Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na Jadran nepřehlédnutelným hyundaiem. Hybridní Tucson vystačí s 6,5 litry

Letošní cesta k moři a zpět nás posadila za volant automobilu Hyundai Tucson. Modelu, který sice známe z krátkodobých testů, ale poprvé jsme se s ním pořádně projeli. Můžeme potvrdit první dojem: toto je v současnosti jedno z nejpovedenějších SUV ve své kategorii. Jízdními vlastnostmi, pohodlím, výkonem, ale i spotřebou. A nakonec i cenou.

Ceně se tentokrát budeme věnovat jako první – častokrát totiž rozhoduje o tom, jestli vůbec o tom kterém voze uvažovat, a tedy i zda číst nějakou tu recenzi. A je třeba říct, že tucson jako model cenou jednoznačně boduje – a to už v základní benzinové verzi se spalovacím motorem 1.6 GDI (110 kW). Přijde na 580 tisíc korun – to mluvíme o akční ceně po 70tisícovém bonusu (platí pouze při sjednání firemního značkového pojištění), bez něj by to bylo 650 tisíc.

Pořád o něco méně než konkurenční Škoda Karoq, která vyjde na „ďábelských“ 666 tisíc, a to se základním litrovým tříválcem (81 kW) pod kapotou. Nejede úplně špatně, ale oproti němu je 110kilowattová 1.6 GDI korejského soupeře přece jen důstojnější motorizací. Škodovka může kontrovat 1.5litrovým „téesíčkem“ se stejným výkonem, ale tady už se bavíme o základních 716 tisících, tedy o 66 tisíc více než za tucson bez bonusu.

Žádná dutá krabice. Nový Hyundai Tuscon vyvolává skutečné emoce

Ještě lepší však je testovaná hybridní verze, která díky elektrické výpomoci nabízí podstatně vyšší výkon 169 kW, a umí i také patřičně uspořit palivo, k čemuž se ještě dostaneme. Stojí nemalých 870 tisíc korun (s bonusem 810), zatímco škodovka TSI s automatem je za 766 – dál už se však u benzinu nedostaneme, žádnou hybridizací se škodovka pochlubit nemůže. Vrcholem její nabídky je klasický turbodiesel 2.0 TDI 110 kW se sedmistupňovým automatem a pohonem všech kol za 866 tisíc korun, tedy za cenu hybridního korejce.

Pro zajímavost, čtyřkolku můžete u asijsko-české značky mít také, s 1.6 GDI je k mání za 750 tisíc (690 s bonusem). Vrcholem nabídky je pak tucson „v plug-inu“, tedy ze zásuvky dobíjeným hybridem, který stojí milion (s bonusem opět o 60 tisíc méně). Ale to už se ocitáme na dostřel čistým elektromobilům, byť hybridy mají stále ohromnou výhodu dvojího druhu pohonu – a tedy velmi komfortní uživatelské vlastnosti bez nutnosti trpět takzvanou „dojezdovou úzkostí“.

Mimochodem, s tímto termínem na Západě, kde už jsou s rozvojem bateriových vozů dál, operují naprosto běžně – a to i v případě moderních elektromobilů s opravdu dlouhým dojezdem. Hlavní problém totiž je, že nabíječky nejsou na každém kroku, a že elektřinu nelze vozit s sebou v kanystru...

Motor, ten stojí za to

To jsme ovšem maličko odbočili – našeho tucsonu se žádná dojezdová úzkost netýká. A netýká se ho ani vysoká spotřeba, tedy v kombinovaném režimu – při čistě dálniční jízdě se o extrémní úspornosti mluvit nedá.

Několikasetkilometrové úseky jeté konstantně zhruba na povoleném maximu (tachometrových 140 km/h, skutečných 135 km/h) vytáhly z nádrže 9,2 litru za každou stovku kilometrů – vzhledem k profilu rakouských a chorvatských převážně hornatých dálnic má totiž elektromotor jen málokdy šanci výhradně převzít pohon auta. I tak se to občas stává, pak i ve 120kilometrové rychlosti umí auto plachtit pouze na elektřinu.

Ovšem stejně jako u elektromobilu, i hybrid má nejvýhodnější provoz po městě, kde může naplno využít svých baterií. Takže městská spotřeba nám vyšla na 5,5 litru – a ta kombinovaná, po ujetí celkových 3300 kilometrů, nám i díky hlavně zpáteční cestě po maďarských okreskách vyšla na velmi slušných 6,54 litru. Kromě elektropohonu na tom má velký podíl i sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka DCT, díky níž se otáčky při rychlosti 90 km/h drží na dvou tisících, a při oněch tachometrových 140 km/h jen o 500 výše.

Šest a půl litru je výborná hodnota – troufneme si říci, že ani turbodiesel by v autě takové velikosti nedokázal jet výrazně úsporněji. Ale hlavně tady mluvíme o motoru s výkonem 169 kW, což je opravdu nemalá porce. A jízda tomu odpovídá – je suverénní, koní je pod kapotou vždycky dostatek, nechybějí v žádné situaci, když je třeba, stačí „kickdownem“ naznačit, že budete předjíždět, a stádo se dokáže okamžitě splašit. O dálničních stoupáních tak hybridní tucson v podstatě vůbec neví...

Pro letmé srovnání typově podobných vozů můžeme nabídnout vlastní Mitsubishi Outlander s atmosferickým dvoulitrem o výkonu 110 kW a variátorovou převodovkou s přednastavenými šesti stupni. Dlouhodobou spotřebu máme – měřeno poctivě dotankováváním po hrdlo nádrže – 8,4 litru, a to v opravdu smíšeném provozu s převahou města a dálnic.

Považujeme to za adekvátní hodnotu, s níž jsme spokojeni; motor auto umí důstojně rozpohybovat, ale nic víc – s hybridem v Hyundai Tucson se měřit nemůže. Ani výkonem, ani spotřebou – a právě zde je vidět, že hybridní technologie má zkrátka smysl. Byť ta „jednoduchá“, bez schopnosti nabíjet baterii ze sítě – i tak umí hyundai ušetřit dva litry na sto jako nic.

Ostatně, průkopníkem této technologie je Toyota, jejíž priusy už před 15 lety dokázaly jezdit za 4,5 litru (jasně, je to menší a lehčí auto). A dobrou zprávou je i to, že technicky nebývají s hybridy žádné potíže, technologie je to vcelku jednoduchá a dnes už i léty prověřená.

Ufon zvenčí, normál zevnitř

Korejský bestseller také – alespoň za nás – boduje atraktivním UFO vzhledem plným zářících diod, prolisů a drobných extravagancí. Oproti němu je zmiňovaná Škoda Karoq nenápadná a nudná; připouštíme ovšem, že někomu to může naopak připadat jako výhoda. Hyundai Tucson zaujal už v době své premiéry neotřelým futuristickým vzhledem, a nezestárnul ani po třech letech od uvedení (přesto už ho už brzy čeká facelift).

Pozornost poutá zejména „světelná“ přední maska s takzvanými „parametrickými skrytými světly“, jak je nazývá výrobce. Jakmile jsou světla vypnuta, jeví se jako pokrytá tmavými geometrickými vzory, které díky začlenění do mřížky chladiče téměř nelze rozeznat od LED světel pro denní svícení. Technologie osvětlení s průsvitným zrcadlovým efektem zajišťuje, že se tmavý chrom na masce chladiče po zapnutí světel pro denní svícení přemění v pomyslné drahokamy.

Vůbec celé auto je při pohledu z jakékoli strany plné křivek a prolisů, což na první pohled může působit až rušivě, na ten druhý si však rychle zvyknete a přijde vám spíše zajímavé – a rozhodně se hned tak neokouká.

Reklamní materiály k novému tucsonu se snažily vnuknout představu, že se snad bavíme o nějakém sporťáku. Tak to samozřejmě není, ale v rámci žánru SUV skutečně můžeme mluvit o nadprůměrných jízdních vlastnostech.

Podvozek není úplně mechový, nevytlumí všechny nerovnosti, je totiž naladěn poměrně utaženě, čemuž však vděčí za velmi dobrou schopnost dynamické jízdy po zakroucených silnicích. Auto parádně sedí, ani při rychlém projíždění serpentin jsme nezaznamenali žádné nejisté chování, natož viditelné zásahy stabilizačního systému.

Jisté naklánění vysoké karoserie je samozřejmě přítomno, není to ovšem nic dramatického, a naprosto přesné a citlivé je řízení – to jsme si (zvlášť v porovnání s naším outlanderem) opravdu nemohli vynachválit. Vysloveně pohodlná jsou sedadla, ani při našich ohromných kilometrových porcích jsme se nedočkali bolestí zad nebo nadměrné únavy. Kufr o objemu 616 litrů obstojí i ve srovnání s tak oblíbenou kombíkovou octavií (640 l), takže ani v tomto směru si není nač stěžovat.

Digitál

Veškeré informace o jízdě dostává řidič digitálně – štít před řidičem nemá jediný analogový budík. Grafika je příjemná, dobře čitelná, ovládání intuitivní, stejně jako u infotainmentu na středovém panelu. Jen u něj nemůžeme smlčet jednu subjektivní výhradu – moc se nám nelíbí ani barevné – modré – ladění, ani samotná grafika ikon; vypadá zastarale a „necool“. Ale vzhledem k tomu, že ji značka používá napříč všemi modely, s tím těžko něco uděláme. Jen nám přijde zvláštní ten rozpor mezi supermoderním exteriérem a graficky poněkud zastaralým infotainmentem...

Stejně zvláštně působí netradiční ovládání automatické převodovky oddělenými tlačítky namísto klasické páky či otočného ovladače. Je to takové „americké“ řešení, víc než design nám však vadila prodleva při přepínání mezi zpátečkou a „déčkem“ pro jízdu vpřed – občas se také rychlost nezařadila hned, což třeba při otáčení a couvání trochu vadilo... Není to však nic zásadního, jen je dobré s touto letargičností předem trochu počítat.

To jsou ovšem nepříliš významné „pižky“ na kráse auta, s nímž se jezdí neskutečně příjemně a doslova návykově. Není divu, že se povedený tucson loni stal nejprodávanějším vozem mezi evropskými kompaktními SUV – a osmým nejprodávanějším modelem celkově na evropském kontinentě. A u nás doma je druhým nejprodávanějším modelem vůbec – a u soukromých majitelů nejpopulárnějším SUV (prodeje škodovek táhnou, jak známo, hlavně firemní flotily). Kdo by před třeba deseti lety řekl, že nenápadná korejská značka ovládne celý nabitý trh s esúvéčky, že...


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou

Vozový park Městské policie Tábor se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y.

Výrobci automobilů, kteří v letošním roce čelí v Evropské unii přísnějším emisním pravidlům,...

Prodej nových aut v Česku loni stoupl, téměř každé dvacáté byl elektromobil

Výroba auta

Prodej nových aut loni vzrostl o 4,6 procenta na 231 600 vozů. Nejvíc prodala Škoda, dále Hyundai a...

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Zaměstnanci Fordu protestující proti propouštění při návštěvě německého...

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

Škoda Enyaq iV

VIDEO Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného...

Elektromobil hořel v Německu po nehodě několik hodin, nic z něj nezbylo

ilustrační snímek

Děsivá nehoda se udála na okresní silnici v německém Dolním Sasku. Mladý pár narazil se svým...

  • Nejčtenější

Zbarvení sanitek v EU se sjednotí. Záchranáři zvolené odstíny kritizují

Před pár lety prošly velkou změnou majáky složek integrovaného záchranného systému (IZS), které přibraly červenou barvu. O tu ale naopak přijdou české vozy záchranné služby, jež budou mít barvy...

Odboráři Škody bijí na poplach: koncern VW na nás chystá lstivé pasti

Nepsaný a nevyřčený pakt o neútočení a vzájemná loajalita a soudržnost značek koncernu VW s bojem o jeho přežití asi přestává platit. Že jde do tuhého, přiznává i vedení německého koncernu, nově se...

EXKLUZIVNĚ: Prezident Pavel na dovolené na Dakaru bivakoval ve stanu a fotil

Petr Pavel je velký motoristický nadšenec. Český prezident vyrazil ve svém volnu na první dny slavné dakarské rally. Se závodníky bivakoval na trase nejslavnější dálkové rally, která se letos pošesté...

Elektromobily jsou propadák, říká velký český bazar. Přestal s nimi obchodovat

„Pokles zájmu o elektromobily nás překvapil natolik, že jsme se rozhodli je přestat vykupovat a nabízet. Zákazníci se vrátili k tradičním palivům, a to i přes enormní nabídku ojetých elektromobilů...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

Do Bruselu dorazily krabice od bot, francouzská voňavka i symbol štěstí

V Belgii ostře startuje nový automobilový rok. Evropská komise tam s výrobci v nejbližších dnech zahájí „strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě“. Ještě předtím lednový...

18. ledna 2025

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

18. ledna 2025

Tatru na Dakaru nic nezastaví, ani strom. Takto to vidí pilot

Sedmačtyřicátý ročník dakarské rally je v cíli. A skončil trumfem českých závodníků se závodními obry, speciály odvozenými od nákladních aut. První dojel Martin Macík, třetí Aleš Loprais. Tomáš...

17. ledna 2025

Auta prezidentů USA: Které bylo první, a v jakém zastřelili Kennedyho

Pompézní přehlídkové automobily byly po dlouhá léta symbolem prestiže amerického prezidentského úřadu. Který prezident poprvé využíval automobil? Kdo zavedl oficiální prezidentské auto, a kdo...

17. ledna 2025,  aktualizováno  8:28

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...