Hyundai Tucson

Hyundai Tucson | foto: Hyundai

Hyundai z Nošovic skrývá světlomety a je hodně hybridní. Odnaviguje i pěší

  • 31
Ve slezských Nošovicích vyráběné SUV Hyundai Tucson přichází v nové generaci. Ta má neotřelý design se „schovanými“ světlomety a v paletě motorů dostala velký prostor různá hybridní ústrojí. Mezigeneračně Tucson narostl, kompaktní SUV je tak 4,5 metru dlouhé, což přináší bohatý prostor pro posádku i zavazadla.

Sama značka Hyundai označuje design nové generace svého kompaktního SUV Tucson za experimentální. Pravdou je, že je to výrazný odklon od dosud konzervativního pojetí tohoto modelu, který přichází ve své čtvrté generaci. Svalnaté boky s výraznými prolisy a lomenými linkami v novém designovém konceptu značky nazvaném „smyslná sportovnost“ dají vzpomenout na prémiové vozy japonské značky Lexus, příď auta je však skutečně něco zcela nového.

Tucson se zepředu tváří, jako by neměl světlomety. Jejich segmenty jsou poschovávány po straně masky chladiče a mají shodný tvar jako vzor na masce, další světelné části jsou „utopeny“ níže na vnějších okrajích nárazníku tam, kde bychom čekali třeba nasávací otvory vzduchu. 

Celek působí opravdu neotřele a Hyundai naznačuje, čeho všeho je dnešní moderní světelná technika schopna: doba, kdy auta musela mít klasické „svítilny“, je pryč, LED technika a další vymoženosti umožňují uspořádat světlomety prakticky libovolně a s libovolnou grafikou. Není tedy divu, že Hyundai hovoří o designové revoluci a odvaze.

Na druhou stranu je otázkou, jak toto řešení přijme široká veřejnost. Tucson je mainstreamový model a hit, kterého se v předchozích třech generacích prodalo přes 7 milionů kusů, z toho 1,5 milionu v Evropě. Je to nejprodávanější SUV značky a jeden z nejprodávanějších modelů. 

Sázka na takzvaný parametrický design, který vznikal na počítači prostřednictvím geometrických algoritmů, tak může být trochu nebezpečná. Novinka sice na první pohled zaujme, ale zároveň i šokuje. Působí tajemně, ale také trochu temně a je otázkou, jak to zákazníci přijmou. Mnohým asi bude vadit, že auto nemá žádný „kukuč“.

Hodně hybridní

Pokrokový je nový Tucson nejen po stránce designu, ale i techniky. Platforma auta je zbrusu nová a pod dramatickým kabátem se ukrývá převážně hybridní pohonná technika a spousta špičkových asistenčních systémů.

Tucson sice půjde koupit i s klasickým spalovacím motorem bez elektrické asistence, ale tyto verze budou jen dvě a na spodním okraji nabídky: motor 1.6 T-GDI má 150 koní (110 kW), diesel 1.6 CRDi Smartstream 115 koní (85 kW). Tyto motory dostanou šestistupňový manuál, u benzinu bude volitelný pohon všech kol, jinak je základem předokolka.

Obě šestnáctistovky zůstávají středobodem nabídky i výše v hierarchii modelů. Motory lze v druhém stupni kombinovat s mild-hybridní 48V technikou, v takovém případě má benzinový agregát opět 150, ale také 180 koní (132 kW). Diesel povyšuje na 136 koní (100 kW). Mild hybridy mají standardně inteligentní mechanickou převodovku iMT se šesti stupni, u které se řidič nemusí trápit se spojkou, i když její pedál nechybí.

Elektronika umožňuje plachtění s vypnutým motorem a zařazeným rychlostním stupněm, jako ochranu proti podtočení motoru umí systém při přílišném poklesu rychlosti (nízká rychlost na zařazený stupeň) automaticky vyřadit. Alternativou je sedmistupňová dvouspojková převodovka, přičemž různé motory a různé převodovky lze kombinovat s pohonem předních, nebo všech kol.

O další stupeň výše v hierarchii pohonů je opět benzinová přeplňovaná šestnáctistovka, tentokrát kombinovaná s klasickým hybridním pohonem. Tady je zážehový motor doplněn elektromotorem o výkonu 60 koní (44,2 kW) a celkový výkon soustavy je 230 koní (169 kW). Baterie hybridního systému má kapacitu 1,49 kWh. Hybrid má vždy šestistupňový automat, na výběr je pohon předních, nebo všech kol.

Na vrcholu nabídky později stane i plug-in hybridní provedení. To má mít systémový výkon 265 koní a základem bude opět motor 1.6 T-GDI, víc o této verzi ovšem Hyundai zatím neprozrazuje. Podobně automobilka láká i na variantu N-Line, která se objeví, stejně jako plug-in, někdy v příštím roce, jinak prodej ostatních verzí začne už letos.

Hodně prostoru a chytré techniky

Rozměry čtvrté generace Tucsonu narostly na 4 500 x 1 865 x 1 650 mm, rozvor na 2 680 mm. Novinka je tedy větší ve všech směrech a projevuje se to v interiéru. Konstruktéři zároveň dovedli využít obestavěný prostor efektivněji, o čemž svědčí nárůst místa pro nohy v druhé řadě sedadel o 26 mm, zatímco rozvor se natáhl o 10 mm a celá karoserie o 20 mm.

O hodně narostl i zavazadlový prostor, byť tam není situace tak jednoduchá, každá verze pohonu má trochu jiný prostor: znamená to, že i když baterie zabírají většinou místo pod zadními sedadly, nějaká ta technika se prostě musela vejít i na místo pro zavazadla. 

Zážehový Tucson tak disponuje 620 litry místa, diesely 598 litry, zážehový 48V hybrid má 577 litrů, 48V diesel 546 litrů a klasický hybrid 616 litrů. U plug-in hybridu můžeme čekat další pokles objemu zavazadelníku. Se sklopenými zadními sedadly se objem místa pro zavazadla pohybuje v rozmezí
1 725 – 1 799 litrů. Vše jsou poměrně velkorysé hodnoty o dost větší než dosud.

Palubní technika je samozřejmě moderní s dotykovým displejem i digitálním přístrojovým štítem, oba mají úhlopříčku 10,25 palce. Infotainment umožňuje vytváření profilů pro různé uživatele (dva hlavní profily a host), mobilní aplikace Bluelink zajistí propojení funkcí auta s telefonem a odnaviguje vás třeba na posledním pěším úseku cesty. 

Z hlediska komfortních prvků se mohou cestující těšit na třízónovou klimatizaci s novým systémem větrání s menší intenzitou proudu vzduchu, který lze volitelně zapnout. Sedadla vpředu i vzadu mohou být vyhřívaná, vpředu i odvětrávaná.

Seznam asistenčních systémů je skutečně dlouhý, nově je tu inteligentní adaptivní tempomat se zohledňováním zatáček a rychlostních limitů či možnost vzdáleného parkování auta (ta jen pro hybridní verze).