Korejské chevrolety v Evropě končí, Opel si může oddychnout

  13:18aktualizováno  13:53
Americká automobilka General Motors (GM) stáhne z evropského trhu značku Chevrolet a soustředí se plně na své evropské značky Opel a Vauxhall. Dovoz chevroletů z Jižní Koreje skončí v roce 2015, potvrdil oficiálně americký koncern.

Chevrolet Trax | foto: Chevrolet

Značka Chevrolet na masových trzích západní i východní Evropy po deseti letech od obnovení jejího prodeje skončí, protože se jí nepodařilo vybudovat si významný podíl na trhu. Přispěla k tomu i nepříznivá ekonomická situace v Evropě, uvedla GM. Společnost vrátila značku do Evropy v roce 2005 a dovážela pod ní hlavně přeznačkované vozy své jihokorejské značky Daewoo. Většina vozů značky Chevrolet, prodávaných v západní a východní Evropě, se v Jižní Koreji vyrábí. 

Prodej chevroletů v Evropě ale od té doby stagnuje na úrovni kolem 200 tisíc vozů za rok. "Tyto výsledky jsou nepřijatelné," řekl místopředseda správní rady GM a předseda dozorčí rady Opelu Stephen Girsky.

"Naši zákazníci se nemusí znepokojovat - budeme i nadále poskytovat všechny záruky, dodávat náhradní díly a servisovat jejich vozy Chevrolet, a to samozřejmě i na vozy zakoupené od nynějška do konce roku 2015,” říká Thomas Sedran, prezident a výkonný ředitel Chevrolet Europe. 

"Chevrolet, čtvrtá největší globální automobilová značka, se v západní a východní Evropě soustředí na prodej vybraných ikonických modelů, jako jsou například Corvette," uvádí GM v oficiálním prohlášení. "Široké spektrum svých modelů bude nadále prodávat v Rusku a zemích Společenství nezávislých států." V Rusku a Společenství nezávislých států jsou totiž značky jasně definované a odlišené.

Namísto Chvroletu má v Evropě naopak posílit další značka GM, Cadillac. "V průběhu nejbližších třech let posílí a rozšíří svoji prodejní síť v rámci přípravy na uvedení dalších nových produktů na trh," uvádí Dave Roman z oddělení komunikace GM.

Na propad evropského automobilového trhu posledních let reagovala GM sražením cen chevroletů a zaváděním nových modelů vyšších tříd. Tím se ale dostala do střetu se zavedenými evropskými značkami - německým Opelem a britským Vauxhallem. GM zůstává v Evropě ztrátová a oznámený krok má přispět k oživení evropské divize.

Záchrana pro Opel

Ve strategii GM v Evropě je to radikální obrat. Donedávna se naopak mluvilo o tom, že v dlouhodobém horizontu naopak Chevrolet zcela nahradí značku Opel. GM buduje Chevroletu image globální značky, Opel je naopak hlavně evropskou značkou. Opel je tradiční německá značka, patří k nejstarším výrobcům vůbec, první auto vyrobila v roce 1899. Od roku 1929 už patří General Motors.

Americký majitel Opelu je největším výrobcem aut ve Spojených státech. Jeho německá divize se ale v uplynulých letech dostala do existenčních problémů a GM chystal její prodej, nakonec se ale rozhodl Opel restrukturalizovat sám. 

Evropské značky GM s Opelem v čele stály podle analytiků v uplynulých dvanácti letech přes 300 miliard korun, tedy 16 miliard dolarů, spočítali analytici investiční banky Morgan Stanley před rokem a radili GM se Opelu zbavit. Na stažení Chevroletu z Evropy má tedy podle očekávání GM Opel vydělat a dostat se z potíží.

I proto, že se nabídka obou značek v současnosti silně překrývá a navzájem si tak přetahují zákazníky, což není žádoucí. Právě nad překryvem obou značek na evropském trhu lamentoval před týdnem šéf GM Dan Akerson pro server Automotive News. Původní záměr GM totiž byl, že Chevrolet se stane mainstreamovou značkou a znak Opelu bude vozit "lepší zboží". 

Jihokorejská divize GM loni vyvezla do Evropy 186 tisíc vozů značky Chevrolet a na globálním prodeji této značky se podílela více než 20 procenty. Rozhodnutí ukončit vývoz z Koreje a prodej chevroletů v Evropě do konce roku 2015 bude GM na restrukturalizačních nákladech stát 700 milionů až miliardu dolarů (až 20,2 miliardy Kč) a firma jejich většinu odepíše ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku, sdělil Girsky.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

V Česku hledají náhradu za ropu. Testuje se palivo ze dřeva a slámy

Laboratoře Unipetrolu vyvinuly biopalivo z dřevní štěpky

Biopaliva z dřevní štěpky, ale také třeba z pilin, slámy nebo řas mohou být jako biosložka druhé generace v blízké...

Autohádanka: Legenda se vrací, svět dobývá z Rakouska

auto kvíz

Patří k nejzářivějším novinkám letošního roku, a nejen výrazným žlutým lakem. V záplavě neohrabaných SUV je ten...

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz