Neděle 28. listopadu 2021, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. listopadu 2021 René

KOMENTÁŘ: Veřejnou dopravu čekají po koronaviru velké problémy

Veřejná doprava je jednou z dalších oblastí ohrožených současnou situací. Nejčernější scénář je ten, že se po návratu života k normálu brzy dočkáme ucpaných center měst a omezení veřejné dopravy. Nad budoucností se zamýšlí Zdeněk Lokaj, expert na dopravní systémy a telematiku, který přednáší na Fakultě dopravní ČVUT v Praze.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Městská hromadná doprava jezdí podle prázdninových jízdních řádů, a přesto jsou tramvaje poloprázdné, železniční dopravci omezili počty dálkových rychlíků a v příměstských vlacích byste s trochou nadsázky počet cestujících spočítali na prstech jedné ruky, ať je všední den, víkend, ráno nebo večer.

Můžeme se utěšovat tím, že během karantény nikdo moc necestuje a určitě se s ukončením krizových opatření zase všechno vrátí do normálu. Bohužel je v tomto případě přání spíše otcem myšlenky.

I když současná opatření brzy skončí, dá se očekávat, že návrat cestujících do veřejné dopravy bude hodně pozvolný. Strach z nákazy u značné části cestujících bude přetrvávat, takže mnoho z nich zvolí radši automobil, místo aby cestovali autobusem nebo vlakem, případně svou cestu raději odloží. Když si k tomu přičteme i nejnižší cenu pohonných hmot za poslední desetiletí, je tento scénář daleko pravděpodobnější.

To však znamená, že se zvýší intenzita provozu a množství osobních automobilů v centrech měst, kde budou stát častěji v kolonách a negativně ovlivňovat jak životní prostředí, tak život jejich obyvatel. Příjezdové trasy do měst budou kolabovat pod zvýšenou zátěží víc než obvykle a veřejná doprava odepíše tržby za jízdné, které těmto lidem neprodá, v řádech milionů korun. V takové situaci nikdo nezvítězí, prohrajeme úplně všichni. A tím to zdaleka nekončí.

Zajištění dopravní obslužnosti je financováno z tržeb za jednotlivé jízdné, časové kupony a z dotace objednatelů, kterými jsou stát, kraje i města. Veřejná doprava je dotovaná prakticky všude, protože pokud by dopravci v jízdném účtovali veškeré své náklady, pro většinu cestujících by byla díky vysoké ceně neatraktivní nebo by v některých oblastech, kde je příliš nízká poptávka cestujících, dopravci vůbec nejezdili.

Pokud však cestující přesednou do svých automobilů a turisté nepřijedou, nebo jich přijede významně méně, většina tržeb za jednotlivé jízdenky se rozplyne. Celý systém financování se tak zásadně naruší a zvýší se tlak na další dotace veřejné správy, která má však pouze jediný zásadní zdroj svých příjmů, a to jsou daně. Ale co když se jejich výběr sníží v důsledku očekávané ekonomické recese? Nalít do systému veřejné dopravy další peníze pak bude hodně obtížné.

Ilustrovat to můžeme na hospodaření Dopravního podniku hl.m. Prahy (DPP), pro který představuje jednotlivé jízdné 42 % celkových tržeb, což podle výroční zprávy v roce 2018 bylo 1,8 miliardy Kč. Když si představíme výpadek poloviny z této částky, který by mohl nastat v důsledku zásadního úbytku turistů a omezení nepravidelných cestujících, tak by to už viditelně ovlivnilo celkový třináctimiliardový provozní rozpočet dopravce.

Využití linek metra v době epidemie koronaviru.

Využití linek metra v době epidemie koronaviru.

Pokud budeme chtít udržet stávající kvalitu, počet i četnost linek, bude nutné najít další prostředky v městské kase, nebo omezit jiné výdaje, jako jsou třeba investice do nových dopravních prostředků či další náklady. V opačném případě se četnost linek sníží a vliv na dopravní obslužnost ucítí cestující. 

A platí to nejen pro městskou dopravu, ale i pro všechny ostatní druhy veřejné služby zajišťující přepravu lidí, od příměstských autobusů po vlakové spoje napříč republikou.

Právě omezení veřejné dopravy je největší riziko současné situace, když pomineme pravidelné cestující, kteří mají časové kupony, existuje velká skupina cestujících, jenž nejezdí pravidelně, kupují si jednotlivé jízdenky a jsou ochotni využívat veřejnou dopravu, jen když jezdí včas, dostatečně často a tam, kam potřebují.

Za posledních pár let se to celkem naučili a jejich počet narůstá, takže už pro nás byznysmen v dobře padnoucím obleku není v tramvaji jednorožcem, ale celkem běžnou součástí pestré palety pasažérů. Dnes ovšem čelíme vážnému riziku, že se do svého auta zase vrátí zpátky. A nejen oni.

Už dnes bychom se proto měli začít významně zabývat otázkami, jak bude veřejná doprava v blízké budoucnosti fungovat a z čeho ji budeme financovat.

Každá mimořádná situace je více než tragédie spíše příležitost, jak současný dopravní systém změnit a posunout, aby lépe vyhovoval požadavkům a podmínkám 21. století i měnícímu se chování nás, cestujících. Jen ji nesmíme promarnit a bát se takové změny provést, i když nebudou snadné. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Odtažený vrak Škody 120 se vydražil za víc než stonásobek vyvolávací ceny

Přes sto lidí se přišlo podívat na premiérovou dražbu autovraků, které nechalo Ústí nad Labem odstranit z ulic. Radnice...

Neuvěřitelný příběh Fordu Transit. Nejstarší na světě čeká v Česku na opravu

Premium Měl být vyvezen do Afriky. V Německu nejspíš sloužil jako zmrzlinářské auto. Na koncerty s ním jezdila legendární...

Automobilová lochneska. Utajovaný elektromobil Apple dorazí v roce 2025

Premium Opakovaně se o ní objeví pár kusých informací slibujících naprosto revoluční přístup, který autoprůmysl nepoznal. Aby...

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém vzniku. František Brand...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autoland Česko. V srdci Evropy vyrábíme sedmnáct aut, prohlédněte si je

Česko patří rozlohou a počtem obyvatel mezi menší země Evropy, naopak v automobilovém průmyslu mezi významnější...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: první tesly Made in Germany u nedokončené továrny

Na staveništi v Grünheide u Berlína se šturmuje, fabrika Tesly je těsně před dokončením. Tobias Lindh, nadšenec, který...

Ambiciózní čínská elektromobilka chce konkurovat Tesle, tlačí se do Evropy

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng, konkurent americké Tesly, se chce stát světovou automobilkou a v zahraničí hodlá...

VIDEO: Leoš Mareš vysvětluje elektromobilitu na Škodě Enyaq

Tlak na rozšíření elektromobilů se stále stupňuje. Bateriové SUV Enyaq má u Škody absolutní prioritu úplně ve všem....

Z banky mezi top piloty. Tom Kristensen o závodění v Japonsku, Le Mans i prohrách

Premium Dánský závodník Tom Kristensen je devítinásobný vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, nikdo jiný na tomto okruhu...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Často lidi vykolejíme, přiznávají manželé Černí. Oba nosí dámskou módu

Michaela a Vlastimil Černí se rádi oblékají podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželé...

Jakub Vágner se oženil. S rybářkou Claudií si řekli ano na lodi

Populární rybář Jakub Vágner (39) se oženil. V sobotu po poledni si vzal svou německou přítelkyni Claudii, se kterou...