České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

aktualizováno 
Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem posledních sezon jsou lednice do auta, které zapojíte do autozásuvky. Vyzkoušeli jsme různé varianty, ale zrovna nadšení jsme nebyli.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Sýr, šunka, bageta, lahev koly, to dnes na dovolené v Chorvatsku či Itálii nepořídíte o moc dráž než doma. Jenže nad řízek od maminky a české pivo prostě není, a tak si čím dál více lidí pořizuje do auta ledničku. Jakou se vyplatí koupit? Při expedici do Itálie jsme vyzkoušeli tři varianty, které nám do testu zapůjčila Alza.cz: jednu za šest stovek, druhou za 2200 korun a třetí rovnou za jedenáct tisíc. Výsledek: Nejjednodušší bude ochutnat místní pivo a řízky si dát, až dorazíte od moře zpátky domů.

Autolednička

Klasika se osvědčila nejlépe

Vlastně nejvíc nás nakonec uspokojila ta nejlevnější. Musíte do ní dát klasické modré namrazené vložky (aspoň čtyři), ale pak udrží obsah docela dlouho bezpečně v chladu. Ještě po dvanácti hodinách byly potraviny, které na vložkách ležely, dostatečně studené (zmrzlinu ale snězte rovnou). Není třeba ji napájet, po chvilce testování odhadnete, jak dlouho vydrží vnitřek chladný; nepřipraví vám žádné nemilé překvapení. 

Klasickou polystyrénovou lednici s koženkovým futrálem, se kterou jsme jezdili na dovolenou před dvaceti lety, rozhodně nezahazujte, poslouží taky. A kupodivu velmi dobře fungují látkové chladicí tašky, se kterými máme dlouhodobou zkušenost.

Autolednička

Dražší s větrákem se neosvědčila

Dnes už se ale dají pořídit i lepší varianty. Chladicí box s tepelným čerpadlem, který využívá Peltierova jevu (když prochází proud obvodem se dvěma rozdílnými vodiči zapojenými v sérii, jedna z jejich styčných ploch se ochlazuje a druhá zahřívá),  s integrovaným „větrákem“, má vnitřek udržet studený, dokud je připojený k elektřině. Existují i verze, které umí také ohřívat. Pořídit se dá od tisícovky. I když jsme do takové autochladničky dali věci předchlazené z lednice, v třicetistupňovém horku to po deseti hodinách už nebyla žádná sláva. Když jsme dovnitř vložili nákup, nevychladil se. Dovnitř se na výšku nevešla dvoulitrová lahev, museli jsme ji dát šikmo. Navíc je větrák hlučný – v kufru auta to až tak nevadí, ale při připojení doma do zásuvky to bylo otravné. Tyto lednice mají navíc ten neduh, že v nich kondenzuje voda, takže po několika hodinách věci na dně leží ve vodě.

Autolednička

Umí i mrazit, ale ne v autě

Pokud máte opravdu velké auto, hladovou posádku a velkou žízeň, umí vám prodejci autopříslušenství nabídnout kompresorový chladicí box, který při připojení do domácí zásuvky umí obsah i zmrazit. V autě po připojení do klasické kulaté cigaretové zásuvky ovšem pouze chladí. Ovoce jsme dovezli parádně vychlazené i po dvanácti hodinách cesty, ale zmrzlina se nám stejně roztekla.

Výrobci obvykle deklarují schopnost vychladit vnitřek lednice oproti okolí o zhruba 18-20 stupňů, my jsme se v třicetistupňových vedrech dostali podle displeje boxu maximálně na polovinu (venku bylo 26 stupňů, v autě něco přes 20, v boxu kolem 10 stupňů)

Prokletá autozásuvka

Ty lepší lednice vyžadují vždy napájení a také jsou dost těžké. Dostali jsme k nim dva kabely: do domácí zásuvky (230 V) a pak do autozásuvky (12 V). Autozásuvku dnes mívají moderní auta i v kufru, jenže i ta se většinou při vypnutí motoru odpojí. Takže když někde zastavíte a jdete se na dvě hodiny projít, nechladí.

V tu chvíli se projeví další zádrhel těchto chladicích krabic: mají totiž mizernou izolaci. Výrobci v tomto případě totiž považují za izolant vzduch (což principiálně špatně není), který je v tlustých stěnách boxů, ale to jednoduše nefunguje. Když nám u kompresorové lednice vypadl ze zásuvky napájecí konektor, za dvě hodiny už bylo uvnitř teplo stejné jako v kabině auta. A ještě jeden problém: kompresorový box, který sám o sobě zabírá v kufru spoustu místa, navíc vyžaduje podle návodu nechat kolem výdechů volný prostor – vyskládat kolem něj tašky tak nemůžete.

Že konektor ze zástrčky vypadne, je obecně problém cigaretových zásuvek. Ještě nebezpečnější je to, když se jen uvolní, takže jím i nadále protéká proud. To se pak koncovka zahřívá a umí se doslova roztéct, už z toho bylo i pár požárů.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Najdete na iDNES.cz