„Přál bych si, aby si nová generace zachovala jednoduché tvary, na které lze v případě potřeby vzít kladivo,“ komentuje průmyslový designér a spolupracovník redakce Petr Siebert a loví z archivu obrázky, které vytvořil v roce 2015, kdy už bylo jasné, že s původním Defenderem je amen. Na prvním je původní provedení, který navždy zůstane automobilovou ikonou.
Druhý obrázek je ovšem o poznání zajímavější. Petr Siebert si takto představoval novodobého Defendera před pěti lety. Navázal na linky toho původního, zachoval některé charakteristické prvky a robustní, jednoduché tvary posunul do 21. století.
Britská automobilka Jaguar Land Rover bude novou generaci modelu Defender 4x4 vyrábět na Slovensku, nikoli v Británii, kde vznikal původní model. Nové provedení ikonického modelu zamíří do prodeje začátkem příštího roku poté, co jej firma představí na frankfurtském autosalonu letos na podzim. Značka Land Rover poodhaluje podobu nové generace modelu fotkami maskovaných vozů. Doteď prototypy najely přes 1,2 milionu kilometrů. Land Rover už prozradil také něco o testování (čtěte zde).
Prototypy nového Defenderu už otestovali také experti Federace Červeného kříže a Červeného půlměsíce (IFRC), se kterou britská automobilka spolupracuje už 65 let. První landrovery nastoupily do služby ke zdravotníkům v roce 1954.
Ti je protáhli v dubajských dunách a také slavnou horskou silnicí Džabal Bil Ajs. V Dubaji sídlí i globální automobilové centrum této zdravotnické federace.
První ohlasy těch, kdo se s autem svezli, říkají, že jízda v novém Defenderu má mnohem blíž k SUV. Předchůdce v mnoha ohledech připomínal válečný náklaďák křížený s traktorem.
Podobu nového provedení Defenderu poodhalily dva úniky na sociální sítě.
Hračkářská firma Lego chystá novou stavebnici řady Technic, z 2 573 dílků stavebnice kódového označení 42110 se má postavit právě nový Land Rover. Model s délkou 42 centimetrů dorazí na přelomu srpna a září. Fotografie balení ovšem unikla na veřejnost s předstihem a napoví mnohé o vzhledu dospělého vozu.
Další nápovědou je pak snímek, který se objevil na twitterovém účtu jednoho z milovníků značky. Má jít o fotografii displeje infotainmentu nového Defenderu.
Další instagramový únik napovídá ještě víc:
Nový Defender má být na rozdíl od rumpálovitého předchůdce opravdu vozem 21. století, ovšem se zachováním terénních vlastností, spolehlivosti a robustnosti předchůdce, jehož výroba skončila na začátku roku 2016. To znamená třeba i vyhřívaná a odvětrávaná sedadla, dotykovou televizi infotainmentu, výkonný audiosystém, LED-Matrix světla nebo až dvaadvacetipalcové ráfky (základní budou osmnáctipalcové).
Auto opouští klasickou rámovou konstrukci, vývojáři monokok hliníkové karoserie odvodili z platformy D7U Range Roverů. Tuhé nápravy nahradí nezávislé zavěšení, podvozek bude buď „ocelový“ s vinutými pružinami, nebo pneumatický se vzduchovými měchy. Defender má proto větší podběhy s delšími zdvihy kol a nejvyšší světlou výšku ze všech sériových land a range roverů.
Nový Defender bude k mání v několika délkách, ty ponesou klasické označení 90, 110 a 130, to už ovšem neoznačuje délku rozvoru v palcích jako kdysi. Nejkratší verze má délku 4,3 metru a rozvor 2,6 metru, „stodesítka“ je čtyři a třičtvrtěmetrová s třímetrovým rozvorem a provedení 130 má prodloužený zadní převis na konečnou délku 5,1 metru. Na šířku má nový Defender dva metry, výška podle provedení překonává o pár centimetrů 1,9 metru.
Nejkratší verze odveze pět, ale údajně i šest lidí ve dvou řadách sedadel podle provedení, nejdelší verze má být osmimístná.
Pod kapotu bude na výběr ze šesti motorů, tři benziňáky a tři nafťáky. Slabší budou dvoulitrové čtyřválce, nejvýkonnější třílitrové šestiválce, k mání bude i plug-in hybridní benzino-elektrická varianta. Pro Defender automobilka vyvinula nový osmistupňový automat s velmi krátkou jedničkou, která nahradí redukční plazivý převod.
Premiéra je naplánovaná na autosalon do Frankfurtu na 10. září, jako první se představí verze s prostřední délkou.
Nový Defender byl navržen a vyvinut ve Velké Británii v Gaydonu, jenž je domovem značky Land Rover, vyrábět se ovšem bude pro celý svět ve výrobním závodě ve slovenské Nitře, který byl oficiálně otevřen loni v říjnu.
Od roku 2020 by podle agentury Reuters měla být schopna ročně vyrobit 100 000 aut, projektována je na 150 000 vozů ročně. Zatím se tam montuje model Discovery.
Současný model Defender vyráběla 67 let do roku 2016 továrna Solihull nedaleko Birminghamu. Firma se do ní chystá významně investovat a podpořit výrobu dalších novogeneračních modelů Range Rover a Land Rover.