Neděle 25. července 2021, svátek má Jakub
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. července 2021 Jakub

Slavné Z přežije. Kupé Nissanu bude mít stále šestiválec s manuálem

  9:16
Evropské emisní tažení a stoupající obliba SUV zabila už nejeden atraktivní řidičský model, přičemž jsme svědky toho, že slavná jména sportovních aut dostávají zcela neodpovídající vozy. O něčem podobném se spekulovalo také u Nissanu, nová generace modelu Z však bude opět klasicky koncipovaný sportovní vůz.

Nový Nissan Z je na cestě. To je hlavní zpráva, kterou vysílá na virtuální akci představený koncept Z Proto. Na první pohled je jasné, že je to téměř hotové auto: nepoužívá žádné výstřelky designových studií, i interiér je velmi blízký tomu, co je dnes obvyklé. Zástupci automobilky se netají tím, že nové „zetko“ ladí inženýři, kteří mají zařídit, aby jezdilo co nejlépe.

Předpoklady pro to chystaná novinka má, Nissan, navzdory některým dřívějším spekulacím, neudělal z modelu Z žádný crossover nebo SUV, nedejbože aby ho vybavil elektrickým pohonem. U Z Proto je všechno tak, jak má být: pod dlouhou přední kapotou je vidlicový šestiválec, řidič v kabině, která je posunuta hodně vzad tak, že se sedí u zadní nápravy, v rukou třímá hlavici šestistupňové manuální převodovky. A poháněna jsou samozřejmě zadní kola.

„Z je pro Nissan klíčový model. Je to představitel toho, jak demokratizujeme technologie, podobně jako třeba u Nissanu Leaf, což je první masově vyráběný elektromobil na světě. Z představuje demokratizaci opravdového sportovního auta,“ říká Alfonso Albaisa, viceprezident Nissanu pro globální design. A vlastně tak trochu naznačuje, že úspěch elektromobilů Nissanu automobilce nějak dovoluje nabídnout i emisně dnes trochu „nemravný“ model.

Zatím samozřejmě nepadlo ani slovo o dostupnosti nové generace modelu Z v Evropě, byť předpokládáme, že nakonec v nabídce bude. Ale asi bude docela drahý a slova o demokratizaci nejspíš vyjdou na prázdno: emisní opatření a případně do ceny auta rovnou započítané pokuty za emise ženou ceny vzhůru. Dosavadní Nissan 370Z, který se vyrábí už od roku 2008, se přitom dnes prodává za ceny začínající lehce nad částkou 900 000 korun, takže je to jeden z nejdostupnějších skutečně sportovních vozů.

Typické prvky i inspirace u jiných modelů

Na 370Z studie Z Proto navazuje, ale je v každém kousku nová, nezdá se, že by Nissan cokoli od předchůdce přebral. Snad jen boční silueta je nezaměnitelně „zetková“, dlouhá kapota s typickým sklonem, skloněné čelní sklo a střecha, která padá směrem vzad dolů už od horního rámu okna, to jsou typické prvky snad všech modelů Z v historii.

Nissan představil nový elektromobil, má mu pomoci ze ztráty

Ale v detailech si bere Z Proto inspiraci z jiných modelů než z přímého předchůdce. A snaží se k tomu samozřejmě přidat i trochu moderního pojetí. Záď je výrazně useknutá namísto zaoblení, přičemž zakončení je níž než linie kapoty. To je odkaz na první generaci modelu Z (S30). Zadní světlomety propojené černým panelem zase odkazují na model 300ZX, odkazem na oba je zářivě žlutá barva konceptu. Oproti 370Z, které bylo o 100 mm kratší než předchozí 350Z, se novinka zase protáhne, délka konceptu je 4 382 mm (šířka 1 850 a výška jen 1 310 mm).

Světlomety na kapotě také nejsou tak protáhlé jako u stávajícího 370Z, namísto toho mají čočkovitý tvar, který se v kombinaci s grafikou LED světelných prvků inspiroval u provedení 240ZG určeného v 70. letech pouze pro japonský trh. Jeho překryté projektorové svítilny vytvářely neobvyklé odlesky, které se teď snaží napodobit LED grafika. K moderním prvkům v designu patří výrazná přísně obdélníková maska chladiče a velký zadní difuzor, který v podstatě minimalizoval klasický nárazník. „Z Proto by měl cestovat napříč dekádami, včetně budoucnosti,“ říká k designu Albaisa.

Klasické budíky a moderní infotainment

Kombinaci moderny i klasiky najdeme i ve dvoumístném interiéru. Tomu dominují sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a mohutný středový tunel s řadicí pákou manuální převodovky i páka klasické ruční brzdy. Nahoře na přístrojové desce najdeme sérii „budíků“, které řidiče sportovního vozu informují o provozním stavu auta. Prostor mezi je však digitální. 

Plně digitální je přístrojový štít pod volantem a nechybí displej infotainmentu, na kterém se bude ovládat většina moderních funkcí auta. Alespoň práci s klimatizací, větráním a vytápěním mají ovšem na starosti klasické otočné ovladače.

Co se techniky pod kapotou týče, tady toho zatím Nissan moc neprozradil. Jistotou je vidlicový šestiválec, tentokrát bude dvojitě přeplňovaný, podobně jako u 300ZX. Víc však nevíme, takže na hodnoty výkonu a dynamiky auta si budeme muset počkat na představení sériového provedení. Na to se rozhodně těšíme.

  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Nová Škoda z Plzně má 250koňový diesel a až 36 míst

Plzeňská Škoda Transportation představila nový městský autobus s dieselovým motorem. Devítimetrový vůz s označením...

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Pořádní chlapi ještě nevymřeli: Johann řádí se vzácným veteránem jak čert

Skutečný, opravdový požitek z řízení nabídne pouze staré auto. Takové, které zcela postrádá elektroniku, má přímé...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...