Čtvrtek 1. října 2020, svátek má Igor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 1. října 2020 Igor

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem posledních sezon jsou lednice do auta, které zapojíte do autozásuvky. Vyzkoušeli jsme různé varianty, ale zrovna nadšení jsme nebyli.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Sýr, šunka, bageta, lahev koly, to dnes na dovolené v Chorvatsku či Itálii nepořídíte o moc dráž než doma. Jenže nad řízek od maminky a české pivo prostě není, a tak si čím dál více lidí pořizuje do auta ledničku. Jakou se vyplatí koupit? Při expedici do Itálie jsme vyzkoušeli tři varianty, které nám do testu zapůjčila Alza.cz: jednu za šest stovek, druhou za 2200 korun a třetí rovnou za jedenáct tisíc. Výsledek: Nejjednodušší bude ochutnat místní pivo a řízky si dát, až dorazíte od moře zpátky domů.

Autolednička

Klasika se osvědčila nejlépe

Vlastně nejvíc nás nakonec uspokojila ta nejlevnější. Musíte do ní dát klasické modré namrazené vložky (aspoň čtyři), ale pak udrží obsah docela dlouho bezpečně v chladu. Ještě po dvanácti hodinách byly potraviny, které na vložkách ležely, dostatečně studené (zmrzlinu ale snězte rovnou). Není třeba ji napájet, po chvilce testování odhadnete, jak dlouho vydrží vnitřek chladný; nepřipraví vám žádné nemilé překvapení. 

Klasickou polystyrénovou lednici s koženkovým futrálem, se kterou jsme jezdili na dovolenou před dvaceti lety, rozhodně nezahazujte, poslouží taky. A kupodivu velmi dobře fungují látkové chladicí tašky, se kterými máme dlouhodobou zkušenost.

Autolednička

Dražší s větrákem se neosvědčila

Dnes už se ale dají pořídit i lepší varianty. Chladicí box s tepelným čerpadlem, který využívá Peltierova jevu (když prochází proud obvodem se dvěma rozdílnými vodiči zapojenými v sérii, jedna z jejich styčných ploch se ochlazuje a druhá zahřívá),  s integrovaným „větrákem“, má vnitřek udržet studený, dokud je připojený k elektřině. Existují i verze, které umí také ohřívat. Pořídit se dá od tisícovky. I když jsme do takové autochladničky dali věci předchlazené z lednice, v třicetistupňovém horku to po deseti hodinách už nebyla žádná sláva. Když jsme dovnitř vložili nákup, nevychladil se. Dovnitř se na výšku nevešla dvoulitrová lahev, museli jsme ji dát šikmo. Navíc je větrák hlučný – v kufru auta to až tak nevadí, ale při připojení doma do zásuvky to bylo otravné. Tyto lednice mají navíc ten neduh, že v nich kondenzuje voda, takže po několika hodinách věci na dně leží ve vodě.

Autolednička

Umí i mrazit, ale ne v autě

Pokud máte opravdu velké auto, hladovou posádku a velkou žízeň, umí vám prodejci autopříslušenství nabídnout kompresorový chladicí box, který při připojení do domácí zásuvky umí obsah i zmrazit. V autě po připojení do klasické kulaté cigaretové zásuvky ovšem pouze chladí. Ovoce jsme dovezli parádně vychlazené i po dvanácti hodinách cesty, ale zmrzlina se nám stejně roztekla.

Výrobci obvykle deklarují schopnost vychladit vnitřek lednice oproti okolí o zhruba 18-20 stupňů, my jsme se v třicetistupňových vedrech dostali podle displeje boxu maximálně na polovinu (venku bylo 26 stupňů, v autě něco přes 20, v boxu kolem 10 stupňů)

Prokletá autozásuvka

Ty lepší lednice vyžadují vždy napájení a také jsou dost těžké. Dostali jsme k nim dva kabely: do domácí zásuvky (230 V) a pak do autozásuvky (12 V). Autozásuvku dnes mívají moderní auta i v kufru, jenže i ta se většinou při vypnutí motoru odpojí. Takže když někde zastavíte a jdete se na dvě hodiny projít, nechladí.

V tu chvíli se projeví další zádrhel těchto chladicích krabic: mají totiž mizernou izolaci. Výrobci v tomto případě totiž považují za izolant vzduch (což principiálně špatně není), který je v tlustých stěnách boxů, ale to jednoduše nefunguje. Když nám u kompresorové lednice vypadl ze zásuvky napájecí konektor, za dvě hodiny už bylo uvnitř teplo stejné jako v kabině auta. A ještě jeden problém: kompresorový box, který sám o sobě zabírá v kufru spoustu místa, navíc vyžaduje podle návodu nechat kolem výdechů volný prostor – vyskládat kolem něj tašky tak nemůžete.

Že konektor ze zástrčky vypadne, je obecně problém cigaretových zásuvek. Ještě nebezpečnější je to, když se jen uvolní, takže jím i nadále protéká proud. To se pak koncovka zahřívá a umí se doslova roztéct, už z toho bylo i pár požárů.

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví. Elektromobily a klasická auta...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

Hybridní Octavia RS je rychlá a úsporná, sportovní míň

Elektrifikace je hlavním tématem dnešního světa aut, aspoň v Evropě. Elektrický pohon tak nasazuje i nejdůležitější...

Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost

Je to úžasný zážitek. Kdo aspoň trochu při řízení vnímá jejich chování, je nadšený. Projeli jsme pratátu všech GTI,...

Elektronickou dálniční známku chystá i Slovinsko. Uvažuje, že ji zlevní

Již několik měsíců přicházejí ze Slovinska zprávy o tom, že tamní vláda hodlá zrušit klasické nalepovací dálniční...

První vidlicový šestiválec spočítal geniální inženýr, exceloval v lanciích

Před sedmdesáti roky začala automobilka Lancia montovat do svého modelu Aurelia vidlicový šestiválec s úhlem 60 stupňů...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Chci se více věnovat ženě, v plánu je i založení rodiny, říká Adam Vojtěch

Bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (33) se po odchodu z funkce těší na chvilky strávené s přáteli a s manželkou...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...

Na Tinderu jsem se nestačila divit, popisuje redaktorka seznamování

Seznamovací aplikace využívá devětapadesát procent Čechů. A to už je dost na to, aby nám dokázaly pěkně zamíchat...

Překvapivé simulace: Roušky a respirátory chrání lépe, než byste řekli

Jak pomáhá ochrana obličeje zastavit šíření epidemie? Lépe, než by se na první pohled zdálo. Lidé totiž často...