Sobota 26. listopadu 2022, svátek má Artur
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. listopadu 2022 Artur

Eko kamiony jsou připravené, ale není pro ně poptávka a infrastruktura

Ani švédský výrobce kultovních kamionů se nevyhýbá eko budoucnosti. Scania pracuje s různými ekologicky přívětivými řešeními nákladní autodopravy, nabídne vozy na bateriový pohon i vodík, bionaftu, bioethanol, nezapomněli ani na takzvanou E-Higway s dráty nataženými nad dálnicí. Zákazníci se však zatím nehrnou.

Kamion Scania | foto: Scania

Švédský výrobce kamionů a autobusů Scania jezdí stejně jako automobilky testovat do skandinávské zimy. Vyrazili jsme za nimi do největšího norského zimního horského střediska Trysil, které leží přímo na norsko-švédské hranici, asi 200 kilometrů severně od hlavního města Oslo.

Scania v Norsku představila své nejnovější modely, šlo však hlavně o to zajezdit si na sněhu. To vyžaduje od řidičů přece jen něco jiného než obvyklá jízda v letních měsících po evropských dálnicích. 

Kdo neměl řidičák na nákladní automobily, mohl si jízdu po sněhu a ledu vyzkoušet alespoň v uzavřeném prostoru trysilského letiště Säterasen. Ti, kteří řidičské oprávnění C vlastnili, se vydali za doprovodu do okolí. 

Vyzkoušet se dalo více než 20 modelů, počínaje R280, R320, R410, R450, R500, R540, R580, R650 až R730, různě naložené a s různými návěsy a přívěsy. Za samostatnou zmínku stojí hybridní model P320, s nímž například firma McDonalds zásobuje své restaurace ve Stockholmu. Auto na elektrický pohon neslyšně rozváží hamburgery nočním švédským hlavním městem, a teprve až se baterie vybijí, automaticky se pohon přepne na naftový agregát. 

Až to bude zákazník chtít

O elektrickém pohonu se v Trysilu hodně mluvilo. A dokonce rozumně. Ani švédská Scania se eko budoucnosti nevyhnula. Ukázala svou studii se všemi možnými uvažovanými ekologicky přívětivými řešeními nákladní automobilové dopravy, počínaje vozy na bateriový pohon, na vodík, bionaftu, bioethanol, nezapomněli ani na takzvanou E-Higway s dráty nataženými nad dálnicí. 

Kamion Scania

Zkoumají všechny alternativy redukce CO2, o kterých jste kdy slyšeli. Seriozně a vážně. Samozřejmě s výhledy na pět, deset, nebo i více let do budoucnosti. Jenže úplně v závěru hodinové přednášky marketingový a prodejní specialista a podle vizitky tzv. „Electrification Officer“ Peter Forsberg přiznal jednu důležitou věc: „Jsme sice připraveni a vývoj jsme nezaspali, dokud to však naši zákazníci nebudou od nás přímo vyžadovat a tato auta kupovat a také dokud nebude dobudovaná infrastruktura, není důvod začít je ve velkém vyrábět.“

Na severu nejen méně světla, ale letos i méně sněhu

Odpověď na otázku, proč si vlastně švédský výrobce vybral pro zimní ježdění sousední norské kopce místo roviny jižního Švédska, je jednoduchá. Podle Trysilských tu v lednu napadnou minimálně dva, nebo spíš tři metry sněhu. 

Kamion Scania
Kamion Scania
Kamion Scania

Letos je to ovšem slabší, muselo nám stačit pouhých 60 centimetrů a pořadatelé se doslova modlili, aby bílá pokrývka, než se akce uskuteční, nestačila úplně odtát. Stačilo však vyjet o pár kilometrů do okolních hor dál a čisté hromady sněhu tu najednou vypadaly jako v zimní severské pohádce.

Specifikem jsou tradičně i krátké dny. Ještě v devět ráno nebylo pro kamery a fotoaparáty dost světla, i když se nízko na obzoru ukazovalo po celou dobu slunce. Nestačilo ani pořádně vystoupat nad naše hlavy a sotva začalo odpoledne, už se zase stmívalo.

S kamionem na sněhu a ledu

O specifiku jízdy na sněhu a ledu jsme si povídali s vedoucím školitelem řidičů českého zastoupení Scanie Alešem Biskupem: „Je velice důležité, aby řidič řešil problémy, ještě než nastanou, než je potom muset řešit později. A to chce hlavně plynulou jízdu a umět předvídat. Například, že se vůz blíží k mostu, který může být zespodu promrzlý a tedy uklouzaný. Nebo když kamion zajede z otevřené krajiny do lesa, mohou se podmínky na silnici rázem změnit.“ 

To ostatně platí pro všechna auta, i pro ta osobní. V moderních kamionech jsou také nahrané přes GPS topografické údaje a vůz se sám přizpůsobuje terénu a hmotnosti nákladu. Tempomat tak dokáže bez asistence vyhodnotit, zda před kopcem bude nutné přidat plyn.

Základem je dobré obutí

V Česku není obvyklé přezouvat kamiony na zimní obutí. Jednak je to drahé, a pokud není v zimě dostatečná zima, zimní pneumatiky se rychle sjedou. Když potom řidič jezdí přes Evropu, například z České republiky do Španělska, nevyplatí se to. 

Ve Skandinávii nebo v Rakousku přes Alpy je to však nutností. Aleš Biskup také radí, že by měl být každopádně každý vůz na zimu vybaven řetězy. „Může přijít náhlá kalamita a řetězy jsou pak opravdu nutné. Pokud jedete do Švédska, vůbec vás bez řetězů nepustí na trajekt,“ dodává.

Je pro kamion horší vítr, nebo námraza?

„Myslím si, že námraza je nebezpečnější,“ říká Aleš Biskup. „Vítr má zase vliv na spotřebu. Při zvyšující se rychlosti a protivětru narůstá odpor vzduchu a spotřeba se navyšuje.“ A jsme zase zpátky u plynulosti jízdy. „Když je stojící vozidlo na volnoběžných otáčkách, je spotřeba kolem litru, litru a půl paliva na hodinu, při studeném startu jde až o pět litrů na hodinu. Důležité pro nižší spotřebu je také správné nastavení spoileru,“ prozradil Biskup.

Zkušení šoféři to jistě znají, elektronika dokáže jejich těžkému řemeslu hodně pomáhat. Jednoduchým stlačením ovladače se zapíná uzávěrka diferenciálu a odpojí se trakční kontrola. Tato hra má však svá pravidla, která je nutné dodržovat. Uzávěrka se nesmí zapínat, když už kola prokluzují, nesmí se zapínat v zatáčce a také za sucha. Na konci jízdy potom kamion předloží řidiči vysvědčení a ukáže, jakým způsobem řídil. Majitel spediční firmy si to může později zkontrolovat.

Ne všichni řidiči vědí, že i vůz s automatickým řazením se dá pro případ nouze rozhoupat. U Scanie to funguje tak, že se nejprve vypne trakční kontrola, zapne se uzávěrka diferenciálu a zařadí rychlost. „Když se přidá plyn, auto se rozjede a kola začnou hrabat, když se pak plyn pustí, auto necouvne. Potom stačí lehkým stlačením řadící páčky navolit manévrovací mód, na palubní desce se rozsvítí ikonka AM, tedy zkráceně manévrovací mód, a v něm se auto nechá rozhoupat,“ radí Aleš Biskup.

Autor:
  • Nejčtenější

Moskvič jde po dvacetileté přestávce opět do výroby, auta bere od Číňanů

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábět se budou v bývalém závodě francouzské...

Češi a elektromobily: Optimismus vs. opatrná realita aut, na která nemají

Exkluzivně Po celý říjen mohli čtenáři formou ankety vyjádřit, jaká kritéria pro ně hrají roli při volbě nového vozu a zda by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plná baterie za pět minut. Čínské NIO už má v Evropě výměnnou stanici

Sjíždíte z dálnice, zacouváte do vrat větší garáže a automatizovaný systém vymění vybitý akumulátor za plný a jedete...

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena jako terč. Nehody budou konečně testovat i ženské figuríny

Konečně si to vynutila neúprosná statistika. Při autonehodách totiž dochází častěji ke zranění žen. Svou vinu na tom...

Zubařka Saxana a dvě mrtvoly. Doma pořádala seance, policie ji viní z vraždy

Premium Policie zadržela dvě ženy a prověřuje, zda byly členky sekty. Obvinila je z vraždy. Jednou z žen je úspěšná dentistka,...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

USA byly pro nás symbolem svobody a blahobytu. Teď nám vhánějí slzy do očí

Premium Amerika nás naučila cestovat. Obdivovali jsme ji pro její svobodu, sílu i neomezené možnosti. Se svým manželem jsme do...

Česko je autobusová velmoc, do Prahy míří vodíkový bus Škoda

Od 22. do 24. listopadu probíhá na Výstavišti v pražských Letňanech 11. ročník veletrhu autobusů, hromadné dopravy,...

Odstavte Bronca s tříválci, vyzývá Ford. Hrozí požár u 634 tisíc aut

Americká automobilka Ford Motor svolá po celém světě kvůli riziku požáru více než 634 000 sportovně-užitkových vozů...

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po...

OBRAZEM: Nové čínské moskviče vyjely z výrobní linky

Rusko obnovilo výrobu automobilu Moskvič, produkce se v tomto týdnu rozběhla v bývalém závodě francouzské automobilky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Žena vypadá jako divoženka, muži jsou jejím vzhledem fascinováni

Umělkyně, modelka i pornoherečka si říká Annuschkatz a na svém těle má tolik tetování, že už je jen málokde vidět její...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Nelituji toho, že jsem kdysi pila, říká sestra Jiřího Korna. Žila i na ulici

Yvetta Kornová (60) promluvila o alkoholismu a svěřila se, že plánuje svatbu. Známá dětská herečka a sestra zpěváka...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Česku, Maďarsku i Rumunsku hrozí měnová krize, varuje Nomura

České republice, Maďarsku a Rumunsku hrozí v příštím roce měnová krize, a to kvůli rostoucím rozpočtovým a vnějším...