Korejské chevrolety v Evropě končí, Opel si může oddychnout

  13:18aktualizováno  13:53
Americká automobilka General Motors (GM) stáhne z evropského trhu značku Chevrolet a soustředí se plně na své evropské značky Opel a Vauxhall. Dovoz chevroletů z Jižní Koreje skončí v roce 2015, potvrdil oficiálně americký koncern.

Chevrolet Trax | foto: Chevrolet

Značka Chevrolet na masových trzích západní i východní Evropy po deseti letech od obnovení jejího prodeje skončí, protože se jí nepodařilo vybudovat si významný podíl na trhu. Přispěla k tomu i nepříznivá ekonomická situace v Evropě, uvedla GM. Společnost vrátila značku do Evropy v roce 2005 a dovážela pod ní hlavně přeznačkované vozy své jihokorejské značky Daewoo. Většina vozů značky Chevrolet, prodávaných v západní a východní Evropě, se v Jižní Koreji vyrábí. 

Prodej chevroletů v Evropě ale od té doby stagnuje na úrovni kolem 200 tisíc vozů za rok. "Tyto výsledky jsou nepřijatelné," řekl místopředseda správní rady GM a předseda dozorčí rady Opelu Stephen Girsky.

"Naši zákazníci se nemusí znepokojovat - budeme i nadále poskytovat všechny záruky, dodávat náhradní díly a servisovat jejich vozy Chevrolet, a to samozřejmě i na vozy zakoupené od nynějška do konce roku 2015,” říká Thomas Sedran, prezident a výkonný ředitel Chevrolet Europe. 

"Chevrolet, čtvrtá největší globální automobilová značka, se v západní a východní Evropě soustředí na prodej vybraných ikonických modelů, jako jsou například Corvette," uvádí GM v oficiálním prohlášení. "Široké spektrum svých modelů bude nadále prodávat v Rusku a zemích Společenství nezávislých států." V Rusku a Společenství nezávislých států jsou totiž značky jasně definované a odlišené.

Namísto Chvroletu má v Evropě naopak posílit další značka GM, Cadillac. "V průběhu nejbližších třech let posílí a rozšíří svoji prodejní síť v rámci přípravy na uvedení dalších nových produktů na trh," uvádí Dave Roman z oddělení komunikace GM.

Na propad evropského automobilového trhu posledních let reagovala GM sražením cen chevroletů a zaváděním nových modelů vyšších tříd. Tím se ale dostala do střetu se zavedenými evropskými značkami - německým Opelem a britským Vauxhallem. GM zůstává v Evropě ztrátová a oznámený krok má přispět k oživení evropské divize.

Záchrana pro Opel

Ve strategii GM v Evropě je to radikální obrat. Donedávna se naopak mluvilo o tom, že v dlouhodobém horizontu naopak Chevrolet zcela nahradí značku Opel. GM buduje Chevroletu image globální značky, Opel je naopak hlavně evropskou značkou. Opel je tradiční německá značka, patří k nejstarším výrobcům vůbec, první auto vyrobila v roce 1899. Od roku 1929 už patří General Motors.

Americký majitel Opelu je největším výrobcem aut ve Spojených státech. Jeho německá divize se ale v uplynulých letech dostala do existenčních problémů a GM chystal její prodej, nakonec se ale rozhodl Opel restrukturalizovat sám. 

Evropské značky GM s Opelem v čele stály podle analytiků v uplynulých dvanácti letech přes 300 miliard korun, tedy 16 miliard dolarů, spočítali analytici investiční banky Morgan Stanley před rokem a radili GM se Opelu zbavit. Na stažení Chevroletu z Evropy má tedy podle očekávání GM Opel vydělat a dostat se z potíží.

I proto, že se nabídka obou značek v současnosti silně překrývá a navzájem si tak přetahují zákazníky, což není žádoucí. Právě nad překryvem obou značek na evropském trhu lamentoval před týdnem šéf GM Dan Akerson pro server Automotive News. Původní záměr GM totiž byl, že Chevrolet se stane mainstreamovou značkou a znak Opelu bude vozit "lepší zboží". 

Jihokorejská divize GM loni vyvezla do Evropy 186 tisíc vozů značky Chevrolet a na globálním prodeji této značky se podílela více než 20 procenty. Rozhodnutí ukončit vývoz z Koreje a prodej chevroletů v Evropě do konce roku 2015 bude GM na restrukturalizačních nákladech stát 700 milionů až miliardu dolarů (až 20,2 miliardy Kč) a firma jejich většinu odepíše ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku, sdělil Girsky.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Macík vyměnil Frantu za Karla. Iveco s čumákem bude liazka jistit ze zálohy

Martin Macík mladší. představuje svůj nový dakarský speciál

Martin Macík, mladý sympaťák za volantem závodního dakarského speciálu, testuje svůj nový stroj. Liazku jménem Franta...

Aliance Renault-Nissan se po Ghosnově odchodu tiše rozpadá

Někdejší šéf francouzské automobilky Renault Carlos Ghosn

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se po odchodu Carlose Ghosna začala tiše rozpadat. Některá oddělení byla zrušena,...

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Najdete na iDNES.cz