Pirát je i ten, kdo jede zbytečně pomalu, říká šéf dopravní policie

  • 1253
„Nepamatuji si, že by mě někdy kontrolovala policie,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz. Host Vladimíra Vokála zhodnotil situaci v polovině prázdnin a oznámil celorepublikovou akci, při které budou policisté měřit rychlost.

Čtrnáctého srpna bude další Speed marathon. „Čtyřiadvacetihodinová celorepubliková akce, kdy budou policisté měřit rychlost na místech, která mimo jiné vytipovali lidé,“ prozradil Jiří Zlý v Rozstřelu. Další akce je naplánovaná na konec srpna. O uplynulém víkendu se policisté při kontrolách zaměřili na motorkáře.

Nehodovost od začátku července je nižší než v loňském roce. „Letos byla nejkritičtější první dekáda července. Nejtragičtějším dnem byl 3. červenec, kdy na českých silnicích zahynulo šest lidí,“ uvádí Jiří Zlý, který vede dopravní policii od prosince 2019. 

„Zaznamenáváme i nižší počet nehod,“ uvádí v souvislosti s koronavirovou epidemií. „Od poloviny března do poloviny května jsme zaznamenali pokles nehodovosti o třicet procent, ovšem v prvních dnech karantény to bylo až o padesát procent.“ V porovnání s předchozími roky policisté častěji zachytávali řidiče pod vlivem alkoholu, zejména o víkendech. K nejčastějším příčinám nehod v době uzávěry patřila podle Zlého nepřiměřená rychlost. To platí i v červenci, například společně s vjetím do protisměru. „Bohužel se mnohdy setkáváme s tím, že nejsou připoutaní lidé na zadních sedadlech. Tím se také dopouštějí přestupku,“ připomněl Jiří Zlý. 

Sám si nepamatuje, že by ho kontrolovala policejní hlídka. Uznává ovšem, že policisté mohou být nyní v ulicích vidět víc. „Za posledních pět let je množství policistů neměnné,“ uvádí. Dodává ovšem, že by mělo policistů hlavně na dálničních odděleních přibývat.

Zlý zmiňuje komplikace na dálnicí D1 kvůli probíhající rekonstrukci. Policisté proto podle svého šéfa v rizikových časech zintenzivňují dohled na dálnicích. Vrchní dopravák prozradil, že na D1 a D5 policie testuje nové silné vozy, které jsou jiné značky než Škoda, ovšem nechtěl prozradit více.

Zlý obhajoval v únorovém rozhovoru pro MF DNES zvýšení horní sazby pokut na astronomických 75 tisíc korun. To je jeden z návrhů v novele silničního zákona, který má za necelé dva roky upravit bodový systém. Podle ministerstva dopravy má ulevit pachatelům drobných přestupků od zbytečně tvrdých trestů a zároveň přísněji trestat piráty silnic. 

Policie se podle Zlého velmi intenzivně na chystaných změnách podílí. Pokuty na místě se podle aktuálního návrhu mají zvyšovat, bodové ohodnocení přestupků se má upravit. Zlý v Rozstřelu zmiňoval úpravy u přestupků na přejezdech nebo pod vlivem alkoholu. Zmiňuje i časté používání mobilu bez handsfree za jízdy: „Mnohdy je až překvapující, že čím dražší vozidlo, tím častější porušování tohoto zákazu.“

„Je třeba revidovat celý systém autoškolství,“ řekl Jiří Zlý a zmínil projekt následného vzdělávání čerstvých řidičů. Po získání řidičského oprávnění se s nimi aktuálně nijak nepracuje.

„Ženy jsou méně agresivní řidičky,“ říká šéf dopravní policie; u mužů podle něj statistiky evidují vyšší množství přestupků a nehod proto, že více jezdí. Pirát je podle Zlého i ten, kdo jede zbytečně pomalu.