Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

aktualizováno 
Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí zhruba polovinu všech škodlivých zplodin z dopravy. Policie nakoupí přístroje na kontrolu emisí, podezřelá auta bude zastavovat a provinilce posílat na STK.

Smog v Praze. Ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

Deset procent aut jezdících po Praze má podle loňské analýzy magistrátu a Českého vysokého učení technického (ČVUT) poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic, který slouží k odstraňování jemných prachových částic z výfukových plynů vozidel s naftovým motorem. Právě na řidiče takto upravených vozů cílí memorandum, které ve čtvrtek uzavřelo vedení hlavního města s policií a sedmi stanicemi technické kontroly (STK).

„Policie vyčlení policisty, kteří budou emise kontrolovat v provozu, a Praha se zavazuje k tomu, že pro potřeby policie zakoupí několik mobilních přístrojů, které dokážou při kontrole vozidla změřit, zda stav vozu odpovídá tomu, co je uvedeno v technickém průkazu,“ říká náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu/STAN).

Každé desáté auto jezdí s poškozeným filtrem

Více o studii pražského magistrátu si přečtěte zde

„Chceme docílit toho, aby díky častějším kontrolám vozidla s chybějícím nebo poškozeným filtrem vůbec nevyjela do provozu,“ dodává náměstek.

O to, aby policie řidiče s vykuchanými filtry důkladněji kontrolovala, žádá magistrát už více než rok. Na začátku loňského roku město také zpřísnilo kontroly STK, ve kterých nepoctiví emisní technici pouštěli do provozu nevyhovující automobily. Policejní kontroly v ulicích však byly podle hlavního města nedostatečné.

Podle pražského policejního ředitele Tomáše Lercha však měli doposud policisté jen omezené možnosti, jak vozidla kontrolovat. „Více než rok jednáme o způsobu měření emisí. Řešilo se, zda vůbec existují vhodné přístroje či zda máme měřit přímo na místě, anebo nařídit prohlídku na stanici STK. K nařízení prohlídky je ale třeba důvodné podezření, které nezískáme běžným vizuálním posouzením výfuku,“ vysvětluje Lerch. – více si přečtete například ZDE

Moderní zařízení, která Praha nakoupí, jsou ale poměrně přesná a dávají policistům lepší možnosti, jak technicky nevyhovující automobily odhalit.

Přístroj prověří řídicí jednotku

Podle dohody zatím město nakoupí pět mobilních měřicích přístrojů v celkové hodnotě jeden a čtvrt milionu korun. V případě, že bude policie potřebovat přístrojů více, zaplatí Praha další. Policie bude v ulicích filtry pevných částic kontrolovat minimálně jednou týdně. Vozidla bude stavět v rámci namátkové kontroly nebo v případě, že bude na první pohled patrné, že automobil není v pořádku.

„Přístroj je při kontrole schopen z řídicí jednotky detekovat, že by mohla být závada na filtru pevných částic. V tu chvíli máme důvodné podezření, které nás opravňuje vozidlu nařídit prohlídku na STK,“ popisuje Lerch.

V tom případě přijde na řadu memorandem zajištěná spolupráce se stanicemi technické kontroly. Ty se zavázaly, že automobily, které na prohlídku pošle policista na základě měření, prověří přednostně a bez prodlení. Pokud by se prokázalo, že je filtr poškozen nebo chybí, hrozí řidiči pokuta až dva tisíce korun a zároveň pozbude vůz technické způsobilosti.

„Když se naopak na STK zjistí, že žádný problém není, což se stát může, protože měření emisí není jednoduché, nepůjdou náklady na kontrolu na vrub provozovatele, ale uhradí je policie,“ dodává policejní ředitel.

Podle náměstka Hlubučka budou kontroly častější v případě, kdy město vyhlásí takzvanou smogovou situaci. „Vedle toho, že při smogové situaci zavedeme MHD zdarma, tak zároveň budou kontroly filtrů ještě důkladnější a STK nám budou prioritně poskytovat součinnost,“ říká náměstek.

Zlepšování kvality ovzduší je jedním z hlavních bodů programu současné vládnoucí koalice. Nejvíce opatření, která Praha chystá, by se mělo týkat dopravy, jež podle výzkumů produkuje až osmdesát procent znečištění ovzduší v metropoli.

Vedení města chce proto v budoucnu zavést mýtný systém zpoplatnění vjezdu do centra. Zastupitelstvo také nedávno schválilo takzvaný klimatický závazek, který stanovuje, že se do roku 2030 v Praze sníží množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 bude metropole bezuhlíková.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat. Dojezd novějších...

První kilometry se Škodou Kamiq. Ve všech verzích je to pohodář

Škoda Kamiq

Začátkem září se první zákazníci dočkají nových malých SUV Škoda Kamiq. My už jsme usedli za volant tohoto modelu,...

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla. Mluvčí VW však...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Ekoalarmisté plánují konec aut a zásobování Prahy rikšami

Nákladní doprava „poslední míle“ v podání Fordu

Ekologická úzkost se u některých lidí dostala do stratosférických výšin. Už nevědí, jestli ještě mohou dýchat. Nad...

Zámek auta musí ochránit i při nehodě. Vyrábí je v Přelouči

Zámek předních dveří po zásahu hasičů

Centrální zamykání aut, které dnes všichni považují za samozřejmost, představila německá skupina Kiekert již v roce...

Chytré jako smartphone: díly motoru se budou hlídat a předpoví budoucnost

Chytrý píst Mahle

Vývojáři spalovacích motorů se kromě simulací při své práci spoléhají také na sbírání velkého množství dat. Komponenty...

Najdete na iDNES.cz