Čtvrtek 2. února 2023, svátek má Nela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. února 2023 Nela

Bájný Chevrolet Corvette je supersport pro každý den

Exkluzivně
Auto snů, navíc za skvělé peníze, umí stovku za čtyři sekundy a maximálku má 290 kilometrů za hodinu. Nic takového levněji nepořídíte. Chevrolet Corvette je navrch neuvěřitelně pohodlný, i když je to stále supersport.

Je to takové velké nevyřčené tajemství: jezdit v supersportech v normálním provozu po běžných cestách je hlavně otrava. Majitelé ferrari toho ve svých urozených plnokrevnících nenajezdí tolik taky proto, že je to udrncané, hlučné, nekomfortní. Na běžných cestách máte hlavně strach o gumy a podvozek, když už se rozjedete, jak se patří, je to o malér. Supersporty prostě patří na okruh, jenže to už stojí o řád výš a není to pro každého. 

V tom světle je Corvette naprosto geniální auto. I obyčejnou jízdu městem a pro rohlíky dokáže zvládnout s neuvěřitelnou grácií. Je to moje největší automobilové překvapení za dlouhé roky. I když má panely karoserie z karbonu připevnění na hliníkovém rámu, neduní to uvnitř jak v plastovém sudu jako v Audi R8 a na rozdíl od lamborghini, které zastaví první vyšší retardér, zvládne i rozbombardované okresky Středočeského kraje.

Tato Corvette končící sedmé generace nemá jednoduchý konec kariéry. Publikum je natěšené na novou, osmou, která po víc než šedesáti letech zcela změní zaběhnuté zvyklosti. Od architektury s motorem vpředu má totiž poprvé v historii sériová Corvette motor vzadu. To znamená ještě ultimativnějšího ducha, lepší vyvážení, ale zároveň z principu záludnější chování na limitu. Více o nové Corvette C8 čtěte zde.

To sedmička je přímočará, skvěle ovladatelná, zároveň to není těžkopádný americký rumpál, protože umí i v zatáčkách. Možná ne tak precizně jako italská nebo britská šlechta, ale z pohledu řidičského prožitku stále skvěle. Corvette C7 si definitivně vybudovala respekt i u těch, kdo dosud tradiční americký sporťák považovali za přemotorovanou záležitost pro jízdu rovně a s konečnou platností se zařadila mezi supersportovní elitu.

Nelehké starty

Corvette je jedním ze symbolů automobilové Ameriky. Tato předposlední i přijíždějící nová, která už se doma prodává a do Evropy přiburácí na podzim, se obě narodily do těžké doby. Rozlet nejnovější dozajista zbrzdí koronavirová pumelice, premiéra té, kterou obdivujete na fotkách, se zas odehrála na pozadí ekonomických potíží koncernu GM. Americký obr v průběhu jejího vývoje na přelomu tisíciletí vlastně zbankrotoval, premiéra C7 byla symbolickou tečkou za těžkými dobami. 

Corvetty mají tuhý kořínek, dokázaly to za víc než šedesát let mnohokrát. A že to často nebyly lehké doby. Dnes je Corvette vlastně jediným modelem, který celý koncern GM v Evropě zastupuje.

Chevrolet Corvette C7

Karoserii má z hliníku, uhlíku a laminátu. Kapota a odnímatelný střešní panel jsou z uhlíkových vláken, dveře, zadní panely a podvozkové panely z uhlíkových nanokompozitů, rám z hliníku. Rozložení hmotnosti mezi nápravy je 50:50. Aby té progresivity nebylo tolik, má 6,2litrový small-block, který uložili hodně daleko za přední nápravu, aby byl blízko těžišti, tyčkový rozvod OHV. Zato ho motoráři vybavili přímým vstřikováním paliva a kontinuálním variabilním časováním ventilů.

Charakterní osmiválec má nádherný zvuk a jeho standardních 460 koní bohatě stačí. Motor jde hezky plynule do otáček a ani na chvíli jsme nezatoužili po turbodmychadlu pod kapotou, dávkování výkonu a jeho lineární průběh jsou uhrančivé. Dole se jen tak povaluje, když není v zápřahu, vypne polovinu válců a jen si tak pobroukává. Pak na to dupnete a freneticky zabere, vlna síly vás doslova vymrští kupředu. 

Atmosferické plnění a vypínání poloviny válců při nízké zátěži dokáže opravdu srazit spotřebu. Motoru nevadí ani nejobyčejnější benzin, na rozdíl od vypiplaných rozmazlených turbomotorů dneška vyžadujících minimálně osmadevadesát oktanů. Průměrných šestnáct litrů se při klidné jízdě dokáže srazit jednoduše na dvanáct a při opravdu úsporném plutí krajinou jsme se dostali na devět.

Chevrolet Corvette C7

A pozor, tato Corvette umí mít i sedmistupňovou manuální převodovku, to je v této kategorii unikum. My jezdili s osmistupňovým automatem, který řadí buď sám, nebo mu dáváte povely pádly na volantu. Funguje to skvěle, řadí rychle, hladce, bez prodlev.

Kus auta

U C7 se sedí hodně vzadu u zadní nápravy a řidič má opravdu pořádný kus auta před sebou. To dává nezvyklý a výjimečný pocit. Zvenku i zpoza volantu je Corvette mohutná, široká a nízká, na to si šofér musí zvyknout, špatně vidět ven je ze všech takto stavěných aut. Z Corvetty vidíte extra mizerně šikmo dozadu doprava, z vedlejší na hlavní si tak kvůli výhledu zvyknete najíždět víc kolmo.

Chevrolet Corvette Grand Sport C7 v číslech

  • motor: zážehový atmosferický V8, OHV, 6162 ccm
  • převodovka: 8stupňový automat/7stupňový manual
  • max. výkon: 343 kW/466 k
  • max. točivý moment: 630 Nm
  • max. rychlost: 290 km/h
  • zrychlení 0 - 100 km/h: 4,1 s
  • kombinovaná spotřeba: 12,4 l/100 km
  • cena: 2,6 milionu korun

I těm nejostřejším zadokolkám se dnes evropské automobilky snaží dát spíš neutrální charakter a stabilizační systémy umravňují rozvernost zadní nápravy v zárodku. Na americké svaly si však nepřijdou. Na povel umí Corvette pohodit zadkem. Když chcete, není nic lehčího, než nechat sklouznout zadní kola. V zatáčkách ji řídíte plynem a neustále cítíte, jak síla putuje na širokánské zadní gumy; na výjezdu z oblouku je na ně usadíte a razantně vyjedete. A rozjezdy umí udělat neméně dramatické, při startu z nuly roztancuje zadek a do toho řve, prská a chrčí čtveřice výfuků.

Pro řidiče připravili vývojáři pětipolohový volič jízdních režimů, který mění 12 prvků, hlavně odezvu plynového pedálu a benevolentnost stabilizačního systému. Na mokru je lepší zvolit mokrý režim. Víc si musíte zvykat na citlivost na podélné nerovnosti, typicky koleje vymačkané kamiony.

Jako celek to celé funguje úžasně. Corvette je stabilní, rychlá, suverénní. Moderní sofistikovanou techniku tříbící chování a vylepšující výkony má taky, třeba chování diferenciálu s elektronicky omezeným prokluzem tak můžete sledovat na displeji na přístrojovce.

Střechu do kufru

Jedinou nekomfortní záležitostí je nastupování přes ohromně široké prahy do sedadel, která jsou opravdu hodně nízko. Interiér není tak teatrálně supersportovní, pozice za volantem je skvělá, spolujezdec ocení, že se může oběma rukama chytit festovních madel. Kokpit řidiče je navržen přímočaře, jak v letadle (vývojáři to tak chtěli), včetně barevného head-up displeje.

Chevrolet Corvette C7

Pravda, některé ovladače v interiéru jsou jak z dvousettisícového Chevroletu Aveo, menu infotainmentu je trochu chaotické a dotykový displej má podivnou reakci na dotyk, ale jako celek to nakonec funguje. Libůstkou je tlačítkové otevírání dveří, jen musíte chvilku počkat, než signál doteče, kam má a dá povel k odjištění dveří. Specialitou je tajná schránka, stačí zmáčknout tlačítko, displej infotainmentu sjede dolů a odkryje velký box, kam se vejde peněženka s mobilem obou členů posádky.

Pro komfortní jízdu může mít Corvette jedinou nevýhodu: když jste moc vysocí, nevejdete se do ní. Kabina je supersportovně stísněná. Do nějakých metru pětaosmdesáti je to v pohodě, dvoumetrový čahoun už se bude krčit. Anebo z Corvetty čouhat. Je to totiž targa, to znamená sundavací panel nad hlavami posádky. Odjištění a manipulace s velkým dílem není nic složitého, ale vzhledem k velikosti je to trochu nemotorné. Nakonec ho i sám řidič zvládne umístit do uchycovacích bodů v kufru. 

Osmiválec zhluboka dýchá a pořádně topí do kabiny, takže si úkon zautomatizujete a budete jezdit „nahoře bez“ často. Ani při rychlostech za dálničním maximem do kabiny nějak výrazně nefouká. I se střechou v kufru zbude místo na bagáž na víkend. Něco se vejde pod panel, zbytek do prostoru za opěradly (akorát to přikurtujte).

Chevrolet Corvette C7 Grand Sport stojí 2,6 milionu korun s daní, na podobnou částku nacenili pro Evropu i nástupnický model. Testovaný kousek je nyní na prodej za 2 miliony.

  • Nejčtenější

Powerbanka je skoro zázrak. Malá krabička nastartuje i úplně „mrtvé“ auto

Zima dává autobateriím pěkně zabrat. Pokud už na podzim nebyly v nejlepší kondici, může je první větší mráz dorazit. A...

Dva roky s Toyotou Proace. Japonská eurododávka si rekordní prodeje zaslouží

Premium Nejprodávanější „rodinná dodávka“ v Česku je Toyota Proace Verso. Převlečený francouzský „multivan“ láká zákazníky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Superb s pluhem ve Švédsku čistí silnice

Sněžný pluh nemusí být obrovský, nemusí být ani oranžový. V některých zemích běžně používají i osobní auta, zvlášť tam,...

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čínská anexe ruského autoprůmyslu běží. Výroba odstartovala v Kaliningradu

Ruská automobilka Avtotor v Kaliningradu zahájila výrobu vozů čínské značky Kaiyi. Čínské značky se staly důležitými...

Láska je evoluční finta, zamilovanost porucha emocí, říká psycholog Klimeš

Premium Láska je mocná emoce a bezesporu ta nejhezčí. A má hodně podob, které člověka nutí dělat různé věci. Mozkové okruhy...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

To nejlepší na konec? Poslední edice Audi R8 je dokonalé sportovní auto

Premium Za volantem Audi R8 GT RWD si uvědomíte podstatu a kouzlo klasického sportovního vozu s motorem uprostřed. Desetiválec,...

Další neznámé auto v Česku. Prozkoumali jsme novinku od čínského mamuta

Čínská auta, na rozdíl od telefonů, nepatří na úplnou špičku v technické úrovni. Což neznamená, že nemají co nabídnout....

Komfort ve francouzském stylu. Hybridní Citroën C5 X je zárukou klidné jízdy

Premium Citroën trochu nečekaně doplnil svoji nabídku vrcholným modelem s označením C5 X. Jde o chytře postavený velký...

Blesk je brácha nejprodávanějšího auta USA. V útrobách mu bzučí elektrony

Odložme teď stranou všechny koncepční výhrady, které máme k elektromobilitě, a že jich je víc, než by se vešlo na korbu...

Stop klasickým těstovinám. Vyzkoušejte zdravější špagety Melissa
Stop klasickým těstovinám. Vyzkoušejte zdravější špagety Melissa

Chcete si během pár minut připravit zdravý a chutný oběd nebo večeři? Máme pro vás řešení. Zapojte se do testování a připravte si špagety Melissa,...

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...