Mazda MX-5: revoluce v mezích zákona

  10:59aktualizováno  10:59
Šestnáct let stačilo Mazdě k vytvoření kultu jménem MX-5. Milovníci velkých zážitků za malé peníze nedají na roadster mazdy dopustit. Recept na bestseller je jednoduchý: malé rozměry, dvě místa, plátěná střecha, pohon zadních kol...zamíchat, dochutit líbivým designem a dobrým motorem. Jednoduché ne?

Evoluce bez revoluce

Na březnovém autosalonu se v zasněžené Ženevě představila další generace Mazdy MX-5.

Přes všechna očekávání se převrat v designu nekoná.

Kdo očekával agresivní roadster ve stylu mazdy RX-8, byl asi zklamán.

Dynamické a řezané tvary posledních mazd na kabátku Miaty, jak se na některých trzích MX-5 jmenuje, nenajdeme.

Obliny předchozích generací designéři mazdy "překulatili" a neznalému oku by chvíli trvalo, než by našlo markantnější rozdíly.

První generace MX-5 (Miata) představila Mazda 9. února 1989  na autosalonu v Chicagu. Za 16 let jich automobilka prodala na sedmset tisíc. V květnu 2000 byla Mazda MX-5 zapsána do Guinnesovy knihy rekordů jako nejlépe prodávaný dvousedadlový sportovní kabriolet v historii a to díky 531 890 kusům vyrobeným k tomuto datu.

Puristé rozhodně nemusí mít strach, stále se do auta vejdou jen ve dvou a ukrývat je bude plátno střechy, která se natahuje jediným pohybem ruky. Nová generace ma výraznější světla (ta zadní s čirou optikou). Předek vypadá spíše neurčitě, naopak blatníky jsou jasně definované výraznými lemy, které si zaslouží pořádná kola ( v "základu" 205/45 R17).

Auto oproti předchozí generaci povyrostlo na 3995 milimetrů délky, 1720 mm šířky a 1245 mm výšky. Původní rozvor 2265 mm se prodloužil na 2330 milimetrů. MX-5 se také více rozkročila, přední rozchod je větší o sedm a půl  a zadní o pět a půl centimetru.

Zábava jen s benzinem

Móda sportovních aut, kterým v nádrži šplouchá nafta, se k mazdě ještě nedonesla. O zábavu se starají dva benzinové motory v nabídce. S šestnáctiventilovou osmnáctistovkou s 93 kW výkonu (126 koní) bude řidič vládnout nad 167 newtonmetry maximálního kroutícího momentu přenášenými na zadní nápravu. Pro Evropu Mazda počítá spíše s dvoulitrem, který nabídne zábavu se 160 koňovým stádem (118 kW) a 188 Nm kroutícího momentu.

Auto s ideálním rozdělením hmotností mezi přední a zadní nápravu "fifty-fifty" (50:50), dostane šestistupňovou manuální, pro některé trhy i automatickou, pádly pod volantem ovládanou, převodovku . Na víkendový výlet s sebou kromě kreditky v kapse poberete 140 litrů nákladu.

Na příští rok Mazda chystá "nadupanou" verzi s přeplňovaným 2,3 litrem označenou MPS.

Šestnáct let stačilo Mazdě k vytvoření kultu jménem MX-5.

Puristé rozhodně nemusí mít strach, stále se do auta vejdou jen ve dvou a ukrývat je bude plátno střechy, která se natahuje jediným pohybem ruky.

Recept na bestseller je jednoduchý: malé rozměry, dvě místa, plátěná střecha, pohon zadních kol...zamíchat, dochutit líbivým designem a dobrým motorem. Jednoduché ne?

Na březnovém autosalonu se v zasněžené Ženevě představila další generace Mazdy MX-5. Přes všechna očekávání se převrat v designu nekoná.

Auto s ideálním rozdělením hmotností mezi přední a zadní nápravu "fifty-fifty" (50:50), dostane šestistupňovou manuální, pro některé trhy i automatickou, pádly pod volantem ovládanou, převodovku.

Na víkendový výlet s sebou kromě kreditky v kapse poberete 140 litrů nákladu.

Móda sportovních aut, kterým v nádrži šplouchá nafta, se k mazdě ještě nedonesla. O zábavu se starají dva benzinové motory v nabídce.

Pro Evropu Mazda počítá především s dvoulitrem, který nabídne zábavu se 160 koňovým stádem (118 kW) a 188 Nm kroutícího momentu

Autoři: ,

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii...

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONSTRUKTÉR ELEKTROSCHÉMAT

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 45 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz