Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Je málo automechaniků. Výroba elektrické Škody Citigo vázne, chybí baterie

  10:30aktualizováno  10:30
Tuzemský trh s novými osobními vozy by mohl letos kvůli dopadům epidemie covid-19 klesnout o dvacet procent na zhruba 200 tisíc aut. Pesimistický odhad hovoří o poklesu na 175 tisíc až 180 tisíc vozů. Uvedl to ředitel českého zastoupení Škody Auto Luboš Vlček. Prognózu Škoda upřesní v srpnu nebo v září.

Nejdůležitější model Škody je Octavia. Letos nová generace doplňuje nabídku dalších verzí, nejnovějším přírůstkem je trekkingově pojatý Scout. | foto: Škoda Auto

„Otázkou je, co máme za sebou. Patříme ovšem k premiantům v Evropě,“ komentuje průběh koronavirové pandemie v Česku Vlček.

Květnové a červnové bilance prodejů nových aut budou ovšem podle Vlčka zkreslené. Po opětovném rozjezdu výroby po odstávce totiž fabriky dohánějí zpoždění v produkci. Dnes se tedy v registru nově objevují vozy, které byly naobjednané už před pandemií a měly být vyrobené a dodané v uplynulých měsících. Přesná čísla ukazující aktuální stav trhu se tedy ukážou až poté, co se řetězec objednávek, výroby a dodávek stabilizuje, což bude ještě několik týdnů trvat.

Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika

Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika

Celosvětový trh se podle současných odhadů letos propadne o pětinu zhruba na 64 milionů aut (původní odhad byl 79,5 milionu aut). Příští rok by se měl zlepšit, nicméně prodeje nedosáhnou úrovně roku 2019. V Evropě by mohl být pokles mezi 20 a 25 procenty, více postižené budou země na jihu kontinentu a Velká Británie. Na úroveň roku 2019 se v případě nejlepší možné varianty vývoje celosvětový trh dostane v roce 2022, cituje z prognóz Vlček a zdůrazňuje, že celkový pokles trhu není zapříčiněný jen koronavirovou pandemií. Kromě tradičního prvku nezaměstnanosti, inflace a míry úrokových sazeb ještě v Česku ovlivňují chuť nakupovat ceny a směnný kurz koruny.

Za pět měsíců český trh klesl o 30,3 procenta na 74 258 vozů. „Škoda na českém trhu zaznamenala za pět měsíců pokles o 22 procent, a zvýšila tak tržní podíl na téměř 40 procent. Za celý letošní rok chceme mít víc než třetinu trhu,“ uvedl Vlček. Klíčové je podle něj samozřejmě rozjet flotilové prodeje, které v Česku tvoří 72,4 procenta trhu. Šéf českého zastoupení Škody si ovšem všímá, že mnohem lépe se aktuálně zotavuje trh u soukromé klientely. To lze vysvětlit tím, že tato část trhu je mnohem menší a vzhledem k tomu, že prodejci přistupují k slevám na již naskladněná auta ve snaze alespoň něco prodat, se právě nyní zákazníci dynamičtěji rozhodují ke koupi. Firmy naopak začínají se svými leasingovými společnosti často vyjednávat o prodloužení doby operativního leasingu a odložení obměny vozového parku.

Skutečný propad českého trhu bude podle Vlčka nižší, protože od loňského roku je nutné odečíst například reexporty nových vozů do zahraničí a krátkodobé leasingy, které tvořily asi patnáct až dvacet tisíc vozů a letos se téměř nevyskytují.

Český trh

Vlček odkryl zajímavou matematiku zákulisí českého trhu s vozy. V rekordním roce 2017 se v Česku prodalo přes 270 tisíc aut, rok nato to bylo přes 260 tisíc a loni o dalších deset tisíc míň. Ovšem v tomto objemu jsou vždy „schované“ právě i vozy, které ihned po prodeji zamířily do zahraničí. Tento objem postupně klesal až na dnešní předpokládanou „nulu“. Reálně se tak na český trh v uplynulých letech umístilo asi 220 až 225 tisíc aut. Stejně jako v zahraničí, také v Česku tvoří většinu trhu flotilové prodeje (do firem). V ČR je to aktuálně přes 70 procent trhu. Vzhledem k tomu, že Škoda má na tuzemském trhu dominantní postavení, drží asi 40procentní podíl (za prvních pět měsíců letoška 41,3 procenta), znamená to, že v loňském roce prodala asi 90 tisíc škodovek, z toho tedy soukromým (tzv. „retailovým“) zákazníkům přibližně 20 tisíc aut. Podle Vlčka asi polovinu z nich koupili zákazníci, kteří si nové auto kupují zřídkakdy, často poprvé a naposledy (pravděpodobně „na důchod“). 

Ostatní lze podle šéfa české značky označit za bohaté, kteří si pro novou škodu (nebo obecně auto) jdou pravidelně každých pět až osm let. To vlastně dobře popisuje realitu českého trhu: v desetimilionové zemi si nové auto koupí ročně přinejlepším 50 tisíc lidí, ovšem těch, kdo pro něj jdou opakovaně a platí „za své“ je z toho asi polovina. Samozřejmě jsou i ve flotilových prodejích schované vozy používané soukromě, typicky auta koupená „na IČO“ – druhé vozy v rodinách podnikatelů, vozy lékařů, advokátů apod. Ovšem je třeba dodat, že k nákupu zákazníky v těchto případech svádí často hlavně systém odpisů a daňových a dalších zvýhodnění. Kdyby je měli lidé platit ze svého rodinného rozpočtu a ne „na firmu“, nakupovali by pravděpodobně jinak.

Zlevňovat se nebude, právě naopak

Strukturu prodejů Škody prý koronavirus nezměnil. Automobilka tak neplánuje upravovat tuzemskou cenovou politiku a uvádět levnější, méně vybavené varianty (výjimkou je Octavie, která až v následujících týdnech dorazí v nejzákladnější verzi za 457 tisíc). „O auta do 250 tisíc nemají naši zákazníci v Česku zájem. I Fabie se prodávají hlavně ve vyšších výbavách s cenou nad tři sta tisíc,“ ilustruje Vlček.

Kvůli nákladům na vývoj nových vozů, které mají plnit stále přísnější emise, ceny nových aut navíc dále porostou. Škoda již ceny upravila. „Ceny nemohou jít dolů. Ten tlak na náklady je obrovský a navíc jsme v oboru s nízkou marží,“ dodal Vlček, podle kterého rostou především náklady na opatření v boji za snižování emisí. „Konvenční (spalovací – pozn. red.) motory zůstanou. Konvenční motor není na konci s potenciálem dalšího snižování emisí,“ myslí si Vlček a dodává, že značky koncernu VW netlačí na to, aby se snižovaly cíle na redukci emisí CO2 v Evropě. „Je to už rozjetý vlak, který nelze zastavit,“ komentuje.

Škoda se aktuálně na českém trhu intenzivněji zaměřila na online nabízení aut a také na program prodeje ojetin, ve kterém už podle Vlčka v uplynulém roce s 52 tisíci prodanými auty předstihla dlouholetého leadera AAA Auto. Česká zastoupení automobilek koordinovaně v rámci Svazu dovozu automobilů (SDA) nyní tlačí u státní správy na digitalizaci prodejního a servisního postupu, aby bylo mimo jiné jednodušší a rychlejší auto přihlásit a převádět v registru vozidel. „V tomto jsme například pozadu za Slovenskem,“ zmiňuje Vlček.

Nejsou lidi

Luboš Vlček zmiňuje výhled na velký problém v servisech zapříčiněný nedostatkem kvalifikovaných automechaniků. Klesá i počet živnostníků opravujících auta. S ohledem na to, že se v nadcházejícím období budou nová auta kupovat méně, se dá čekat, že majitelé budou udržovat ta stará. To znamená nárůst poptávky po servisních službách. Podle Vlčka Škoda v Česku očekává nárůst práce pro servisy o patnáct až dvacet procent v následujících dvou letech.

„Už dnes je čekací doba do servisu v případě mechanických prací v řádu dní a u klempířských prací až čtrnáct dní,“ uvádí Vlček. Infrastruktura v podobě vybavených moderních servisů existuje, ovšem „nejsou lidi“. „Některé servisy jedou na dvě směny,“ říká Vlček, podle kterého se i přes úzké propojení s učňovskými středisky nedaří zachytávat servisům čerstvé absoloventy v dostatečné míře.

Chybí baterie pro elekrické Citigo

Škodě se zatím daří téměř plnit plán snižování emisí CO2. V rámci vozů prodávaných v ČR jí patří druhá příčka. Pomáhá jí elektrické Citigo, hybridní Superb, vozy Karoq a Scala na CNG, které doplní v druhém pololetí i Octavia. Ta se navíc objeví také v hybridní verzi. Superb samotný například drží ve své kategorii nadpoloviční podíl na prodejích (společně s Volkswageny Passat a Arteon pak mají 75 procent trhu, 95 procent jejich prodejů tvoří nákupy firem). Fabia je na 48 procentech mezi malými vozy, Scala drží 54 procent, Kamiq 28 procent mezi malými SUV.

„U elektrického Citiga vázne výroba kvůli nedostatku trakčních baterií,“ přiznává Vlček. První sériově vyráběný elektromobil značky je pro letošek vyprodaný, Vlček očekává, že do konce roku nashromáždí za letošek v Česku přes dva tisíce objednávek, auta objednaná letos a vyráběná v bratislavské továrně VW tak budou dodávat určitě i v následujícím roce. Kvůli limitům výroby se tedy Škoda rozhodla model nabízet kromě Česka jen na dalších třech trzích. Plug-in hybridní Superb drží v Česku 16procentní podíl na prodejích této vlajkové lodi Škody. To je o procentní bod víc oproti odhadům. Díky tomu Škoda aktuálně dodržuje úroveň flotilových emisí naplánovanou pro český trh. Za celkové celoevropské emise CO2 se pak budou za letošní rok počítat pokuty stanovené evropskou unií. U Octavie, která dorazí koncem roku v hybridní verzi, je pro Česko plán 5 procent podílu na prodejích modelu.

  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Každá třetí nehoda na přejezdu je smrtelná. Rizikové jsou prázdniny

Zatímco v první polovině roku 2019 umírali lidé při každém sedmém střetnutí na železničním přejezdu, v letošním roce je...

Vezu dítě, začínám, nelep se mi na zadek. Co napoví nálepky na autě

Už je jich tolik, že jsme si na ně zvykli a často je ani nevnímáme. Na druhou stranu, kolečka, čtverce a piktogramy...

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Taxikáři nemusí mít taxametr nebo nápis na střeše, povinná je žlutá nálepka

Taxikáři od července už při elektronických objednávkách nemusí používat taxametry či střešní svítilny, povinné už...

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Obsluha bagru / rypadla, Olomouc, 30 - 40 000 Kč

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Influencerka propaguje reálná ženská těla s celulitidou

Danae Mercerová je další z influencerek, která chce ukázat světu, že je Instagram jen klam. Podle novinářky stačí dobrá...