Hlavně elektricky. A na benzin taky. Prošmejdili jsme nový Hyundai z Nošovic

  • 25
Nová generace Kony je prostornější a lépe vybavená, ale především přichází s výrazně sebevědomějším designem. První – prozatím statické – seznámení s novinkou, jehož bateriová verze se bude vyrábět ve slezských Nošovicích, proběhlo v Berlíně.

Na exkluzivní prezentaci pro novináře z celého světa byl za Českou republiku spolupracovník iDNES.cz, šéfredaktor magazínu Automobil a zástupce ČR v porotě prestižní ankety Evropského auta roku (Car of the Year - COTY) Jiří Duchoň.

V utajení berlínských garáží

Kant-Garagen na berlínské Kantstrasse 127 jsou nejstarší patrovou garáží v Německu. Otevřela se v roce 1930, v šesti podlažích nabízí 300 parkovacích míst a je považována za druhou nejstarší garáž s rampou tvořenou dvojitou šroubovicí na světě. Není snad ani divu, že právě v možná až extrémně liberálním Berlíně, otevřeném všem myšlenkám a nápadům, představily špičky značky Hyundai novou generaci typu Kona. A to ve vší tajnosti, ještě pod embargem a několik týdnů před odhalením.

Berlínské garáže Kant-Garagen

Kant-Garagen byly roku 1991 označeny za chráněnou historickou památku a již dávno neslouží svému původnímu účelu. Spíše jde dnes o multifunkční prostor pro umělecké prezentace. Výtah chybí, takže kráčíme po původní točité rampě, důsledně vybílené a s popkulturními obrazy po stranách, a uvědomujeme si, jak chytře a pokrokově to tehdy architekti vymysleli. Ve třetím patře čeká nový Hyundai Kona. Je zde spousta lidí, z Česka jsem tu jediný, ale potkávám tu hosty z celého světa od Číny přes Kanadu či Izrael až po Austrálii.

Jsou zde i špičky značky Hyundai. Není divu, Kona je skutečně interkontinentálním a pro značku mimořádně důležitým automobilem. Chung Eui-sun, předseda představenstva koncernu Hyundai, k nám promluvil jen v předtočené videosekvenci, ale velmi rádi jsme se opět setkali s Michaelem Coleem, prezidentem a CEO Hyundai Motor Europe. Je to matador, jedna z nejvýraznějších manažerských postav světové automobilové scény, a navíc velmi příjemný člověk. Prozradil nám, že letos chce Hyundai zvýšit roční produkci z loňských 3,9 na 4,2 milionu automobilů.

Ufonská dodávka na lidi nadchne. Díky ceně obřímu hyundai chyby odpustíte

A rovněž řekl, že se v první generaci Kony vyrobilo přes půl milionu vozů a že 40 % z nich mělo čistě elektrický pohon. Také nový Hyundai Kona zůstane liberální jako Berlín i jako jeho předchůdce, který se totiž stal jedním z prvních automobilů vůbec, jenž byl od počátku vyvíjen s ohledem na zástavbu různých poháněcích systémů. Nová generace vychází ze stejné platformy, ale narostla do všech směrů, je „chytřejší“, lépe vybavená a z „tichošlápka“ pro každodenní potřebu se změnila na suverénního hráče.

Jelikož dnes bohužel benzin ve veřejném prostoru obecně „smrdí“, přichází nová Kona nejprve jako elektromobil. Záhy jej však, a nejspíš v tichosti, doplní verze se spalovacími motory, včetně hybridních variant, aby i běžní uživatelé měli čím jezdit. Konu nám v Berlíně osobně představil šéfdesignér značek Hyundai a Genesis SangYup Lee, který jen několik dnů předtím v Torontu z rukou poroty World Car Awards převzal titul Světová automobilová osobnost roku 2023.

Moderní, promyšlený vzhled

Kdo se s ním již v minulosti setkal dobře ví, že SangYup Lee není na rozdíl od většiny jiných automobilových stylistů nijak emotivní. Je však mimořádně věcný a je znát, že všechny ty strategie má v hlavě velmi dobře uspořádané, promyšlené a podchycené. Nová Kona tak působí skutečně sebevědomě, s řadou ostrých prolisů včetně zvýrazněných blatníků či zdánlivě banální křivky procházející šikmo od paty předního kola ke klice zadních dveří.

Autofotka týdne: Velikán Giugiaro zas postaví první ztracený koncept Hyundaie

Přídi dominuje tenký, jednodílný LED pás denního svícení, jenž se možná stává vůbec největším dílem svého druhu v současné automobilové produkci. Podobný pás najdeme i na zadním čele karoserie, ovšem tam je dělený, protože jeho střední část se zdvihá s výklopnou zádí. Vnější osvětlovací technika, v některých ohledech záměrně fragmentovaná do „pixelů“ jako v typech Ioniq 5 a 6, je pro Hyundai obecně důležitým tématem, tvořícím na silnici výrazný světelný podpis.

Nejprve elektromobil

Nová Kona stojí na stejné platformě jako její předchůdkyně. SangYup Lee vysvětlil, že po stránce designu stavěli nejprve elektromobil, a teprve z něj derivovali modely se spalovacími motory. O tom svědčí také elegantní, důsledně zaoblené řešení přídě. Oproti předchůdci je novinka s 2 660 mm o 60 mm delší v rozvoru a s 4 335 mm o výrazných 175 mm větší v délce karoserie, což slibuje citelně objemnější prostor pro posádku a její zavazadla. Vůz je zároveň o 25 mm širší (1 825 mm bez zrcátek) a o 20 mm vyšší (1 575 mm), takže se bezmála blíží nošovickému Tucsonu.

Hyundai začal prodávat v elektromobilním ráji jen bateriová auta

Hyundai Kona vyniká v segmentu B-SUV mimořádně nízkým součinitelem odporu vzduchu jen cx = 0,27. K verzím se spalovacími motory údaje nemáme, ale elektrická Kona EV bude k mání s akumulátory 48,4 a 65,4 kWh, schopnými při napětí do 400 V nabití z 10 na 80 % již za 41 minut. Elektromotor má v obou případech točivý moment 255 Nm a výkon 115, resp. 160 kW. Předběžné údaje u většího z akumulátorů hovoří podle WLTP o dojezdu 490 km na jedno nabití.

Bez ohledu na „recyklovaný“ mechanický základ působí interiér nové Kony EV zcela novým dojmem. Je vzdušný a vzadu má zcela plochou podlahu a mimořádně pohodlná sedadla postrádající obvyklý vodorovný šev na přední hraně. Sedadla přední pak nabízí i poměrně efektivní boční oporu, ale zároveň i možnost sklonit je do podoby lenošky. Má jít o zpříjemnění každodenního pobytu ve voze, ale spíše se zdá, že jde o to minimalizovat stresy z pobytu na nabíjecích stanicích…

Palubní deska nepřekvapí propojením dvojice 12,3palcových displejů do podoby přístrojového štítu, ale potěší přehledným a „uklizeným“ dojmem a dostatkem fyzických ovladačů, usnadňujících obsluhu ventilace a zjednodušujících vstup do příslušného menu. Mechanické přepínače zůstaly naštěstí také na volantu a dveřích. Středový panel je rovněž „čistý“, volič převodů se totiž nachází na visuté konzoli vpravo pod volantem.

Řekni „hjundej“! Hyundai zase vysvětluje, jak se jmenuje, tentokrát Britům

Ačkoli nová Kona EV zatím nepřešla na 800V nabíjecí architekturu, jež zůstává vyhrazena vozům Hyundai/Kia postaveným na platformě e-GMP, nabízí možnost napájet externí zařízení (V2L). Samozřejmostí je kompletní sestava asistenčních a komfortních systémů včetně krizového brzdění před překážkou FCA 2.0 (umí sáhnout i do řízení), plného propojení s chytrými telefony, škálou on-line služeb Bluelink či aktualizací přenášených vzduchem.

Všechny varianty nové generace typu Hyundai Kona budou k mání také ve sportovním provedení N Line. Jak to celé bude jezdit a fungovat, to se dozvíme až později, počkat si musíme také na technické specifikace. Z úvodní prezentace a prvního živého setkání však máme velmi dobrý dojem: čínské automobilky se sice blíží, ale produkty zavedených značek zatím dojet neumí…


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

Elektromobil