Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí zhruba polovinu všech škodlivých zplodin z dopravy. Policie nakoupí přístroje na kontrolu emisí, podezřelá auta bude zastavovat a provinilce posílat na STK.

Smog v Praze. Ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

Deset procent aut jezdících po Praze má podle loňské analýzy magistrátu a Českého vysokého učení technického (ČVUT) poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic, který slouží k odstraňování jemných prachových částic z výfukových plynů vozidel s naftovým motorem. Právě na řidiče takto upravených vozů cílí memorandum, které ve čtvrtek uzavřelo vedení hlavního města s policií a sedmi stanicemi technické kontroly (STK).

„Policie vyčlení policisty, kteří budou emise kontrolovat v provozu, a Praha se zavazuje k tomu, že pro potřeby policie zakoupí několik mobilních přístrojů, které dokážou při kontrole vozidla změřit, zda stav vozu odpovídá tomu, co je uvedeno v technickém průkazu,“ říká náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu/STAN).

Každé desáté auto jezdí s poškozeným filtrem

Více o studii pražského magistrátu si přečtěte zde

„Chceme docílit toho, aby díky častějším kontrolám vozidla s chybějícím nebo poškozeným filtrem vůbec nevyjela do provozu,“ dodává náměstek.

O to, aby policie řidiče s vykuchanými filtry důkladněji kontrolovala, žádá magistrát už více než rok. Na začátku loňského roku město také zpřísnilo kontroly STK, ve kterých nepoctiví emisní technici pouštěli do provozu nevyhovující automobily. Policejní kontroly v ulicích však byly podle hlavního města nedostatečné.

Podle pražského policejního ředitele Tomáše Lercha však měli doposud policisté jen omezené možnosti, jak vozidla kontrolovat. „Více než rok jednáme o způsobu měření emisí. Řešilo se, zda vůbec existují vhodné přístroje či zda máme měřit přímo na místě, anebo nařídit prohlídku na stanici STK. K nařízení prohlídky je ale třeba důvodné podezření, které nezískáme běžným vizuálním posouzením výfuku,“ vysvětluje Lerch. – více si přečtete například ZDE

Moderní zařízení, která Praha nakoupí, jsou ale poměrně přesná a dávají policistům lepší možnosti, jak technicky nevyhovující automobily odhalit.

Přístroj prověří řídicí jednotku

Podle dohody zatím město nakoupí pět mobilních měřicích přístrojů v celkové hodnotě jeden a čtvrt milionu korun. V případě, že bude policie potřebovat přístrojů více, zaplatí Praha další. Policie bude v ulicích filtry pevných částic kontrolovat minimálně jednou týdně. Vozidla bude stavět v rámci namátkové kontroly nebo v případě, že bude na první pohled patrné, že automobil není v pořádku.

„Přístroj je při kontrole schopen z řídicí jednotky detekovat, že by mohla být závada na filtru pevných částic. V tu chvíli máme důvodné podezření, které nás opravňuje vozidlu nařídit prohlídku na STK,“ popisuje Lerch.

V tom případě přijde na řadu memorandem zajištěná spolupráce se stanicemi technické kontroly. Ty se zavázaly, že automobily, které na prohlídku pošle policista na základě měření, prověří přednostně a bez prodlení. Pokud by se prokázalo, že je filtr poškozen nebo chybí, hrozí řidiči pokuta až dva tisíce korun a zároveň pozbude vůz technické způsobilosti.

„Když se naopak na STK zjistí, že žádný problém není, což se stát může, protože měření emisí není jednoduché, nepůjdou náklady na kontrolu na vrub provozovatele, ale uhradí je policie,“ dodává policejní ředitel.

Podle náměstka Hlubučka budou kontroly častější v případě, kdy město vyhlásí takzvanou smogovou situaci. „Vedle toho, že při smogové situaci zavedeme MHD zdarma, tak zároveň budou kontroly filtrů ještě důkladnější a STK nám budou prioritně poskytovat součinnost,“ říká náměstek.

Zlepšování kvality ovzduší je jedním z hlavních bodů programu současné vládnoucí koalice. Nejvíce opatření, která Praha chystá, by se mělo týkat dopravy, jež podle výzkumů produkuje až osmdesát procent znečištění ovzduší v metropoli.

Vedení města chce proto v budoucnu zavést mýtný systém zpoplatnění vjezdu do centra. Zastupitelstvo také nedávno schválilo takzvaný klimatický závazek, který stanovuje, že se do roku 2030 v Praze sníží množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 bude metropole bezuhlíková.

16. března 2019

  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Jarní vlna koronaviru zdražila autoškoly. Teď opět zavřely

Vládní protikoronavirová opatření znovu zastavila provoz autoškol. Výuka a zkoušky měly přitom po jarní krizi skluz a...

Rodinný vůz za padesát tisíc korun? Nadějný kombík shnil, půjde do šrotu

Už dlouho jsme neviděli mechanika, který by při prohlídce nevěděl, jestli se má dřív smát, nebo brečet – jako když...

Prodej aut se vrací na internet, autosalony si zkusí vyjednat výjimku

Prodejci aut své aktivity po vládním uzavření provozoven opět přesunou kompletně na internet. Zákaz ale podle nich...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...