Ford recykluje motory. Nebojte, vaše nové auto takový nedostane

aktualizováno 
Automobilka Ford má k dispozici novou technologii, pomocí které udělá ze starého motoru motor doslova jako nový. Kromě výměny některých součástek a celkového vyčištění motoru spočívá především v plazmovém nanesení nové vrstvy do válců. Detaily jsme zkoumali ve vývojovém centru Fordu v Cáchách.

Automobilka Ford má k dispozici novou technologii, pomocí které udělá ze starého motoru motor doslova jako nový. | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Repase motorů dostávají u Fordu nový rozměr. I proto pro ně v angličtině Ford používá výraz „remanufactured“ namísto obvyklejšího „refurbished“. Firma redakci iDNES.cz ve vývojovém centru v Cáchách a také na půdě tamní univerzity RWTH ukázal, jak tento proces funguje.

Fotogalerie

Za sklem průmyslového boxu stojí jednoduchá, ale trochu zvláštní konstrukce. Na vrchu je velké klubko s něčím, co vypadá jako měděný drát, dole, kam se drát táhne, rotuje cosi, co vypadá jako vrták. Ale ve skutečnosti je to jakýsi rotující plazmový hořák, do kterého stroj nad ním „krmí“ onen drát. Dole je v plechové nádobě umístěna maketa válce spalovacího motoru. Rotující část se do ní ponoří a takto nanáší na stěny válce novou vrstvu materiálu.

Toto je v podstatě až závěr celého procesu, ale je to to nejzajímavější, co vede k celkové obnově motoru. Právě tento postup vznikl ve spolupráci Fordu a RWTH a automobilka na použití této metody při obnově motorů získala patent. Díky nové metodě, která má původ v úpravách pro silné motory sportovních vozů, se má repasovaný motor chovat v podstatě jako nový. Opět má vydržet několik set tisíc kilometrů provozu.

Metoda se jmenuje Plasma Transferred Wire Arc (PTWA), ale Clemens Verpoort z vývojového centra Fordu ji zjednodušeně označuje jako termální rozprašování.

Staré motory se touto metodou vracejí zpátky k životu, což má několik praktických výhod. „Jde o efektivní využití energie, která už byla jednou vložena do výroby motoru,“ vysvětluje Mark Silk, další ze zástupců Fordu. Motory, které by jinak skončily ve šrotu, tak mohou žít dál, a není tak potřeba vynakládat energii na výrobu nových agregátů. To mimochodem znamená úspory emisí CO2 ve výrobě.

Takto upravené motory samozřejmě neputují do nových aut. Jednak jde o starší agregáty, které se už ani nemusejí ve velkých sériích vyrábět, ale především Ford nijak nemaskuje jejich původ. Jsou to prostě továrně repasované motory se vším všudy a používají se především jako náhradní díl. „Zatímco nový náhradní motor stojí asi 4 500 eur, cena takto repasovaného agregátu se pohybuje v rozmezí 2 500 až 3 500 eur,“ vysvětluje Silk úsporu, kterou použití starého agregátu znamená. Ford přitom tvrdí, že motor je doslova jako nový.

Mimo jiné i díky tomu, že není potřeba používat speciální součástky. Při běžné repasi motoru je po výbrusu válce jeho průměr samozřejmě o trochu větší než původně, což si žádá přinejmenším použití jiných pístních kroužků, v některých případech i nových pístů. To u metody PTWA nehrozí. Výbrus válce je sice také proveden, ale jde především o odstranění usazenin a jen jemné obrobení vnitřní plochy válce. Pak je právě nanesena nová vrstva materiálu o tloušťce 0,2 mm, která je následně obrobena stejně, jako se obrábí vnitřek válce nového motoru.

Motor samozřejmě motor dostane i spoustu dalších nových součástek, třeba řetězy, vačky, ventily nebo jejich zdvihátka a mnoho dalšího, vše samozřejmě podle stavu opotřebení. Ale nejsložitější a výrobně energeticky nejnáročnější blok je zachován.

Ford takto hodlá v současnosti vyrábět asi 600 motorů měsíčně, postupně má produkce růst.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Audi míří k zásuvce: s hybridy dorazí elektromobily na nových základech

Elektromobily mohou mít docela jinou architekturu: baterky v podlaze, elektromotory přímo dole v nápravě mezi koly......

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz