Korejské chevrolety v Evropě končí, Opel si může oddychnout

  13:18aktualizováno  13:53
Americká automobilka General Motors (GM) stáhne z evropského trhu značku Chevrolet a soustředí se plně na své evropské značky Opel a Vauxhall. Dovoz chevroletů z Jižní Koreje skončí v roce 2015, potvrdil oficiálně americký koncern.

Chevrolet Trax | foto: Chevrolet

Značka Chevrolet na masových trzích západní i východní Evropy po deseti letech od obnovení jejího prodeje skončí, protože se jí nepodařilo vybudovat si významný podíl na trhu. Přispěla k tomu i nepříznivá ekonomická situace v Evropě, uvedla GM. Společnost vrátila značku do Evropy v roce 2005 a dovážela pod ní hlavně přeznačkované vozy své jihokorejské značky Daewoo. Většina vozů značky Chevrolet, prodávaných v západní a východní Evropě, se v Jižní Koreji vyrábí. 

Prodej chevroletů v Evropě ale od té doby stagnuje na úrovni kolem 200 tisíc vozů za rok. "Tyto výsledky jsou nepřijatelné," řekl místopředseda správní rady GM a předseda dozorčí rady Opelu Stephen Girsky.

"Naši zákazníci se nemusí znepokojovat - budeme i nadále poskytovat všechny záruky, dodávat náhradní díly a servisovat jejich vozy Chevrolet, a to samozřejmě i na vozy zakoupené od nynějška do konce roku 2015,” říká Thomas Sedran, prezident a výkonný ředitel Chevrolet Europe. 

"Chevrolet, čtvrtá největší globální automobilová značka, se v západní a východní Evropě soustředí na prodej vybraných ikonických modelů, jako jsou například Corvette," uvádí GM v oficiálním prohlášení. "Široké spektrum svých modelů bude nadále prodávat v Rusku a zemích Společenství nezávislých států." V Rusku a Společenství nezávislých států jsou totiž značky jasně definované a odlišené.

Namísto Chvroletu má v Evropě naopak posílit další značka GM, Cadillac. "V průběhu nejbližších třech let posílí a rozšíří svoji prodejní síť v rámci přípravy na uvedení dalších nových produktů na trh," uvádí Dave Roman z oddělení komunikace GM.

Na propad evropského automobilového trhu posledních let reagovala GM sražením cen chevroletů a zaváděním nových modelů vyšších tříd. Tím se ale dostala do střetu se zavedenými evropskými značkami - německým Opelem a britským Vauxhallem. GM zůstává v Evropě ztrátová a oznámený krok má přispět k oživení evropské divize.

Záchrana pro Opel

Ve strategii GM v Evropě je to radikální obrat. Donedávna se naopak mluvilo o tom, že v dlouhodobém horizontu naopak Chevrolet zcela nahradí značku Opel. GM buduje Chevroletu image globální značky, Opel je naopak hlavně evropskou značkou. Opel je tradiční německá značka, patří k nejstarším výrobcům vůbec, první auto vyrobila v roce 1899. Od roku 1929 už patří General Motors.

Americký majitel Opelu je největším výrobcem aut ve Spojených státech. Jeho německá divize se ale v uplynulých letech dostala do existenčních problémů a GM chystal její prodej, nakonec se ale rozhodl Opel restrukturalizovat sám. 

Evropské značky GM s Opelem v čele stály podle analytiků v uplynulých dvanácti letech přes 300 miliard korun, tedy 16 miliard dolarů, spočítali analytici investiční banky Morgan Stanley před rokem a radili GM se Opelu zbavit. Na stažení Chevroletu z Evropy má tedy podle očekávání GM Opel vydělat a dostat se z potíží.

I proto, že se nabídka obou značek v současnosti silně překrývá a navzájem si tak přetahují zákazníky, což není žádoucí. Právě nad překryvem obou značek na evropském trhu lamentoval před týdnem šéf GM Dan Akerson pro server Automotive News. Původní záměr GM totiž byl, že Chevrolet se stane mainstreamovou značkou a znak Opelu bude vozit "lepší zboží". 

Jihokorejská divize GM loni vyvezla do Evropy 186 tisíc vozů značky Chevrolet a na globálním prodeji této značky se podílela více než 20 procenty. Rozhodnutí ukončit vývoz z Koreje a prodej chevroletů v Evropě do konce roku 2015 bude GM na restrukturalizačních nákladech stát 700 milionů až miliardu dolarů (až 20,2 miliardy Kč) a firma jejich většinu odepíše ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku, sdělil Girsky.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Pneumatiky pro rallye se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Pneumatiky se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Druhý letošní start Jana Kopeckého se soutěžním speciálem Škoda Fabia R5 evo v seriálu mistrovství světa automobilových...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Najdete na iDNES.cz