace mezi lidmi z oboru velmi silně diskutovaná.  Dlouhou dobu táhli v těchto otázkách výrobci pneumatik za jeden provaz. Nyní ovšem přichází na přetřes i další kauzy. Před časem se jeden z výrobců přiznal, že do testů pneumatik prováděných nezávislými organizacemi dodával speciálně odladěné pláště. EU také prověřuje velké manipulace s údaji na štítcích pneumatik, které mají motoristům usnadnit orientaci při nákupu. 

David Kalaš uznává, že mohou nastat situace, kdy i v zimním období mohou mít za specifických podmínek letní pneumatiky lepší výsledky v některých disciplinách. „Prvkem, který bude ovlivňovat brzdnou dráhu, je teplota pneumatik. Může určitě dojít k situaci, kdy letní pneumatika na suché vozovce i při nízké venkovní teplotě může mít kratší brzdnou dráhu. Avšak v zimním období je momentů s vhodnými podmínkami pro letní pneumatiky málo.“

Nevyhazujeme ojeté gumy moc brzy?

Šéf pneumatikářského gigantu Michelin mimo jiné prohlásil, že zimní gumy nejsou třeba, v mnoha případech prý plně dostačují celoroční gumy (čtěte více). Nad celoročními gumami ovšem pneumatikáři spíše ohrnovali nos kvůli velkým kompromisům v jejich vlastnostech. 

Celoroční pneumatiky se podle Kalaše stávají stále silnějším tématem v rámci celé Evropy. „Někteří výrobci si od jejich propagace slibují konkurenční výhody a oddělelní o zbytku trhu,“ uvádí.Celoroční pneumatika se podle něj nevyrovná letní pneumatice v létě a zimní v zimě. „Celoroční pneumatiky jsou nejvhodnější pro oblastí, kde v zimě průměrná teplota neklesne pod 1 stupeň jako je Belgie, Francie nebo Velká Británie,“ vysvětluje.

„Dalším důvodem je stále silnější oblast krátkodobých operativních leasingů nebo sdílení aut, kdy je třeba co nejvíce usnadnit používání vozidel a co nejvíce snížit náklady na provoz. Otázkou pak je, zda tyto důvody jsou těmi správnými při volbě pneumatik,“ dodává.

Výrobci gum obecně samozřejmě zimní obutí obhajují. Odpůrci namítají, že rozhodně nejsou všemocné a naopak je mnoho situací, ve kterých letní pneumatika i v zimních podmínkách tu zimní předčí.

Dalším velkým tématem je nabádání pneumatikářů, aby motoristé měnili pneumatiky dřív, než předepisuje zákon. „Není statisticky doloženo, že pneumatiky se čtyřmilimetrovým profilem jsou lepší než s hloubkou profilu 1,6 milimetru (limit pro letní obutí - pozn. red,),“ řekl pro FOCUS Online šéf německého Michelinu Jürgen John.

„Nezávislé testy stále prokazují výhody pneumatik s vyšší hloubkou dezénu v zimních podmínkách, například v oblasti aquaplaningu mohou pneumatiky s 2 mm oproti 4 mm být opravdovým bezpečnostním rizikem, zvláště pak v zimním období kdy se na silnicích drží větší množství vody,“ vysvětluje David Kalaš.

Přišla také otázka na životnost pneumatik: „Nejdůležitější u stáří pneumatik je způsob skladování a jestli se skladuje pneumatika nová nebo použitá. Pokud nová pneumatika odejde z našeho skladu a bude stará 4 roky, bude mít stejné vlastnosti jako nová.“ U použitých pneumatik (u kterých došlo k několika provozním cyklům) je podle Kalaše doba skladování výrazně zkrácena. „Jízda se zahřátými pneumatikami a následné vychladnutí je jeden provozní cyklus,“ upřesňuje expert.

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Černá díra ve Frankfurtu. Nové BMW X6 obléklo nevídanou barvu

MW X6 Vantablack

„Černá barva neexistuje, je nejtemnějším odstínem bílé. A bílá také neexistuje, protože je nejsvětlejším odstínem...

Najdete na iDNES.cz