Mazda MX-5: revoluce v mezích zákona

  • 73
Šestnáct let stačilo Mazdě k vytvoření kultu jménem MX-5. Milovníci velkých zážitků za malé peníze nedají na roadster mazdy dopustit. Recept na bestseller je jednoduchý: malé rozměry, dvě místa, plátěná střecha, pohon zadních kol...zamíchat, dochutit líbivým designem a dobrým motorem. Jednoduché ne?

Evoluce bez revoluce

Na březnovém autosalonu se v zasněžené Ženevě představila další generace Mazdy MX-5.

Přes všechna očekávání se převrat v designu nekoná.

Kdo očekával agresivní roadster ve stylu mazdy RX-8, byl asi zklamán.

Dynamické a řezané tvary posledních mazd na kabátku Miaty, jak se na některých trzích MX-5 jmenuje, nenajdeme.

Obliny předchozích generací designéři mazdy "překulatili" a neznalému oku by chvíli trvalo, než by našlo markantnější rozdíly.

První generace MX-5 (Miata) představila Mazda 9. února 1989  na autosalonu v Chicagu. Za 16 let jich automobilka prodala na sedmset tisíc. V květnu 2000 byla Mazda MX-5 zapsána do Guinnesovy knihy rekordů jako nejlépe prodávaný dvousedadlový sportovní kabriolet v historii a to díky 531 890 kusům vyrobeným k tomuto datu.

Puristé rozhodně nemusí mít strach, stále se do auta vejdou jen ve dvou a ukrývat je bude plátno střechy, která se natahuje jediným pohybem ruky. Nová generace ma výraznější světla (ta zadní s čirou optikou). Předek vypadá spíše neurčitě, naopak blatníky jsou jasně definované výraznými lemy, které si zaslouží pořádná kola ( v "základu" 205/45 R17).

Auto oproti předchozí generaci povyrostlo na 3995 milimetrů délky, 1720 mm šířky a 1245 mm výšky. Původní rozvor 2265 mm se prodloužil na 2330 milimetrů. MX-5 se také více rozkročila, přední rozchod je větší o sedm a půl  a zadní o pět a půl centimetru.

Zábava jen s benzinem

Móda sportovních aut, kterým v nádrži šplouchá nafta, se k mazdě ještě nedonesla. O zábavu se starají dva benzinové motory v nabídce. S šestnáctiventilovou osmnáctistovkou s 93 kW výkonu (126 koní) bude řidič vládnout nad 167 newtonmetry maximálního kroutícího momentu přenášenými na zadní nápravu. Pro Evropu Mazda počítá spíše s dvoulitrem, který nabídne zábavu se 160 koňovým stádem (118 kW) a 188 Nm kroutícího momentu.

Auto s ideálním rozdělením hmotností mezi přední a zadní nápravu "fifty-fifty" (50:50), dostane šestistupňovou manuální, pro některé trhy i automatickou, pádly pod volantem ovládanou, převodovku . Na víkendový výlet s sebou kromě kreditky v kapse poberete 140 litrů nákladu.

Na příští rok Mazda chystá "nadupanou" verzi s přeplňovaným 2,3 litrem označenou MPS.

Šestnáct let stačilo Mazdě k vytvoření kultu jménem MX-5.

Puristé rozhodně nemusí mít strach, stále se do auta vejdou jen ve dvou a ukrývat je bude plátno střechy, která se natahuje jediným pohybem ruky.

Recept na bestseller je jednoduchý: malé rozměry, dvě místa, plátěná střecha, pohon zadních kol...zamíchat, dochutit líbivým designem a dobrým motorem. Jednoduché ne?

Na březnovém autosalonu se v zasněžené Ženevě představila další generace Mazdy MX-5. Přes všechna očekávání se převrat v designu nekoná.

Auto s ideálním rozdělením hmotností mezi přední a zadní nápravu "fifty-fifty" (50:50), dostane šestistupňovou manuální, pro některé trhy i automatickou, pádly pod volantem ovládanou, převodovku.

Na víkendový výlet s sebou kromě kreditky v kapse poberete 140 litrů nákladu.

Móda sportovních aut, kterým v nádrži šplouchá nafta, se k mazdě ještě nedonesla. O zábavu se starají dva benzinové motory v nabídce.

Pro Evropu Mazda počítá především s dvoulitrem, který nabídne zábavu se 160 koňovým stádem (118 kW) a 188 Nm kroutícího momentu