Autonovinky: Kalašnikov nabíjí, Vietnam útočí v USA a vítr zaražený čipy

  • 0
Automobilový Ježíšek naděluje v předstihu. Vietnamský nudlový král servíruje Američanům elektrická SUV, Američané pro změnu nabídnou světu nový dieselový pick-up. Nové kompaktní SUV od Maserati je stále na „čekačce“, zatímco tak trochu nečekaně se představilo extra auto Barbie v životní velikosti. Pojďme se podívat na to, jaké novinky v autobranži přinesl konec listopadu.

Nový Ford Ranger nedá bez nafty ani ránu

Zatímco na severoamerickém trhu je již více než 40 let prodejním šampionem mezi pick-upy Ford F-150, v celosvětovém měřítku má mnohem důležitější postavení model Ranger. Na rozdíl od amerického „kinga“ se totiž prodává ve 180 zemích světa. Ve své čtvrté generaci se nechal „efkem“ inspirovat, je větší, má hranatější příď a jeho vylepšený podvozek těží z rozvoru prodlouženého o 5 cm.

Víko ložné plochy poslouží také jako pracovní stůl s integrovaným měřidlem a upínáky pro uchycení a řezání stavebních materiálů. Velkou generační proměnou prošel interiér, digitální přístrojový štít doplňuje vertikálně orientovaná obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou 10,1 nebo 12 palců.

Na výběr bude jeden ze tří vznětových motorů, čtyřválců 2.0 turbo a 2.0 biturbo a konečně také třílitrového V6. Oba slabší motory jsou buď v kombinaci s manuálním řazením, nebo automatem. Šestiválec výhradně se samočinnou převodovkou s deseti stupni. Nový Ranger se bude nabízet se dvěma verzemi pohonu všech kol, a to buď elektronicky přiřaditelným, nebo stálým. Ranger se bude od prvního pololetí 2022 vyrábět v Thajsku a Jihoafrické republice. První vozy se v Evropě objeví až počátkem roku 2023. Nový Ranger bude v rámci spolupráce Volkswagenu a Fordu sdílet konstrukci a techniku s pick-upem VW Amarok.

Niro č. 2 přiváží bumerangy a strop z tapet

Jihokorejská značka Kia sype novinky jako z rukávu. Po modelu EV 6 a nové generaci SUV Sportage představila i druhé vydání crossoveru Niro. Vůz odhalený na veletrhu mobility v korejském Soulu, se bude opět vyrábět jako hybrid, plug-in hybrid a elektromobil. Žádné technické podrobnosti však zatím nebyly zveřejněny. Jisté je jen to, že hybridní verze dostanou jízdní režim „Greenzone Drive Mode“, který je na základě dat z navigace po vjetí do nízkoemisních zón přepne do čistě elektrického režimu.

Druhá generace Kie Niro se bude opět vyrábět jako hybrid, plug-in hybrid a...

Palubní deska připomíná tu v Kie EV6, stejný je i otočný volič převodovky. Digitální přístrojový štít je propojený s displejem multimediálního systému. Čalounění stropu je prý vyrobeno z recyklovaných tapet a sedadla využívají organický polyuretan a tkaninu Tencel vyrobenou z vláken eukalyptových listů.

Novinka byla inspirována dva roky starým konceptem Habaniro. Zadní světla jsou zasazena do kontrastně lakovaných zadních sloupků, které opticky přecházejí až do podběhu zadního kola a vytvářejí dojem jakýchsi bumerangů. Naživo se o tom budeme moci přesvědčit ve druhé polovině příštího roku, kdy nové Niro dorazí na evropský trh.

Dobře nabitý Kalašnikov?

Ruský zbrojařský gigant, který proslavil samopal AK47, se v posledních letech rozhodl rozšířit své portfolio. Nejdříve koncern Kalašnikov představil v roce 2018 poněkud úsměvný koncept elektromobilu CV-1 na bázi upraveného kombi Iž 21251 (prohlédněte si ho zde), elektrická tříkolka Ovum, připomínající Renault Twizy, již působila mnohem lépe. Kromě ostrých palných zbraní se navíc koncern Kalašnikov rozhodl vybavit ruskou armádu elektrickými motocykly a představil i koncept motocyklu pro kolonu ruského prezidenta Putina (k vidění tady). 

Očekává se, že jen 650 kg vážící stroj vyvine nejvyšší rychlost 80 km/h a na plnou baterii ujede okolo 150 km.

Před třemi lety Rusové představili také čtyřdveřový čtyřkolový prototyp IŽ-UV 4 a v roce 2019 také jeho taxi verzi. A nově se objevily snímky z patentového úřadu, které napovídají, že to koncern Kalašnikov myslí s výrobou vážně. Čtyřmístné vozítko s délkou 3,4 m, šířkou 1,5 m a výškou 1,7 m by mělo být poháněno elektromotorem s výkonem 50 kW (68 k). Očekává se, že jen 650 kg vážící stroj vyvine nejvyšší rychlost 80 km/h a na plnou baterii ujede okolo 150 km. Ve výbavě se prý počítá s klimatizací i topením. V patentových spisech se objevila i zaoblenější dvoumístná tříkolka IŽ-UV 3, která postrádá dveře. Během tuhých ruských zim to tedy bude tak trochu v duchu hry „Vyděržaj pijaněr!“

Verze s předním pohonem zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy, model s pohonem všech čtyř kol pak za 10,2 sekundy.

Suzuki S-Cross: Sametová evoluce

Nová generace japonského crossoveru cílí na své tradiční zákazníky, které nechce vylekat žádnými přelomovými změnami. Rozměrově i použitou technikou jede Suzuki S-Cross ve vyjetých kolejích předchůdce a působí spíše jako jeho velká modernizace. 

Karoserie je stejně velká, pod kapotou je stále stejný motor, v kapličce palubní desky jsou analogové přístroje a ventilaci nadále řídíte klasickými ovladači. Po pravé ruce řidiče je tradiční páka ruční brzdy a vedle ní u čtyřkolky i známý otočný volič pohonu všech kol AllGrip Select. který poskytuje volbu ze čtyř jízdních režimů (Auto, Sport, Snow a Lock). Vše tedy až na devítipalcový dotykový displej v horní části středového panelu, doplněný o Android Auto a Apple CarPlay, vypadá velmi povědomě.

Pod kapotou je přeplňovaný 1,4litrový zážehový čtyřválec s výkonem 95 kW (129 k), který si S-Cross vypůjčil z aktualizovaného Swiftu Sport. Je opatřený mild-hybridní 48V technologií, která se skládá z lithium-iontové baterie, integrovaného startovacího generátoru ISG a 48V-12V (DC/DC) měniče pro napájení komponent vyžadujících nižší napětí, včetně světel, audia a klimatizace. ISG funguje jako generátor i startér. Je poháněn řemenem a pomáhá zážehovému motoru vždy při rozjezdu vozu. Verze s předním pohonem zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy, model s pohonem všech čtyř kol pak za 10,2 sekundy. Kromě šestistupňového manuálu, je k dispozici rovněž automat se stejným počtem převodových stupňů. Novinka, která se bude vyrábět opět v Maďarsku, má již svoji cenu. Na českém trhu začíná na 508 900 Kč.

Nová elektroauta vietnamského nudlového krále

Na autosalonu AutoMobility v Los Angeles představila vietnamská společnost VinFast dva produkční elektrické crossovery VF e35 a VF e36 a oficiálně tak vstoupila prostřednictvím Kalifornie na severoamerický trh. V prvním případě se jedná o pětimístné provedení s 90kWh baterií a elektromotorem s výkonem 150 kW (204 k) a dojezdem 300 km. V druhém jde o sedmimístný model s délkou 5,1 metru, dvojicí elektromotorů s výkonem 300 kW (408 k) a akumulátorem s kapacitou 106 kWh, který zajistí dojezd 480 km. Design je dílem italského studia Pininfarina a při vývoji VinFast spolupracoval mj. s rakouskou automobilkou Magna Steyr. V portfoliu má i kompaktní crossover VF e34 a modely se spalovacím motorem Lux SA2.0, A20, Fadil a Prezident. Loni Vinfast prodal 30 tisíc vozů, součástí plánu pro rok 2022 je celosvětový prodej 15 tisíc kusů elektromobilů.

Vozy se vyrábějí v továrně ve vietnamském Hai Phongu, ale od roku 2024 se uvažuje i o produkci v USA. V prvním příštím roce se modely VinFast chystají i do Evropy, nejdříve do Německa, Francie a Nizozemska.

VinFast má za sebou zajímavý příběh. Založil ji první vietnamský miliardář Pham Nhat Vuong, který v roce 1993 začínal malou restaurací na Ukrajině a během několika let ovládl tamní trh instantních nudlí. V roce 2009 tento byznys prodal za 150 milionů dolarů firmě Nestlé a peníze dále zúročil. O osm let později založil vietnamskou automobilku VinFast, pro svoje vozy koupil platformy a motory od BMW a v roce 2018 v Paříži představil první prototypy chystaných modelů. O rok později otevřela svoji továrnu a v letošním roce ji začal řídit bývalý šéf Opelu Michael Lohscheller.

VinFast VF e36 je sedmimístný model s délkou 5,1 metru, dvojicí elektromotorů s výkonem 300 kW (408 k) a akumulátorem s kapacitou 106 kWh, který zajistí dojezd 480 km.

Rebel už nenabije

Trend přestaveb klasických aut na elektromobily nabírá na obrátkách. Do těchto vod vstoupila i milánská firma Garage Italia Customs, kterou založil jeden z akcionářů automobilky Fiat Lapo Elkann. Ano, ten, který před pěti lety vzbudil pozdvižení, když poté, co mu na večírku v New Yorku došly peníze na kokain, zavolal domů, že ho unesli, a že potřebuje výkupné (čtěte zde). Tato aféra je již zapomenuta, mezi tím se pustil do úprav aut, oženil se a pracuje na dceři, které chce dát jméno Italia. 

S dílnou Garage Italia Customs ovšem už od  října Lapo nemá nic společného, nepohodl se s novými spoluvlastníky a z projektu odešel, oznámil to na Twitteru.

Po Elkannově odchodu představil milánský ateliér projekt Icon-e, který patří do série přestaveb klasických aut na elektromobily. Prvním počinem s bateriemi místo nádrže byl Fiat 500 Spiaggina, který nyní následuje Panda 4x4 Icon-e. Dárcovské vozy jsou kompletně renovovány a spalovací motor nahrazen elektromotorem vyvinutým ve spolupráci s Newtron Group, který je připojen přímo k původní převodovce. Maximální dosažitelná rychlost je 115 km/h při dojezdu cca 100 km. Dobíjení v závislosti na způsobu trvá 3 až 8 hodin. Je to konec omamné vůně spalovaného benzinu, ale i olejových skvrn v garáži. Vzhůru tedy do bezemisních zón!

Panda 4x4 Icon-e dostala místo spalovacího motoru elektromotor, který je připojen přímo k původní převodovce.

Severovýchodní vítr má zpoždění

Nové kompaktní SUV Grecale, které doplní větší Levante, má odstartovat velkou ofenzivu Maserati. Jak známo, tak pojmenování aut po nejznámějších větrech světa je u Maserati tradicí. Počínaje rokem 1963, s legendárním Mistralem, značka následovala tuto praxi s Ghibli, Bora, Merak a Khamsin. V roce 2016 bylo první SUV značky pojmenováno Levante. Nyní je na řadě Grecale, silný severovýchodní vítr Středozemního moře.

Zamaskovaná Maserati Grecale před katedrálou v Milánu.

Očekávaná novinka přijíždí bohužel ve špatné době. Jeho světová premiéra měla proběhnout již letos na jaře a hned poté mělo Grecale sjíždět z výrobních linek továrny v Cassinu. Společně s Giulií a Stelviem, s nímž sdílí platformu Giorgio i použitou techniku. Poté byla kvůli covidu premiéra posunuta na 16. listopadu, do toho zase pro změnu „hodil vidle“ (u Maserati symbolicky; ano, víme, ve znaku je Neptunův trojzubec) nedostatek čipů. 

Italové se tedy nakonec na poslední chvíli rozhodli tento model představit až na jaře příštího roku. Již tak natahované představování očekávaného money makera Maserati muselo být ještě protažené. Grecale se nejdříve představilo v maskované podobě, zpočátku na rozmazaných fotografiích, poté ostrých, název nového modelu byl dokonce vyvěšen na hlavní plachtě trimaranu Maserati Multi 70. Po odložení premiéry muselo marketingové oddělení vařit z vody a prostřednictvím 80 zamaskovaných prototypů Grecale se rozhodlo zajistit publicitu vytvořením znaku trojzubce.

Nové Grecale má být sportovnější alternativou k rozměrově jen o trochu většímu modelu Levante. Grecale má být vybaveno přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem v mild-hybridním provedení s očekávaným výkonem 221 kW (300 k), což by mu mělo umožnit zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a dosáhnout maximálky 240 km/h. Kupující, kteří hledají větší výkon, budou mít na mušce odladěnou verzi 3,0litrového motoru V6 s dvojitým přeplňováním z kupé MC20. Ve hře je údajně i čistě elektrická verze.

Cayman jede ve stopách Trabantu

Kdo se ještě v těch různých verzích, podverzích a nadverzích Porsche vyzná? V tomto případě se však jedná o velmi zajímavý exemplář. Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport pro klientský závodní program pohání čtyřlitrový šestiválcový vysokootáčkový boxer o výkonu 368 kW (500 k) převzatý ze současného závodního vozu 911 GT3 Cup. Je tedy téměř o pětinu výkonnější než 3,8litrový motor, který byl použit u předchozího modelu. 

Materiál Amplitex od švýcarské společnosti Bcomp, jehož základem jsou lněná vlákna v kombinaci s epoxidovou pryskyřicí, posloužil mj. pro výrobu kapoty, předních blatníků, nárazníku se spoilerem, dveří i zadního křídla.

Dvouspojková převodovka PDK má nově sedm rychlostních stupňů, z nichž všechny mají kratší převodový poměr. Výsledkem jsou v průměru o dvě procenta rychlejší časy na kolo. Hodnota zrychlení 0 až 100 km/h tak klesla na 3,4 s a nejvyšší rychlost se vyšplhala na 314 km/h. Vůz absolvuje jedno kolo na Severní smyčce Nürburgringu o 23,6 s rychleji než předchozí verze.

Prázdný závodní cayman je s hmotností 1415 kg o 35 kg lehčí. V mnohem větší míře používá udržitelnou alternativu k uhlíkovým vláknům. Tou je materiál Amplitex od švýcarské společnosti Bcomp, jehož základem jsou lněná vlákna v kombinaci s epoxidovou pryskyřicí. Kromě kapoty, předních blatníků a nárazníku se spoilerem jsou z tohoto materiálu rovněž dveře, zadní křídlo a také konstrukční základ volantu. Po případné nehodě tak možná stejně jako v případě legendárních trabantů bude hodně materiálu na trsátka…

Crossoverové zbrojení Mazdy

Mazda celosvětově diverzifikuje svoji modelovou paletu. Japonská automobilka si již na konci roku 2019 zaregistrovala názvy CX od CX-10 po CX-90 a teprve nedávno oznámila, že rozšíří svou modelovou řadu v Evropě i po celém světě o nové crossovery. Zatímco pro Evropu chystá modely CX-60 a CX-80, exkluzivně pro USA připravila model crossover CX-50, který je větší než CX-5 a nabízí i více prostoru.

Crossover Mazda CX-50, který je větší než CX-5, je určený exkluzivně pro trh USA.

Základem novinky je malá platforma, kterou již využívají Mazdy 3 a CX-30. A od nich si model CX-50 vypůjčil také techniku. Vrcholným motorem je přeplňovaný zážehový čtyřválec Skyactiv-G o objemu 2,5 litru, základem pak jeho atmosféricky plněná verze. Obě provedení disponují šestistupňovou samočinnou převodovkou. Později budou následovat hybridní i plug-in hybridní verze, vyvinuté ve spolupráci s Toyotou. Mazda CX-50 disponuje systémem pohonu všech kol I-Activ a nově také možností volby jízdních režimů Mi-Drive pro použití mimo zpevněné silnice a s funkcemi pro tažení přívěsů.

Kromě modelu CX-50, který se bude vyrábět v závodě postaveném společně s Toyotou v Huntsville v Alabamě, bude Mazda v budoucnu nabízet v USA i v některých zemích mimo EU také modely CX-70 a CX-90 na velké platformě a s novým přeplňovaným řadovým šestiválcem a plug-in hybridem.

„Extra“ auto Barbie v životní velikosti

Hračkářská firma Mattel vystavila na autosalonu v Los Angeles auta panenky Barbie v měřítku 1:1. Pod karoserií s křídlovými dveřmi a světlomety ve tvaru hvězd se ukrývá elektrický Fiat 500 s interiérem v dominantní růžové. Jen aby to u Mattelu neschytali za podporování stereotypů… Disney již ze svých produktů odstranil označení „pro holky“ a „pro kluky“. A podobně i Amazon přestal hračkářské zboží rozdělovat na chlapecké a dívčí. Stačilo by ale říci, že Barbie vozí v autě Ken.

Pod karoserií s křídlovými dveřmi a světlomety ve tvaru hvězd se ukrývá elektrický Fiat 500e.

Pokud vás zajímá, proč má auto označení „extra“, je to proto, že to je název nejnovější řady hraček Barbie. V autě nechybí kožešinové opěrky hlavy a v zadním kufru ani malý bazének pro domácí mazlíčky. K dispozici jsou také přední 20palcová a zadní 22palcová růžová a duhová kola. A světlomety auta jsou zlaté a ve tvaru hvězd, což je prý velmi „Barbie styl“. Zástupce Mattelu ostatně popsal výhody pojetí vozu jako „více je více“. Tedy v duchu hesla: „Čím více pruhů, tím více Adidas.“