Čtvrtek 6. srpna 2020, svátek má Oldřiška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. srpna 2020 Oldřiška

Bájný Chevrolet Corvette je supersport pro každý den

Exkluzivně aktualizováno 
Auto snů, navíc za skvělé peníze, umí stovku za čtyři sekundy a maximálku má 290 kilometrů za hodinu. Nic takového levněji nepořídíte. Chevrolet Corvette je navrch neuvěřitelně pohodlný, i když je to stále supersport.

Je to takové velké nevyřčené tajemství: jezdit v supersportech v normálním provozu po běžných cestách je hlavně otrava. Majitelé ferrari toho ve svých urozených plnokrevnících nenajezdí tolik taky proto, že je to udrncané, hlučné, nekomfortní. Na běžných cestách máte hlavně strach o gumy a podvozek, když už se rozjedete, jak se patří, je to o malér. Supersporty prostě patří na okruh, jenže to už stojí o řád výš a není to pro každého. 

V tom světle je Corvette naprosto geniální auto. I obyčejnou jízdu městem a pro rohlíky dokáže zvládnout s neuvěřitelnou grácií. Je to moje největší automobilové překvapení za dlouhé roky. I když má panely karoserie z karbonu připevnění na hliníkovém rámu, neduní to uvnitř jak v plastovém sudu jako v Audi R8 a na rozdíl od lamborghini, které zastaví první vyšší retardér, zvládne i rozbombardované okresky Středočeského kraje.

Tato Corvette končící sedmé generace nemá jednoduchý konec kariéry. Publikum je natěšené na novou, osmou, která po víc než šedesáti letech zcela změní zaběhnuté zvyklosti. Od architektury s motorem vpředu má totiž poprvé v historii sériová Corvette motor vzadu. To znamená ještě ultimativnějšího ducha, lepší vyvážení, ale zároveň z principu záludnější chování na limitu. Více o nové Corvette C8 čtěte zde.

To sedmička je přímočará, skvěle ovladatelná, zároveň to není těžkopádný americký rumpál, protože umí i v zatáčkách. Možná ne tak precizně jako italská nebo britská šlechta, ale z pohledu řidičského prožitku stále skvěle. Corvette C7 si definitivně vybudovala respekt i u těch, kdo dosud tradiční americký sporťák považovali za přemotorovanou záležitost pro jízdu rovně a s konečnou platností se zařadila mezi supersportovní elitu.

Nelehké starty

Corvette je jedním ze symbolů automobilové Ameriky. Tato předposlední i přijíždějící nová, která už se doma prodává a do Evropy přiburácí na podzim, se obě narodily do těžké doby. Rozlet nejnovější dozajista zbrzdí koronavirová pumelice, premiéra té, kterou obdivujete na fotkách, se zas odehrála na pozadí ekonomických potíží koncernu GM. Americký obr v průběhu jejího vývoje na přelomu tisíciletí vlastně zbankrotoval, premiéra C7 byla symbolickou tečkou za těžkými dobami. 

Corvetty mají tuhý kořínek, dokázaly to za víc než šedesát let mnohokrát. A že to často nebyly lehké doby. Dnes je Corvette vlastně jediným modelem, který celý koncern GM v Evropě zastupuje.

Chevrolet Corvette C7

Karoserii má z hliníku, uhlíku a laminátu. Kapota a odnímatelný střešní panel jsou z uhlíkových vláken, dveře, zadní panely a podvozkové panely z uhlíkových nanokompozitů, rám z hliníku. Rozložení hmotnosti mezi nápravy je 50:50. Aby té progresivity nebylo tolik, má 6,2litrový small-block, který uložili hodně daleko za přední nápravu, aby byl blízko těžišti, tyčkový rozvod OHV. Zato ho motoráři vybavili přímým vstřikováním paliva a kontinuálním variabilním časováním ventilů.

Charakterní osmiválec má nádherný zvuk a jeho standardních 460 koní bohatě stačí. Motor jde hezky plynule do otáček a ani na chvíli jsme nezatoužili po turbodmychadlu pod kapotou, dávkování výkonu a jeho lineární průběh jsou uhrančivé. Dole se jen tak povaluje, když není v zápřahu, vypne polovinu válců a jen si tak pobroukává. Pak na to dupnete a freneticky zabere, vlna síly vás doslova vymrští kupředu. 

Atmosferické plnění a vypínání poloviny válců při nízké zátěži dokáže opravdu srazit spotřebu. Motoru nevadí ani nejobyčejnější benzin, na rozdíl od vypiplaných rozmazlených turbomotorů dneška vyžadujících minimálně osmadevadesát oktanů. Průměrných šestnáct litrů se při klidné jízdě dokáže srazit jednoduše na dvanáct a při opravdu úsporném plutí krajinou jsme se dostali na devět.

Chevrolet Corvette C7

A pozor, tato Corvette umí mít i sedmistupňovou manuální převodovku, to je v této kategorii unikum. My jezdili s osmistupňovým automatem, který řadí buď sám, nebo mu dáváte povely pádly na volantu. Funguje to skvěle, řadí rychle, hladce, bez prodlev.

Kus auta

U C7 se sedí hodně vzadu u zadní nápravy a řidič má opravdu pořádný kus auta před sebou. To dává nezvyklý a výjimečný pocit. Zvenku i zpoza volantu je Corvette mohutná, široká a nízká, na to si šofér musí zvyknout, špatně vidět ven je ze všech takto stavěných aut. Z Corvetty vidíte extra mizerně šikmo dozadu doprava, z vedlejší na hlavní si tak kvůli výhledu zvyknete najíždět víc kolmo.

Chevrolet Corvette Grand Sport C7 v číslech

  • motor: zážehový atmosferický V8, OHV, 6162 ccm
  • převodovka: 8stupňový automat/7stupňový manual
  • max. výkon: 343 kW/466 k
  • max. točivý moment: 630 Nm
  • max. rychlost: 290 km/h
  • zrychlení 0 - 100 km/h: 4,1 s
  • kombinovaná spotřeba: 12,4 l/100 km
  • cena: 2,6 milionu korun

I těm nejostřejším zadokolkám se dnes evropské automobilky snaží dát spíš neutrální charakter a stabilizační systémy umravňují rozvernost zadní nápravy v zárodku. Na americké svaly si však nepřijdou. Na povel umí Corvette pohodit zadkem. Když chcete, není nic lehčího, než nechat sklouznout zadní kola. V zatáčkách ji řídíte plynem a neustále cítíte, jak síla putuje na širokánské zadní gumy; na výjezdu z oblouku je na ně usadíte a razantně vyjedete. A rozjezdy umí udělat neméně dramatické, při startu z nuly roztancuje zadek a do toho řve, prská a chrčí čtveřice výfuků.

Pro řidiče připravili vývojáři pětipolohový volič jízdních režimů, který mění 12 prvků, hlavně odezvu plynového pedálu a benevolentnost stabilizačního systému. Na mokru je lepší zvolit mokrý režim. Víc si musíte zvykat na citlivost na podélné nerovnosti, typicky koleje vymačkané kamiony.

Jako celek to celé funguje úžasně. Corvette je stabilní, rychlá, suverénní. Moderní sofistikovanou techniku tříbící chování a vylepšující výkony má taky, třeba chování diferenciálu s elektronicky omezeným prokluzem tak můžete sledovat na displeji na přístrojovce.

Střechu do kufru

Jedinou nekomfortní záležitostí je nastupování přes ohromně široké prahy do sedadel, která jsou opravdu hodně nízko. Interiér není tak teatrálně supersportovní, pozice za volantem je skvělá, spolujezdec ocení, že se může oběma rukama chytit festovních madel. Kokpit řidiče je navržen přímočaře, jak v letadle (vývojáři to tak chtěli), včetně barevného head-up displeje.

Chevrolet Corvette C7

Pravda, některé ovladače v interiéru jsou jak z dvousettisícového Chevroletu Aveo, menu infotainmentu je trochu chaotické a dotykový displej má podivnou reakci na dotyk, ale jako celek to nakonec funguje. Libůstkou je tlačítkové otevírání dveří, jen musíte chvilku počkat, než signál doteče, kam má a dá povel k odjištění dveří. Specialitou je tajná schránka, stačí zmáčknout tlačítko, displej infotainmentu sjede dolů a odkryje velký box, kam se vejde peněženka s mobilem obou členů posádky.

Pro komfortní jízdu může mít Corvette jedinou nevýhodu: když jste moc vysocí, nevejdete se do ní. Kabina je supersportovně stísněná. Do nějakých metru pětaosmdesáti je to v pohodě, dvoumetrový čahoun už se bude krčit. Anebo z Corvetty čouhat. Je to totiž targa, to znamená sundavací panel nad hlavami posádky. Odjištění a manipulace s velkým dílem není nic složitého, ale vzhledem k velikosti je to trochu nemotorné. Nakonec ho i sám řidič zvládne umístit do uchycovacích bodů v kufru. 

Osmiválec zhluboka dýchá a pořádně topí do kabiny, takže si úkon zautomatizujete a budete jezdit „nahoře bez“ často. Ani při rychlostech za dálničním maximem do kabiny nějak výrazně nefouká. I se střechou v kufru zbude místo na bagáž na víkend. Něco se vejde pod panel, zbytek do prostoru za opěradly (akorát to přikurtujte).

Chevrolet Corvette C7 Grand Sport stojí 2,6 milionu korun s daní, na podobnou částku nacenili pro Evropu i nástupnický model. Testovaný kousek je nyní na prodej za 2 miliony.

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průjezd zakázán! V Tyrolsku budou opět hnát řidiče na dálnici, hrozí pokuta

Rakouský spolkový stát Tyrolsko ohlásil dočasné zavedení zákazu vjezdu turistických vozidel na dvě hojně využívané...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Nejsilnější čtyřválec světa. Testujeme Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

Premium Na klikaté cestě mezi Radešovem a Srním jedu už asi popáté a pořád tu změnu nechápu. Nové „áčko“ se prkenné neřízené...

Jak vybrat žárovky? Hodně záleží na tom, jak a kdy auto používáte

Premium Koupě žárovek, to není jen volba vhodného typu pro naše auto. Běžné, se zvýšenou svítivostí, anebo třeba ty s...

Test palubních kamer. Vyplatí se připlatit si za kameru s rozlišením 4K?

Premium Zobrazí záznam kamery s lepším rozlišením opravdu více detailů? Televizory s rozlišením 4K existují už dávno, u...

Ideální auto do městského provozu. Otestovali jsme nový Fiat 500 Hybrid

Premium Neexistuje mnoho stylovějších možností, jak si zajet na dobré italské espresso, než v malém Fiatu 500. Aktuální...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...