Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s Fordem Mustangem Mach-E do Norska. Právě takovéto nestandardní cesty nejlépe odhalí mnohé záludnosti této problematiky. Jaké byly reakce čtenářů?

Elektrickým Fordem Mach-e do Norska | foto: Marek Švidrnochpro iDNES.cz

Z cesty do elektromobilního ráje se stala komedie střižená detektivkou, místy i thrillerem. Je vlastně s podivem, že ještě nikdo nenatočil film ze světa elektromobilů. Určitě by měl velký úspěch. Téma je to hodně výživné, neboť, jak napovídá cestopis redakce iDNES.cz do Norska, skýtá nepřeberný počet možných zápletek a gagů. Původní článek čtěte zde.

Jezdit s elektromobilem jen z domova do práce několik desítek kilometrů, nic zvláštního neukáže. Ale pokud se vydáte za „hranice všedních dnů“, je najednou vše jinak. A jak je vidět, platí to, i když se vydáte do „elektromobilního ráje“.

Peklo s nabíjením v elektromobilním ráji. Boj o šťávu a prášky na uklidnění

Leckde v médiích prezentovaný názor, že elektromobil je vlastně auto, u kterého je jen spalovací motor nahrazený elektrickým, a že to vlastně žádná změna není, a kdo to nechápe, tak je…, naráží na elektroskeptickou českou náturu. Lakování na růžovo nikomu nepomůže. Je se nutné poprat s celou komplexností elektromobility a jejími slabými místy. V tomto směru cestopis do Norska „nakousl“ jen některé z nich. Není tedy náhoda, že v reakcích na článek a tuto problematiku se sešly vesměs negativní reakce. Tuzemský trh ještě (naštěstí) není v tomto směru zdeformován dotacemi na elektromobily a zatím tedy v tomto směru funguje selský rozum.

Homo electromobilis

Pravdou je, že vlastnictví elektromobilu si vyžaduje komplexní změnu přístupu. Znamená to v podstatě ze sebe vychovat jakéhosi homo electromobilis, člověka elektromobilního, který neúnavně stále kontroluje aplikace, pořád přemýšlí o svém autě, jak mu tu a tam přilepšit nějakým tím ampérem a kilometrem dojezdu, když je pár minutek volných. Elektromobil se tak stává jakýmsi dalším dítětem, o které je potřeba se postarat. A neztratit brzy nervy…

Nezbývá než se smířit s tím, že auto již neslouží nám, ale my jemu. A v tom je kámen úrazu. Zmínila to i celá řada čtenářů včetně Karla Krále a Zdeňka Matušky, kteří z tohoto důvodu o autě na baterky rozhodně neuvažují.

Čína a Kalifornie vypínají nabíječky autům na baterky, je málo elektřiny

Ano chce to odříct si trochu toho pohodlí. A to ani nemusíte jet na dovolenou ve vzdálené cizině. Obnáší to třeba večer před půlnocí po televizní detektivce na sídlišti vyběhnout z domova k nedaleké dobíjecí stanici odpojit nabité auto a uvolnit místo jiným. Mnohdy v dešti či sněžení. A přeparkovat svého čtyřkolého „miláčka“ na běžné místo, kterého se takto večer na sídlišti třeba nedostává. Z pouhého „vyběhnutí“ se tak pak nakonec stane půlhodinka, zatímco jiní již v klidu spí. Ve vlastním zájmu si to tak musíme sami zdůvodnit, že je to vlastně prima se večer projít na čerstvém vzduchu…

Jaksi samozřejmě se očekává, že majitel elektromobilu je fanouškem moderních technologií a stahuje si aplikace jako na běžícím pásu.

Kupříkladu Václav Hellebrand míní, že jen naprostý šílenec může na tak dlouhou cestu do ciziny vyrazit s autem na elektřinu, se kterým nikdy předtím nejel. Ostatně autor článku se k tomuto laickému přístupu přiznává: „Ačkoli si zcela jistě vysloužíme nejeden úšklebek od zkušených elektromobilistů, toto jsou řádky určené pro naprosté elektroamatéry. Zkušení elektromobilisté se budou chytat za hlavu, ti, kdo se k přepnutí na elektrickou trakci chystají, aspoň pochopí, že proškolení od prodejce a četba manuálu nejsou zbytečné.“

Zatím radši jen „okolo komína“

Problém je, že elektromobily nejsou koncipované jako malé vozy pro pohyb po městech, ale výhledově mají nahradit všechna auta. Luděk Chrástek píše, že jako druhé auto do rodiny s možností vlastního dobíjení pro ježdění po městě a okolí elektromobil naopak považuje za dobré řešení. Ale jako jediné univerzální auto na všechno, to ani omylem. Téhož tématu se dotkl i Jaroslav Makovec, který míní, že ideální auto na dojíždění do města ani nemusí mít moc velký dojezd, ale musí být levné, protože půjde o druhé auto a s parkováním kdekoliv, jako je to nyní. A jak dodává, tak taková auta se teď již prakticky nevyrábějí, protože se automobilkám kvůli regulaci nevyplatí. A záměr udělat z elektromobilu „hlavní auto“ je zatím velmi bolestný proces.

Další čtenář Petr Pažout poukázal na hlavní problém dnešních elektroaut, jímž je výrazné snížení dojezdu na dálnici, a to zejména v zimních měsících, ale i za parného léta. Uvádí i příklad, kdy při jízdě po Německu s Porsche Taycan Turbo S v létě kvůli chlazení baterií, pohonu i interiéru se mu při jízdě rychlostí okolo 170 km/h snížil dojezd na 260 km. Takže po hodině a půl jízdy potřeboval skoro hodinovou přestávku na nabíjení, protože ne všude je k dispozici 250 DC nabíječka, a pokud je obsazeno víc stojanů kvůli limitaci přípojky, tak se většinou na 250 kW stejně nelze dostat. Petr Pažout uvádí i srovnání se svým druhým vozem s klasickým pohonem, jímž je Audi A8 4.0 TDI. S ním i při stylu „rychle a zběsile“ se spotřebou 14 l/100 km ujede 500 km a zvládne tedy jet z jednání domů třeba 200 km vyzvednout děti a poté hned ujet dalších 150 km na chalupu, což u většiny dnešních elektromobilů není možné.

Další čtenář Daniel Striček dodává, že mnohem lepší než elektromobil, je pro delší jízdy plug-in hybrid. Jezdí superbem a chválí si provozní parametry, kdy i při dlouhých služebních cestách ho nic nelimituje a díky nabíjení pro cesty do práce si drží velmi pěkný dlouhodobý průměr 5,1 l/100 km.

Podle Jana Szamaránszkého elektromobil patří do města pro jízdy „okolí komína“, dál zatím ne. A Roman Vocetka ještě dodává, že navíc jen s rodinným domem a wallboxem, jinak je to očistec.

Platba bankovní kartou za dobití elektromobilu je stále v nedohlednu

Ivo Bouše zase naráží na velký problém, že prakticky nikde u dobíječek nejde platit platební kartou a je potřeba mít stažené všelijaké aplikace a naučit se různé způsoby obíjení u různých provozovatelů. Jak ukázal cestopis, tak ne vždy to musí znamenat úspěšně absolvované nabíjení. Je to jen technika, která občas selže, a to většinou zrovna v tu nejnevhodnější dobu. Ondřej Havlík v této souvislosti zmínil, že na roztříštěnost nabíječek s různým systémem potvrzování nabíjení můžete zapomenout, když máte Teslu, jejíž výhodou je rozsáhlá dobíjecí síť s osvědčeným systémem.

Dovolená plná napětí

Další čtenář Honza Krenstetter na článek zareagoval ve smyslu, že jako adrenalinová dovolená se staršími dětmi by to asi šlo, ale jinak vlastně ne. A Petr Sedlák zmiňuje, že dovolenou chápe jako odpočinek, a ne jako adrenalinový stres, kdy místo památek, výletů a koupání musí plánovat cestu od nabíječky k nabíječce a ještě trnout, jestli bude volná nebo funkční, a jestli k ní vůbec dojede. Štefan Surovjak a Petr Prokop naopak v reakci na článek napsali: I cesta je cíl.

Štěpán Peti vše odlehčil konstatováním, že největší prací elektromobilisty je neustále vymýšlet nové důvody k zastavení. Podle jeho názoru by výrobci měli dávat k autu nějaký seznam výmluv ve stylu: „Stejně jsem potřeboval na WC“, „Stejně jsem potřeboval nakoupit“ nebo „Alespoň jsem si mohl dát kávu“.

Vše je otázkou přístupu. Kdo chce prožít poklidnou dovolenou bez nějakých velkých překvapení, ať se v případě jízdy na dovolenou ve vzdálené cizině vyhne elektromobilům obloukem. Kdo naopak hledá trochu toho vzrušení a zpestření po jinak stereotypním pracovním roce, pro toho to může být taková jízda naopak tím pravým řešením. A čím menší dojezd auto má, tím lépe. Určitě to chce plánovat co nejméně, rozhodně nečíst žádné návody, nijak podrobněji neplánovat cestu a nechat vše na náhodě. Ideálně s autem vyrazit hned poté, co si ho pořídíte, a nejlépe někam, kde se nedomluvíte. Potom je to záruka toho, že dovolená nebude žádná nuda. Rozhodně to není pro každého.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...