Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Ze starého hasičského auta postavili v Česku expediční speciál

  13:00
Není obytné auto jako obytné auto. Marcel Hauser si jako základ vybral nákladní auto s pohonem všech čtyř kol. Zajímavostí je, že obytná nástavba je „Made in Czech“.

Když stavitelé expedičních náklaďáků hledají šasi pro svůj vysněný vůz, s radostí sáhnou po ojetém hasičském autě. Důvod? Tyto stroje mívají malý nájezd kilometrů, v hasičárnách se jim dostávalo náležité péče a nikdo je netýral v těžkém terénu, pokud to nebylo nezbytně nutné. To je i příběh hasičského speciálu Magirus z roku 1979, který disponuje pohonem všech čtyř kol v konfiguraci do těžkého terénu, tedy včetně tří diferenciálů.

„Měl najeto 30 000 kilometrů. Výhodou hasičských aut je, že jsou ve velice dobrém stavu. Po technické stránce je to zánovní vůz,“ popisuje Marcel Hauser, který si magiruse s motorem Deutz zvolil za základ expedičního speciálu.

Náklaďák pohání naftový řadový šestiválec, který dává výkon 160 koní. Spotřeba začíná na dvaceti litrech na sto kilometrů, v těžkém terénu samozřejmě vyletí výš.

Expediční speciál Magirus Marcela Hausera

Podvozek bývalé cisterny po generálce, kterou si Marcel Hauser dělal sám, putoval do Jičína. V tamní firmě VejnyWood se totiž rodila obytná část vozu. „Už od počátku jsme auto stavěli na delší expedice a tomu odpovídá projekt nástavby. Dostala lithiový bateriový systém s kapacitou 300 amperhodin. Doplňuje jej solární panel na 350 Wp. Interiér počítá s tím, že by se kuchyňská linka v případě potřeby osadila naftovým vařičem od firmy Webasto,“ popisuje její šéf Martin Vejnar.

Interiér ukrývá nádrže na pitnou vodu o objemu 150 litrů s tím, že pokud by vozidlo vyráželo na delší cesty mimo civilizaci, dá se objem pitné vody zdvojnásobit osazením další nádrže o stejné kubatuře.

Nástavba rozměrově nepatří k největším. Magirus má rozvor stejný jako Volkswagen Transporter 3. generace. „Navíc šasi (podvozek, pozn. red.) bylo hodně ‚obalené‘ komponenty nutnými pro provoz magiruse. Nástavba nemá dvojitou podlahu, takže vodní nádrže našly umístění v sedací soupravě, kde jsou i další technologie. A protože cestovatelé nepožadovali průchod mezi řidičskou kabinou a obytnou nástavbou, těžká elektroinstalace včetně baterii skončila vpravo od vchodových dveří, aby váhy byly pokud možno ideálně rozložené,“ popisuje Martin Vejnar, který sám cestujete obytnými dodávkami s pohonem všech čtyř kol.

Projekt na obytnou vestavbu se podobá plánům na stavbu domu. Kreslí se a dolaďuje dva měsíce. „Klíčové je rozložení vah, používáme program, který simuluje zatížení,“ vysvětluje Vejnar.

Vůz byl původně otypován na 9,5 tuny, majitel jej v Německu nechal „ponížit“ na 7,5 tuny. Prázdný vůz s hotovou nástavbou váží 5 040 kilogramů, s plnými nádržemi vody i nafty pak náklaďák na váze ukazoval 5 980 kilo. To znamená, že doložnost je 1,5 tuny.

Ženu Marcela Hausera projekt stavby obytného náklaďáku zpočátku úplně nenadchl. „Zpočátku jej úplně nevítala, řečeno diplomaticky. Nejsme ani jeden z kempařské rodiny. Ale když je auto hotové, změnila názor. Líbí se jí design a už se těšíme, až vyrazíme na cest,“ říká Švýcar Marcel Hauser, který v Česku žije od počátku 90. let.

Autoři:
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama

Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...