Čínští výrobci elektromobilů by se však měli připravit na možnost, že zahraniční vlády proti nim budou uplatňovat protekcionistickou politiku, řekl novinářům na autosalonu zakladatel automobilky Nio William Li.
Zahraniční automobilky loni v Číně ztratily většinový podíl na trhu, který se přeorientovává na elektrické a hybridní vozy. V tomto prostředí se prosadila domácí auta v čele v výrobcem BYD. Provozní ředitel společnosti Nissan Ášvaní Gupta v první den autosalonu konstatoval, že Čína už překročila bod zlomu, kdy jsou zákazníci ochotni akceptovat elektromobily jako svůj hlavní vůz.
Více než 80 procent elektromobilů prodaných v loňském roce v Číně vyrobily domácí automobilky. Ty loni na podzim předstihly mezinárodní společnosti v měsíčních objemech prodeje spalovacích a elektrických vozů. Automobilka BYD v prvním čtvrtletí letošního roku v Číně překonala prodej vozů značek Toyota i Volkswagen.
Německý koncern Volkswagen na veletrhu uvedl, že do roku 2026 představí dalších deset modelů elektromobilů a zkrátí dobu vývoje nových modelů téměř o 40 procent, aby udržel krok s rychleji postupujícími čínskými konkurenty. „Držíme se zásady vyrábět v Číně pro Čínu na plné obrátky,“ uvedl ředitel značky VW Thomas Schäfer.
Historický milník. Volkswagen v Číně předjela domácí značka s elektromobily |
Toyota, která zaváděla elektromobily pomalu, využila šanghajského autosalonu k představení dvou nových elektromobilů. Tím počet aut nabízených v Číně pod svou hlavní značkou zdvojnásobila.
Automobilka BYD na oplátku představila elektrický hatchback Seagull, který míří na trh malých vozů. Tomu dlouhodobě dominuje Toyota s modely, jako je celosvětový bestseller Toyota Corolla. Cena modelu Seagull bude začínat na částce odpovídající 11 000 dolarů (kolem 234 000 Kč). Cena nejoblíbenějšího elektromobilu Toyoty nabízeného v Číně, modelu bZ4X, je pro srovnání více než dvojnásobná, přesahuje 25 000 dolarů.
BMW plánuje do konce roku uvést na čínský trh 11 modelů elektromobilů. Automobilka tam přidává i další prvky, například sedanu i7 přibyly prvky do infotainmentu. „Co dnes oslovuje čínské zákazníky, zítra osloví celý svět,“ řekl generální ředitel BMW Oliver Zipse.
Čína vytlačuje světové automobilky, domácí výrobci jsou dravější |
Odvážný odhad ohledně toho, jak hluboko by ceny elektromobilů mohly v budoucnosti klesnout, zazněl z úst šéfa soukromé společnosti Leapmotor Ču Ťiang-mia. Má za to, že do deseti let se bude v Číně prodávat elektrické SUV s dojezdem 400 kilometrů zhruba za 7 500 dolarů (kolem 160 000 Kč).
Pro srovnání – nejprodávanější vůz americké automobilky Tesla, Model Y s dojezdem 545 kilometrů, se teď v Číně prodává zhruba za 40 000 dolarů. Tesla se rozhodla letošní autosalon v Šanghaji vynechat.
William Li odhaduje, že Nio a další automobilky, které vyrábějí především v Číně, mají až 20procentní nákladovou výhodu proti společnosti Tesla. A to díky dominantnímu postavení Číny v dodavatelském řetězci a v oblasti surovin pro výrobu elektromobilů.
Konec nadvlády Volkswagenu v ČíněVolkswagen nadále ztrácí pozici nejprodávanější značky osobních automobilů v Číně, předstihla ji místní značka BYD. Ta celkem prodala 440 798 aut, zatímco druhý Volkswagen 427 269 vozů. In Pro čínskou BYD je to významný milník a firma teď má naději, že sesadí Volkswagen z první příčky i za celý rok. Volkswagen je jedničkou na čínském trhu zhruba 20 let. Poprvé ji BYD předstihl v prodejních žebříčcích loni v listopadu. V současnosti je situace na čínském trhu úplně jiná než v době, kdy Volkswagen na čínský trh vstoupil a musel tam vyrábět v rámci partnerských podniků s místními společnostmi. Domácí čínské automobilky nyní ovládají polovinu trhu, přitom ještě v roce 2008 měly na domácím trhu čtvrtinový podíl. Tento trend urychlil nárůst obliby elektromobilů, které se v letošním roce budou na prodeji aut v Číně podle odhadů podílet asi 40 procenty. Společnost BYD, kterou podporuje americký miliardář Warren Buffett, je největším čínským výrobcem elektromobilů. Zisk firmy se loni zvýšil více než čtyřnásobně a podnik směřuje k tomu, aby do konce letošního roku ukončit dvacetileté působení Volkswagenu jako jedničky na čínském trhu. Generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume je teď na autosalonu v Šanghaji. Od loňského září, kdy nastoupil do nejvyššího vedení, je to už jeho třetí cesta do Číny. Tentokrát s ním do odcestovalo celé představenstvo, aby lépe pochopilo problémy, kterým automobilka na svém největším trhu čelí. Volkswagen se chce bránit tím, že do poloviny desetiletí hodlá více než ztrojnásobit kapacitu výroby elektromobilů v Číně, a to na jeden milion aut ročně. Do konce desetiletí chce také mít v zemi více než 30 modelů elektromobilů. Jochen Siebert ze šanghajské poradenské společnosti JSC Automotive agentuře Bloomberg řekl, že Volkswagen bude muset výrazně přeorientovat své čínské aktivity na elektromobily tím, že bude vyrábět modely, které se osvědčí stejně, jak jeho vozy se spalovacím motorem. To ale nebude snadné a je to stále těžší, protože domácí konkurenti jsou čím dál silnější a vyrábějí stále lepší auta. Podle Sieberta má však Volkswagen k dispozici dostatek finančních prostředků a obrovský rozsah k tomu, aby to zvládl. Čínští výrobci většinou zaostávali za zahraničními v prodeji automobilů s benzinovým motorem. Tento trend se ale obrátil s nástupem elektromobilů, které vláda podpořila pobídkami k nákupu. „Tlak Číny na elektrifikaci byl z velké části způsobem, jak vyrovnat podmínky mezi zavedenými hráči a těmi čínskými,“ uvedl analytik firmy Jefferies Philippe Houchois. Vzestupu čínských automobilek napomáhají také místní technologičtí giganti, kteří od roku 2021 společně investovali do technologií souvisejících s automobily více než 19 miliard USD (405,1 miliardy Kč) a kteří pracují na autonomním řízení či inteligentních funkcích kabiny. |