Pondělí 8. března 2021, svátek má Gabriela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. března 2021 Gabriela

Eko kamiony jsou připravené, ale není pro ně poptávka a infrastruktura

Ani švédský výrobce kultovních kamionů se nevyhýbá eko budoucnosti. Scania pracuje s různými ekologicky přívětivými řešeními nákladní autodopravy, nabídne vozy na bateriový pohon i vodík, bionaftu, bioethanol, nezapomněli ani na takzvanou E-Higway s dráty nataženými nad dálnicí. Zákazníci se však zatím nehrnou.

Kamion Scania | foto: Scania

Švédský výrobce kamionů a autobusů Scania jezdí stejně jako automobilky testovat do skandinávské zimy. Vyrazili jsme za nimi do největšího norského zimního horského střediska Trysil, které leží přímo na norsko-švédské hranici, asi 200 kilometrů severně od hlavního města Oslo.

Scania v Norsku představila své nejnovější modely, šlo však hlavně o to zajezdit si na sněhu. To vyžaduje od řidičů přece jen něco jiného než obvyklá jízda v letních měsících po evropských dálnicích. 

Fotogalerie

Kdo neměl řidičák na nákladní automobily, mohl si jízdu po sněhu a ledu vyzkoušet alespoň v uzavřeném prostoru trysilského letiště Säterasen. Ti, kteří řidičské oprávnění C vlastnili, se vydali za doprovodu do okolí. 

Vyzkoušet se dalo více než 20 modelů, počínaje R280, R320, R410, R450, R500, R540, R580, R650 až R730, různě naložené a s různými návěsy a přívěsy. Za samostatnou zmínku stojí hybridní model P320, s nímž například firma McDonalds zásobuje své restaurace ve Stockholmu. Auto na elektrický pohon neslyšně rozváží hamburgery nočním švédským hlavním městem, a teprve až se baterie vybijí, automaticky se pohon přepne na naftový agregát. 

Až to bude zákazník chtít

O elektrickém pohonu se v Trysilu hodně mluvilo. A dokonce rozumně. Ani švédská Scania se eko budoucnosti nevyhnula. Ukázala svou studii se všemi možnými uvažovanými ekologicky přívětivými řešeními nákladní automobilové dopravy, počínaje vozy na bateriový pohon, na vodík, bionaftu, bioethanol, nezapomněli ani na takzvanou E-Higway s dráty nataženými nad dálnicí. 

Kamion Scania

Zkoumají všechny alternativy redukce CO2, o kterých jste kdy slyšeli. Seriozně a vážně. Samozřejmě s výhledy na pět, deset, nebo i více let do budoucnosti. Jenže úplně v závěru hodinové přednášky marketingový a prodejní specialista a podle vizitky tzv. „Electrification Officer“ Peter Forsberg přiznal jednu důležitou věc: „Jsme sice připraveni a vývoj jsme nezaspali, dokud to však naši zákazníci nebudou od nás přímo vyžadovat a tato auta kupovat a také dokud nebude dobudovaná infrastruktura, není důvod začít je ve velkém vyrábět.“

Na severu nejen méně světla, ale letos i méně sněhu

Odpověď na otázku, proč si vlastně švédský výrobce vybral pro zimní ježdění sousední norské kopce místo roviny jižního Švédska, je jednoduchá. Podle Trysilských tu v lednu napadnou minimálně dva, nebo spíš tři metry sněhu. 

Kamion Scania
Kamion Scania
Kamion Scania

Letos je to ovšem slabší, muselo nám stačit pouhých 60 centimetrů a pořadatelé se doslova modlili, aby bílá pokrývka, než se akce uskuteční, nestačila úplně odtát. Stačilo však vyjet o pár kilometrů do okolních hor dál a čisté hromady sněhu tu najednou vypadaly jako v zimní severské pohádce.

Specifikem jsou tradičně i krátké dny. Ještě v devět ráno nebylo pro kamery a fotoaparáty dost světla, i když se nízko na obzoru ukazovalo po celou dobu slunce. Nestačilo ani pořádně vystoupat nad naše hlavy a sotva začalo odpoledne, už se zase stmívalo.

S kamionem na sněhu a ledu

O specifiku jízdy na sněhu a ledu jsme si povídali s vedoucím školitelem řidičů českého zastoupení Scanie Alešem Biskupem: „Je velice důležité, aby řidič řešil problémy, ještě než nastanou, než je potom muset řešit později. A to chce hlavně plynulou jízdu a umět předvídat. Například, že se vůz blíží k mostu, který může být zespodu promrzlý a tedy uklouzaný. Nebo když kamion zajede z otevřené krajiny do lesa, mohou se podmínky na silnici rázem změnit.“ 

To ostatně platí pro všechna auta, i pro ta osobní. V moderních kamionech jsou také nahrané přes GPS topografické údaje a vůz se sám přizpůsobuje terénu a hmotnosti nákladu. Tempomat tak dokáže bez asistence vyhodnotit, zda před kopcem bude nutné přidat plyn.

Základem je dobré obutí

V Česku není obvyklé přezouvat kamiony na zimní obutí. Jednak je to drahé, a pokud není v zimě dostatečná zima, zimní pneumatiky se rychle sjedou. Když potom řidič jezdí přes Evropu, například z České republiky do Španělska, nevyplatí se to. 

Ve Skandinávii nebo v Rakousku přes Alpy je to však nutností. Aleš Biskup také radí, že by měl být každopádně každý vůz na zimu vybaven řetězy. „Může přijít náhlá kalamita a řetězy jsou pak opravdu nutné. Pokud jedete do Švédska, vůbec vás bez řetězů nepustí na trajekt,“ dodává.

Je pro kamion horší vítr, nebo námraza?

„Myslím si, že námraza je nebezpečnější,“ říká Aleš Biskup. „Vítr má zase vliv na spotřebu. Při zvyšující se rychlosti a protivětru narůstá odpor vzduchu a spotřeba se navyšuje.“ A jsme zase zpátky u plynulosti jízdy. „Když je stojící vozidlo na volnoběžných otáčkách, je spotřeba kolem litru, litru a půl paliva na hodinu, při studeném startu jde až o pět litrů na hodinu. Důležité pro nižší spotřebu je také správné nastavení spoileru,“ prozradil Biskup.

Zkušení šoféři to jistě znají, elektronika dokáže jejich těžkému řemeslu hodně pomáhat. Jednoduchým stlačením ovladače se zapíná uzávěrka diferenciálu a odpojí se trakční kontrola. Tato hra má však svá pravidla, která je nutné dodržovat. Uzávěrka se nesmí zapínat, když už kola prokluzují, nesmí se zapínat v zatáčce a také za sucha. Na konci jízdy potom kamion předloží řidiči vysvědčení a ukáže, jakým způsobem řídil. Majitel spediční firmy si to může později zkontrolovat.

Ne všichni řidiči vědí, že i vůz s automatickým řazením se dá pro případ nouze rozhoupat. U Scanie to funguje tak, že se nejprve vypne trakční kontrola, zapne se uzávěrka diferenciálu a zařadí rychlost. „Když se přidá plyn, auto se rozjede a kola začnou hrabat, když se pak plyn pustí, auto necouvne. Potom stačí lehkým stlačením řadící páčky navolit manévrovací mód, na palubní desce se rozsvítí ikonka AM, tedy zkráceně manévrovací mód, a v něm se auto nechá rozhoupat,“ radí Aleš Biskup.

Autor:
  • Nejčtenější

Automobilky na rozcestí: sebevražda elektrickým proudem je jedinou možností

Vynálezy Nicolause Otta a Rudolfa Diesela to mají spočítané. Mnohde už zcela přesně. Jednotlivé země se předhánějí,...

Platnost řidičáků a technických prohlídek se prodlužuje, úřady a STK fungují

Propadnuté řidičské nebo profesní průkazy či technické prohlídky vozidel se prodlužují o deset měsíců. Prodloužení se...

Nejlepší motory v nových autech se hledají těžko. Je jich málo

Říkáte si, že vybrat pět nejlepších motorů dneška je přece jednoduché? Tak nám v té hromadě přeplňovaných litrových...

Octavia TDI je ekologičtější než některé hybridy. V testu exceloval i vodík

Překvapivé výsledky přineslo aktuální srovnání organizace Green NCAP, které hodnotí skutečný vliv vozů na životní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda chce škrtnout tři tisíce míst, bojí se odbory. Vadí jim i covidové směny

Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 tisíce lidí....

Exploze viru: v domově důchodců ve Vrchlabí zabil polovinu seniorů

Premium Tragédie v domově seniorů varuje, jak rychle se šíří nákaza koronavirem a jak smrtelná může být. Celorepublikově pak...

Randění pod rouškou. Reportérka absolvovala sedm pokusů o seznámení

Premium „Jestli si někoho nenajdeš, než ti bude třicet, nainstaluju ti seznamku,“ oznámila mi moje nejlepší kamarádka. Patřím...

Zavřené nezavřené restaurace. Jak vypadá zapovězený společenský život?

Premium Zaplněné stoly, skupinky lidí se sklenicemi vína a smích nesoucí se až na ulici. Nejde o výjev starý víc než rok, ale o...

  • Další z rubriky

Škoda chce škrtnout tři tisíce míst, bojí se odbory. Vadí jim i covidové směny

Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 tisíce lidí....

Malá součástka = velké problémy. Automobilky jsou v pozici, kterou neznají

Premium Autoprůmysl dneška, to je jeden velký sklad na kolech. Mantrou výroby aut je systém „just in time“, tedy dodávek...

Autofotka týdne: Zemřel sochař plechu, který oblékal nejdražší auta světa

Tvary nádherného Ferrari GTO jsou dílem Giotta Bizzarriniho a Sergia Scagliettiho, italský automobilový klenot by...

Úžasný nesmysl. Čínskou buginu na pásech nic nezastaví

Důvody, proč si pořídit čtyřkolku na pásech, najdeme rychle. Jsou ovšem případy, kdy je jednodušší všechno svést na...

Nepravda a účelovka, říká Koukal o tvrzení exmanželky Soukalové

Po obviněních bývalé biatlonistky Gabriely Soukalové (31), že ji exmanžel Petr Koukal (35) podváděl a utrácel její...

Zemřel rockový bubeník kapely Citron a podnikatel Radim Pařízek

Zemřel rockový bubeník spjatý zejména s heavymetalovou kapelou Citron Radim Pařízek. Hudebníkovi, který se uplatnil i v...

Jeden partner byl sadista, druhý asexuál, říká autorka erotické trilogie

Blanka Lipinska (35) se proslavila svou erotickou trilogií s názvem 365 dní. Polská spisovatelka si momentálně užívá na...

České lvy vyhrál Šarlatán, z herců Trojan, Borová, Mádl a Špalková

Filmové ceny Český lev za rok 2020 vyhrál životopis léčitele Šarlatán, vyslaný rovněž za Oscary. Cenu pro herce v...

Těžká z dokumentu V síti má kromě manžela a přítelkyně i další milostné vztahy

Tereza Těžká (25) je divákům známá jako jedna z představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních predátorech V...