Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čína potvrzuje, že přebírá vládu nad autoprůmyslem

Globální automobilky, jako je Volkswagen či Toyota, na autosalonu v Šanghaji představily nové elektrické modely určené pro Čínu. Na tomto největším automobilovém trhu světa se loni zvrátil trend v neprospěch zavedených zahraničních značek, které kdysi v Číně dominovaly. Soupeření ve snaze uvádět na trh nové modely teď nabírá na rychlosti a tlak na snižování cen se zintenzivňuje, uvedla agentura Reuters.
Autosalon v Šanghaji

Autosalon v Šanghaji | foto: ČTK

Čínští výrobci elektromobilů by se však měli připravit na možnost, že zahraniční vlády proti nim budou uplatňovat protekcionistickou politiku, řekl novinářům na autosalonu zakladatel automobilky Nio William Li.

Zahraniční automobilky loni v Číně ztratily většinový podíl na trhu, který se přeorientovává na elektrické a hybridní vozy. V tomto prostředí se prosadila domácí auta v čele v výrobcem BYD. Provozní ředitel společnosti Nissan Ášvaní Gupta v první den autosalonu konstatoval, že Čína už překročila bod zlomu, kdy jsou zákazníci ochotni akceptovat elektromobily jako svůj hlavní vůz.

Více než 80 procent elektromobilů prodaných v loňském roce v Číně vyrobily domácí automobilky. Ty loni na podzim předstihly mezinárodní společnosti v měsíčních objemech prodeje spalovacích a elektrických vozů. Automobilka BYD v prvním čtvrtletí letošního roku v Číně překonala prodej vozů značek Toyota i Volkswagen.

Německý koncern Volkswagen na veletrhu uvedl, že do roku 2026 představí dalších deset modelů elektromobilů a zkrátí dobu vývoje nových modelů téměř o 40 procent, aby udržel krok s rychleji postupujícími čínskými konkurenty. „Držíme se zásady vyrábět v Číně pro Čínu na plné obrátky,“ uvedl ředitel značky VW Thomas Schäfer.

Historický milník. Volkswagen v Číně předjela domácí značka s elektromobily

Toyota, která zaváděla elektromobily pomalu, využila šanghajského autosalonu k představení dvou nových elektromobilů. Tím počet aut nabízených v Číně pod svou hlavní značkou zdvojnásobila.

Automobilka BYD na oplátku představila elektrický hatchback Seagull, který míří na trh malých vozů. Tomu dlouhodobě dominuje Toyota s modely, jako je celosvětový bestseller Toyota Corolla. Cena modelu Seagull bude začínat na částce odpovídající 11 000 dolarů (kolem 234 000 Kč). Cena nejoblíbenějšího elektromobilu Toyoty nabízeného v Číně, modelu bZ4X, je pro srovnání více než dvojnásobná, přesahuje 25 000 dolarů.

BMW plánuje do konce roku uvést na čínský trh 11 modelů elektromobilů. Automobilka tam přidává i další prvky, například sedanu i7 přibyly prvky do infotainmentu. „Co dnes oslovuje čínské zákazníky, zítra osloví celý svět,“ řekl generální ředitel BMW Oliver Zipse.

Čína vytlačuje světové automobilky, domácí výrobci jsou dravější

Odvážný odhad ohledně toho, jak hluboko by ceny elektromobilů mohly v budoucnosti klesnout, zazněl z úst šéfa soukromé společnosti Leapmotor Ču Ťiang-mia. Má za to, že do deseti let se bude v Číně prodávat elektrické SUV s dojezdem 400 kilometrů zhruba za 7 500 dolarů (kolem 160 000 Kč).

Pro srovnání – nejprodávanější vůz americké automobilky Tesla, Model Y s dojezdem 545 kilometrů, se teď v Číně prodává zhruba za 40 000 dolarů. Tesla se rozhodla letošní autosalon v Šanghaji vynechat.

William Li odhaduje, že Nio a další automobilky, které vyrábějí především v Číně, mají až 20procentní nákladovou výhodu proti společnosti Tesla. A to díky dominantnímu postavení Číny v dodavatelském řetězci a v oblasti surovin pro výrobu elektromobilů.

Konec nadvlády Volkswagenu v Číně

Volkswagen nadále ztrácí pozici nejprodávanější značky osobních automobilů v Číně, předstihla ji místní značka BYD. Ta celkem prodala 440 798 aut, zatímco druhý Volkswagen 427 269 vozů. In Pro čínskou BYD je to významný milník a firma teď má naději, že sesadí Volkswagen z první příčky i za celý rok. Volkswagen je jedničkou na čínském trhu zhruba 20 let. Poprvé ji BYD předstihl v prodejních žebříčcích loni v listopadu.

V současnosti je situace na čínském trhu úplně jiná než v době, kdy Volkswagen na čínský trh vstoupil a musel tam vyrábět v rámci partnerských podniků s místními společnostmi. Domácí čínské automobilky nyní ovládají polovinu trhu, přitom ještě v roce 2008 měly na domácím trhu čtvrtinový podíl. Tento trend urychlil nárůst obliby elektromobilů, které se v letošním roce budou na prodeji aut v Číně podle odhadů podílet asi 40 procenty.

Společnost BYD, kterou podporuje americký miliardář Warren Buffett, je největším čínským výrobcem elektromobilů. Zisk firmy se loni zvýšil více než čtyřnásobně a podnik směřuje k tomu, aby do konce letošního roku ukončit dvacetileté působení Volkswagenu jako jedničky na čínském trhu.

Generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume je teď na autosalonu v Šanghaji. Od loňského září, kdy nastoupil do nejvyššího vedení, je to už jeho třetí cesta do Číny. Tentokrát s ním do odcestovalo celé představenstvo, aby lépe pochopilo problémy, kterým automobilka na svém největším trhu čelí.

Volkswagen se chce bránit tím, že do poloviny desetiletí hodlá více než ztrojnásobit kapacitu výroby elektromobilů v Číně, a to na jeden milion aut ročně. Do konce desetiletí chce také mít v zemi více než 30 modelů elektromobilů. Jochen Siebert ze šanghajské poradenské společnosti JSC Automotive agentuře Bloomberg řekl, že Volkswagen bude muset výrazně přeorientovat své čínské aktivity na elektromobily tím, že bude vyrábět modely, které se osvědčí stejně, jak jeho vozy se spalovacím motorem. To ale nebude snadné a je to stále těžší, protože domácí konkurenti jsou čím dál silnější a vyrábějí stále lepší auta. Podle Sieberta má však Volkswagen k dispozici dostatek finančních prostředků a obrovský rozsah k tomu, aby to zvládl.

Čínští výrobci většinou zaostávali za zahraničními v prodeji automobilů s benzinovým motorem. Tento trend se ale obrátil s nástupem elektromobilů, které vláda podpořila pobídkami k nákupu.

„Tlak Číny na elektrifikaci byl z velké části způsobem, jak vyrovnat podmínky mezi zavedenými hráči a těmi čínskými,“ uvedl analytik firmy Jefferies Philippe Houchois. Vzestupu čínských automobilek napomáhají také místní technologičtí giganti, kteří od roku 2021 společně investovali do technologií souvisejících s automobily více než 19 miliard USD (405,1 miliardy Kč) a kteří pracují na autonomním řízení či inteligentních funkcích kabiny.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobil hořel v Německu po nehodě několik hodin, nic z něj nezbylo

ilustrační snímek

Děsivá nehoda se udála na okresní silnici v německém Dolním Sasku. Mladý pár narazil se svým...

ANALÝZA: Krize autoprůmyslu v Evropě jede na plný plyn

29. října 2024, Sasko, Lipsko: Zaměstnanci závodu BMW v Lipsku se účastní...

VIDEO Evropský automobilový sektor je nyní v krizi, která postihuje všechny jeho části: od dodavatelů...

KOMENTÁŘ: Chceme levnější a ekologičtější auta? Trvejme na limitech

První plenární zasedání nového europarlamentu ve francouzském Štrasburku (16....

Evropa nesmí skončit jako americký Detroit. Bez snižování limitů oxidu uhličitého v ní ale cenově...

Elektroauto za dva tisíce měsíčně. Nabídka Dacie je symbolem boje o emise

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobil Dacia Spring za 2 000 Kč měsíčně? Takovou možnost dostali letos třeba Němci nebo...

Pozdvižení v předsíni elektroaut. Dobíjecí hybridy ujedou přes 2 000 km

Plug-in hybrid

VIDEO Plug-in hybridy vznikly proto, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Představují způsob, jak...

Čína si stěžuje na cla pro elektromobily a Evropu ztrapňuje skládačkami

Čínské automobilky na autosalonu v Paříži 2024

VIDEO Čína říká domácím automobilkám, aby pozastavily investice v zemích EU podporujících cla na...

Vítězem amerických prezidentských voleb je Elon Musk. Tesle teď svítí zelená

Elon Musk na mítinku Donalda Trumpa ve městě Butler (5. října 2024)

Vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách by mohlo zásadně ovlivnit budoucí...

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

První jízda čínské dacie: miss z ní nebude, škatule SWM je oslava obyčejnosti

Exkluzivně

Praktičtější tvar auta, než je jednoduchá krabice, zatím nikdo nevymyslel. Přesně tohoto principu se drží sedmimístné SUV čínské značky SWM, které staví praktickou stránku nad ostatní vlastnosti.

10. prosince 2024

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo zůstane centrem průmyslu. Šéf německé vlády to řekl na zasedání podnikové rady této americké firmy,...

10. prosince 2024  17:09

První jízda čínské dacie: miss z ní nebude, škatule SWM je oslava obyčejnosti

Exkluzivně

Praktičtější tvar auta, než je jednoduchá krabice, zatím nikdo nevymyslel. Přesně tohoto principu se drží sedmimístné SUV čínské značky SWM, které staví praktickou stránku nad ostatní vlastnosti.

10. prosince 2024

Od montérek ke Gangnam Stylu. Hyundai měnil první auta za banány

Nedávný exces s vyhlášením výjimečného stavu upřel pozornost na Jižní Koreu. S 4,24 miliony vyrobených aut se loni umístila na pátém místě za Čínou, USA, Japonskem a Indií. Zejména Hyundai se...

10. prosince 2024

Auta samotná dnes už netáhnou. Miliardy se budou sypat díky softwaru

Premium

Objem nádrže, výdrž baterie? Rychlost? Otázky popisující základní charakteristiky automobilů nejspíš brzy pozbudou smysl. Uslyšíme spíš dotazy, jak výkonný je procesor nebo pod jakým operačním...

9. prosince 2024

K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon
K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon

Chcete zůstat v kontaktu se svým dítětem, aniž byste mu museli pořizovat mobilní telefon? Chytré hodinky LAMAX WatchY4 Plus jsou ideálním řešením,...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...