Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům. Odvodí z nich tříválce

  13:32aktualizováno  13:32
Automobilka Mercedes-Benz se má podle prozatím neoficiálních informací vrátit k řadovým šestiválcům. Důvodem bude modularita celé motorové palety, od nových šestiválců má automobilka odvodit tří a čtyřválcové jednotky.

Řadový šestiválec Mercedesu. Turbodiesel 3 222 ccm 320 CDI (OM 613) s výkonem 125 kW vyráběný v letech 1998-2002 | foto: Daimler

Naposledy používal Mercedes benzinový motor této koncepce v osobním automobilu v roce 1999 (šlo o motor M104). Pak řadové šestiválce definitivně nahradily kompaktnější šestiválce vidlicové, řadová konstrukce vydržela jen u vznětových motorů (u OM648 do roku 2010).

Mercedes se teď prý chce podle informací redaktorů britského serveru Autocar ke konstrukci, kterou stále vyznává například konkurenční BMW, vrátit nejspíš v roce 2016. Tehdy by měla debutovat nová generace třídy E a právě s ní se mají nové motory objevit. Důvody pro znovuzavedení přirozeně vyvážených řadových šestiválců jsou ovšem trochu netradiční. Kdo by čekal, že Mercedesu půjde především o komfortní projev údajně výhradně přeplňovaných jednotek, bude na omylu.

Veškeré klady (ale i zápory) řadových šestiválců oproti šestiválcům vidlicovým totiž budou jen jakýmsi vedlejším produktem nové strategie. Tím pravým důvodem pro zavedení řadových agregátů bude totiž modularita. Tu si žádá dnešní doba downsizingu. Ačkoli z vidlicového šestiválce lze odvodit řadový tříválec, Mercedes chce zajít s modularitou ještě o krok dále. Z nových šestiválců totiž mají vycházet nejen tříválcové jednotky, ale také nová generace čtyřválců.

Všechny motory nové konstrukce by pak mohly vznikat na jedné výrobní lince bez nutnosti rekonfigurace. Automobilka tak nejenom ušetří vývojové a výrobní náklady, ale bude moci pružněji reagovat na poptávku po jednotlivých motorizacích. Jako první se však mají objevit právě šestiválce, menší jednotky přijdou až později.

To tedy znamená, že na první tříválec značky Mercedes-Benz si ještě několik let počkáme. Dostat by jej mohla nadcházející třída C při svém plánovaném faceliftu uprostřed modelového cyklu, tedy zhruba někdy v roce 2017. S tříválci však má koncern přece jenom zkušenosti, používá je v modelech značky Smart. Ten stávající pochází od Daihatsu, motor pro chystaný nový smart zase dodá Renault.

Řadová konstrukce nových šestiválců Mercedesu přinese několik výhod i záporů, které jsou těmto motorům vlastní. Především šestiválce jsou přirozeně vyvážené a mají tak hladší chod i větší ochotu vytáčet se do vysokých otáček. Z obojího také pramení celkově libější zvukový projev. Na druhou stranu mají řadové šestiválce oproti vidlicovým i řadu nevýhod.

Zástavbové poměry jsou méně výhodné a bude zajímavé pozorovat, jak se s nimi automobilka vyrovná. Vidlicové šestiválce jsou také vhodnější pro přeplňování. Každou řadu válců lze totiž přeplňovat zvlášť, ladění přeplňování na řadové motory je trochu složitější. Ale jak je vidět na příkladu BMW, lze se s ním vypořádat opravdu excelentně.

Informace Autocaru jsou samozřejmě zatím nepotvrzené, takže realita může být jiná. Ovšem modulární řadové motory určitě v současnosti smysl dávají.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Je tažení proti SUV ekologie, nebo třídní boj?

Auta jsou zlo. To už jste jistě slyšeli, není to nic nového. Řekne vám to kdejaký zelený aktivista. Ale v poslední době...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Audi míří k zásuvce: s hybridy dorazí elektromobily na nových základech

Elektromobily mohou mít docela jinou architekturu: baterky v podlaze, elektromotory přímo dole v nápravě mezi koly......

DENÍK MÁMY: Moje práce zaplatí akorát školku
DENÍK MÁMY: Moje práce zaplatí akorát školku

Když člověk hledá, najde. A někdy vyzkoušíte to, co jste tak dlouho sháněli, ale dojde vám, že to vlastně vůbec není práce pro vás.

Najdete na iDNES.cz