Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Hyundai z Nošovic skrývá světlomety a je hodně hybridní. Odnaviguje i pěší

Ve slezských Nošovicích vyráběné SUV Hyundai Tucson přichází v nové generaci. Ta má neotřelý design se „schovanými“ světlomety a v paletě motorů dostala velký prostor různá hybridní ústrojí. Mezigeneračně Tucson narostl, kompaktní SUV je tak 4,5 metru dlouhé, což přináší bohatý prostor pro posádku i zavazadla.

Hyundai Tucson | foto: Hyundai

Sama značka Hyundai označuje design nové generace svého kompaktního SUV Tucson za experimentální. Pravdou je, že je to výrazný odklon od dosud konzervativního pojetí tohoto modelu, který přichází ve své čtvrté generaci. Svalnaté boky s výraznými prolisy a lomenými linkami v novém designovém konceptu značky nazvaném „smyslná sportovnost“ dají vzpomenout na prémiové vozy japonské značky Lexus, příď auta je však skutečně něco zcela nového.

Tucson se zepředu tváří, jako by neměl světlomety. Jejich segmenty jsou poschovávány po straně masky chladiče a mají shodný tvar jako vzor na masce, další světelné části jsou „utopeny“ níže na vnějších okrajích nárazníku tam, kde bychom čekali třeba nasávací otvory vzduchu. 

Celek působí opravdu neotřele a Hyundai naznačuje, čeho všeho je dnešní moderní světelná technika schopna: doba, kdy auta musela mít klasické „svítilny“, je pryč, LED technika a další vymoženosti umožňují uspořádat světlomety prakticky libovolně a s libovolnou grafikou. Není tedy divu, že Hyundai hovoří o designové revoluci a odvaze.

Na druhou stranu je otázkou, jak toto řešení přijme široká veřejnost. Tucson je mainstreamový model a hit, kterého se v předchozích třech generacích prodalo přes 7 milionů kusů, z toho 1,5 milionu v Evropě. Je to nejprodávanější SUV značky a jeden z nejprodávanějších modelů. 

Sázka na takzvaný parametrický design, který vznikal na počítači prostřednictvím geometrických algoritmů, tak může být trochu nebezpečná. Novinka sice na první pohled zaujme, ale zároveň i šokuje. Působí tajemně, ale také trochu temně a je otázkou, jak to zákazníci přijmou. Mnohým asi bude vadit, že auto nemá žádný „kukuč“.

Hodně hybridní

Pokrokový je nový Tucson nejen po stránce designu, ale i techniky. Platforma auta je zbrusu nová a pod dramatickým kabátem se ukrývá převážně hybridní pohonná technika a spousta špičkových asistenčních systémů.

Tucson sice půjde koupit i s klasickým spalovacím motorem bez elektrické asistence, ale tyto verze budou jen dvě a na spodním okraji nabídky: motor 1.6 T-GDI má 150 koní (110 kW), diesel 1.6 CRDi Smartstream 115 koní (85 kW). Tyto motory dostanou šestistupňový manuál, u benzinu bude volitelný pohon všech kol, jinak je základem předokolka.

Obě šestnáctistovky zůstávají středobodem nabídky i výše v hierarchii modelů. Motory lze v druhém stupni kombinovat s mild-hybridní 48V technikou, v takovém případě má benzinový agregát opět 150, ale také 180 koní (132 kW). Diesel povyšuje na 136 koní (100 kW). Mild hybridy mají standardně inteligentní mechanickou převodovku iMT se šesti stupni, u které se řidič nemusí trápit se spojkou, i když její pedál nechybí.

Elektronika umožňuje plachtění s vypnutým motorem a zařazeným rychlostním stupněm, jako ochranu proti podtočení motoru umí systém při přílišném poklesu rychlosti (nízká rychlost na zařazený stupeň) automaticky vyřadit. Alternativou je sedmistupňová dvouspojková převodovka, přičemž různé motory a různé převodovky lze kombinovat s pohonem předních, nebo všech kol.

O další stupeň výše v hierarchii pohonů je opět benzinová přeplňovaná šestnáctistovka, tentokrát kombinovaná s klasickým hybridním pohonem. Tady je zážehový motor doplněn elektromotorem o výkonu 60 koní (44,2 kW) a celkový výkon soustavy je 230 koní (169 kW). Baterie hybridního systému má kapacitu 1,49 kWh. Hybrid má vždy šestistupňový automat, na výběr je pohon předních, nebo všech kol.

Na vrcholu nabídky později stane i plug-in hybridní provedení. To má mít systémový výkon 265 koní a základem bude opět motor 1.6 T-GDI, víc o této verzi ovšem Hyundai zatím neprozrazuje. Podobně automobilka láká i na variantu N-Line, která se objeví, stejně jako plug-in, někdy v příštím roce, jinak prodej ostatních verzí začne už letos.

Hodně prostoru a chytré techniky

Rozměry čtvrté generace Tucsonu narostly na 4 500 x 1 865 x 1 650 mm, rozvor na 2 680 mm. Novinka je tedy větší ve všech směrech a projevuje se to v interiéru. Konstruktéři zároveň dovedli využít obestavěný prostor efektivněji, o čemž svědčí nárůst místa pro nohy v druhé řadě sedadel o 26 mm, zatímco rozvor se natáhl o 10 mm a celá karoserie o 20 mm.

O hodně narostl i zavazadlový prostor, byť tam není situace tak jednoduchá, každá verze pohonu má trochu jiný prostor: znamená to, že i když baterie zabírají většinou místo pod zadními sedadly, nějaká ta technika se prostě musela vejít i na místo pro zavazadla. 

Zážehový Tucson tak disponuje 620 litry místa, diesely 598 litry, zážehový 48V hybrid má 577 litrů, 48V diesel 546 litrů a klasický hybrid 616 litrů. U plug-in hybridu můžeme čekat další pokles objemu zavazadelníku. Se sklopenými zadními sedadly se objem místa pro zavazadla pohybuje v rozmezí
1 725 – 1 799 litrů. Vše jsou poměrně velkorysé hodnoty o dost větší než dosud.

Palubní technika je samozřejmě moderní s dotykovým displejem i digitálním přístrojovým štítem, oba mají úhlopříčku 10,25 palce. Infotainment umožňuje vytváření profilů pro různé uživatele (dva hlavní profily a host), mobilní aplikace Bluelink zajistí propojení funkcí auta s telefonem a odnaviguje vás třeba na posledním pěším úseku cesty. 

Z hlediska komfortních prvků se mohou cestující těšit na třízónovou klimatizaci s novým systémem větrání s menší intenzitou proudu vzduchu, který lze volitelně zapnout. Sedadla vpředu i vzadu mohou být vyhřívaná, vpředu i odvětrávaná.

Seznam asistenčních systémů je skutečně dlouhý, nově je tu inteligentní adaptivní tempomat se zohledňováním zatáček a rychlostních limitů či možnost vzdáleného parkování auta (ta jen pro hybridní verze).

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Jak pečovat o auto na LPG? Propan-butan rozhodně není na odpis

Premium Máme zde 7 rad pro zájemce o vůz na LPG. Podíváme se na to, jak zacházet s autem a pečovat o LPG instalaci tak, aby...

Triptych slavných aerodynamických alf v aukci, mohou stát až půl miliardy

Triptych je označení pro umělecké dílo rozdělené na tři části. Doba třídílných oltářů už dávno pominula, dvacáté...

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty...

Nejvyšší soud určil koncentrace drog vylučující řízení auta

Nejvyšší soud v novém stanovisku naznačil, jaká minimální koncentrace drog v krvi bude u řidičů trestná bez nutnosti...

Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu
Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu

Když se řekne Sunar, co se vám jako první vybaví? Chutné sušené mléko? Není se čemu divit. Sunar a jeho kojenecká výživa tu je pro naše miminka už...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...