Mazda MX-5: revoluce v mezích zákona

  10:59aktualizováno  10:59
Šestnáct let stačilo Mazdě k vytvoření kultu jménem MX-5. Milovníci velkých zážitků za malé peníze nedají na roadster mazdy dopustit. Recept na bestseller je jednoduchý: malé rozměry, dvě místa, plátěná střecha, pohon zadních kol...zamíchat, dochutit líbivým designem a dobrým motorem. Jednoduché ne?

Evoluce bez revoluce

Na březnovém autosalonu se v zasněžené Ženevě představila další generace Mazdy MX-5.

Přes všechna očekávání se převrat v designu nekoná.

Kdo očekával agresivní roadster ve stylu mazdy RX-8, byl asi zklamán.

Dynamické a řezané tvary posledních mazd na kabátku Miaty, jak se na některých trzích MX-5 jmenuje, nenajdeme.

Obliny předchozích generací designéři mazdy "překulatili" a neznalému oku by chvíli trvalo, než by našlo markantnější rozdíly.

První generace MX-5 (Miata) představila Mazda 9. února 1989  na autosalonu v Chicagu. Za 16 let jich automobilka prodala na sedmset tisíc. V květnu 2000 byla Mazda MX-5 zapsána do Guinnesovy knihy rekordů jako nejlépe prodávaný dvousedadlový sportovní kabriolet v historii a to díky 531 890 kusům vyrobeným k tomuto datu.

Puristé rozhodně nemusí mít strach, stále se do auta vejdou jen ve dvou a ukrývat je bude plátno střechy, která se natahuje jediným pohybem ruky. Nová generace ma výraznější světla (ta zadní s čirou optikou). Předek vypadá spíše neurčitě, naopak blatníky jsou jasně definované výraznými lemy, které si zaslouží pořádná kola ( v "základu" 205/45 R17).

Auto oproti předchozí generaci povyrostlo na 3995 milimetrů délky, 1720 mm šířky a 1245 mm výšky. Původní rozvor 2265 mm se prodloužil na 2330 milimetrů. MX-5 se také více rozkročila, přední rozchod je větší o sedm a půl  a zadní o pět a půl centimetru.

Zábava jen s benzinem

Móda sportovních aut, kterým v nádrži šplouchá nafta, se k mazdě ještě nedonesla. O zábavu se starají dva benzinové motory v nabídce. S šestnáctiventilovou osmnáctistovkou s 93 kW výkonu (126 koní) bude řidič vládnout nad 167 newtonmetry maximálního kroutícího momentu přenášenými na zadní nápravu. Pro Evropu Mazda počítá spíše s dvoulitrem, který nabídne zábavu se 160 koňovým stádem (118 kW) a 188 Nm kroutícího momentu.

Auto s ideálním rozdělením hmotností mezi přední a zadní nápravu "fifty-fifty" (50:50), dostane šestistupňovou manuální, pro některé trhy i automatickou, pádly pod volantem ovládanou, převodovku . Na víkendový výlet s sebou kromě kreditky v kapse poberete 140 litrů nákladu.

Na příští rok Mazda chystá "nadupanou" verzi s přeplňovaným 2,3 litrem označenou MPS.

Šestnáct let stačilo Mazdě k vytvoření kultu jménem MX-5.

Puristé rozhodně nemusí mít strach, stále se do auta vejdou jen ve dvou a ukrývat je bude plátno střechy, která se natahuje jediným pohybem ruky.

Recept na bestseller je jednoduchý: malé rozměry, dvě místa, plátěná střecha, pohon zadních kol...zamíchat, dochutit líbivým designem a dobrým motorem. Jednoduché ne?

Na březnovém autosalonu se v zasněžené Ženevě představila další generace Mazdy MX-5. Přes všechna očekávání se převrat v designu nekoná.

Auto s ideálním rozdělením hmotností mezi přední a zadní nápravu "fifty-fifty" (50:50), dostane šestistupňovou manuální, pro některé trhy i automatickou, pádly pod volantem ovládanou, převodovku.

Na víkendový výlet s sebou kromě kreditky v kapse poberete 140 litrů nákladu.

Móda sportovních aut, kterým v nádrži šplouchá nafta, se k mazdě ještě nedonesla. O zábavu se starají dva benzinové motory v nabídce.

Pro Evropu Mazda počítá především s dvoulitrem, který nabídne zábavu se 160 koňovým stádem (118 kW) a 188 Nm kroutícího momentu

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Najdete na iDNES.cz