Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. října 2021 Beáta

Hyundai z Nošovic skrývá světlomety a je hodně hybridní. Odnaviguje i pěší

Ve slezských Nošovicích vyráběné SUV Hyundai Tucson přichází v nové generaci. Ta má neotřelý design se „schovanými“ světlomety a v paletě motorů dostala velký prostor různá hybridní ústrojí. Mezigeneračně Tucson narostl, kompaktní SUV je tak 4,5 metru dlouhé, což přináší bohatý prostor pro posádku i zavazadla.

Hyundai Tucson | foto: Hyundai

Sama značka Hyundai označuje design nové generace svého kompaktního SUV Tucson za experimentální. Pravdou je, že je to výrazný odklon od dosud konzervativního pojetí tohoto modelu, který přichází ve své čtvrté generaci. Svalnaté boky s výraznými prolisy a lomenými linkami v novém designovém konceptu značky nazvaném „smyslná sportovnost“ dají vzpomenout na prémiové vozy japonské značky Lexus, příď auta je však skutečně něco zcela nového.

Tucson se zepředu tváří, jako by neměl světlomety. Jejich segmenty jsou poschovávány po straně masky chladiče a mají shodný tvar jako vzor na masce, další světelné části jsou „utopeny“ níže na vnějších okrajích nárazníku tam, kde bychom čekali třeba nasávací otvory vzduchu. 

Celek působí opravdu neotřele a Hyundai naznačuje, čeho všeho je dnešní moderní světelná technika schopna: doba, kdy auta musela mít klasické „svítilny“, je pryč, LED technika a další vymoženosti umožňují uspořádat světlomety prakticky libovolně a s libovolnou grafikou. Není tedy divu, že Hyundai hovoří o designové revoluci a odvaze.

Na druhou stranu je otázkou, jak toto řešení přijme široká veřejnost. Tucson je mainstreamový model a hit, kterého se v předchozích třech generacích prodalo přes 7 milionů kusů, z toho 1,5 milionu v Evropě. Je to nejprodávanější SUV značky a jeden z nejprodávanějších modelů. 

Sázka na takzvaný parametrický design, který vznikal na počítači prostřednictvím geometrických algoritmů, tak může být trochu nebezpečná. Novinka sice na první pohled zaujme, ale zároveň i šokuje. Působí tajemně, ale také trochu temně a je otázkou, jak to zákazníci přijmou. Mnohým asi bude vadit, že auto nemá žádný „kukuč“.

Hodně hybridní

Pokrokový je nový Tucson nejen po stránce designu, ale i techniky. Platforma auta je zbrusu nová a pod dramatickým kabátem se ukrývá převážně hybridní pohonná technika a spousta špičkových asistenčních systémů.

Tucson sice půjde koupit i s klasickým spalovacím motorem bez elektrické asistence, ale tyto verze budou jen dvě a na spodním okraji nabídky: motor 1.6 T-GDI má 150 koní (110 kW), diesel 1.6 CRDi Smartstream 115 koní (85 kW). Tyto motory dostanou šestistupňový manuál, u benzinu bude volitelný pohon všech kol, jinak je základem předokolka.

Obě šestnáctistovky zůstávají středobodem nabídky i výše v hierarchii modelů. Motory lze v druhém stupni kombinovat s mild-hybridní 48V technikou, v takovém případě má benzinový agregát opět 150, ale také 180 koní (132 kW). Diesel povyšuje na 136 koní (100 kW). Mild hybridy mají standardně inteligentní mechanickou převodovku iMT se šesti stupni, u které se řidič nemusí trápit se spojkou, i když její pedál nechybí.

Elektronika umožňuje plachtění s vypnutým motorem a zařazeným rychlostním stupněm, jako ochranu proti podtočení motoru umí systém při přílišném poklesu rychlosti (nízká rychlost na zařazený stupeň) automaticky vyřadit. Alternativou je sedmistupňová dvouspojková převodovka, přičemž různé motory a různé převodovky lze kombinovat s pohonem předních, nebo všech kol.

O další stupeň výše v hierarchii pohonů je opět benzinová přeplňovaná šestnáctistovka, tentokrát kombinovaná s klasickým hybridním pohonem. Tady je zážehový motor doplněn elektromotorem o výkonu 60 koní (44,2 kW) a celkový výkon soustavy je 230 koní (169 kW). Baterie hybridního systému má kapacitu 1,49 kWh. Hybrid má vždy šestistupňový automat, na výběr je pohon předních, nebo všech kol.

Na vrcholu nabídky později stane i plug-in hybridní provedení. To má mít systémový výkon 265 koní a základem bude opět motor 1.6 T-GDI, víc o této verzi ovšem Hyundai zatím neprozrazuje. Podobně automobilka láká i na variantu N-Line, která se objeví, stejně jako plug-in, někdy v příštím roce, jinak prodej ostatních verzí začne už letos.

Hodně prostoru a chytré techniky

Rozměry čtvrté generace Tucsonu narostly na 4 500 x 1 865 x 1 650 mm, rozvor na 2 680 mm. Novinka je tedy větší ve všech směrech a projevuje se to v interiéru. Konstruktéři zároveň dovedli využít obestavěný prostor efektivněji, o čemž svědčí nárůst místa pro nohy v druhé řadě sedadel o 26 mm, zatímco rozvor se natáhl o 10 mm a celá karoserie o 20 mm.

O hodně narostl i zavazadlový prostor, byť tam není situace tak jednoduchá, každá verze pohonu má trochu jiný prostor: znamená to, že i když baterie zabírají většinou místo pod zadními sedadly, nějaká ta technika se prostě musela vejít i na místo pro zavazadla. 

Zážehový Tucson tak disponuje 620 litry místa, diesely 598 litry, zážehový 48V hybrid má 577 litrů, 48V diesel 546 litrů a klasický hybrid 616 litrů. U plug-in hybridu můžeme čekat další pokles objemu zavazadelníku. Se sklopenými zadními sedadly se objem místa pro zavazadla pohybuje v rozmezí
1 725 – 1 799 litrů. Vše jsou poměrně velkorysé hodnoty o dost větší než dosud.

Palubní technika je samozřejmě moderní s dotykovým displejem i digitálním přístrojovým štítem, oba mají úhlopříčku 10,25 palce. Infotainment umožňuje vytváření profilů pro různé uživatele (dva hlavní profily a host), mobilní aplikace Bluelink zajistí propojení funkcí auta s telefonem a odnaviguje vás třeba na posledním pěším úseku cesty. 

Z hlediska komfortních prvků se mohou cestující těšit na třízónovou klimatizaci s novým systémem větrání s menší intenzitou proudu vzduchu, který lze volitelně zapnout. Sedadla vpředu i vzadu mohou být vyhřívaná, vpředu i odvětrávaná.

Seznam asistenčních systémů je skutečně dlouhý, nově je tu inteligentní adaptivní tempomat se zohledňováním zatáček a rychlostních limitů či možnost vzdáleného parkování auta (ta jen pro hybridní verze).

  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

Moc ohledů na pumpičkáře, stěžují si řidiči na nové otázky v autoškole

Do testů pro závěrečné zkoušky v autoškolách přibývají nové otázky. Ty se zaměřují především na novinky v praktickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kapesní karavany jsou hit. Vyrábí je na Ukrajině

Ubytování na kolech nemusí mít jen podobu obytného vozu nebo karavanu s komfortem hotelového pokoje. Trendem posledních...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Nejlepší nabíječka v ČR otevřela, elektroauta napájí energií z vody

V Lovosicích na Litoměřicku začala fungovat velká nabíjecí stanice pro elektromobily napájená obnovitelnou elektřinou z...

VIDEO: Kamion před sebou hrne osobák jako hračku. Řidič o něm neví

Plést se do cesty kamionu vždycky zavání průšvihem. Moderní nákladní vozy mají spoustu bezpečnostních asistentů,...

Návštěva v alchymistické dílně: jak myjí auta profesionálové

Premium Připadá vám starost o vzhled a čistotu auta povrchní? A nikdy byste nedali za kompletní očistu dva tisíce korun? Po...

Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná
Koupání je legrace. Zvlášť, když voda šumí, bublá a je barevná

Večerní hygiena je důležitá. A co teprve u dětí, které přes den nemyslí na to, že se nemají umazat. Jak zařídit, aby se děti do vany těšily a vy...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...