Naftu tankuje už i urozené maserati. Nové ghibli má turbodiesel i 4x4

  15:03aktualizováno  15:03
Ghibli je zpátky. Slavné jméno v historii Maserati se vrací v podobě dravého sedanu. Má být masovým modelem slavné italské značky a přináší novoty, které jsou u této tradiční značky nevídané.

Maserati Ghibli | foto: Maserati

Maserati se nadechuje k velkému útoku. Nové quattroporte se začalo teprve nedávno prodávat a modenská značka už se chlubí novým modelem, který se má stát těžištěm nabídky.

Nové ghibli, už třetí maserati toho jména, má prohánět hlavně silnější verze pětkových BMW a ečkových mercedesů (nebo třeba Mercedesu CLS a BMW 6 GranCoupé). Premiérově se představí na autosalonu v Šanghaji, který otevírá 20. dubna.

Maserati Ghibli

Maserati se rozhodlo vstoupit do nižší kategorie, než na které je zvyklé. Tento krok si vyžádala změna strategie značky patřící do království Fiatu. V roce 2015 chce prodat 50 tisíc aut. A tolik drahých luxusních velkých quattroporte neprodá. Kupé granturismo a z něho odvozené kabrio je spíš libůstka, kterou si koupí pár labužníků. Loni tak vyrobili necelých šest tisíc aut.

Třetí generace Ghibli

První i druhá generace byly na rozdíl od chystaného čtyřdveřového sedanu dvoudveřové. První osmiválcové ghibli se ve verzi kupé i kabrio vyrábělo v letech 1967 až 1973. Druhé už bylo jen kupé, vyrábělo se v letech 1992 až 1997 a vycházelo z Maserati Biturbo.

Ghibli znají i znalci meteorologie. Je to teplý vítr, který vane od Afriky k Evropě. Nejvíc sil má na jaře a na podzim. Vysušuje vzduch, zvedá prach ze severoafrického pobřeží a vyvolává bouřky ve Středomoří. Ghibli mu říkají v Libyi, jinde ho znají jako scirocco.

"Objemy" se totiž dělají o třídu níž. Vždyť třeba v Česku je řada 5 nejprodávanější z nabídky BMW. A tak si Maserati maluje, že ročně vyrobí v nové továrně v Grugliascu nedaleko Turína (dříve patřila Bertonemu) časem skoro 50 tisíc ghibli ročně. Ceny mají startovat na úrovni špičkových pětkových BMW, předběžně se mluví o necelých 100 tisících eur, což je v přepočtu zhruba 2,5 milionu korun.

Pro ghibli udělalo už loni prostor quattroporte, které narostlo a umírnilo se. Chuligánského ducha dravce má přebrat právě menší model. V cestě za zákazníky však muselo Maserati udělat i nějaké ústupky. Kvalitu a luxus s nádechem aristokratičnosti si ghibli zachová, stejně jako atletický svalnatý design. Ale pod kapotu aut této kategorie zákazníci v Evropě chtějí turbodiesely.

Maserati Ghibli

A tak kromě benzinového motoru bude za mřížkou chladiče s neptunovým trojzubcem drnčivě oddychovat i nafťák. Oba zatím oficiálně slíbené motory jsou přeplňované třílitrové šestiválce. Neoficiálně se však mluví i o urozeném osmiválci z quattroporte. Z něho také ghibli konstrukčně vychází. Motory budou spřažené s osmistupňovým automatem od ZF.

Bližší informace o motorech prozatím Maserati neprozradilo. Neoficiálně se mluví o dvou výkonových verzích turbobenziňáku, slabší s přibližně 330 a silnější se 410 koňmi. Diesel z dílen tradičního italského výrobce VM Motori by měl mít kolem 270 koní.

Další u Maserati neobvyklá věc je schéma pohonu. Kromě tradiční verze s poháněnou zadní nápravou bude k mání i provedení s pohonem všech kol, stejně jako má větší quattroporte. Ten označují u Maserati Q4, což zadělává v případě ghibli na další spekulace. Stejně se totiž jmenuje pohon všech kol u Alfy Romeo, se kterou se má Maserati začít sbližovat. Potvrzovalo by to zvěsti o nové velké alfě, která má být sestrou ghibli.

A tak se teď sice milovníci klasických maserati chytají za hlavu, ale nakonec stejně bude nejprodávanější ghibli "čtyřkolka s turbodieselem". Na to si vsaďte.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Najdete na iDNES.cz