Sobota 27. února 2021, svátek má Alexandr
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 27. února 2021 Alexandr

Z kliďasů se stávají za volantem agresoři, ukazuje průzkum

Jak se chovají řidiči za volantem auta? Stávají se z nich agresoři, porušují pravidla a cítí se jako „nadlidé“. Ukazuje to celoevropský průzkum, ve kterém se 12 400 řidičů hodnotilo pod podmínkou zachování anonymity.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Depositphotos

V soukromí jsou to kliďasové, tátové nebo mámy od rodin, kteří ctí zákony a pravidla. Za volanty se ale mění v jiné bytosti, kterým připadá běžné porušovat rychlost, školí pomalejší řidiče nebo se neostýchají vystoupit z auta a jít si to „vyříkat osobně“.

Pravdu o evropských řidičích popisuje průzkum, který pro nadační fond francouzské silničářské korporace Vinci Autoroutes zpracovala renomovaná agentura Ipsos. Odpovídalo v něm 12 400 řidičů z 11 evropských zemí, kteří hodnotili sebe samotné. Průzkum je vlastně velký evropský řidičský „coming out“. A nedívá se na něj úplně příjemně.

Ta nejpřekvapivější věc?

Většina řidičů připouští, že za volantem se z nich stávají agresoři a na mysl jim přicházejí nápady, které by si v běžném životě nedovolili. Představte si to sami: zbili byste seniora, který před vámi v obchodě zmatkuje při placení kartou nebo pomalu skládá zboží na pás u pokladny? Nejspíš ne. 

Jenže když bude ten stejný senior zdržovat za volantem kolonu jedoucí za ním, bylo by 55 procent evropských řidičů schopných mu ublížit. Těch francouzských dokonce 70 procent – vzhledem k tomu, že Vinci je francouzská firma, výsledky sestavila zvlášť pro svoji domácí zemi a zvlášť pro Evropu.

Pomalí piráti

Pirát je i ten, kdo jede zbytečně pomalu, říká šéf dopravní policie Jiří Zlý v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz.  Záznam sledujte zde.

Prokletá bublina, která mění povahy

Třetina evropských řidičů připouští, že je pomalejší řidiči nějakým způsobem znervózňují a dostávají je pod tlak. Šestnáct procent z nich pak přiznává, že za volantem se z nich stávají jiné – obvykle agresivnější – bytosti, než kterými jsou v běžném životě. A pokud to otočíme – 84 procent evropských řidičů se cítilo být někdy ohroženo agresivním chováním jiného řidiče.

Průzkum se nejvíc zaměřil právě na princip bubliny – podle něj se řidiči v automobilu cítí v soukromí a v bezpečí, a to mění jejich chování. Pětina evropských řidičů – a nejvíc je jich podle průzkumu ve věkové skupině do 35 let – se stává v takové bublině agresivnější a bezohlednější. Třináct procent pak na rovinu říká, že na silnici je „každý sám za sebe“. Zkrátka je to boj.

Když ale dojde na hodnocení vlastních schopností, tak si evropští řidiči věří. A naopak nevěří ostatním evropským řidičům. Je to až legrační: v podstatě každý řidič vyjmenovává svoje pozitivní řidičské vlastnosti a kritizuje řízení ostatních. Ti jsou si naopak jistí svými schopnostmi a negativně hodnotí řízení ostatních. Přeloženo do jedné věty: 97 evropských řidičů své schopnosti za volantem přeceňuje.

Agrese na silnici? Lepení, troubení, podjíždění

Alarmující jsou čísla o tom, kolik řidičů někdy používá agresivní řidičské taktiky. Více než polovina řidičů za volantem sprostě nadává. Rovná polovina občas někoho „vytroubí“. Třetina se lepí pomalým řidičům na zadek. A stejný počet někdy podjíždí auta na dálnici pravým pruhem. Pětina pak někdy zažila situaci, kdy z auta vystoupila a šla si to se svým „sokem“ vyříkat.

Pak asi nepřekvapí, že 84 procent evropských řidičů mělo na silnici z chování jiného agresivního řidiče strach. Legrační je, že jen 3 procenta řidičů by sebe sama za takové agresory označila. Buď jsou tedy tito agresoři extrémně výkonní a dokážou v malém počtu denně děsit obrovské množství lidí, nebo je realita prozaičtější – svoji agresivitu si nedokážeme připustit.

1. listopadu 2018

Na dovolenou bez odpočinku

Protože jsou prázdniny, zaměřil se průzkum i na dovolenkové cestování. A opět z něj nevypadlo nic, co by se dobře četlo. Tak třeba: více než třetina řidičů sedne za volant, i když ví, že je unavená a řídit by neměla. Tři čtvrtiny řidičů připouštějí, že se během řízení věnují činnostem, které odvádějí pozornost na více než dvě sekundy. Potřebujete to převést do reálií? Při dálniční rychlosti to znamená, že tři čtvrtiny řidičů jezdí občas zhruba 70 metrů poslepu.

A právě zodpovědně se řidiči nechovají ani před cestou. Naprostá většina připouští, že na cestu na dovolenou vyjíždí v „nekřesťanskou hodinu“. Zkrátka v době, kdy by normálně spali. A také na rovinu říkají, že večer před odjezdem místo odpočinku balí a chystají, a když už jdou spát, je to později než obvykle. 

Dobrá zpráva je alespoň to, že tři čtvrtiny dovolenkářů se v řízení během jízdy střídá se spolucestujícími. A tři z pěti řidičů nemají problém s tím zastavit a zdřímnout si, když si připadají unavení.

Alarmující je naopak to, že skoro třetina řidičů někdy zažila, že museli zastavit nouzově v odstavném pruhu, protože prostě byli tak unavení, že nemohli jet dál. Průměrně evropští řidiči při cestě na dovolenou řídí bez přestávky 3 hodiny a 6 minut. Pozitivní je, že od posledního podobného průzkumu se tato doba zkrátila o významných 13 minut.

Mail za volantem? Čtvrtina řidičů nemá problém

Zpátky k „běžnému“ řidičskému chování a pozornosti za volantem. Připadá vám, že čtení mailů nebo „esemesek“ za volantem je úlet? Věřte, že pro čtvrtinu řidičů je to běžná rutina. Půlka řidičů využívá k telefonování handsfree a připouštějí, že odvádí jejich pozornost.

Čtvrtina rovnou přiznává, že telefonuje bez handsfree. Čtyřicet procent řidičů si za jízdy nastavuje navigaci. Pětina řidičů během jízdy pracuje s aplikacemi typu Waze a označuje v nich překážky, kolony nebo jiné komplikace v provozu. A šest procent řidičů v Evropě kouká při řízení na filmy nebo videa.

Úplně pozitivní není ani přiznání řidičů, co se týká alkoholu a dalších látek ovlivňujících řízení. Každý jedenáctý připouští, že řídil opilý, každý dvanáctý pak za volant sedl pod vlivem léků. K užívání drog za volantem se přiznal zhruba každý třicátý řidič v Evropě.

Autor:
  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Superbem z hřebčína teď pohne leda šestispřeží, auto je k mání za pár tisíc

Říkáte si někdy, za jak dlouho vám zestárne vaše nové auto natolik, až se s pořádnou porcí kilometrů stane neprodejným?...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Stejná konstrukce, jiný výsledek. V čem jsou tlumiče dnešních aut lepší?

Premium Svět aut v posledních deseti patnácti letech prochází překotným vývojem, nejrůznější vylepšení se týkají všech...

Huawei plánuje výrobu elektromobilů, představí je snad už letos

Čínská technologická společnost Huawei Technologies plánuje výrobu elektromobilů pod svou vlastní značkou. Některé...

Nový Mercedes C je zmenšená třída S. Ale dostane jen čtyřválce

Auta se zcela mění a důkazem těchto změn je i jeden z nejtradičnějších a nejkonzervativnějších modelů v Evropě kdysi...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...