Bublina v kostýmu od Italdesignu se před čtvrt stoletím stala světovým šlágrem a u italského Fiatu brzy zjistili, že udělali kardinální chybu. V roce 1992 studiem Giorgetta Giugiara navržený koncept třídveřového miniauta Lucciola (světluška) si totiž nevzali jako předlohu pro nástupce populární „pětistovky“, ale poslali ho k šípku. Designové oddělení Fiatu totiž vytvořilo hranaté Cinquecento, které bylo menší a spíše evokovalo nástupce „Malucha“ (Fiat 126p).
Líbivý design studie Lucciola nakonec využili Korejci. Na konci 90. let zaujal velmi ambiciózní a mohutně investující jihokorejskou automobilku Daewoo, která hojně spolupracovala s italskými designéry, zejména s Italdesignem.
Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo |
Líbivá studie posloužila jako základ pro pětidveřový model Matiz, který se představil v roce 1998. Jak bude vypadat, ale do značné míry předvedla již o rok dříve studie Daewoo d’ Arts. Matiz se tak stal prvním realizovaným projektem Fabrizia Giugiara, syna zakladatele firmy studia Italdesign. Základem zakulaceného malého autíčka byla upravená podlahová plošina jeho předchůdce, hranatého minihatchbacku Tico, což byla licenční verze třetí generace modelu Suzuki Alto.
Matýsek, jak mu něžnější část řidičské populace říkala, sice svou délkou nepřesahoval tři a půl metru, ale přesto nabízel dost místa čtyřčlenné posádce. To ovšem na úkor zavazadlového prostoru, který byl opravdu velmi malý. Při dvoumístném obsazení šlo sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel vykouzlit pro zavazadla místo 170 až 845 litrů. Opěradlo sedadla spolujezdce navíc šlo sklopit zcela dozadu.
Nejprodávanější dovážené auto v Česku
V nápaditosti jihokorejskému modelu hodně konkuroval Renault Twingo, který byl ovšem jen dvoudveřový, což ho na českém trhu prioritně zaměřeném na rodinná auta znevýhodňovalo. Ačkoliv Daewoo Matiz (kódové označení M100) patřil mezi minivozy, svým obdivuhodným vnitřním prostorem spíše konkuroval Škodě Felicia, když nabídl místo i pro vzrostlejší pasažéry.
Díky vyššímu posezu a velké prosklené ploše byl z auta dobrý výhled a z nárazových testů Euro NCAP si Matiz odnesl na svoji velikost obstojné 3 hvězdičky. K pohonu sloužil zážehový tříválec o objemu 0,8 l, který pomohla vyladit britská motorárna Tickford na 38 kW.
Výrobu modelu Matiz pro Evropu obstarala z velké části varšavská továrna FSO, kterou počátkem 90. let koupilo Daewoo a přejmenovalo ji na Daewoo-FSO. V Evropě se jihokorejský mrňous montoval i v Rumunsku.
Autofotka týdne: Šílený osmiválcový matiz nikdo nechce |
Jedno z nejlevnějších a nejmenších aut na evropském trhu na konci milénia do povědomí lidí u nás pomohlo společně s modelem Racer zakořenit jméno jihokorejské automobilky Daewoo. V roce 1999 se dokonce jednalo o nejprodávanější dovážené auto v Česku. Velké prodejní úspěchy tehdy zaznamenal náchodský dealer Autosalon Dědek, a jistě to nebylo kvůli tomu, že dával toto malé daewoo zdarma tomu, kdo si u něj koupil luxusní sedan Chairman. To tak úplně nefungovalo. Úspěchy slavil hlavně u penzistů, a především ženy z něho byly rozněžněné, byl to jejich Matýsek.
Základní Matiz se tehdy prodával za 210 900 korun, tedy za podobné peníze jako Fiat Seicento (209 900 korun) a Škoda Felicia X.LINE (40 kW), která stála 214 900 korun. Průměrný plat byl v té době necelých 13 000 Kč.
Tajný tip na bazarový lowcost. Zapomenutý chevrolet shánějte benzinový |
Tehdejší MF DNES při srovnání těchto tří aut na konto matizu napsala: „Sedadla jsou výš než u konkurence, což ocení hlavně starší cestující. Při parkování nepřítomnost posilovače řízení nevadila.
Nejmenší Daewoo trpělo malým přístupovým otvorem, prohrálo i při rozšiřování zavazadlového prostoru sklopením zadních sedadel. Zatímco u prvních dvou jmenovaných stačí jednoduše vyjmout hlavové opěrky a sedadlo sklopit, u matizu musí řidič vzít do ruky šroubovák. Podle návodu k obsluze totiž neexistuje jiný způsob, jak vyndat zadní opěrky hlavy, než je vysadit po odjištění dvou pojistek právě šroubovákem.“
S logem jako Corvette
V roce 2000 v rámci modernizace městský mrňous trochu narostl a dostal mimo jiné novou příď s odlišnými světlomety a na zádi se objevila kruhová světla. Plných 80 % dílů bylo nových a pod kapotou se objevil litrový čtyřválec s výkonem 47 kW.
V Nizozemsku Daewoo představilo ve spolupráci s výrobcem spodního prádla Sloggi stejnojmennou akční verzi. Spolupráce zahrnovala také volbu „nejkrásnějšího zadku v Nizozemsku“. Vítězka toho nej obdržela klíčky od jednoho z vozů. To by v dnešní politicky korektní době už neprošlo. Neobvyklý byl i bonus benzinu na rok zdarma pro všechny, kdo si tuto verze koupili.
Bájný Chevrolet Corvette je supersport pro každý den |
Značku Daewoo v roce 2002 převzal koncern General Motors a koncem roku 2004 v rámci reorganizace svých evropských aktivit přeznačil automobily Daewoo na Chevrolet, a Matiz si tak vozil stejný znak jako supersportovní model Corvette. Stárnoucí platforma modelu Alto byla nahrazena nově vyvinutou platformou GM Gamma a nabídka motorů se rozšířila o litrovou jednotku S-Tec. A z Matize se stal model Spark. A poté, co v roce 2015 Chevrolet skončil v Evropě, zmizel ze zdejší nabídky i někdejší matiz.
Během své dvacetileté kariéry se vyráběl a prodával v různých koutech světa pod rozličnými názvy a značkami. Například v Mexiku ho znali jako Pontiac Matiz, na Tchaj-wanu jako Formosa Matiz, v Pákistánu jako Chevrolet Exclusive či Joy a v Číně pod jménem Chevrolet Lechi. V letech 2012 až 2016 probíhala výroba v Číně pod značkou Baojun, která byla rovněž součástí koncernu GM.
Korejské chevrolety v Evropě končí, Opel si může oddychnout |
Do důchodu se Matiz první generace dostal až po dvaceti letech, poté, co v červenci 2018 koncern General Motors zastavil jeho výrobu v Uzbekistánu, kde ho jako Daewoo a později Uz-Daewoo vyráběli od roku 2001.
V Číně dokonce od roku 2003 vznikal i velmi úspěšný plagiát matizu pod označením Chery QQ. Koncern GM výrobce zažaloval za plagiátorství, spor ale nakonec skončil dohodou. Model QQ se prodával různě po světě a na čínském trhu existovala dokonce i plně elektrická verze Chery QQ3 EV, která byla v letech 2011 až 2013 dokonce tamním nejprodávanějším elektrifikovaným vozem.
Pokračovatel matize z roku 2009 vycházel z konceptu Chevrolet Beat z roku 2007. Ale to je již jiná kapitola.