Je to monstrum. Italové s tímto autem vzpomínají na slavné časy

aktualizováno 
Maserati 450 S Costin Zagato byl čtyřsetkoňový přízrak, ze kterého byli v Le Mans v roce 1957 všichni paf. Přezdívku „Monster“ mu vymyslel slavný závodník Stirling Moss, který ho tehdy krotil na závodní trati.

Zagato Maserati Mostro | foto: Zagato

Černý přízrak futuristicky oblých tvarů se vrací v novodobém podání. Karosárna Zagato vzdává závodnímu speciálu hold studií nazvanou Mostro.

Italsky je to „mostro“, anglicky „monster“, česky „monstrum“, každopádně je to jeden z nejparádnějších italských konceptů posledních let. Odvážný, agresivní, nezapomenutelný. Jeho tvůrcem je designér milánské karosárny Zagato, Japonec Nori Harada. Moderní kabát fluidních tvarů skrývá odkazy na původní „monstrum“. Nechybí typický prvek aut od Zagata, typická „zkrácená“ záď, kterému se říká „coda tronca“. Není to jen designérská manýra, vylepšuje to aerodynamiku.

Jen na vysvětlenou: jméno Costin v označení původního závodního speciálu z padesátých let patří Franku Costinovi, expertovi na aerodynamiku, který pomáhal monstrum pro čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans pro Mosse stavět.

Zagato Maserati Mostro

Černý závodní prototyp postavený na oslavu století značky Maserati se představil na nóbl akci u jezera Como, slavné Concorso d’Eleganza di Villa d’Este. Zagato staví a upravuje auta urozené stoleté automobilky už od třicátých let minulého století.

Vypusťte monstra do provozu

Stejně jako předchůdce je to závodní speciál, ale může vyrazit do provozu. Zagato chce postavit pět kusů, které zhomologuje i pro provoz na běžných komunikacích. Budou výhradně černé a červené. Všechny mají vzniknout do konce roku a už jsou vyprodané.

Fotogalerie

Karoserie i monokok, ve kterém sedí pilot, budou z karbonu, pomocné rámy nesoucí nápravy a motor budou ocelové. Atmosferický osmiválec 4,2 litru z Maserati GranTurismo se schová do dlouhé přídě, co nejdál za přední nápravu. Architektura ctí schéma transaxle, od podélně uloženého motoru se suchou skříní přenese kardan výkon k sekvenční šestistupňové převodovce uložené u zadní nápravy. Přibližně 420 koní výkonu nebude mít s tunu lehkým závodním speciálem moc práce.

Nápravy jsou tvořeny trojúhelníkovými rameny s odpružením systému push-rod. Devatenáctipalcové ráfky drží centrální matice, přední gumy mají rozměr 255/40, zadní 295/35.

A jak dopadlo původní monstrum v Le Mans v roce 1957? Po třiceti kolech musel Stirling Moss kvůli závadě odstoupit.

Maserati 450 Costin Zagato

Maserati 450 Costin Zagato

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Jakub Šural: Snažím se, aby na mě brácha mohl být hrdý

Přes půl roku uplynulo od toho 29. dubna, kdy fotbalový svět přišel o Josefa Šurala a Jakub Šural, obránce Zbrojovky...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

  • Další z rubriky

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

Škodovka má dobýt indický trh speciálními modely. Musí na to sehnat lidi

Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdým oříškem, který neumí rozlousknout. Země navíc zažívá krizi...

Calgary je rájem řidičů, Bombaj peklem. Praha patří do průměru

Nejpříjemnějšími městy pro řidiče je kanadské Calgary a Ottawa, ale také Dubaj ve Spojených arabských emirátech či...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

SOUTĚŽ: Zapojte se do velké fotosoutěže o hračky Fisher-Price
SOUTĚŽ: Zapojte se do velké fotosoutěže o hračky Fisher-Price

Milé maminky, letos jsme si pro vás opět připravili velkou fotosoutěž se značkou Fisher-Price! Vyfoťte své děťátko s jeho oblíbenou hračkou, nahrajte ji do soutěže a získejte hodnotné ceny.

Najdete na iDNES.cz