Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Zimní gumy jsou potřeba, celoroční jdou vstříc leasingovým firmám

aktualizováno  12:12
Mezi výrobci pneumatik to vře. Velkou polemiku vyvolalo prohlášení šéfa pneumatikářského gigantu Michelin, který řekl, že zimní gumy často nejsou třeba. Jak se liší konstrukce letních a zimních pneumatik? Jaké parametry musí splňovat celoroční plášť? Na otázky čtenářů odpovídá expert David Kalaš.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michelin

Výrobci pneumatik jsou nyní pod velkým tlakem. Magazín AutoBild ze svého testu celoročních gum vyvozuje, že výrobci vyvíjejí pneumatiky tak, aby dobře obstály v testech, ale jejich vlastnosti se používáním výrazně zhoršují, především za mokra a na sněhu (čtěte podrobnosti).

Odborník na pneumatiky obhajuje zimní gumy

ON-LINE ROZHOVOR S DAVIDEM KALAŠEM

Expert odpovídá na dotazy čtenářů on-line rozhovor zde

Ptejte se na všechno kolem pneumatik odborníka, který o nich ví všechno. David Kalaš je technickým expertem českého zastoupení firmy Bridgestone. Samozřejmě by bylo lákavé najít odborníka, který bude zimní gumy odmítat jako zbytečné, takový ale podle našeho názoru a pátrání neexistuje.

David Kalaš

David Kalaš

Podle Kalaše je aktuální situace mezi lidmi z oboru velmi silně diskutovaná.  Dlouhou dobu táhli v těchto otázkách výrobci pneumatik za jeden provaz. Nyní ovšem přichází na přetřes i další kauzy. Před časem se jeden z výrobců přiznal, že do testů pneumatik prováděných nezávislými organizacemi dodával speciálně odladěné pláště. EU také prověřuje velké manipulace s údaji na štítcích pneumatik, které mají motoristům usnadnit orientaci při nákupu. 

David Kalaš uznává, že mohou nastat situace, kdy i v zimním období mohou mít za specifických podmínek letní pneumatiky lepší výsledky v některých disciplinách. „Prvkem, který bude ovlivňovat brzdnou dráhu, je teplota pneumatik. Může určitě dojít k situaci, kdy letní pneumatika na suché vozovce i při nízké venkovní teplotě může mít kratší brzdnou dráhu. Avšak v zimním období je momentů s vhodnými podmínkami pro letní pneumatiky málo.“

Nevyhazujeme ojeté gumy moc brzy?

Šéf pneumatikářského gigantu Michelin mimo jiné prohlásil, že zimní gumy nejsou třeba, v mnoha případech prý plně dostačují celoroční gumy (čtěte více). Nad celoročními gumami ovšem pneumatikáři spíše ohrnovali nos kvůli velkým kompromisům v jejich vlastnostech. 

Celoroční pneumatiky se podle Kalaše stávají stále silnějším tématem v rámci celé Evropy. „Někteří výrobci si od jejich propagace slibují konkurenční výhody a oddělelní o zbytku trhu,“ uvádí.Celoroční pneumatika se podle něj nevyrovná letní pneumatice v létě a zimní v zimě. „Celoroční pneumatiky jsou nejvhodnější pro oblastí, kde v zimě průměrná teplota neklesne pod 1 stupeň jako je Belgie, Francie nebo Velká Británie,“ vysvětluje.

„Dalším důvodem je stále silnější oblast krátkodobých operativních leasingů nebo sdílení aut, kdy je třeba co nejvíce usnadnit používání vozidel a co nejvíce snížit náklady na provoz. Otázkou pak je, zda tyto důvody jsou těmi správnými při volbě pneumatik,“ dodává.

Výrobci gum obecně samozřejmě zimní obutí obhajují. Odpůrci namítají, že rozhodně nejsou všemocné a naopak je mnoho situací, ve kterých letní pneumatika i v zimních podmínkách tu zimní předčí.

Dalším velkým tématem je nabádání pneumatikářů, aby motoristé měnili pneumatiky dřív, než předepisuje zákon. „Není statisticky doloženo, že pneumatiky se čtyřmilimetrovým profilem jsou lepší než s hloubkou profilu 1,6 milimetru (limit pro letní obutí - pozn. red,),“ řekl pro FOCUS Online šéf německého Michelinu Jürgen John.

„Nezávislé testy stále prokazují výhody pneumatik s vyšší hloubkou dezénu v zimních podmínkách, například v oblasti aquaplaningu mohou pneumatiky s 2 mm oproti 4 mm být opravdovým bezpečnostním rizikem, zvláště pak v zimním období kdy se na silnicích drží větší množství vody,“ vysvětluje David Kalaš.

Přišla také otázka na životnost pneumatik: „Nejdůležitější u stáří pneumatik je způsob skladování a jestli se skladuje pneumatika nová nebo použitá. Pokud nová pneumatika odejde z našeho skladu a bude stará 4 roky, bude mít stejné vlastnosti jako nová.“ U použitých pneumatik (u kterých došlo k několika provozním cyklům) je podle Kalaše doba skladování výrazně zkrácena. „Jízda se zahřátými pneumatikami a následné vychladnutí je jeden provozní cyklus,“ upřesňuje expert.

  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Minutové půjčovny mají být lékem na ucpaná města a drahý provoz auta

Počet uživatelů carsharingu, tedy sdílených aut, v Evropě letos překročí 15 milionů, což je o 70 procent více než před...

Vezu dítě, začínám, nelep se mi na zadek. Co napoví nálepky na autě

Už je jich tolik, že jsme si na ně zvykli a často je ani nevnímáme. Na druhou stranu, kolečka, čtverce a piktogramy...

Dva miliony volv musí do servisu s pásy, které automobilka prosadila

Volvo svolává ke kontrole téměř 2,2 milionu aut, která byla vyrobena mezi lety 2006 a 2019. Důvodem jsou možné problémy...

Každá třetí nehoda na přejezdu je smrtelná. Rizikové jsou prázdniny

Zatímco v první polovině roku 2019 umírali lidé při každém sedmém střetnutí na železničním přejezdu, v letošním roce je...

Najdete na iDNES.cz