Mercedes-AMG One: (Ne)chtěný dinosaurus
Hypersport s motorem z monopostu F1! Když Mercedes v roce 2017 oznámil svůj záměr, vzbudilo to velké pozdvižení a netrpělivé očekávání. Project One oslnil na motoristických výstavách, ale postupně se z něj stala pro německou značku noční můra. Vůz měl dorazit k zákazníkům již o dva roky později, ukázalo se však, že si u Mercedesu ukousli až příliš velký krajíc. Přijíždí až nyní, s tříletým zpožděním, tedy jakoby na počest 55. výročí AMG. Finální verze se představuje na Festivalu rychlosti v Goodwoodu (23. až 26. června).
Uzpůsobit pohonné ústrojí, se kterým jezdci F1 absolvují Velkou cenu, tak, aby ho šlo používat v běžném provozu, se ukázalo jako tvrdý oříšek. A to nejen kvůli každodenní použitelnosti, ale i kvůli emisním a hlukovým předpisům.
Mercedes-AMG One zrychlí na stovku za 2,9 s, na dvoustovku za 7,0 s a třístovku zvládne za 15,6 s. Maximálku má až ve 352 km/h.
Ve středu uložený vidlicový šestiválec 1,6 l spolupracuje se čtyřmi elektromotory. Systémový výkon je 782 kW.
Ve středu Mercedesu-AMG One uložený vidlicový šestiválec 1,6 l je přeplňován elektrickým kompresorem, spolupracuje s elektromotorem o výkonu 120 kW na klikovém hřídeli a sedmistupňovou robotizovanou převodovkou. Společně s dvojicí elektromotorů (každý s výkonem 120 kW) u předních kol tato soustava dává k dispozici systémový výkon 782 kW (1 063 k)! Spalovací motor točí až 11 000/min, což je ovšem méně než ve formuli 1, neboť silniční auto používá palivo Super Plus místo závodního paliva a motor musí mít i větší životnost.
Elektromotor u motoru využívá přebytečnou energii z výfukových plynů k výrobě elektrické energie jako generátor. Proud teče buď přímo do jednoho z elektromotorů, nebo do vysokonapěťové lithium-iontové baterie, která když je plně nabitá, umožňuje autu ujet až 18 km jen čistě elektricky. Baterii s kapacitou 8,4 kWh lze dobít i z externího zdroje.
Mercedes-AMG One zrychlí na stovku za 2,9 sekundy, na dvoustovku za 7 sekund a třístovku zvládne za 15,6 sekundy. Maximálku má až ve 352 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva se přitom pohybuje na úrovni 8,7 l/100 km, v praxi to ale bude nepochybně mnohem víc. Kapacita nádrže je přitom jen 55 l.
Šéf stuttgartské značky Ola Källenius nedávno na konto tohoto projektu poznamenal: „Museli jsme být opilí, když jsme ho schválili“. V mezičase se navíc leccos změnilo, nastal silný tlak na elektromobilitu a z Projectu One se stala opravdová noční můra.
Aby práce a vynaložené prostředky nepřišly vniveč a Mercedes i AMG neutrpěly obrovskou reputační škodu, že nejsou schopni auto postavit, celý projekt dotáhli do zdárného konce. I přes cenu ve výši v přepočtu 82 milionů korun vč. DPH za každý z plánovaných 275 kusů (zájemců bylo čtyřikrát více) se bude jednat o prodělečný projekt.