Průzkum amerického ministerstva obchodu proběhl ve více než 150 technologických firmách. Jeho závěry ukazují, že průměrné zásoby polovodičů klesly za dva roky o téměř devadesát procent. Informovaly o tom stanice BBC a CNN.
Automobilkám budou chybět čipy až do roku 2023 |
Studie vidí za globálním nedostatkem čipů, který trápí řadu průmyslových odvětví po celém světě, hned několik faktorů. Tím největším je podle amerických úředníků vzrůstající poptávka, která měla loni oproti roku 2019 stoupnout až o 17 procent.
Důsledkem vyšší poptávky klesly průměrné zásoby polovodičů ve firmách ze 40 dní v roce 2019 na pouhých pět dní v roce loňském. V některých společnostech jsou nyní zásoby dokonce ještě menší, a to hlavně v případě automobilek.
Američané upozorňují na to, že pandemie nemoci covid-19 a s ní spojená protipandemická opatření celosvětový nedostatek čipů značně zesílila. Ministerstvo ale zároveň varuje, že situace na trhu s polovodiči se po úplném odeznění koronavirové pandemie do normálu zcela snadno vrátit nemusí.
Proč nemají automobilky čipy? Žijí v polovodičové době kamenné, říká manažer |
„Vzhledem k raketově rostoucí poptávce a plnému využití stávajících výrobních zařízení je zřejmé, že jediným řešením této krize bude z dlouhodobého hlediska transformace našich domácích výrobních kapacit,“ uvedla ministryně obchodu Gina Raimondo ve svém oficiálním prohlášení.
Administrativa prezidenta Joe Bidena tak tlačí na Kongres, aby v co možná nejbližší době schválil dotace na podporu výroby polovodičů ve Spojených státech.
„Jde o národní a ekonomickou bezpečnost i pracovní místa,“ řekl Biden minulý týden ohledně nutnosti zvýšit produkci čipů ve Spojených státech.
Čipy umíme v České republice vyvinout, ale ne vyrobit, zaznělo v Rozstřelu |
Zveřejněná studie také varuje, že každé zadrhnutí globálních dodavatelských řetězců vyvolá v řadě průmyslových sektorů další obrovská zdržení a odstávky výroby.
Absolutně nejméně je na světových trzích takzvaných waferů, které v průmyslu tvoří základ pro výrobu mikroobvodů. To je také podle výzkumu ten hlavní důvod, proč automobilky po celém světě, na rozdíl od jiných průmyslových odvětví, čelí četnějším odstávkám ve výrobě.
Ačkoliv některé firmy, jako třeba Samsung, začaly do výroby polovodičů už investovat, výsledky těchto kroků se na trhu s polovodiči ukáží nejdříve v roce 2024. Konkrétní termín, kdy globální čipová krize skončí, ale studie amerického ministerstva neuvádí.