Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Radary na zúženích nejsou šikanou řidičů, říká šéf dopravní policie Zlý

aktualizováno 
Dopravní policie bude přísnější. Řidiče čekají vyšší pokuty, větší bodové tresty a třeba i důslednější trestání za nedodržování bezpečné vzdálenosti. „Dále se bude měřit rychlost i na zúženích dálnice D1, kterou letos čeká vůbec nejvíce uzavírek v historii,“ říká šéf dopravních policistů Jiří Zlý v rozhovoru pro MF DNES.

Šéf dopravní policie Jiří Zlý (20. února 2020) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Šéf dopravních policistů obhajuje i zvýšení horní sazby pokut na astronomických 75 tisíc korun, což je součástí novely zákona o silničním provozu, která by se brzy měla schvalovat v parlamentu.

Fotogalerie

Co budu muset v autě provést, abych dostal pokutu 75 tisíc korun?
Třeba jet pod vlivem alkoholu.

A nadýchat nad jedno promile?
Ne, stačí třeba 0,5 promile.

To je u některých Čechů ranní zbytkový alkohol.
Pokud někdo má zbytkový alkohol 0,5…, tak to pak bohužel.

Za co ještě můžu dostat nejvyšší možnou pokutu?
Pokud vše legislativně projde tak, jak je navrženo, tak například za řízení vozidla bez řidičského oprávnění. Nebo jste jako řidič, který je držitelem řidičského průkazu Evropské unie, pozbyl právo k řízení motorových vozidel.

Bodový systém se celkově bude měnit a zpřísňovat. Hodně se diskutuje třeba o sankcích za držení mobilu. Nově za něj bude čtyřbodový trest, že?
Ano. V současné době je pokuta na místě do tisíce korun a dva body. Podle novely je pokuta na místě už striktně daná – 2 500 korun. Bez výjimky, přesná sazba. A čtyři body. Ve správním řízení pak za mobil hrozí pokuta čtyři až sedm tisíc korun. Ročně kvůli nevěnování se řízení zemřou desítky lidí, takže se na to zaměřujeme. A další je samozřejmě výrazné překračování rychlosti.

Co znamená „výrazné“?
Máme tři kategorie. Do nejméně závažné spadají řidiči, kteří překročí rychlost v obci do 20 kilometrů za hodinu nad povolenou mez a do 30 kilometrů mimo obec. Závažnější je pak o 20 kilometrů za hodinu a víc v obci a o 30 kilometrů a víc mimo obec. A to úplně nejzávažnější je překročení o 40 kilometrů za hodinu a víc v obci a 50 kilometrů plus mimo obec. 

Samozřejmě je třeba brát v úvahu naplnění celé skutkové podstaty včetně společenské nebezpečnosti. Jiný pohled musí být, když dojde k překročení rychlosti, byť méně výraznému, v dopravní špičce, kdy se nám kolem škol pohybují děti. A jinak to musí být bráno ve dvě hodiny v noci, kdy se na komunikaci nepohybuje žádný chodec.

Řidiči budou podle novely platit pokuty vyšší o nějakých dvacet třicet procent. Proč o tolik?
Určitě je namístě bodový i sankční systém upravit a navýšit. Byl nastaven někdy v roce 2006. Téměř bez jakýchkoliv úprav je nezměněn dodnes. Tržní síla občanů roste. A ekonomický vývoj jde ruku v ruce se zvyšováním sankcí. Má to svůj význam, a to represivní – tedy že stát má v rukou tvrdší nástroj, ale i preventivní – prostě odradí řidiče jezdit rychle, aby vysoké pokuty dostávali.

Rychlost měříte už skoro všude. S úsekovými kamerami v obcích veřejnost příliš problém nemá, vyloženě ji ale provokují úsekové radary na zúženích D1. Když už tam nestojíte v nekonečné koloně a jedete konečně pětaosmdesátkou, změří vás to a platíte tisícovku. Proč tam ty kamery jsou?
Možná se na to takto díváte, nicméně já to musím vzít z jiného pohledu. Musíme si uvědomit, že silniční provoz musí být bezpečný a plynulý. To k sobě patří. A plynulosti provozu docílíme v případě, kdy se dopravní proud bude chovat homogenně. Tedy pojede konstantní rychlostí. Je to třeba i kvůli bezpečnosti stavbařů. Určitě není správné, kdyby ta vozidla jela nesourodou rychlostí. 

Radar tam není umístěn z důvodu nějaké šikany řidičů. Právě naopak. Před úseky měření je mnoho opatření, která upozorňují, že do nich řidiči vjíždějí, že jsou pod kamerami. Takto k tomu přistupují i jednotlivá města či obce s rozšířenou působností, v jejichž teritoriu radary na D1 jsou.

Také za to berou krásné peníze, stačí maličko překročit rychlost a máte dopis. Některá města mají na pokuty z D1 speciální týmy, třeba Jihlava zaměstnala čtyři úředníky, kteří mají na práci jediné: zpracovávat pokuty. Vlašim takhle vydělala za rok 2018 asi 25 milionů korun. A lidi to prostě štve.
Ale tady opravdu nejde o šikanu nebo o nějaké zbytečné vybírání milionů. To musím kategoricky popřít. Vezměte si Prahu, když jedete po úseku, kde jsou kamery, řidiči to vědí a řídí se tím. Prostě si zvykli jezdit nejvyšší povolenou rychlostí. Nikdo nemůže říct, že se obecní pokladny naplňují zbytečně. 

Naplňují se od řidičů, kteří nerespektují pravidla. Je to prevence. O kamerách víte, tak tam prostě nejedete rychle. Úplně totéž, jako když se někde umístí dopravní hlídka s radarem. Za první hodinu služby se odchytají ti neukáznění řidiči a pak rozhlasová média díky agentům v terénu rozšíří, že tam jsme, a my se můžeme přemístit na jiné místo.

Vám ta rádiová hlášení posluchačů typu „bacha, mikrovlnka na Strakonické“ nevadí?
Ne, vůbec ne. Naopak. Má to skvělý efekt. Dalších několik hodin se jezdí tím úsekem jen povolenou rychlostí a my už jsme dávno někde jinde. Usnadňuje nám to práci. Policie tu opravdu není od toho, aby někoho šikanovala.

Budete chtít dát radary i na mýtné brány?
Určitě máme nějaké myšlenky. Od konce loňského roku to řešíme s Ředitelstvím silnic a dálnic, jde o technické věci, třeba z hlediska nosnosti mýtných bran. Jedním z návrhů je samozřejmě umístění radarů úsekových měření na mýtné brány. Jednáme také o technologii, která v případě schválení zákona bude měřit bezpečnou vzdálenost mezi vozidly.

To je obrovský problém. Jsme národ „lepičů na zadek“. Jak by to v praxi vypadalo? Mýtná brána změří vzdálenost, pošle na příslušná místa fotku a řidič dostane pokutu?
Řekl jste to velmi zjednodušeně, ale takhle nějak by to mohlo být. Nejsem technik, abych vám popsal celou funkčnost toho zařízení, ale zjednodušeně se tam používá matematický vzorec délka/čas.

S jakou povolenou vzdáleností pracujete?
V novele zákona jde o 50 metrů. Lze to brát i z časového hlediska, ale to už je moc odborná diskuse.

Velkým rizikem na českých silnicích jsou mladí řidiči. Jedná se o rakouském modelu, řidičáku na zkoušku, který by byl v prvním roce doprovázen mnoha hodinami na polygonech, s dopravními psychology a tak dále. Vy jste pro?
Ano. Za dopravní policii prosazujeme rakouský model, mně se hodně líbí. Je to celá reorganizace systému autoškolství. Současný systém, a to si uvědomují všichni, je nevyhovující. Nebo spíše dokonce nežádoucí. My neprodukujeme řidiče. My produkujeme jen vlastníky řidičských oprávnění.

Další diskutovanou skupinou jsou řidiči kamionů. V Poslanecké sněmovně leží návrh poslankyně Jany Mračkové Vildumetzové z ANO o celoplošném zákazu předjíždějících kamionů, což by nejeden řidič uvítal. Co vy?
Nejsme pro celoplošný zákaz, a to z jednoho prostého důvodu. My jsme tranzitní země. Ať chceme, nebo nechceme, přes nás doprava proudit bude. Naše silniční síť má nějakou kapacitu, a bohužel hustota provozu a intenzita dopravy roste. V případě, že by došlo k celoplošnému zákazu, naše silnice a dálnice se ucpou. Minimálně v období špičky. Všichni odborníci na to mají stejný názor.

Co byste mi poradil, když totálně na nervy jedu dvacet minut za dvěma stejně rychle jedoucími kamiony, přičemž ten jeden se toho druhého snaží celou dobu předjet a štosuje za sebou deset dvacet dalších nervózních osobáků?
Určitě v tom nejste sám. To nevyřeší samozřejmě žádný řidič, a už vůbec ne agresivní. Vím, že vás to štve, ale samozřejmě rozrušený byste za volantem sedět neměl. Já musím především říct, že policie vytipovala úseky dálnic, které považuje z hlediska nehodovosti, rizikovosti za místa nevhodná k předjíždění. ŘSD tam teď umisťuje značky. A můžu slíbit, že policie bude pečlivě dohlížet, zda na těch úsecích kamiony nepředjíždějí. Ale plošný zákaz není opravdu namístě.

VIDEO: Řidiči zkouší přelstít radary. Tyto triky (ne)fungují:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Policie i v nouzovém stavu měří rychlost a kontroluje alkohol

Policisté v České republice i v době nouzového stavu měří rychlost a kontrolují řidiče, zda například neřídí pod vlivem...

Koronavirus ovlivnil přes milion Evropanů vyrábějících auta

Dočasné uzavírky továren kvůli koronaviru se již dotkly více než 1,1 milionu Evropanů pracujících ve výrobě automobilů....

Premium

Čistička vzduchu do auta filtruje dráždivý prach. Test potvrdil, že funguje

Palubní čističky vzduchu mohou zlepšit kvalitu ovzduší uvnitř auta. Koupit se dají od tisíce korun. Magazín Motor...

Online prodej aut v Česku jen naoko. Proti jsou rizika a příšerná byrokracie

Koupit auto v e-shopu stejně jako mobil nebo potraviny v Česku nejde. Fyzicky vám auto prodejce třeba i doručí,...

Najdete na iDNES.cz