Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Matýsek slaví pětadvacetiny, korejský gigolo českých penzistek

Oblíbený dopravní prostředek pro nenáročné, ale i roztomilý módní doplněk letos slaví 25 let. Daewoo Matiz pomohl zakořenit jméno jihokorejské značky Daewoo do povědomí lidí v Česku a v řadě koutů světa se vyráběl pod různými názvy. Plnil roli kabelky do města, ale mnohdy i rodinného auta. Speciální verzí se vozila i majitelka nejkrásnějšího pozadí v Nizozemsku.
Při dvoumístném obsazení šlo z Matizu sklopením asymetricky dělených opěradel...

Při dvoumístném obsazení šlo z Matizu sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel vykouzlit pro zavazadla místo 170 až 845 litrů. | foto: Daewoo

Bublina v kostýmu od Italdesignu se před čtvrt stoletím stala světovým šlágrem a u italského Fiatu brzy zjistili, že udělali kardinální chybu. V roce 1992 studiem Giorgetta Giugiara navržený koncept třídveřového miniauta Lucciola (světluška) si totiž nevzali jako předlohu pro nástupce populární „pětistovky“, ale poslali ho k šípku. Designové oddělení Fiatu totiž vytvořilo hranaté Cinquecento, které bylo menší a spíše evokovalo nástupce „Malucha“ (Fiat 126p).

Líbivý design studie Lucciola nakonec využili Korejci. Na konci 90. let zaujal velmi ambiciózní a mohutně investující jihokorejskou automobilku Daewoo, která hojně spolupracovala s italskými designéry, zejména s Italdesignem.

Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo

Líbivá studie posloužila jako základ pro pětidveřový model Matiz, který se představil v roce 1998. Jak bude vypadat, ale do značné míry předvedla již o rok dříve studie Daewoo d’ Arts. Matiz se tak stal prvním realizovaným projektem Fabrizia Giugiara, syna zakladatele firmy studia Italdesign. Základem zakulaceného malého autíčka byla upravená podlahová plošina jeho předchůdce, hranatého minihatchbacku Tico, což byla licenční verze třetí generace modelu Suzuki Alto.

V Nizozemsku Daewoo představilo ve spolupráci s výrobcem spodního prádla Sloggi stejnojmennou akční verzi. Auto dostala i majitelka „nejkrásnějšího zadku“.

Matýsek, jak mu něžnější část řidičské populace říkala, sice svou délkou nepřesahoval tři a půl metru, ale přesto nabízel dost místa čtyřčlenné posádce. To ovšem na úkor zavazadlového prostoru, který byl opravdu velmi malý. Při dvoumístném obsazení šlo sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel vykouzlit pro zavazadla místo 170 až 845 litrů. Opěradlo sedadla spolujezdce navíc šlo sklopit zcela dozadu.

Nejprodávanější dovážené auto v Česku

V nápaditosti jihokorejskému modelu hodně konkuroval Renault Twingo, který byl ovšem jen dvoudveřový, což ho na českém trhu prioritně zaměřeném na rodinná auta znevýhodňovalo. Ačkoliv Daewoo Matiz (kódové označení M100) patřil mezi minivozy, svým obdivuhodným vnitřním prostorem spíše konkuroval Škodě Felicia, když nabídl místo i pro vzrostlejší pasažéry.

Studie Lucciola od Italdesignu byla měla hravý design a do vínku tehdy dostala diesel-elektrický hybrid.

Matiz pomohl zakořenit jméno jihokorejské automobilky Daewoo do povědomí lidí u nás i v celé střední Evropě.

Díky vyššímu posezu a velké prosklené ploše byl z auta dobrý výhled a z nárazových testů Euro NCAP si Matiz odnesl na svoji velikost obstojné 3 hvězdičky. K pohonu sloužil zážehový tříválec o objemu 0,8 l, který pomohla vyladit britská motorárna Tickford na 38 kW.

Výrobu modelu Matiz pro Evropu obstarala z velké části varšavská továrna FSO, kterou počátkem 90. let koupilo Daewoo a přejmenovalo ji na Daewoo-FSO. V Evropě se jihokorejský mrňous montoval i v Rumunsku.

Autofotka týdne: Šílený osmiválcový matiz nikdo nechce

Jedno z nejlevnějších a nejmenších aut na evropském trhu na konci milénia do povědomí lidí u nás pomohlo společně s modelem Racer zakořenit jméno jihokorejské automobilky Daewoo. V roce 1999 se dokonce jednalo o nejprodávanější dovážené auto v Česku. Velké prodejní úspěchy tehdy zaznamenal náchodský dealer Autosalon Dědek, a jistě to nebylo kvůli tomu, že dával toto malé daewoo zdarma tomu, kdo si u něj koupil luxusní sedan Chairman. To tak úplně nefungovalo. Úspěchy slavil hlavně u penzistů, a především ženy z něho byly rozněžněné, byl to jejich Matýsek.

Základní Matiz se tehdy prodával za 210 900 korun, tedy za podobné peníze jako Fiat Seicento (209 900 korun) a Škoda Felicia X.LINE (40 kW), která stála 214 900 korun. Průměrný plat byl v té době necelých 13 000 Kč.

Tajný tip na bazarový lowcost. Zapomenutý chevrolet shánějte benzinový

Tehdejší MF DNES při srovnání těchto tří aut na konto matizu napsala: „Sedadla jsou výš než u konkurence, což ocení hlavně starší cestující. Při parkování nepřítomnost posilovače řízení nevadila.

Nejmenší Daewoo trpělo malým přístupovým otvorem, prohrálo i při rozšiřování zavazadlového prostoru sklopením zadních sedadel. Zatímco u prvních dvou jmenovaných stačí jednoduše vyjmout hlavové opěrky a sedadlo sklopit, u matizu musí řidič vzít do ruky šroubovák. Podle návodu k obsluze totiž neexistuje jiný způsob, jak vyndat zadní opěrky hlavy, než je vysadit po odjištění dvou pojistek právě šroubovákem.“

S logem jako Corvette

Po převzetí Daewoo koncernem GM si Matiz na přídi vozil znak Chevroletu, tedy stejný jako supersportovní model Corvette.

V roce 2000 v rámci modernizace městský mrňous trochu narostl a dostal mimo jiné novou příď s odlišnými světlomety a na zádi se objevila kruhová světla. Plných 80 % dílů bylo nových a pod kapotou se objevil litrový čtyřválec s výkonem 47 kW.

V Nizozemsku Daewoo představilo ve spolupráci s výrobcem spodního prádla Sloggi stejnojmennou akční verzi. Spolupráce zahrnovala také volbu „nejkrásnějšího zadku v Nizozemsku“. Vítězka toho nej obdržela klíčky od jednoho z vozů. To by v dnešní politicky korektní době už neprošlo. Neobvyklý byl i bonus benzinu na rok zdarma pro všechny, kdo si tuto verze koupili.

Bájný Chevrolet Corvette je supersport pro každý den

Značku Daewoo v roce 2002 převzal koncern General Motors a koncem roku 2004 v rámci reorganizace svých evropských aktivit přeznačil automobily Daewoo na Chevrolet, a Matiz si tak vozil stejný znak jako supersportovní model Corvette. Stárnoucí platforma modelu Alto byla nahrazena nově vyvinutou platformou GM Gamma a nabídka motorů se rozšířila o litrovou jednotku S-Tec. A z Matize se stal model Spark. A poté, co v roce 2015 Chevrolet skončil v Evropě, zmizel ze zdejší nabídky i někdejší matiz.

Během své dvacetileté kariéry se vyráběl a prodával v různých koutech světa pod rozličnými názvy a značkami. Například v Mexiku ho znali jako Pontiac Matiz, na Tchaj-wanu jako Formosa Matiz, v Pákistánu jako Chevrolet Exclusive či Joy a v Číně pod jménem Chevrolet Lechi. V letech 2012 až 2016 probíhala výroba v Číně pod značkou Baojun, která byla rovněž součástí koncernu GM.

Korejské chevrolety v Evropě končí, Opel si může oddychnout

Do důchodu se Matiz první generace dostal až po dvaceti letech, poté, co v červenci 2018 koncern General Motors zastavil jeho výrobu v Uzbekistánu, kde ho jako Daewoo a později Uz-Daewoo vyráběli od roku 2001.

V Číně dokonce od roku 2003 vznikal i velmi úspěšný plagiát matizu pod označením Chery QQ. Koncern GM výrobce zažaloval za plagiátorství, spor ale nakonec skončil dohodou. Model QQ se prodával různě po světě a na čínském trhu existovala dokonce i plně elektrická verze Chery QQ3 EV, která byla v letech 2011 až 2013 dokonce tamním nejprodávanějším elektrifikovaným vozem.

Pokračovatel matize z roku 2009 vycházel z konceptu Chevrolet Beat z roku 2007. Ale to je již jiná kapitola.

  • Nejčtenější

Další prudiči na palubě. EU přichystala řidičům nový bezpečnostní dozor

Čím více pruhů tím více Adidas, a čím více asistentů, tím více ADAS? Když jde o bezpečí, tak musí žerty stranou. Povinné asistenční systémy ve všech nových vozech musí od 7. července podle Evropské...

8. července 2024,  aktualizováno  12:14

Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě

Jedním z nezapomenutelných malých Fiatů s motorem vzadu je typ 850, mladší bráška kultovní šestistovky. A protože i osmsetpadesátka se v nemalých počtech dovážela do Československa a letos slaví...

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový rolls má kontinentální premiéru na karlovarském festivalu

Rolls-Royce si pro chlubení se obnoveným Cullinanem v České republice opět vybral slavný festival v Karlových Varech. Evoluce superluxusního SUV má na jedné z nejvýznamnějších společenských a...

5. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se, že člověka přecházejícího na elektromobilitu čeká řada změn. Teslu si pořídil spolupracovník redakce...

9. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Premium

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s rodinou se rozhodli pro cestu svým elektrickým audi. Bateriová auta nemusí v Česku platit za dálnice....

12. července 2024

Vlak má vždycky přednost. Při nehodě fyzikální zákony nepřemůžete

Jen v několika málo případech je viníkem srážky auta a vlaku strojvedoucí. V drtivé většině je chyba na straně řidičů, kteří si myslí, že to stihnou, ignorují výstražná světla a mnohdy i závory....

12. července 2024

Italský obytňák na francouzských základech je hubeňour pro mírně pokročilé

Výrobci obytných aut hledají díry na trhu stejně jako velké automobilky. Vznikají tak modely na pomezí mezi dosud zavedenými modelovými řadami. Přesně do takového výklenku italské Etrusco zamířilo...

11. července 2024

Ideální občerstvení na oslavu? Objednali jsme si Ovocný Světozor
Ideální občerstvení na oslavu? Objednali jsme si Ovocný Světozor

Jak už jistě víte, rádi využíváme různé příležitosti ke společným oslavám. A Mezinárodní den dětí byl přesně takovou ideální záminkou, abychom se...

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Krásná dcera Václava Klause mladšího se bude vdávat, vezme si házenkáře

Kateřina Klausová (25), dcera Václava Klause mladšího, řekla své ano Tomášovi Pirochovi (24), reprezentantovi České...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Nenašla na trhu, co potřebovala, tak začala vyrábět sama. Zákazníků přibývá

Jana Podroužková má ráda pohyb a baví ji design. Oboje nakonec skloubila a založila vlastní značku Dhaara. Ta za osm...