Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mercedes se vrátí k řadovým šestiválcům. Odvodí z nich tříválce

  13:32
Automobilka Mercedes-Benz se má podle prozatím neoficiálních informací vrátit k řadovým šestiválcům. Důvodem bude modularita celé motorové palety, od nových šestiválců má automobilka odvodit tří a čtyřválcové jednotky.

Řadový šestiválec Mercedesu. Turbodiesel 3 222 ccm 320 CDI (OM 613) s výkonem 125 kW vyráběný v letech 1998-2002 | foto: Daimler

Naposledy používal Mercedes benzinový motor této koncepce v osobním automobilu v roce 1999 (šlo o motor M104). Pak řadové šestiválce definitivně nahradily kompaktnější šestiválce vidlicové, řadová konstrukce vydržela jen u vznětových motorů (u OM648 do roku 2010).

Mercedes se teď prý chce podle informací redaktorů britského serveru Autocar ke konstrukci, kterou stále vyznává například konkurenční BMW, vrátit nejspíš v roce 2016. Tehdy by měla debutovat nová generace třídy E a právě s ní se mají nové motory objevit. Důvody pro znovuzavedení přirozeně vyvážených řadových šestiválců jsou ovšem trochu netradiční. Kdo by čekal, že Mercedesu půjde především o komfortní projev údajně výhradně přeplňovaných jednotek, bude na omylu.

Veškeré klady (ale i zápory) řadových šestiválců oproti šestiválcům vidlicovým totiž budou jen jakýmsi vedlejším produktem nové strategie. Tím pravým důvodem pro zavedení řadových agregátů bude totiž modularita. Tu si žádá dnešní doba downsizingu. Ačkoli z vidlicového šestiválce lze odvodit řadový tříválec, Mercedes chce zajít s modularitou ještě o krok dále. Z nových šestiválců totiž mají vycházet nejen tříválcové jednotky, ale také nová generace čtyřválců.

Všechny motory nové konstrukce by pak mohly vznikat na jedné výrobní lince bez nutnosti rekonfigurace. Automobilka tak nejenom ušetří vývojové a výrobní náklady, ale bude moci pružněji reagovat na poptávku po jednotlivých motorizacích. Jako první se však mají objevit právě šestiválce, menší jednotky přijdou až později.

To tedy znamená, že na první tříválec značky Mercedes-Benz si ještě několik let počkáme. Dostat by jej mohla nadcházející třída C při svém plánovaném faceliftu uprostřed modelového cyklu, tedy zhruba někdy v roce 2017. S tříválci však má koncern přece jenom zkušenosti, používá je v modelech značky Smart. Ten stávající pochází od Daihatsu, motor pro chystaný nový smart zase dodá Renault.

Řadová konstrukce nových šestiválců Mercedesu přinese několik výhod i záporů, které jsou těmto motorům vlastní. Především šestiválce jsou přirozeně vyvážené a mají tak hladší chod i větší ochotu vytáčet se do vysokých otáček. Z obojího také pramení celkově libější zvukový projev. Na druhou stranu mají řadové šestiválce oproti vidlicovým i řadu nevýhod.

Zástavbové poměry jsou méně výhodné a bude zajímavé pozorovat, jak se s nimi automobilka vyrovná. Vidlicové šestiválce jsou také vhodnější pro přeplňování. Každou řadu válců lze totiž přeplňovat zvlášť, ladění přeplňování na řadové motory je trochu složitější. Ale jak je vidět na příkladu BMW, lze se s ním vypořádat opravdu excelentně.

Informace Autocaru jsou samozřejmě zatím nepotvrzené, takže realita může být jiná. Ovšem modulární řadové motory určitě v současnosti smysl dávají.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...