Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Základní MG má solidní velikost a motor bez turba. Jede jako ze staré školy

Model ZS je českým bestsellerem značky MG. Doteď jsme se svezli jen s jeho přeplňovaným litrovým tříválcem, teď jsme se konečně dočkali základní atmosférické čtyřválcové patnáctistovky. Dojem? Úplně normální auto bez emocí, pro nenáročné motoristy, kteří místo dobrodružství s ojetinami hledají nový vůz s dlouhou zárukou.
Základní MG ZS s atmosférickým motorem o obsahu 1,5 litru. Cena? Od 445 tisíc...

Základní MG ZS s atmosférickým motorem o obsahu 1,5 litru. Cena? Od 445 tisíc korun. | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Číňan s britským pasem je pro české zájemce o auto opravdu silným magnetem: jen za letošní první tři měsíce přitáhl 325 kupců, každý den se tedy prodají víc než tři auta. Konkurence z toho musí mít těžké spaní – MG předjelo už spoustu léta zavedených soupeřů, jako jsou třeba Opel Crossland, Peugeot 2008, Renault Captur či Suzuki Vitara, a už dotírá i třeba na Seat Arona (bezkonkurenčním bestsellerem je v českých poměrech nesesaditelná Škoda Kamiq s 2 534 prodanými kusy). A před pár měsíci úplně neznámé auto je už dnes na třetině objemu prodejů legendární Dacie Duster.

Čínské trojské koně v Evropě se derou do popředí prodejních tabulek

Co stojí za tak ohromným úspěchem auta, které je velikostně (délka 4 323 mm, parádně velký kufr 448 l) přesně na půl cesty mezi duem menších škodováckých crossoverů Kamiq a Karoq? Není to jen zajímavá cenovka od 445 tisíc korun, ta by sama o sobě už dnes nestačila, ale také sedmiletá tovární záruka, a to, že kříženec stylů neboli crossover je designově líbivý, prostorný, a už základu má všechno, co normální motorista potřebuje. Tedy šestici airbagů, centrální zamykání, elektrické stahování oken, Bi-LED světlomety (svítí opravdu dobře), digitální klimatizaci, tempomat, zadní parkovací senzory, 17" litá kola, ale také audiosystém s 10,1" displejem, integrovaným handsfree a podporou Apple CarPlay a Android Auto. A další plusy: všech šest laků, včetně metalických, je bez příplatku, což je úspora oproti zvyklostem dalších asi dvacet tisíc korun. Z chybějící výbavy vadí jen drobnosti, například venkovní teploměr, ale také tónovaná okna. Ty jsme kdysi u felicií řešili – jenže tam hlavně proto, že naprostá většina jich neměla klimatizaci, takže u MG to možná zase takový problém nebude.

Klasická atmosféra potřebuje šlapat na krk

Jak už jsme v úvodu nadhodili, po testovacích jízdách s přeplňovaným litrovým tříválcem (osvěžte si paměť na odkazu níže), jsme se konečně dostali k nepřeplňované patnáctistovce.

Šikovné SUV za super peníze. Návrat slavné značky je důkaz učenlivosti Číny

Absence turba může být pro konzervativnější klientelu velká deviza – v motoru zkrátka není drahá součástka, která při vyšších nájezdech pravidelně zlobívá. Takových agregátů v současné době citelně ubývá, zvlášť ve vyšších kubaturách.

Základní motor má papírově solidní výkon 78 kW a je spárovaný s pětistupňovým manuálem. Nelze si nevšimnout, že za studena je trochu cukavý a při rozjezdech v nejnižších otáčkách moc netáhne, je prostě třeba šlapat víc na plyn. Otravné je občasné pomalé naběhnutí start-stop systému, který automaticky vypíná motor při zastavení – když pak pro rychlý start od semaforů šlápnete na spojku, motor se probouzí pomaleji a občas dokonce i „chcípne“. Systém se dá naštěstí jednoduše uživatelsky vypnout tlačítkem. V provozu je motor pružný, městem plujete klidně na pětku, příjemným bonusem oproti záplavě dnešních rachotivých a drnčivých tříválců (zvuková kulisa daná konstrukcí) je pravidelný čtyřválcový zvuk.

Spotřebu při provozu v režimu výhradně město/dálnice jsme odečetli na hodnotě 6,8 litrů benzinu na sto kilometrů, na okreskách se dá dostat k šesti. To není v dnešních poměrech nijak prémiová hodnota, u přeplňované konkurence se dá dostat níž, ale taky u ní nesmírně záleží na stylu jízdy. Když s turbomotorem jezdíte opravdu s lehkou nohou, můžete se dostat třeba i lehce nad pět litrů, ovšem když mu na dálnici „naložíte“, překvapí vás klidně devítilitrovou spotřebou. Což u MG s 1.5 nehrozí – motor je vůči jízdnímu stylu opravdu solidně imunní.

Jízdní vlastnosti kompaktního SUV jsou v rámci žánru slušné. Auto se v zatáčkách naklání, na rychlou, nedejbože sportovní, jízdu to není. S retardéry si poradí hezky při nízkých rychlostech, rychlé přejezdy nerovností ovšem už příliš komfortní nejsou. Je znát, že podvozek je nastavený kompromisně pro rodinné použití, a jízda proto nikoho neurazí, ale taťku se sklonem k závodění ani nenadchne. Naopak chalupář bude spokojen - pohon 4×4 sice „zeteso“ mít nemůže (u crossoverů této velikosti je ostatně naprostou výjimkou, umí je pouze Suzuki a Toyota), ale s dost vysokým podvozkem (světlá výška 17 cm) se žádné polní cesty bát nemusí.

Uvnitř je překvapivě útulno

K výhradě netónovaných oken přidáváme ještě jednu, pro někoho možná podstatnou věc: volant je nastavitelný jen v jedné ose, výškově, nedá se tedy přitáhnout k sobě. Což je věc, na kterou už jsme pozapomněli, bývávala kdysi výhradní doménou japonských vozů – než je evropská konkurence donutila zavést je do všech modelů. My jsme s tím v praxi problém neměli, bude se to ovšem u každého řidiče lišit – návštěvu dealera a praktické vyzkoušení malého ZS tedy víc než doporučujeme.

Za volantem se jinak sedí hodně nahoře a s nohama dolů, což se u SUV očekává, proto si je ostatně lidé kupují. Pochválit musíme velmi pěkně zpracovanou kabinu – všechno lícuje, rezervy v dílenském zpracování jsme neobjevili. Importér dokonce nabízí na přání dodání na míru ušitých kožených potahů s vyšívaným logem ZS – což může zaujmout hlavně rodiče malých dětí, které z látkových potahů brzy udělají vzorník organických substancí, které nepůjde lehce setřít. Už základní výbava MG disponuje desetipalcovým displejem infotainmentu, telefon si s autem spáruje i absolutní nemehlo, takže jsme ho bez problémů propojili s Apple CarPlay i obdobnou aplikací pro Android. Všechno je tady jasné, přehledné, možná sem tam malinko klopýtnete v logice ovládání, ale jakmile na to přijdete, rychle si zvyknete. Hodně se nám líbí mechanická tlačítka ovládající klimatizaci, ta už se dnes taky moc často nevidí. A nutno zmínit, že prostor uvnitř je opravdu slušně velký, rozhodně bližší zmíněnému karoqu než kamiqu. Nacpali jsme na zadní sedadla dvě děti v autosedačkách plus třetího většího, který už sedačku mít nemusí (ale je to drobek) doprostřed. Typická čtyřčlenná rodina bude úplně spokojená, zvlášť když 450litrový kufr pokryje i nároky na dovolenou.

Čína už ve vývoji aut všechny dohnala. Vyzkoušeli jsme MG a funguje skvěle

MG ZS je autem, které může leckoho zlákat poměrně atraktivním designem, navíc neodrazuje ani proklamovaným britským původem (byť se vyrábí v Číně). A rozhodně nijak nezklame ani po zkušební jízdě. Jak to bude s dlouhodobější spolehlivostí, je zatím ve hvězdách – ze sedmileté záruky ovšem můžeme usuzovat, že výrobce si věří a kontrola kvality na montážní lince nezaostává za evropskými standardy. Koneckonců, na vývoji se podílelo tolik inženýrů, kteří přešli do MG od evropských automobilek, že nás to nijak nepřekvapuje...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...