Mazda MX-5: revoluce v mezích zákona

  10:59aktualizováno  10:59
Šestnáct let stačilo Mazdě k vytvoření kultu jménem MX-5. Milovníci velkých zážitků za malé peníze nedají na roadster mazdy dopustit. Recept na bestseller je jednoduchý: malé rozměry, dvě místa, plátěná střecha, pohon zadních kol...zamíchat, dochutit líbivým designem a dobrým motorem. Jednoduché ne?

Evoluce bez revoluce

Na březnovém autosalonu se v zasněžené Ženevě představila další generace Mazdy MX-5.

Přes všechna očekávání se převrat v designu nekoná.

Kdo očekával agresivní roadster ve stylu mazdy RX-8, byl asi zklamán.

Dynamické a řezané tvary posledních mazd na kabátku Miaty, jak se na některých trzích MX-5 jmenuje, nenajdeme.

Obliny předchozích generací designéři mazdy "překulatili" a neznalému oku by chvíli trvalo, než by našlo markantnější rozdíly.

První generace MX-5 (Miata) představila Mazda 9. února 1989  na autosalonu v Chicagu. Za 16 let jich automobilka prodala na sedmset tisíc. V květnu 2000 byla Mazda MX-5 zapsána do Guinnesovy knihy rekordů jako nejlépe prodávaný dvousedadlový sportovní kabriolet v historii a to díky 531 890 kusům vyrobeným k tomuto datu.

Puristé rozhodně nemusí mít strach, stále se do auta vejdou jen ve dvou a ukrývat je bude plátno střechy, která se natahuje jediným pohybem ruky. Nová generace ma výraznější světla (ta zadní s čirou optikou). Předek vypadá spíše neurčitě, naopak blatníky jsou jasně definované výraznými lemy, které si zaslouží pořádná kola ( v "základu" 205/45 R17).

Auto oproti předchozí generaci povyrostlo na 3995 milimetrů délky, 1720 mm šířky a 1245 mm výšky. Původní rozvor 2265 mm se prodloužil na 2330 milimetrů. MX-5 se také více rozkročila, přední rozchod je větší o sedm a půl  a zadní o pět a půl centimetru.

Zábava jen s benzinem

Móda sportovních aut, kterým v nádrži šplouchá nafta, se k mazdě ještě nedonesla. O zábavu se starají dva benzinové motory v nabídce. S šestnáctiventilovou osmnáctistovkou s 93 kW výkonu (126 koní) bude řidič vládnout nad 167 newtonmetry maximálního kroutícího momentu přenášenými na zadní nápravu. Pro Evropu Mazda počítá spíše s dvoulitrem, který nabídne zábavu se 160 koňovým stádem (118 kW) a 188 Nm kroutícího momentu.

Auto s ideálním rozdělením hmotností mezi přední a zadní nápravu "fifty-fifty" (50:50), dostane šestistupňovou manuální, pro některé trhy i automatickou, pádly pod volantem ovládanou, převodovku . Na víkendový výlet s sebou kromě kreditky v kapse poberete 140 litrů nákladu.

Na příští rok Mazda chystá "nadupanou" verzi s přeplňovaným 2,3 litrem označenou MPS.

Šestnáct let stačilo Mazdě k vytvoření kultu jménem MX-5.

Puristé rozhodně nemusí mít strach, stále se do auta vejdou jen ve dvou a ukrývat je bude plátno střechy, která se natahuje jediným pohybem ruky.

Recept na bestseller je jednoduchý: malé rozměry, dvě místa, plátěná střecha, pohon zadních kol...zamíchat, dochutit líbivým designem a dobrým motorem. Jednoduché ne?

Na březnovém autosalonu se v zasněžené Ženevě představila další generace Mazdy MX-5. Přes všechna očekávání se převrat v designu nekoná.

Auto s ideálním rozdělením hmotností mezi přední a zadní nápravu "fifty-fifty" (50:50), dostane šestistupňovou manuální, pro některé trhy i automatickou, pádly pod volantem ovládanou, převodovku.

Na víkendový výlet s sebou kromě kreditky v kapse poberete 140 litrů nákladu.

Móda sportovních aut, kterým v nádrži šplouchá nafta, se k mazdě ještě nedonesla. O zábavu se starají dva benzinové motory v nabídce.

Pro Evropu Mazda počítá především s dvoulitrem, který nabídne zábavu se 160 koňovým stádem (118 kW) a 188 Nm kroutícího momentu

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Opel Insignia 2,0 CDTi...
Opel Insignia 2,0 CDTi...

r.v. 2009, naj. 145 155 km, diesel
177 777 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz