Naftu tankuje už i urozené maserati. Nové ghibli má turbodiesel i 4x4

  15:03aktualizováno  15:03
Ghibli je zpátky. Slavné jméno v historii Maserati se vrací v podobě dravého sedanu. Má být masovým modelem slavné italské značky a přináší novoty, které jsou u této tradiční značky nevídané.

Maserati Ghibli | foto: Maserati

Maserati se nadechuje k velkému útoku. Nové quattroporte se začalo teprve nedávno prodávat a modenská značka už se chlubí novým modelem, který se má stát těžištěm nabídky.

Nové ghibli, už třetí maserati toho jména, má prohánět hlavně silnější verze pětkových BMW a ečkových mercedesů (nebo třeba Mercedesu CLS a BMW 6 GranCoupé). Premiérově se představí na autosalonu v Šanghaji, který otevírá 20. dubna.

Maserati Ghibli

Maserati se rozhodlo vstoupit do nižší kategorie, než na které je zvyklé. Tento krok si vyžádala změna strategie značky patřící do království Fiatu. V roce 2015 chce prodat 50 tisíc aut. A tolik drahých luxusních velkých quattroporte neprodá. Kupé granturismo a z něho odvozené kabrio je spíš libůstka, kterou si koupí pár labužníků. Loni tak vyrobili necelých šest tisíc aut.

Třetí generace Ghibli

První i druhá generace byly na rozdíl od chystaného čtyřdveřového sedanu dvoudveřové. První osmiválcové ghibli se ve verzi kupé i kabrio vyrábělo v letech 1967 až 1973. Druhé už bylo jen kupé, vyrábělo se v letech 1992 až 1997 a vycházelo z Maserati Biturbo.

Ghibli znají i znalci meteorologie. Je to teplý vítr, který vane od Afriky k Evropě. Nejvíc sil má na jaře a na podzim. Vysušuje vzduch, zvedá prach ze severoafrického pobřeží a vyvolává bouřky ve Středomoří. Ghibli mu říkají v Libyi, jinde ho znají jako scirocco.

"Objemy" se totiž dělají o třídu níž. Vždyť třeba v Česku je řada 5 nejprodávanější z nabídky BMW. A tak si Maserati maluje, že ročně vyrobí v nové továrně v Grugliascu nedaleko Turína (dříve patřila Bertonemu) časem skoro 50 tisíc ghibli ročně. Ceny mají startovat na úrovni špičkových pětkových BMW, předběžně se mluví o necelých 100 tisících eur, což je v přepočtu zhruba 2,5 milionu korun.

Pro ghibli udělalo už loni prostor quattroporte, které narostlo a umírnilo se. Chuligánského ducha dravce má přebrat právě menší model. V cestě za zákazníky však muselo Maserati udělat i nějaké ústupky. Kvalitu a luxus s nádechem aristokratičnosti si ghibli zachová, stejně jako atletický svalnatý design. Ale pod kapotu aut této kategorie zákazníci v Evropě chtějí turbodiesely.

Maserati Ghibli

A tak kromě benzinového motoru bude za mřížkou chladiče s neptunovým trojzubcem drnčivě oddychovat i nafťák. Oba zatím oficiálně slíbené motory jsou přeplňované třílitrové šestiválce. Neoficiálně se však mluví i o urozeném osmiválci z quattroporte. Z něho také ghibli konstrukčně vychází. Motory budou spřažené s osmistupňovým automatem od ZF.

Bližší informace o motorech prozatím Maserati neprozradilo. Neoficiálně se mluví o dvou výkonových verzích turbobenziňáku, slabší s přibližně 330 a silnější se 410 koňmi. Diesel z dílen tradičního italského výrobce VM Motori by měl mít kolem 270 koní.

Další u Maserati neobvyklá věc je schéma pohonu. Kromě tradiční verze s poháněnou zadní nápravou bude k mání i provedení s pohonem všech kol, stejně jako má větší quattroporte. Ten označují u Maserati Q4, což zadělává v případě ghibli na další spekulace. Stejně se totiž jmenuje pohon všech kol u Alfy Romeo, se kterou se má Maserati začít sbližovat. Potvrzovalo by to zvěsti o nové velké alfě, která má být sestrou ghibli.

A tak se teď sice milovníci klasických maserati chytají za hlavu, ale nakonec stejně bude nejprodávanější ghibli "čtyřkolka s turbodieselem". Na to si vsaďte.

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Bomag 25t polygon zemní
Bomag 25t polygon zemní

r.v. 2003, naj. 10 200 km, diesel
1 813 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz